3954
Sök

Problemet löst med motorvarvet på min Bmw M3 -96 [Vanos är dålig]

m3-lappis
6 november 2008
men om vanosen skulle vara kass skulle det nog rassla som ett rent h__E under huven..
min jag hade va inga problem att varva med alls.. va lika glad kall som varm upp till 8.000.
den hade gått över 18.000 när jag sålde.
kan vara nån magnetventil som kärvar till vanosen. dom som sitter i framkanten där av toppen.. du skulle ju behöva ta in den på en diagnostik-test..

do i look like i sell DRUGS
379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
m3-lappis skrev:
men om vanosen skulle vara kass skulle det nog rassla som ett rent h__E under huven..
min jag hade va inga problem att varva med alls.. va lika glad kall som varm upp till 8.000.
den hade gått över 18.000 när jag sålde.
kan vara nån magnetventil som kärvar till vanosen. dom som sitter i framkanten där av toppen.. du skulle ju behöva ta in den på en diagnostik-test..

Okej, tack för svaret. Får nog kasta in bilen på verkstaden en sväng så dom får kolla igenom hela skiten så det är fräsch till i vår.

// n a z t y l i v e s a w h i t e t r a s h l i f e

m3-lappis
6 november 2008
då får du ju iaf reda på vad det är.  och behöver inte spekulera i vad de tkan vara.

379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
m3-lappis skrev:
då får du ju iaf reda på vad det är.  och behöver inte spekulera i vad de tkan vara.

Japp exakt. Men det är juh det att det kostar att lämna in på verkstad och man är inte så rik när man är sjukskriven tongue haha. Men får se hur jag gör.
Senast redigerat av Nazty (6 november 2008)

m3-lappis
6 november 2008
ne vanos är inga direkt billiga grejer.. tur man inte åker med vanos längre..

379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
m3-lappis skrev:
ne vanos är inga direkt billiga grejer.. tur man inte åker med vanos längre..

Haha mm du har tur du:P

143 Inlägg
6 november 2008
Hej!   Kan det vara spjällägesgivaren som är glapp. Jag antar att det sitter en sån på din gasspjällsaxel. Den är ju ett vridmotstånd som talar om för styrboxen hur mkt du gasar. Om det blir glapp i motståndsbanan kan det bli konstigt. Tomgångsmotorn tror jag inte alls på.

379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
astra2 skrev:
Hej!   Kan det vara spjällägesgivaren som är glapp. Jag antar att det sitter en sån på din gasspjällsaxel. Den är ju ett vridmotstånd som talar om för styrboxen hur mkt du gasar. Om det blir glapp i motståndsbanan kan det bli konstigt. Tomgångsmotorn tror jag inte alls på.

Vart sitter spjällägesgivaren nånstans då?
Tack för svar.

1 435 Inlägg
6 november 2008
Kolla in forumet på autopower.se där lär du garanterat hitta flera trådar där folk har liknande problem. Sedan bör du inte varva motorn över 3000rpm ändå när den är kall wink

379 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
Alpinabiturbo skrev:
Kolla in forumet på autopower.se där lär du garanterat hitta flera trådar där folk har liknande problem. Sedan bör du inte varva motorn över 3000rpm ändå när den är kall wink

Ja tar det lungt med bilen när den är kall, 3000rpm är väl inte så farligt?

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Vanosen är slut, nån som vet vart man kan köpa en beg. till en Bmw M3 3,2 -96?

Pm:a gärna om du har en vanos till salu.
Senast redigerat av Nazty (7 november 2008)

96 Inlägg
7 november 2008
Nazty skrev:
Vanosen är slut, nån som vet vart man kan köpa en beg. till en Bmw M3 3,2 -96?

Pm:a gärna om du har en vanos till salu.

Det finns ju olika bilskrot tex. den stora volvoskroten i jönköping, finns även en skrot för bara Japanska bilar . Kolla upp om det finns en liknande skrot för bmw. ( eller tyska bilar )

Lycka till
Senast redigerat av Turbo_virus (7 november 2008)

Norrlänning
1 453 Inlägg
7 november 2008
Vad är vanos? har aldrig hört talas om de förut.. :S Kolla på tyska ebay... www.ebay.de... där har dom massa delar till tyska bilar smile

- Har du champagne?
- Jag har en soda stream och en flaska vitt!

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Ellertz skrev:
Vad är vanos? har aldrig hört talas om de förut.. :S Kolla på tyska ebay... www.ebay.de... där har dom massa delar till tyska bilar smile

VANOS är ett system introducerat av BMW i början av 90-talet och är förkortning för
"Variabeler Nockenwellen Steuerung"
och betyder variabel styrning av kamaxeln. Systemet fungerar så att motorelektroniken på
hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln, vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.
I praktiken innebär detta att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret,
för att ge förbättrade tomgångsegenskaper. I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än
normalt, för ett högre vridmoment och återföring av avgaserna till motorn,
vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena. I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter
sent för att få ut så mycket effekt som möjligt.

När man talar om VANOS menas oftast variabel styrning av insugskamaxeln, senare modeller utrustades även
med VANOS på avgassidan, systemet kallas då för Dubbel VANOS.

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Nån som har nått bra tips om vart man kan få tag på en begagnad eller ny Vanos till min bil!?!

684 Inlägg
7 november 2008
Nazty skrev:
Ellertz skrev:

VANOS är ett system introducerat av BMW i början av 90-talet och är förkortning för
och betyder variabel styrning av kamaxeln. Systemet fungerar så att motorelektroniken på
hydraulisk-mekanisk väg kan ställa in kamaxeln, vinkeln kan ändras upp till 12.5 grader.
I praktiken innebär detta att ventilerna öppnas lite senare i det undre varvtalsregistret,
för att ge förbättrade tomgångsegenskaper. I det mellersta varvtalsregistret öppnas ventilerna tidigare än
vilket även sänker förbrukningen och avgasvärdena. I det högre varvtalsregistret öppnas ventilerna åter

När man talar om VANOS menas oftast variabel styrning av insugskamaxeln, senare modeller utrustades även

på andra bilar kan det heta VVT eller VTC för varibalakamtider, rätta mig om jag har fel

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
RIGO-ROD skrev:
Nazty skrev:
Ellertz skrev:

på andra bilar kan det heta VVT eller VTC för varibalakamtider, rätta mig om jag har fel

Det kan nog stämma, men ja är inte så duktig på motorer:P lär mig det mest om min egna bil, sen kan ja typ inge mera. Haha

379 Inlägg
7 november 2008
Trådstartare
Nazty skrev:
Nån som har nått bra tips om vart man kan få tag på en begagnad eller ny Vanos till min bil!?!

Nån som haft/har en m3 måste väl bytt vanos nångång, kan väl inte bara vara min som går i pension:P

564 Inlägg
7 november 2008
RIGO-ROD skrev:
Nazty skrev:
Ellertz skrev:

Det stämmer. Hondas kallas för VTEC.

...Till trådskaparen:

Ring Per på Bil & Motorteknik i Huddinge. Han kan nog ha nåt liggandes. (bmw-guru)

//Johan

4 586 Inlägg
7 november 2008
Nazty skrev:
Nazty skrev:

Nån som haft/har en m3 måste väl bytt vanos nångång, kan väl inte bara vara min som går i pension:P

ofta byter man till en ny bättre vanos på dessa bilar då den som sitter ifrån början inte håller. dom byter till en Sach´s vanos istället

sig i en annons på blocket att ny vanos till din motor går på 35000kr

Sök