4362
Sök

vad tjänar en lastbilschaufför och en bilmekaniker?

16 197 Inlägg
7 november 2008
#61
The_Mechanic skrev:
evilaudio skrev:
Elda skrev:
Som blivande bilmekaniker är det här ignen rolig tråd att läsa.. Men som alla andra har sagt, ett jobb är alltid ett job, om du inte tycker om det kommer du inte orka prestera på topp i längden och mao så kommer du ha sämre lön.

ett jobb är ett tvång.. å saker man e tvingad till e ALDRIG kul.. så ett jobb e aldrig kul i längden därför tar men de som e bäst betalt fast de e tråkigt.

de är inget tvång, gå o skalla väggen o bli sjukskriven på obestämd tid eller sjukpensionär eller varför inte gå på A-kassa?,

trivs man inte med sitt jobb, så jobbar man sämre, jobbar man sämre, blir företaget lessen på dig, blir företaget lessen på dig, blir du lessen på din löne spec....

jag trivdes som fisken i vattnet med mina sommar jobb jag haft hittils och de är, typ, första åren: köra hjullastare och vara på byggen låter jävligt enkelt men jagf satt inte i hjularen hela dagarna var mkt utanför den o jobba också, jobbade 6:30 - 18:30 mån - tors, sen fred 7:00 - 16:00 i större delen av sommrarna innan jag börja på maskin och lastbils mek linjen, i sommras jobbade jag och Pedaal, hela sommar lovet dvs. 12veckor?, hade en svinigt rolig sommar iaf enligt mig, 7:00 - 16:00 varje dag,
Jag jobbar för att jag tycker de är kul, inget tvång för mig..

sommarjobb e väl en jävla skilland??   efter att ha haft samma jobb i 7 år som ja haft så e man fan less på men men eftersom lönen e så pass bra å även förmånerna så kan ja inte byta.. kommer inte hitta ett jobb me bättre lön me tanke på de man gör.
Senast redigerat av evilaudio (7 november 2008)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
7 november 2008
#62
evilaudio skrev:
The_Mechanic skrev:
evilaudio skrev:

ett jobb är ett tvång.. å saker man e tvingad till e ALDRIG kul.. så ett jobb e aldrig kul i längden därför tar men de som e bäst betalt fast de e tråkigt.

de är inget tvång, gå o skalla väggen o bli sjukskriven på obestämd tid eller sjukpensionär eller varför inte gå på A-kassa?,

trivs man inte med sitt jobb, så jobbar man sämre, jobbar man sämre, blir företaget lessen på dig, blir företaget lessen på dig, blir du lessen på din löne spec....

jag trivdes som fisken i vattnet med mina sommar jobb jag haft hittils och de är, typ, första åren: köra hjullastare och vara på byggen låter jävligt enkelt men jagf satt inte i hjularen hela dagarna var mkt utanför den o jobba också, jobbade 6:30 - 18:30 mån - tors, sen fred 7:00 - 16:00 i större delen av sommrarna innan jag börja på maskin och lastbils mek linjen, i sommras jobbade jag och Pedaal, hela sommar lovet dvs. 12veckor?, hade en svinigt rolig sommar iaf enligt mig, 7:00 - 16:00 varje dag,
Jag jobbar för att jag tycker de är kul, inget tvång för mig..

sommarjobb e väl en jävla skilland??   efter att ha haft samma jobb i 7 år som ja haft så e man fan less på men men eftersom lönen e så pass bra å även förmånerna så kan ja inte byta.. kommer inte hitta ett jobb me bättre lön me tanke på de man gör.

folk som går på Akassa elle e sjukpensionär kan man ju skjuta å gräva ner.. dom gör ingen nytta iaf.

sen kan man ju inte leva på en sjuklön iaf så.. tongue

hehe men de är inget tvång wink men sen även skola på dagarna, köra hjullastare på nätterna o ploga snö var vinterjobbet vintern 06-07, lagomt trött på dagarna men de funka wink
joo jag säger samma sak om dom förbannade akasse tagarna samt sjukpensionärerna. förbannat

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

4 506 Inlägg
7 november 2008
#63
Martin 9-3 skrev:
Rätta mig gärna om jag har fel men möjlighet till extraknäck är väl oändlig om man är en skicklig mekaniker?!

Många som är händig på detta och har nånstans att hålla till brukar ju dra in någon tusenlapp svart på helgerna på div småjobb åt släkt och vänner mm

Det är väl lite svårt som chaffis att ta extraknäck på samma sätt.

Jo visst finns det möjligheter.
Jag hade lätt kunnat tjäna ihop hela min månadslön o mer
svart, Men jag har inget garage.
Och så skoj är det inte att stå ute på gatan och byta kopling
på en Reanult Megan te.x.

Sedan får man ibland jobb på värkstäder som e " S"
Men vad tjänar det till igentligen, När du inte har
något fack eller alpha kassa när du helt plötsligt
är arbetslös som jag te.x nu e.

Jag har hafft 90kr i timman + lunch på en al-u-can-eat-buffe
Och fritt "shema" Kunde alltså komma o gå som jag ville.
Det var skit bra och tanken var att jag skulle börja jobba där
irl sedan ochså.
Men chefen var ett psycho, Vi kom överens o allt men hans
mentala tillstånd var ändå inget man ville vara med 8h om dagen.

Kan du andas kan du dö.

4 506 Inlägg
7 november 2008
#64
Sedan kan jag utveckla lite om att hitta jobb som mek i gbg.
Min uppfattning är att de få verkstäder som söker någon här
nu har satt högre krav, Då de vet att många skickliga mekar
från volvo får foten nu, Så då kan de helt plötsligt kräva
att den som söker ska ha minst 5 års erfarenhet utav jobbet
vilket gör marknaden helt värdelös för en "grönjörling" som mig.

Marknaden har ändrats sjukt mkt på 3år.

Kan du andas kan du dö.

Darth Vader
1 644 Inlägg
7 november 2008
#65
Som tidigare skrivar skrev, en ingångslön för en bilmekaniker, har en del polare som referens som nyss gått ur gymnasiet har ca 100kr i timmen, d.v.s. 11-12000 ut.

Det har jag med nu som ny i en IT-supportgrupp. Men detta varar ju bara under provanställningen, efter 3 eller 6 månader beroende på provanställningstid blir ju läget mer drägligt. En löneökning på ca 3000 kronor om du får fast är antagligen att vänta isf.

Så man behöver ju inte gå och tro att man ska leva på 11-12000 i månaden i flera år framöver innan man får erfarenhetsökningar som bilmek wink.
Senast redigerat av DoWahDiddy (7 november 2008)

Braaaaap?

Eliminator
1 441 Inlägg
7 november 2008
#66
evilaudio skrev:
folk som går på Akassa elle e sjukpensionär kan man ju skjuta å gräva ner.. dom gör ingen nytta iaf.

sen kan man ju inte leva på en sjuklön iaf så..
tongue

Vad är det för en rent ut sagt dj-a attityd, bara för att du jobbat i "hela" sju år?

Finns väl många som jobbat betydligt längre än så och kanske blivit sjukpensionär kanske av trafikolycka eller blivit arbetslös,,,,

I dessa tider är det kanske du eller nån närstående som blir arbetslös med tanke på de "bistra" tider som är. Hur kaxig är du då?

Själv har jag jobbat i över 25 år utan en enda dag som arbetslös eller nån längre sjukskrivning "peppar peppar", inte f-n går jag runt och spyr galla över andra som haft otur,,,,

Många av dessa skulle säkert inget hellre vilja än att jobba och försörja sig själv samt kunna unna sig saker som a-kassepengarna knappast räcker till.

Men visst finns det de som fuskar, men de finns även bland de med jobb också.

Jag blir så trött på vissa typer!

Tänk också på att OB och traktamente samt svartjobb inte är sjukl eller pensionslönegrundande, detta gynnar dig inte om eller när du behöver ekonomisk kompensation från staten.
Vilket de flesta kommer behöva nån gång i livet.

Tänk efter före!

/Tommy. cool

Visst är det tillverkat bilar efter 1973, men vem bryr sig?
"Horsepower sells cars, torque wins races"/ Carroll Shelby
Anyone can restore a Classic, but it takes a Real Man to cut one up!
You can make anything dance if you throw enough money at it, even a Windsor.

7 274 Inlägg
7 november 2008
#67
Jag stod inför samma val förut.
Jag gick på transport istället, ångrar inte en enda dag. ALDRIG.

Alltså att stå och skruva med OFTAST skitiga/oljiga bilar skulle jag aldrig kunna göra, skulle iaf inte trivas med det.
Givetvis finns det ju även lite bättre jobb än sånt men kanske inte allt för lätt att få tag i.

Men nu när jag kör lastbil och har fått en vettig bil så kan jag jobba hur mycket som helst, så jävla roligt så det inte är sant.
Jag stormtrivs verkligen!
Dock kan jag ju säga att distrubtion med pallar/burar skulle jag avsky...

Prova praktisera på en verkstad och sen prova på ett åker så ser du vad du gillar mest.


3 650 Inlägg
7 november 2008
#68
Tänk också på att, om du mekar/har bilar som hobby så kommer du tröttna ganska snabbt som bilmekaniker. Du kommer inte palla hålla på med din egen bil. Du kommer heller inte kunna ägna lika mkt tid åt din egen bil, då kunderna alltid kommer i första hand.


allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
7 november 2008
#69
Brains skrev:
Man får ju KÖRA 9 timmar om dagen.

inte varje da väl, man får väl köra i 8h om dagen, viss många dagar får man "överskrida" 1h
dock kan ja ha fel å det är 9dagar å överskrida till 10, men dock inte varje dag.
Sen har man dygsn och veckovilla osv osv, sån jävla djungel de där.

nån som har jobb åt en arbeslös c chafför som innehar truckkort? tongue


7 274 Inlägg
7 november 2008
#70
LindeMan skrev:
Brains skrev:
Man får ju KÖRA 9 timmar om dagen.

inte varje da väl, man får väl köra i 8h om dagen, viss många dagar får man "överskrida" 1h
dock kan ja ha fel å det är 9dagar å överskrida till 10, men dock inte varje dag.
Sen har man dygsn och veckovilla osv osv, sån jävla djungel de där.

nån som har jobb åt en arbeslös c chafför som innehar truckkort? tongue

Köra 9 timmar om dagen, utöka till 10 2ggr/vecka.
Max 56 timmar/vecka.
Max 90 timmar/ 2 veckor.
Dygnsvila på 11 får minskas till 9, 3 ggr/vecka tror jag. Får delas upp men sista måste vara minst 8 timmar.
Veckovila på 48, får minskas till 24.
Rast var 4.5te timme, för fördelas upp på 15 + 30 min.
Sen finns väl även en "arbetstidslag" som jag TROR uppger max 6 timmars arbete i sträck sen 30 min rast.
Dock om man jobbar mer än 8 timmar, tror jag, så måste varje rast vara 45 minuter.
Sist tror jag även att det är max 13 timmars arbete/dag.

Rätta mig gärna så jag blir uppdaterad ifall det inte stämmer!

Sen lär man ju kompensera alla minskade tider också.
Finns även fler undantag roll
Nu var det ett tag sen jag lärde mig allt så jag kan ha missuppfattat, glömt och reglerna kan ha ändrats.
Även ändrat nu så vi behöver inte kunna redovis dygns- eller veckovila längre smile


Om du hade bott i närheten utav uppsala så hade jag nog kunnat, vi behöver alltid VETTIGT folk.
Senast redigerat av Brains (7 november 2008)


8 883 Inlägg
7 november 2008
#71
evilaudio skrev:
Elda skrev:
Som blivande bilmekaniker är det här ignen rolig tråd att läsa.. Men som alla andra har sagt, ett jobb är alltid ett job, om du inte tycker om det kommer du inte orka prestera på topp i längden och mao så kommer du ha sämre lön.

ett jobb är ett tvång.. å saker man e tvingad till e ALDRIG kul.. så ett jobb e aldrig kul i längden därför tar men de som e bäst betalt fast de e tråkigt.

Man kan ju undra hur dina "jobb" blir utförda, med tanke på att du ser det som ett tvång samt att det är tråkigt.
Du kan ju inte lägga ner allt för mycket energi på att utföra ett bra jobb.

Själv har jag haft turen att få betalt för att utföra något som jag tycker är kul......
Senast redigerat av Hamilton (7 november 2008)

Fotograf på tierpidag.se

Chef
167 Inlägg
7 november 2008
#72
Brains skrev:
LindeMan skrev:
Brains skrev:
Man får ju KÖRA 9 timmar om dagen.

inte varje da väl, man får väl köra i 8h om dagen, viss många dagar får man "överskrida" 1h
dock kan ja ha fel å det är 9dagar å överskrida till 10, men dock inte varje dag.
Sen har man dygsn och veckovilla osv osv, sån jävla djungel de där.

nån som har jobb åt en arbeslös c chafför som innehar truckkort? tongue

Köra 9 timmar om dagen, utöka till 10 2ggr/vecka.
Max 56 timmar/vecka.
Max 90 timmar/ 2 veckor.
Dygnsvila på 11 får minskas till 9, 3 ggr/vecka tror jag. Får delas upp men sista måste vara minst 8 timmar.
Veckovila på 48, får minskas till 24.
Rast var 4.5te timme, för fördelas upp på 15 + 30 min.
Sen finns väl även en "arbetstidslag" som jag TROR uppger max 6 timmars arbete i sträck sen 30 min rast.
Dock om man jobbar mer än 8 timmar, tror jag, så måste varje rast vara 45 minuter.
Sist tror jag även att det är max 13 timmars arbete/dag.

Rätta mig gärna så jag blir uppdaterad ifall det inte stämmer!

Sen lär man ju kompensera alla minskade tider också.
Finns även fler undantag roll
Nu var det ett tag sen jag lärde mig allt så jag kan ha missuppfattat, glömt och reglerna kan ha ändrats.
Även ändrat nu så vi behöver inte kunna redovis dygns- eller veckovila längre smile


Om du hade bott i närheten utav uppsala så hade jag nog kunnat, vi behöver alltid VETTIGT folk.

Veckovilan är på 45 timmar. Efter 4.5h körtid måste du har sammanlagt 45min rast då man kan dela upp de hur man vill men de räknas inte som någon rast om den inte är 15 min och den sista delen måste vara 30min så du kan ju har 30+30 också! Så att ha en rast på 13min är till ingen nytta big_smile

tror de där blev hyfsat rätt! big_smile

Over and out

Thedriftking
8 november 2008
Trådstartare
#73
ok, tack för alla svar smile och jag ska nog bli lastbilschufför tror jag, det låter spännande och det är kul. och någorlunda bra lön tycker jag smile
Senast redigerat av Thedriftking (8 november 2008)

2 014 Inlägg
8 november 2008
#74
Inte särskilt bilreaterat även om ordet "bilmekaniker" ingår i frågeställningen. Tråd flyttad:

Allmänt -> Off Topic

00-02: BMW/Alpina B7 Turbo '80 - 05-06: Nissan Skyline R33 GTR '95 - 06-XX: Nissan Skyline R34 GTR '99
09-09: Ford Sierra Cosworth 4x4 '92 - 09-11: BMW/Alpina B10 V8 '97 - 11-xx: Maserati 3200 GT '99
Commodum Habitus Ex

Thedriftking
8 november 2008
Trådstartare
#75
Alecci skrev:
Inte särskilt bilreaterat även om ordet "bilmekaniker" ingår i frågeställningen. Tråd flyttad:

Allmänt -> Off Topic

ok, trodde den skulle vara på allmänt men då hade jag vet

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
2 december 2008
#76
jag tycker att bägge yrken är bra , men jag tror mer på att bilmekaniker tjänar mer än  lastbilschaufför , de tror jag

Nissan Silvia

Mekaniker
212 Inlägg
2 december 2008
#77
Av egen erfarenhet när jag fick jobb för ca 1,5år sedan som bilmekaniker hade jag 11000-11500kr i månaden efter skatt, har nu fått ökning till ca 14000 efter skatt.
Slutsatsen tror jag är att en lastbilschaffis tjänar bättre.


Chef
167 Inlägg
4 december 2008
#78
Tjänar man det som mekaniker så tjänar man då bättre på att köra lastbil... Iaf det jag kör!

Men välj de jobbet som man tycker är roligast!

Over and out

430 Inlägg
4 december 2008
#79
Som mek har jag haft 8700kr/mån(björstigs) 17100kr/mån(gbg) men mest tjänade jag när jag hade eget företag, då plockade jag ut ca 25000kr/mån och mer vid behov, nu jobbar jag som chaffis och får ut mellan 17-25000kr/mån då jobbar jag 4dar/vecka å 10timmar/dag...

Mopar or no car!

Ollikkala Racing
1 724 Inlägg
5 december 2008
#80
Efter snart 3år som bilmek får jag ut runt 13.000:- efter skatt, när jag börja var det kanske runt 10.500 - 11.000:- så inte tjänar man bra som mek häromkring iaf hmm .
Men med både fler och mer krävande arbetsuppgifter som man har nu vill man gå in och kräva en ganska betydlig lönehöjning men känns inte som att det är rätt i tiden med enorma sparkrav osv.

Nästa problem är att man tröttnar ganska kraftigt på jobbet även om man har starkt bilintresse, jag "spyr" på att meka med bilar ibland (går i vågor) och att åka o skruva med egna bilen efter jobbet eller under helgen är inte alltid så lockande vilket jag tycker är skitsynd, vill ha nått annat jobb som inte har med bilar att göra men skitsvårt att komma på vad när man inte gjort nått annat än skruvat roll .
Senast redigerat av NIzmO (5 december 2008)

- Time Attack -


Sök