3528
Sök

Aussie Locker

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#1
Funderar på en aussie locker till min 940, är dom något bra? Håller dom? Låser dom när dom ska(vid pådrag och bus alltså) och går de att köra lagligt utan att den låser, vill inte svetsa bakaxeln för de blir för mycket påfrestningar i bakvagnen vid normal körning.

ni som har en aussie eller vet en som har kan väl skriva lite vad ni tycker om dom
Senast redigerat av Andy_88 (30 oktober 2008)

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 oktober 2008
#2
ja de funkar bra och är förutsägbar, men låter  endel. kolla min ena video så hör du i slutet hur de klickar

Jonas

1 772 Inlägg
30 oktober 2008
#3
Ska väl vara en bra diffspärr, hört mycket gott om den. Men det kostar därefter.

If one day the speed kills me, do not cry, because i was smiling - Paul Walker
Shine can never beat attitude.

4 506 Inlägg
30 oktober 2008
#4
Aussie Lockern är egentligen framtagen för att köra med i skogen med 4X4. Men den fungerar utmärkt för att köra med även på gatan. I Sverige så finns det i regel inte så många diffspärrar att välja på.

Aussie Lockern består av 4 st drev som monteras i din befiltliga diff. Fördelen med detta att du inte behöver skimsa in axeln på något vis och går utmärkt att montera själv. Aussie Locker fugerar så att den är "öppen" när man svänger och inte gasar. D.v.s, åker du i en snäv kurva eller rondell så hör man hur dreven kuggar över och ger ifrån sig ett tick-tick ljud. Sen när du vill åka brett så trampar du på lite och så har du bakvagnen, förhoppningsvis, där du vill ha den (på tvären!). Det gör att vid drifting är Aussie Lockern lysande. Du får mycket förustsägbara ställ genom att den låser upp 100% vid "hårt" gaspådrag. Den beter sig då som en spole eller svetsad diff.

OBS! Tävlar du I Camoro Cup får du inte köra med Spole eller svets-diff. Däremot får du köra med en Aussie Locker!
Läs detta Regler för Camaro Cup (PDF)



http://www.bakaxel.se/diffsparrar.html


Har pratat med många som kör med Aussie, alla värkar helt nöjda.
Lite Ruff på bruksbil, Men vill man vara fin får man lida pin!

Kan du andas kan du dö.

Volvoskadad
6 017 Inlägg
30 oktober 2008
#5
_Wallis_ skrev:
Har pratat med många som kör med Aussie, alla värkar helt nöjda.
Lite Ruff på bruksbil, Men vill man vara fin får man lida pin!

känner igen dedär, jag personligen skulle inte skaffa en till en bruksbil igen, då får de bli lamell eller torsendiff istället, men locker duger fin på busbil

Jonas

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#6
NordstromJ skrev:
Ska väl vara en bra diffspärr, hört mycket gott om den. Men det kostar därefter.

3.400 + frakt kan jag leva med smile

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#7
Volvo__Mannen skrev:
_Wallis_ skrev:
Har pratat med många som kör med Aussie, alla värkar helt nöjda.
Lite Ruff på bruksbil, Men vill man vara fin får man lida pin!

känner igen dedär, jag personligen skulle inte skaffa en till en bruksbil igen, då får de bli lamell eller torsendiff istället, men locker duger fin på busbil

min bruksbil ska bli en kombinerad, alltså en bruksbusare

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
30 oktober 2008
Trådstartare
#8
ytterligare en fråga jag kom på just nu.... vad säger SBP när dom testar den? (svensk bil provning) dom brukar ju alltid köra lite och testa

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
30 oktober 2008
#9
Andy_88 skrev:
ytterligare en fråga jag kom på just nu.... vad säger SBP när dom testar den? (svensk bil provning) dom brukar ju alltid köra lite och testa

2a på bakaxelras tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
31 oktober 2008
Trådstartare
#10
TurbOla skrev:
Andy_88 skrev:
ytterligare en fråga jag kom på just nu.... vad säger SBP när dom testar den? (svensk bil provning) dom brukar ju alltid köra lite och testa

2a på bakaxelras tongue

seriöst, svara bara med seriösa svar, ska du skämta så ska de följas av nå seriöst, jag menade med min fråga, klagar dom på att man byggt om eller kan man få godkännt i alla fall

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Reservdansk
6 271 Inlägg
31 oktober 2008
#11
Andy_88 skrev:
TurbOla skrev:
Andy_88 skrev:
ytterligare en fråga jag kom på just nu.... vad säger SBP när dom testar den? (svensk bil provning) dom brukar ju alltid köra lite och testa

2a på bakaxelras tongue

seriöst, svara bara med seriösa svar, ska du skämta så ska de följas av nå seriöst, jag menade med min fråga, klagar dom på att man byggt om eller kan man få godkännt i alla fall

De kan säga vad tusan som helst, vilket innebär att mitt svar inte är oseriöst, det kan inträffa, beroende på vad för gubbe/tant du får.

Morsan fick en tvåa på sin Golf 3a för ej fungerande positionsljus vänster bak. roll
Men baklampor fungerade och så, blinkers bak, bromsljus.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Blyfot
829 Inlägg
31 oktober 2008
#12
vad skulle dom säga finns inga papper på om en bil diffar eller inte...

"bara en mor kan älska en sån son"

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
2 januari 2009
Trådstartare
#13
TurbOla skrev:
Andy_88 skrev:
TurbOla skrev:

2a på bakaxelras tongue

seriöst, svara bara med seriösa svar, ska du skämta så ska de följas av nå seriöst, jag menade med min fråga, klagar dom på att man byggt om eller kan man få godkännt i alla fall

De kan säga vad tusan som helst, vilket innebär att mitt svar inte är oseriöst, det kan inträffa, beroende på vad för gubbe/tant du får.

Morsan fick en tvåa på sin Golf 3a för ej fungerande positionsljus vänster bak. roll
Men baklampor fungerade och så, blinkers bak, bromsljus.

lite skillnad på att ha en riktig s.k drift diff och att ha ett positions ljus som inte funkar, om jag sett en lampa som inte funkar skulle jag också ge en 2a, dom ska funka

ni som har en aussie i eran bil, har ni fått klagomål på erat bygge? eller är de bara att smacka dit en och se glad ut?

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

Evolution Garage
394 Inlägg
9 mars 2009
#14
Andy_88 skrev:
TurbOla skrev:
Andy_88 skrev:
seriöst, svara bara med seriösa svar, ska du skämta så ska de följas av nå seriöst, jag menade med min fråga, klagar dom på att man byggt om eller kan man få godkännt i alla fall

De kan säga vad tusan som helst, vilket innebär att mitt svar inte är oseriöst, det kan inträffa, beroende på vad för gubbe/tant du får.

Morsan fick en tvåa på sin Golf 3a för ej fungerande positionsljus vänster bak. roll
Men baklampor fungerade och så, blinkers bak, bromsljus.

lite skillnad på att ha en riktig s.k drift diff och att ha ett positions ljus som inte funkar, om jag sett en lampa som inte funkar skulle jag också ge en 2a, dom ska funka

ni som har en aussie i eran bil, har ni fått klagomål på erat bygge? eller är de bara att smacka dit en och se glad ut?

Jag är också väldigt intresserad av vad bilprovningen säger om lockern. Om dom vill vara riktigt elaka så kan dom ju faktiskt jämföra den med svetsad bakaxel och säga att den är trafikfarlig. Men lägger man upp det lite snyggt och jämför det med vilken "vilken bakaxel-med-diffspärr" som helst så släpper dom säkert igenom den.

Själv monterade jag aussie locker i min 240-brukis igår. Ingreppet i sig går mycket smidigt, något som jag gjorde var att köpa nya shims (kostade inte många kr på volvo) för att inte riskera att få fel spel. Beskrivningen som medföljer lockern (från bakaxeldelar) tycker jag personligen var helt värdelös, och skriven utan nån punktform eller riktig meningsbyggnad. En del av bilderna rörde även till det mer i skallen än om dom inte vart med smile
Aussien i sig är nog det hårdaste material jag stött på... försöke rispa i den med kniv, men det blev inte ett märke. Antagligen så ryker allt annat i bakaxeln innan aussien ger upp!

Eftersom jag aldrig ägt en bil med diffspärr tidigare så var min första sladd med aussien som en chock! (höll på att köra av vägen roll) Helt plötsligt undrar man vad man sysslat med tidigare när man kört konbana och liknande.
I övrigt så har jag inte hunnit testa så mycket... men snöig grusväg var underbar, likaså parkeringsplats. Mycket förutsägbara och kontrollerbara ställ... PERFEKT för driftingbilen!
På landsväg känns bilen till och med stabilare än tidigare, eftersom man inte får det lilla "sidokastet" när man trycker på gasen.
Hansbromsen ska man absolut inte rycka i farten, för då smäller det till i hela bakaxeln då hjulen låser upp sig på fel sätt.... att jag fick detta ljudet kanske kan bero på dåliga bussningar dock.

Det som talar emot aussien är att man får lära sig köra lite annorlunda i stan och vid parkering (inte fått in denna snitsen ännu). Vill man ta en kurva med fart så måste man gå på lite mer "attack" för att man inte ska få lite aga-diff-tendenser, alternativet är att frikoppla innan kurvan då motorbroms också gör att den låser upp sig. Sista alternativet är såklart att köra på ställ! wink
Sen väsnas den en del också.... hade jag själv hört en bil med detta ljud, så hade jag trott att bakaxeln var helt slut, men ack så fel man hade haft då! cool

Aussie lockern är nog inte att rekomendera i en brukis som ska lånas ut till polare/föräldrar/flickvänner/whatever då man måste lära sig att köra på ett annorlunda sätt.
Men själv tycker jag den passar fint i en egen vardagsbil som ska gå på lite konbanor och snödagar, men samtidigt kunna användas till och från jobbet. Fast är nog optimalt för den lite värre trimmade bilen som ska användas på strippen eller för drifting. Dom som ska jaga sekunder på bana borde såklart köpa en värstingdiff istället. Men räkna med tredubbla priset... minst!

Har som sagt bara använt den ett par timmar vid det här laget... så jag kan ändra min uppfattning om axeln dom närmaste veckorna. Lovar att återkomma då smile

Projekttråd: Volvo 242 med 2JZ
Gilla EvoG på Facebook! facebook.com/EvolutionGarage

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 mars 2009
#15
Tror inte bilprovingen säger något eftersom du kan snurra på hulena separat = inte svetsat

Jonas

Med lem
1 127 Inlägg
9 mars 2009
#16
Jag besiktigade min med aussie lockern innan jag ställde ner bilen i höstas. Ingen som sa något om den iaf.. Diffbroms är inget som stör en att köra bilen..

Men när det körde den på bromsrulllarna, de startar ju inte båda sidorna samtidigt. Så när de bara körde på ena sidan klickade det ju en hel del. Kom massa besiktningsgubbar och kollade. big_smile Men inget som sa något..

Men bärre beskrev funktionen på denna riktigt bra. På en ren brukis skulle jag inte köra den, men på en gatbil som går lite drifting, banåka m.m ibland så helt klart! Jag använder bara min Turbo för nöjeskörning ändå.

Grymt nöjd med lockern iaf, kört både drift på asfalt, grus och is. Enda jag inte gillar är dock när man drar pånär det är dålligt grepp rakt fram.. Och greppet är lpå gränsen att greppa eller släppa, då vill det gärna bli hjulstuds. Aldrig varit med om detta på en bakhjulsdriven bil tidigare? Framhjulsdrivna gör det ju vet jag..
Senast redigerat av H3dlund (9 mars 2009)


Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 mars 2009
#17
H3dlund skrev:
Jag besiktigade min med aussie lockern innan jag ställde ner bilen i höstas. Ingen som sa något om den iaf.. Diffbroms är inget som stör en att köra bilen..

Men när det körde den på bromsrulllarna, de startar ju inte båda sidorna samtidigt. Så när de bara körde på ena sidan klickade det ju en hel del. Kom massa besiktningsgubbar och kollade. big_smile Men inget som sa något..

Men bärre beskrev funktionen på denna riktigt bra. På en ren brukis skulle jag inte köra den, men på en gatbil som går lite drifting, banåka m.m ibland så helt klart! Jag använder bara min Turbo för nöjeskörning ändå.

Grymt nöjd med lockern iaf, kört både drift på asfalt, grus och is. Enda jag inte gillar är dock när man drar pånär det är dålligt grepp rakt fram.. Och greppet är lpå gränsen att greppa eller släppa, då vill det gärna bli hjulstuds. Aldrig varit med om detta på en bakhjulsdriven bil tidigare? Framhjulsdrivna gör det ju vet jag..

Ja dedär med studs är ju stört irriterande, hade de på 940n (locker) och har de på bmwn (lamell). Upplever det när det är blött och man typ får hjulspinn.

Någon som vet om de går att göra nått åt de?

Jonas

4 506 Inlägg
9 mars 2009
#18
barrre: Jag bokar en sittplatts i din bil ngn söndag framöver smile

Kan du andas kan du dö.

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
9 mars 2009
#19
Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.


Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.


bara lite info tongue
Senast redigerat av The_Mechanic (9 mars 2009)

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

Volvoskadad
6 017 Inlägg
9 mars 2009
#20
The_Mechanic skrev:
Myt 1: Svetsdiffning håller inte, det går sönder.
- Lär er svetsa, det håller. Ska ni ha helvetes mycket effekt så lägg i några plattjärn i klumpen innan ny bränner ihop den till en klump av OK 48.00

Myt 2: Svetsdiff går bara rakt fram på sommarn.
- Kör man som folk gör det inte det. (Jag gjorde inte det en gång och då bar det av rakt in i en vägskylt)

Myt 3: Svetsdiff går bara rakt fram på vintern.
- Se ovan. Vill man eller är oförsiktig är det dock lätt att bakändan halkar ut.

Myt 4: Besiktningen godkänner inte svetsdiff.
- Varken på riktiga besiktninen eller efterkontrollen brydde dom sig. Inte ens när bromsvärdena blev exakt lika dåliga sa dom något. Dom vet mycket väl att vissa bilar har nån typ av diffspärr, och dom ids knappast öppna difflocket för att kika vilken sort.


Myt 5: Det tuggar och hoppar när man kör sakta och backar.
- Delvis sant. När man backar är det ett helvete, det kan jag vara den förste att erkänna. Men när man kör sakta framåt märker man det inte alls, kanske en liten antydan, men inget man bryr sig om.

Myt 6: Svetsdiff nöter DÄCK.
- Helt sant. På vintern flyger dubben fort (iaf på nya vinterdäck) när ett av däcken nästan alltid slirar mot underlaget.
På sommaren snednöts både bak och framdäck pga utebliven diffverkan. Kör man svetsdiffat ska man antingen har ett stort däckkonto eller helt enkelt köpa billiga däck.


bara lite info tongue

Nu var de Locker diff vi diskuterade! Inte någon äckel svets historia!

Jonas


Sök