Beror ju på vad man pluggar till, var man pluggat, hur länge man pluggat, och hur engagerad man är. Har man pluggat kurser i religion i Dalarna finns det inga jobb. Men har man läst 3-5 år inom exempelvis teknik/ekonomi/juridik osv så finns det gott om jobb som är välbetalda. Du är bara bitter för att du missade utbildningståget
Jag har utbildning så jag klarar mig gott och väl.
De bekanta jag har som gått ingenjörsutbildningar har inte precis fått det lätt med jobb. Allt från Civilingenjör till dataingenjör, där det även sägs finnas mycket jobb men tydligen inte.
Allt från civilingenjör? Inom vad då?
Kan ta några exempel på ett par bekanta.
(högsk. ing.)Materialingenjör på en liten skola - jobb direkt. (högsk. ing.)Maskiningenjör medelstor skola -jobb direkt. (högsk. ing.)Berg och anläggning liten skola - jobb inom en månad.
Senast hade t.ex Örebro universitet, (dvs ett universitet med mindre "status" än chalmers och KTH), 89% maskiningenjörer som fick jobb inom sex månader efter examen.
Men men, det återstår att se när man går ut om man får jobb eller ej.. Marknaden verkar ju inte vara påväg uppåt med alla dessa varsel över hela Sverige..
Jag har utbildning så jag klarar mig gott och väl.
De bekanta jag har som gått ingenjörsutbildningar har inte precis fått det lätt med jobb. Allt från Civilingenjör till dataingenjör, där det även sägs finnas mycket jobb men tydligen inte.
Allt från civilingenjör? Inom vad då?
Kan ta några exempel på ett par bekanta.
(högsk. ing.)Materialingenjör på en liten skola - jobb direkt. (högsk. ing.)Maskiningenjör medelstor skola -jobb direkt. (högsk. ing.)Berg och anläggning liten skola - jobb inom en månad.
Senast hade t.ex Örebro universitet, (dvs ett universitet med mindre "status" än chalmers och KTH), 89% maskiningenjörer som fick jobb inom sex månader efter examen.
Men men, det återstår att se när man går ut om man får jobb eller ej.. Marknaden verkar ju inte vara påväg uppåt med alla dessa varsel över hela Sverige..
Datateknik & maskinteknik ex.
Jobb finns helt klart. Är väll inget ovanligt att ha jobb innan examen inom vissa ämnen. Om man inte får jobb inom detta med utbildning så kan det ju vara annat som påverkar. låga betyg, lågt engagemang, oattraktiv personlighet, tvivelaktig sammarbetsvilja, osv. Sen finns det många andra anledningar till att utbilda sig. Som att det finns stor möjlighet att bli chef, man behöver inte arbeta OB/ackord/skift för att få bra betalt, det ger trygghet, lättare att få jobb utomlands, ofta bra förmåner utöver lön, osv.
OT: Jobbar inom organisationsutveckling. 32 600kr 25 år Har arbetat i ca 3 år efter studier.
Utbildad Vvsare och jobbar som Rörläggare "Grovis" Inom hem kommunens Va nät.. 21000:- inte fått nå lönesamtal än och de börjar bli dags tycker jag
inte jag på bild men detta är min dagliga arbetsmiljö året om 25++ ner till -30 och under blött och torrt verkligen skitigt jobb speciellt att repa befintliga avloppsledningar osv.. nä jcg tycker lönen är låg med tanke på vad man sysslar med utan gräv gruppena så skulle de bli kris om de inte skulle komma vatten ur kranarna eller stock i avlopp
Jobbar som projekt anställd. som svetsare åt ett norskt företag. tjänar bra men de är slitsamt i längden. men nu när detta projekt är över efter 4 månader ca så har jag haft lön på 82k sek. Detta projekt var i ukraina.
22500. Provanställd på en firma som tillverkar ergonomiska stolar åt tandläkare, frisörer mm. Klipper, syr o spikar skinn o vinyl. Ett modernt sadelmakeri kan man säga.