3274
Sök

Säkring smäller direkt när tändnings slås på

1 Inlägg
för 19 timmar sedan
Trådstartare
#1
Tja säkert någon som är mer kunnig om el här på forumet så lägger ut en tråd för att få höra någon annans åsikt.

Så jag har en king cab från 98a med TD25an och den har en säkringslåda i motorutrymmet som har säkringar och relän 4 utav dessa år ?japansäkringar 30a? och dessa paja så ja åkte till mekonomen och köpte nya dock hade dem inte 30a så fick köpa 4st 40a istället och beställa 30a istället bara så att bilen kan fungera sålänge.
Men nu har jag stött på ett annat problem i lådan vid motorn så finns det ett relä som är till elec ign (electric ignition) den är orginal 30a men nu 40a och sedan i hytten har vi en till säkringslåda med säkringar där har vi en till säkring som är till elec ign (samma sak) fast i en vanlig flatstift säkring. Denna är 10a orginal och smäller direkt när tändningen slås på har prövat alla säkringar mellan. 7.5-30a och alla smäller direkt. Vad kan detta bero på? tänker ju i förstahand att det kan vara någon kabel som kortsluter men hittar inget. Kan det bero på att reläet är för hög amp? och när jag startar bilen efter säkringen gått så går den endast på 2/3 cylindrar är detta kopplat till det problemet då båda dök upp samtidigt.


All hjälp uppskattas och tackar i förhand.


Mvh Mattias Lindberg

3 336 Inlägg
för 8 timmar sedan
#2
Ett 40a relä istället för ett 30a påverkar ingenting, så länge alla utgångar är lika.  Säkringar ska man ALDRIG sätta högre A, bara för att allt är konstruerat för en viss amperelast och med för stor säkring kan det överbelastas.
För stor säkring ger ingen överbelastning i sig, utan MÖJLIGGÖR det, om ett fel uppstår.

Nu har du en rejäl kortslutning om du bränner STÖRRE säkring än avsett omedelbart.  Någonting som säkringen strömförsörjer är trasigt.
Kan vara komponent eller kablage.
Omöjligt att säga vad på distans.

Börja med att koppla ur komponenter som säkringen strömförsörjer en efter en, och se när säkringen håller.
Mäta ohm kan vara missledande, då en normal glödlampa kan misstas för kortslutning. Något kan ju ha permanent ström över den säkringen.
Använd inte högre amperetal än det ska vara, utan max rätt A så du inte bränner kablaget, mm.
Senast redigerat av Mossan1 (för 33 minuter sedan)

6 129 Inlägg
för 7 timmar sedan
#3
I detta läget skulle det ju hjälpa enormt med ett kopplingsschema. För det första är det lite oklart vad den där säkringen går till, "elec ign" hade kunnat ha att göra med tändningen på en bensinmotor men dieselmotorer har ju inga sådana behov. Går den till dieselmotorns styrning? Antar att det inte är så mycket på de motorerna, kanske en elektroniskt styrd radpump? Det skulle förklara varför motorn går sämre nu.

Man kan mäta resistans mot jord på den sida av säkringshållaren som går till förbrukarna. Det borde vara väldigt lågt motstånd där just nu. Sedan får man koppla ur grejer som är kopplade på den säkringen en efter en, till det låga motståndet försvinner.

Fri fart för ett fritt folk!
14 290 Inlägg
för 2 timmar sedan
#4
lösningen kommer aldrig vara att montera starkare säkringar..   den enda lösningen den ger är att man slipper meka med bilen när den brinner upp.. 

man kollar vad som sitter på just den säkringen och spårar alla dom komponenterna och försöker hitta vilken komponent som är trasig..   finns liksom ingen genväg och saker och ting inte sig själv genom att försöka ignorerar felet genom att montera starkare säkringar..     

vill påstå att det är väldigt korkad lösning.  resulatet blir bara att man skadar en massa mer delar av bilen

Kör fort så hinner inget hända...


Sök