2735
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

420 Inlägg
31 oktober 2012
Kollan skrev:
Jimmylainen skrev:
chef1 skrev:

Beror ju på vad man pluggar till, var man pluggat, hur länge man pluggat, och hur engagerad man är.
Har man pluggat kurser i religion i Dalarna finns det inga jobb. Men har man läst 3-5 år inom exempelvis teknik/ekonomi/juridik osv så finns det gott om jobb som är välbetalda. Du är bara bitter för att du missade utbildningståget wink

Jag har utbildning så jag klarar mig gott och väl.

De bekanta jag har som gått ingenjörsutbildningar har inte precis fått det lätt med jobb. Allt från Civilingenjör till dataingenjör, där det även sägs finnas mycket jobb men tydligen inte.

Allt från civilingenjör? Inom vad då?

Kan ta några exempel på ett par bekanta.

(högsk. ing.)Materialingenjör på en liten skola - jobb direkt.
(högsk. ing.)Maskiningenjör medelstor skola -jobb direkt.
(högsk. ing.)Berg och anläggning liten skola - jobb inom en månad.

Senast hade t.ex Örebro universitet, (dvs ett universitet med mindre "status" än chalmers och KTH), 89% maskiningenjörer som fick jobb inom sex månader efter examen.

Men men, det återstår att se när man går ut om man får jobb eller ej.. Marknaden verkar ju inte vara påväg uppåt med alla dessa varsel över hela Sverige..

Datateknik & maskinteknik ex.

3 Inlägg
1 november 2012
Jimmylainen skrev:
Kollan skrev:
Jimmylainen skrev:

Jag har utbildning så jag klarar mig gott och väl.

De bekanta jag har som gått ingenjörsutbildningar har inte precis fått det lätt med jobb. Allt från Civilingenjör till dataingenjör, där det även sägs finnas mycket jobb men tydligen inte.

Allt från civilingenjör? Inom vad då?

Kan ta några exempel på ett par bekanta.

(högsk. ing.)Materialingenjör på en liten skola - jobb direkt.
(högsk. ing.)Maskiningenjör medelstor skola -jobb direkt.
(högsk. ing.)Berg och anläggning liten skola - jobb inom en månad.

Senast hade t.ex Örebro universitet, (dvs ett universitet med mindre "status" än chalmers och KTH), 89% maskiningenjörer som fick jobb inom sex månader efter examen.

Men men, det återstår att se när man går ut om man får jobb eller ej.. Marknaden verkar ju inte vara påväg uppåt med alla dessa varsel över hela Sverige..

Datateknik & maskinteknik ex.

Jobb finns helt klart. Är väll inget ovanligt att ha jobb innan examen inom vissa ämnen. Om man inte får jobb inom detta med utbildning så kan det ju vara annat som påverkar. låga betyg, lågt engagemang, oattraktiv personlighet, tvivelaktig sammarbetsvilja, osv. Sen finns det många andra anledningar till att utbilda sig. Som att det finns stor möjlighet att bli chef, man behöver inte arbeta OB/ackord/skift för att få bra betalt, det ger trygghet, lättare att få jobb utomlands, ofta bra förmåner utöver lön, osv.

OT: Jobbar inom organisationsutveckling.
32 600kr
25 år
Har arbetat i ca 3 år efter studier.

Forummoderator
18 132 Inlägg
1 november 2012
Startat egen rekondfirma i våras. Gräver guld. Se mitt fotoalbum "jobbet" Slitigt men lönande. Annonserar flitigt dock.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

Voodoo
1 444 Inlägg
1 november 2012
Utbildad Vvsare och jobbar som Rörläggare "Grovis" Inom hem kommunens Va nät.. 21000:-  inte fått nå lönesamtal än  och de börjar bli dags tycker jag smile

http://www.ka.se/contentImages/83793_1.jpg

inte jag på  bild men detta är min dagliga arbetsmiljö året om  25++ ner till -30 och under blött och torrt  verkligen skitigt jobb speciellt att repa befintliga avloppsledningar osv.. nä jcg tycker lönen är låg med tanke på vad man sysslar med utan gräv gruppena så skulle de bli kris om  de  inte skulle komma vatten ur kranarna eller stock i avlopp
Senast redigerat av Stripz (1 november 2012)

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

1 Inlägg
2 november 2012
Jobbar som projekt anställd. som svetsare åt ett norskt företag. tjänar bra men de är slitsamt i längden.
men nu när detta projekt är över efter 4 månader ca så  har jag haft lön på 82k sek. 
Detta projekt var i ukraina.

Galen, inte dum.
1 324 Inlägg
2 november 2012
It-administration på ett mindre företag på halvtid.
8000:-
20 år, jobbat en månad.

1 926 Inlägg
2 november 2012
snickare, 27 efter skatt

137 Inlägg
2 november 2012
Inkomst av tjänst: 420 TSEK
Inkomst av kapital (K10) = 145-2000 TSEK

Arbetar som finansiell konsult.

Hjälper gärna aktiva företagare på forumet till bättre omsättning och ekonomi. Skicka ett PM

Tekniker
1 Inlägg
23 november 2012
Tekniker, 23k

Goda vänner får man aldrig för många av.

2 656 Inlägg
25 november 2012
laseroperatör , resande säljare

varierande löner men runt 25-27 i snitt

847 Inlägg
25 november 2012
22500. Provanställd på en firma som tillverkar ergonomiska stolar åt tandläkare, frisörer mm. Klipper, syr o spikar skinn o vinyl. Ett modernt sadelmakeri kan man säga.

337 Inlägg
28 januari 2013
TheJesper skrev:
Murare .. hade tjänat 31000 ... om man var fullbetald

Antar att de är innan skatt smile?

555 Inlägg
28 januari 2013
Dieselsmurfen skrev:
Startat egen rekondfirma i våras. Gräver guld. Se mitt fotoalbum "jobbet" Slitigt men lönande. Annonserar flitigt dock.

Startat fristående eller del av franchise typ ditec/Mrcap osv?

Vill du berätta om din bil på Passionforcars.org? Konkta mig via mail nedan.
PassionForCars.org
robin@passionforcars.org

1 808 Inlägg
28 januari 2013
133kr/timmen, 40h/veckan

MOTÖRHEAD <3
Alla band är kass jämfört med Motörhead.

469 Inlägg
1 februari 2013
lastbilsdäckmontör/chef
ca ca 26-27000 brutto smile

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

8 Inlägg
8 februari 2013
rörläggare ca 30k före skatt

Voodoo
1 444 Inlägg
8 februari 2013
josefk92 skrev:
rörläggare ca 30k före skatt

haha har ni plats för en till rörläggare/markarbetare? tongue 
sj jobbar jag som de och har 23K före skatt.....  men de är ju alltid sämmre löner på kommunerna

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Ubåtsingenjör
7 343 Inlägg
9 februari 2013
student 3000kr ! hell yeah

3 182 Inlägg
9 februari 2013
arbetslös 10k efter skatt.

Sök