Andy_88 skrev:
TurbOla skrev:
Andy_88 skrev:
seriöst, svara bara med seriösa svar, ska du skämta så ska de följas av nå seriöst, jag menade med min fråga, klagar dom på att man byggt om eller kan man få godkännt i alla fall
De kan säga vad tusan som helst, vilket innebär att mitt svar inte är oseriöst, det kan inträffa, beroende på vad för gubbe/tant du får.
Morsan fick en tvåa på sin Golf 3a för ej fungerande positionsljus vänster bak.
Men baklampor fungerade och så, blinkers bak, bromsljus.
lite skillnad på att ha en riktig s.k drift diff och att ha ett positions ljus som inte funkar, om jag sett en lampa som inte funkar skulle jag också ge en 2a, dom ska funka
ni som har en aussie i eran bil, har ni fått klagomål på erat bygge? eller är de bara att smacka dit en och se glad ut?
Jag är också väldigt intresserad av vad bilprovningen säger om lockern. Om dom vill vara riktigt elaka så kan dom ju faktiskt jämföra den med svetsad bakaxel och säga att den är trafikfarlig. Men lägger man upp det lite snyggt och jämför det med vilken "vilken bakaxel-med-diffspärr" som helst så släpper dom säkert igenom den.
Själv monterade jag aussie locker i min 240-brukis igår. Ingreppet i sig går mycket smidigt, något som jag gjorde var att köpa nya shims (kostade inte många kr på volvo) för att inte riskera att få fel spel. Beskrivningen som medföljer lockern (från bakaxeldelar) tycker jag personligen var helt värdelös, och skriven utan nån punktform eller riktig meningsbyggnad. En del av bilderna rörde även till det mer i skallen än om dom inte vart med
Aussien i sig är nog det hårdaste material jag stött på... försöke rispa i den med kniv, men det blev inte ett märke. Antagligen så ryker allt annat i bakaxeln innan aussien ger upp!
Eftersom jag aldrig ägt en bil med diffspärr tidigare så var min första sladd med aussien som en chock! (höll på att köra av vägen
) Helt plötsligt undrar man vad man sysslat med tidigare när man kört konbana och liknande.
I övrigt så har jag inte hunnit testa så mycket... men snöig grusväg var underbar, likaså parkeringsplats. Mycket förutsägbara och kontrollerbara ställ... PERFEKT för driftingbilen!
På landsväg känns bilen till och med stabilare än tidigare, eftersom man inte får det lilla "sidokastet" när man trycker på gasen.
Hansbromsen ska man absolut inte rycka i farten, för då smäller det till i hela bakaxeln då hjulen låser upp sig på fel sätt.... att jag fick detta ljudet kanske kan bero på dåliga bussningar dock.
Det som talar emot aussien är att man får lära sig köra lite annorlunda i stan och vid parkering (inte fått in denna snitsen ännu). Vill man ta en kurva med fart så måste man gå på lite mer "attack" för att man inte ska få lite aga-diff-tendenser, alternativet är att frikoppla innan kurvan då motorbroms också gör att den låser upp sig. Sista alternativet är såklart att köra på ställ!
Sen väsnas den en del också.... hade jag själv hört en bil med detta ljud, så hade jag trott att bakaxeln var helt slut, men ack så fel man hade haft då!
Aussie lockern är nog inte att rekomendera i en brukis som ska lånas ut till polare/föräldrar/flickvänner/whatever då man måste lära sig att köra på ett annorlunda sätt.
Men själv tycker jag den passar fint i en egen vardagsbil som ska gå på lite konbanor och snödagar, men samtidigt kunna användas till och från jobbet. Fast är nog optimalt för den lite värre trimmade bilen som ska användas på strippen eller för drifting. Dom som ska jaga sekunder på bana borde såklart köpa en värstingdiff istället. Men räkna med tredubbla priset... minst!
Har som sagt bara använt den ett par timmar vid det här laget... så jag kan ändra min uppfattning om axeln dom närmaste veckorna. Lovar att återkomma då