3432
Sök

Är Desperat efter hjälp! Min probe vägrar starta!

10 Inlägg
6 november 2008
Trådstartare
#1
Gjorde en tråd tidigare där jag trodde att de va fel på bränslepumpen!
men tydligen är det inget fel på den..
Det kommer tydligen massor med bensin, men den tänder inte.. !?

Jag har en Ford probe 93a V6 med 24 ventiler.
Fick gubbstopp på den en dag, dvs att jag slant på kopplingen och fick ett motorstopp!
När jag skulle starta henne igen så fick jag ingen tändning..

Har misstänkt att det kan vara bränslepumpen som är paj, men tydligen inte då den får bensin!
Fuel Cutout lampan lyser, har kollar säkringar och emergency fuel cutoff knappen, allt verkar vara i sin ordning! Vad kan det vara för fel?
Tändstifften är dränkta i bensin, så "soppa" får den allt! Frågan är om den får för mycket eller vad det kan vara som spökar?

Är det någon som tror sig veta vad det kan vara?
Börjar bli smått desperat!

Skriker efter hjälp!
Senast redigerat av Leijo (6 november 2008)


252 Inlägg
20 november 2008
#2
Leijo skrev:
Gjorde en tråd tidigare där jag trodde att de va fel på bränslepumpen!
men tydligen är det inget fel på den..
Det kommer tydligen massor med bensin, men den tänder inte.. !?

Jag har en Ford probe 93a V6 med 24 ventiler.
Fick gubbstopp på den en dag, dvs att jag slant på kopplingen och fick ett motorstopp!
När jag skulle starta henne igen så fick jag ingen tändning..

Har misstänkt att det kan vara bränslepumpen som är paj, men tydligen inte då den får bensin!
Fuel Cutout lampan lyser, har kollar säkringar och emergency fuel cutoff knappen, allt verkar vara i sin ordning! Vad kan det vara för fel?
Tändstifften är dränkta i bensin, så "soppa" får den allt! Frågan är om den får för mycket eller vad det kan vara som spökar?

Är det någon som tror sig veta vad det kan vara?
Börjar bli smått desperat!

Skriker efter hjälp!

Har du kollat att du har gnista? Ta loss en tändstift och lägg det mot jord och be en kompis köra runt startmotorn lite, du borde se gnista, annars så har du fått ett fel på din fördelare. Har dock aldrig hört talas om ett sådant här problem innan på en probe.

10 Inlägg
21 november 2008
Trådstartare
#3
Får ingen gnista, eller ja... Den är VÄLDIGT svag, går knappt att se...
Det enda jag kan tänka mig är fel, är just fördelaren!
I fördelaren sitter ju hela tändmodulen etc.
Så jag har köpt en sprojtans ny från USA.. Billigt också! tongue

Med tanke på att Ford vill ha 12.000:- för en ny, och då är utfört jobb för att sätta dit den INTE inräknat!
Så ungefär 15.000:- ska dom ha för byta fördelare på en bil jag köpt för 30.000:- smile Och de va ett tag sedan jag inhandlade ögonstenen! Går knappast upp i värde! haha..

Anledningen av att jag fick min så billigt var just för att jag har en polare som bor i USA..
Han fick Art nummret av mig, gick till en "muscle car workshop" och köpte en sprojtans ny!
Den gick på 170 dollar och han postade den för 3 dagar sedan med flyg.. Fick SMSet idag att jag kan hämta den på posten! xD Flyg posten gick på 50 dollar.. de tycker jag att de va värt!

Ska skruva i den i morgon tänkte jag! Har ju mätt alla kontakter etc, så spänning har jag överallt precis så som de ska vara! Men när jag provar på startmotorn så blir de inga gnistor! Provade till och med me nya tändstifft bara för att vara 100!

Men you never know! kanske är fler fel! Kanske har punka idag när jag kommer till bilen! tongue
Vad som helst kan hända! ;D
Senast redigerat av Leijo (21 november 2008)


252 Inlägg
21 november 2008
#4
Ok! Köpte också en ny fördelare från USA. En special av någon sort. Ska ge bättre gnista. Hör av dig om du har problem efter bytet. Kan dessa bilar utantill, har skruvat ner hela min. smile

55 Inlägg
22 november 2008
#5
Hejsan! Hade samma problem. men jag köpte en ny tändfördelare från usa för 2500kr på ebay sen funka bilen som ny! Det är bara för probe är kännssliha för höga varv. bränns lätt


252 Inlägg
23 november 2008
#6
Skalleper skrev:
Hejsan! Hade samma problem. men jag köpte en ny tändfördelare från usa för 2500kr på ebay sen funka bilen som ny! Det är bara för probe är kännssliha för höga varv. bränns lätt

hmm, jag har aldrig märkt av att dom är känsliga för höga varv? Jag har varvat min som fan och inget har hänt. Så det är nog bara en gissning. Fördelare blir slitna förr eller senare, dock utan att man varvat för hårt. På probe i alla fall..


Sök