3474
Sök

Status bedömning kontaktbleck RELÄ ?

31 Inlägg
för 10 timmar sedan
Trådstartare
#1
Hur bedömer man ett sådant här RELÄ. Utifrån de korroderade ytor och till synes "brända avsnitt på kontakt blecket.
Relät är uppmätt med till runt 60 ohm. Ett relä mellan 50 - 200 ohm är ett Ok relä har jag läst.
Jag får en reaktion i elsystemet när jag pluggar ur Relät.
Men det finns väl nyanser hur pass fungerande ett relä är . Vilket OHM värde skulle ett nytt RELÄ uppvisa.

Jag hade svårigheter att mäta med multimeter (elma 902) och kontaktytorna på blecket.

Relät är väl ett multifunktions relä på 25A som i detta fall som går till "fördröjning till bränsle insprutnings dator"

Kan ett relä vara instabilt?
https://www1.garaget.org/gallery/images/237/236519/236519-354c1a3310da2c4e7222d90cd337d0b7.jpg

6 217 Inlägg
för 10 timmar sedan
#2
Ta isär relät istället och kolla på kontaktytorna och eventuellt slipa kontaktytorna och spraya på elspray!


3 336 Inlägg
för 8 timmar sedan
#3
Det du ohm-mäter måste ju vara lindningen till magneten.
Den är tämligen lika på alla 12v reläer då den bara ska övervinna en fjäder och hålla lite spänt. Ändras väl något med storleken på reläet/kontakterna.
Vet inte om du kan dra slutsatser om reläets manöverspole öht av sådan mätning annat än brott.  Säger inget om kontakterna som ska leda strömmen hursom
Över slutna kontakter borde du ha 0 ohm utan belastning. Det ska vara så lågt motstånd som möjligt.
Förutsatt det är ett normalt slutande/växlande relä.

Om den har standard anslutningsplacering är ett nytt under 100kr.
Senast redigerat av Mossan1 (för 8 timmar sedan)

Diagnostekniker
2 828 Inlägg
för 3 timmar sedan
#4
Finns testutrustning för reläer.
Att mäta med multimeter kan ju ge lite information, med betoning på lite.

Misstänker att det missfärgade stiftet är 87a/b, dvs utgång.
Anledningarna kan vara många till varför detta skett.
Vad får dig att misstänka fel med reläet?

Up the RA

31 Inlägg
för 2 timmar sedan
Trådstartare
#5
Jesper328 skrev:
Finns testutrustning för reläer.
Att mäta med multimeter kan ju ge lite information, med betoning på lite.

Misstänker att det missfärgade stiftet är 87a/b, dvs utgång.
Anledningarna kan vara många till varför detta skett.
Vad får dig att misstänka fel med reläet?

Bara generell felsökning av mig. javisst 87an som missfärgade.
85,86 rena bläck.
Bussen skall till en Bil el specialist inom kort
pga start problem och bristande strömförsörjning till sensorer.

Jag har en felkod på ABS och felkod Df014 huvud relä, med min icarsoft felkodläsare.
Jag försöker bara lyfta på olika stenar och lär mig lite mera bara ..
Senast redigerat av dumle651 (för 2 timmar sedan)


Sök