2613
Sök

Finns det små skåpbilar med "vanligt" passagerarsäte?

1 597 Inlägg
för 21 timmar sedan
Trådstartare
#1
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.
Senast redigerat av KenthIJ (för 21 timmar sedan)

782 Inlägg
för 21 timmar sedan
#2
KenthIJ skrev:
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Live long, and prosper.

1 597 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#3
MrHyde skrev:
KenthIJ skrev:
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Tackar för input och engagemang.
Tar med mig dina tankar.

Vet inte om det finns någon ny hel el Caddy. Finns ju en ny Caddy e hybrid men det är en plug in.
Testade en sådan maxi family men... det fanns en del frågetecken

Verkade dra igång ice i 110 km/h fastän det var laddning på hybridbatteriet bl a
Senast redigerat av KenthIJ (för 20 timmar sedan)

1 597 Inlägg
för 20 timmar sedan
Trådstartare
#4
Vi har ju klarat oss med en bil ( RAV 4 plug in) ett bra tag men nu ökar behovet av två så....
Hade som sagt gärna haft, typ
En el Berlingo litet skåp till rullstolsfrakt på korta turer och en Berlingo multispace 5/7 sits diesel till längre familjeturer.
Eller
Ett litet Proace City ( är väl i stort samma som Berlingo fast med Toyota emblem) el och en Proace city Verso 5/7 sits
Eller
MB el Citan och MB T klass diesel
( är väl i stort samma som Kangoo)

Men alla ovan nämnda små elskåp :-) verkar ha delat passagerarsäte
Ps / anledningen till att även långfärds familjebilen behöver vara av skåpstyp är att vi behöver kunna lasta rullstolen även i den / Ds
Senast redigerat av KenthIJ (för 19 timmar sedan)

782 Inlägg
för 18 timmar sedan
#5
KenthIJ skrev:
MrHyde skrev:
KenthIJ skrev:
Har för mig att Caddy har funnits som små skåp och " vanligt " passagerarsäte,  alltså ej det bredare tvådelade.
Dock ej säker.

Finns det fler märken och modeller

Tar gärna tips på ovanstående och gärna el.

Vi har tänkt använda bilen som andrabil och rullstolsfraktare och i huvudsak på kortare/lokala turer så räckvidd på 10- 15 skulle faktiskt funka.

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Tackar för input och engagemang.
Tar med mig dina tankar.

Vet inte om det finns någon ny hel el Caddy. Finns ju en ny Caddy e hybrid men det är en plug in.
Testade en sådan maxi family men... det fanns en del frågetecken

Verkade dra igång ice i 110 km/h fastän det var laddning på hybridbatteriet bl a

Det var verkligen intressant, och märkligt! Jag kikade runt på VW's hemsida lite grann, det finns alltså enbart e-Transporter att köpa nu, som är ren el. Tidigare fanns ju även Crafter som ren elbil(med skåp alltså) och som sagt även Caddy som ren elbil, men det verkar som att det inte alls gick bra då dom verkar ha tagit bort dom alternativen på båda bilarna. Å andra sidan så läser man ju om fler och fler biltillverkare som går tillbaka till ICE i större omfattning, men det skulle vara intressant att veta hur dom resonerar. Nog för att ABT e-Caddy var en katastrof, men jag har inte hört nåt negativt alls om e-Crafter faktiskt, så varför dom slutade med den är ju märkligt.
Kanske vill dom ha fler köpare på ID Buzz istället?

Har du kikat på Ford Transit Courier elbil ? Tänkte det kanske är ett alternativ, eftersom VW och Ford samarbetar om transportbilar(Ford bygger nya Transporter och Amarok till exempel) så kanske den är lite lik Caddyn, och eftersom Transit Courier finns som ren elbil kanske det är ett bättre alternativ än en krånglande Caddy plugin.
Har för mig att forden finns med vanliga säten fram.

Angående Proace/Berlingo/Expert med mera, vi har en "vanlig" stor Proace diesel kundbil som står på jobbet nu med en motor som är körd, spyr glykol och olja ur motorn, topplockspackningen är körd och det är diverse andra fel. Den har visserligen använts som firmabil, men 19000 mil är för lite ändå tycker jag eftersom den har följt serviceplanen.
Senast redigerat av MrHyde (för 18 timmar sedan)

Live long, and prosper.

1 597 Inlägg
för 17 timmar sedan
Trådstartare
#6
MrHyde skrev:
KenthIJ skrev:
MrHyde skrev:

Det stämmer gällande Caddy, på mitt förra jobb hade vi en 2019(tror jag det var) Caddy skåp med kort hjulbas som hade 2 vanliga säten och en normal mittkonsol. Huruvida dom nya är bra som elbil eller ej vet jag inte, men kan säga att förra karossen(heter ABT e-Caddy) där dom pytsat ihop en typ av DSG-låda med elmotor var inte en bra kombination. Vi hade en sån som firmabil när jag jobbade på Audi och kan säga att den var fruktansvärd. Ibland fick du gasrespons direkt, ibland tvekade den. Rätt som det var motorbromsade den för kung och fosterland och ibland knappt alls. Mitt tips är att hålla sig borta från den!
De nya däremot ska väl vara helt annorlunda som jag förstått det, då de från grunden byggs för eldrift.

Tackar för input och engagemang.
Tar med mig dina tankar.

Vet inte om det finns någon ny hel el Caddy. Finns ju en ny Caddy e hybrid men det är en plug in.
Testade en sådan maxi family men... det fanns en del frågetecken

Verkade dra igång ice i 110 km/h fastän det var laddning på hybridbatteriet bl a

Det var verkligen intressant, och märkligt! Jag kikade runt på VW's hemsida lite grann, det finns alltså enbart e-Transporter att köpa nu, som är ren el. Tidigare fanns ju även Crafter som ren elbil(med skåp alltså) och som sagt även Caddy som ren elbil, men det verkar som att det inte alls gick bra då dom verkar ha tagit bort dom alternativen på båda bilarna. Å andra sidan så läser man ju om fler och fler biltillverkare som går tillbaka till ICE i större omfattning, men det skulle vara intressant att veta hur dom resonerar. Nog för att ABT e-Caddy var en katastrof, men jag har inte hört nåt negativt alls om e-Crafter faktiskt, så varför dom slutade med den är ju märkligt.
Kanske vill dom ha fler köpare på ID Buzz istället?

Har du kikat på Ford Transit Courier elbil ? Tänkte det kanske är ett alternativ, eftersom VW och Ford samarbetar om transportbilar(Ford bygger nya Transporter och Amarok till exempel) så kanske den är lite lik Caddyn, och eftersom Transit Courier finns som ren elbil kanske det är ett bättre alternativ än en krånglande Caddy plugin.
Har för mig att forden finns med vanliga säten fram.

Angående Proace/Berlingo/Expert med mera, vi har en "vanlig" stor Proace diesel kundbil som står på jobbet nu med en motor som är körd, spyr glykol och olja ur motorn, topplockspackningen är körd och det är diverse andra fel. Den har visserligen använts som firmabil, men 19000 mil är för lite ändå tycker jag eftersom den har följt serviceplanen.

Har funderat lite och frågat en del om Ford tourneo courier,  både bensin och el men fått beskedet att el varianten inte börjat tillverkas ännu. Skulle testat bensin varianten men min lokala handlare hade bara en manuell hemma så det har inte blivit av. De har väl iofs fått ganska blandad kritik.
Skall kolla upp transit courier el.

Forummoderator
18 132 Inlägg
för 8 timmar sedan
#7
Hade vanligt säte i min Caddy -18. Har vanligt säte i min Citan -24 nu. Mellan sätena finns en låda/armstöd som i de flesta personbilar.

Tänk på 80-talet. Då körde hantverkarna Cheva Startcraft med V8-diesel. Det var tider det!

1 597 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#8
Hybrid_ skrev:
Hade vanligt säte i min Caddy -18. Har vanligt säte i min Citan -24 nu. Mellan sätena finns en låda/armstöd som i de flesta personbilar.

Skall testa både Citan och T klass så snart det låter sig göras.

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
för 2 timmar sedan
#9
tror dom mesta skåpbilarna i den klassen bara har 2säten.. säkert så att det är tillval vilka säten man har men tex caddyn har jag ALDRIG sätt en med dubbelsäte fram..
åkt i rätt många.

caddyn tycker jag personligen är enda alternativet i den storleken.. enda som verkligen är något att ha när det gäller komfort och funktion.

deras 75hk 2.0tdi variant är en vinnare  75hk orginal 190hk optimerad =låg försäkring och mycket effekt ;-)

Kör fort så hinner inget hända...


Sök