2313
Sök

Vad tjänar du i månaden? Vilket jobb har du?

886 Inlägg
24 februari 2013
Andromeda skrev:
Wicca skrev:
Andromeda skrev:
Och vilken ingenjör är lika duktig som sina kollegor med mer erfarenhet redan från början? wink
Personerna jag pratar om är väldigt duktiga på vad de gör och var redan från början väldigt motiverade.
På många företag är det inte bara att gå in på första anställningsintervjun efter examen, slå näven i borde och säga "jag ska ha minst 30k/mån och tjänstebil!" utan man får vara nöjd med vad man får, göra sig mer viktig för företaget de kommande åren för att sedan när man är mer eller mindre oumbärlig höja lönen rejält.

Finns säkert en hel del.

Jag känner flera i min klass som fått mellan 27-30 tusen i månaden direkt efter examen. Några som konsulter, någon på ett mindre företag och några på kärnkraftverk, och visst är det på de ställena man tjänar bättre än standard.

Men du kanske sitter bättre till om man ser på det långsiktigt med tanke på möjligheterna att utvecklas både till högre positioner och i din nuvarande? Det kan ju vara så att de sitter där de sitter på det företaget utan så stora möjligheter till avancemang?

I det företaget jag jobbar nu finns det inte så stora möjligheter till avancemang. Dessutom är det kutym inom ingenjörsbranschen nu för tiden att byta jobb var 5-6e år.  Jag har inga överdrivna mål, jag vill bara ha rimligt betalt enligt min utbildning och vad jag presterar.

Jag vet att jag presterar bra, de vet att jag presterar bra och jag vet att de vet att jag presterar bra.

Lönen handlar om det och dessutom tillgång gentemot efterfrågan. Jag vet att deras efterfrågan är hög och alla vet att tillgången på duktiga ingenjörer är låg.

Bancivic på låg budget:
http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … 4#p4237504
Min bilrelaterade facebooksida(Videos, bilder, tröjtryck m.m.):
https://www.facebook.com/TheSwedishPetrolhead

Rumpmas
3 860 Inlägg
24 februari 2013
Wicca skrev:
Andromeda skrev:
Wicca skrev:

Finns säkert en hel del.

Jag känner flera i min klass som fått mellan 27-30 tusen i månaden direkt efter examen. Några som konsulter, någon på ett mindre företag och några på kärnkraftverk, och visst är det på de ställena man tjänar bättre än standard.

Men du kanske sitter bättre till om man ser på det långsiktigt med tanke på möjligheterna att utvecklas både till högre positioner och i din nuvarande? Det kan ju vara så att de sitter där de sitter på det företaget utan så stora möjligheter till avancemang?

I det företaget jag jobbar nu finns det inte så stora möjligheter till avancemang. Dessutom är det kutym inom ingenjörsbranschen nu för tiden att byta jobb var 5-6e år.  Jag har inga överdrivna mål, jag vill bara ha rimligt betalt enligt min utbildning och vad jag presterar.

Jag vet att jag presterar bra, de vet att jag presterar bra och jag vet att de vet att jag presterar bra.

Lönen handlar om det och dessutom tillgång gentemot efterfrågan. Jag vet att deras efterfrågan är hög och alla vet att tillgången på duktiga ingenjörer är låg.

Ja, det är ju inget fel i att prov att få löneförhöjning, det värsta som kan hända är ju att man får ett nej. Och då får man ju även en motivering varför. Antingen får man reda på vad arbetsgivaren vill att man uppnår för att få den lön man vill, eller så har man helt olika uppfattning och byter jobb. Chefen kanske inte vill höja för mycket för att slippa höja de andras löner så mycket för att hålla lönespridningen heller. Jag antar att det funkar hos er som hos oss, individuell lönesättning, men alla vet vad alla andra tjänar ändå?

886 Inlägg
25 februari 2013
Andromeda skrev:
Ja, det är ju inget fel i att prov att få löneförhöjning, det värsta som kan hända är ju att man får ett nej. Och då får man ju även en motivering varför. Antingen får man reda på vad arbetsgivaren vill att man uppnår för att få den lön man vill, eller så har man helt olika uppfattning och byter jobb. Chefen kanske inte vill höja för mycket för att slippa höja de andras löner så mycket för att hålla lönespridningen heller. Jag antar att det funkar hos er som hos oss, individuell lönesättning, men alla vet vad alla andra tjänar ändå?

Absolut, och om inte annat så får man reda på vad som krävs för att höja lönen nästa vända.

Nu har jag bara jobbat några månader än, men jag vet inte lönen hos någon annan, individuell lönesättning är det iaf.

Bancivic på låg budget:

Hertig
182 Inlägg
31 december 2013
186kr/h, drifttekniker på ett litet medicintekniskt företag.

469 Inlägg
31 december 2013
tänkte uppdatera mitt nu smile

24 år och Jobbar som lagerchef på en lastbilsdäck firma, tjänar idag 26500:- brutto pluss provison på jobben jag utför.

"tänk på att även världens starkaste man får ta i när han skiter!"

Cadillac_The_King
31 december 2013
Wicca skrev:
cheffer skrev:
Wicca skrev:
Testingenjör på ett företag som utvecklar avgasrening till lastbilar. Första jobbet, arbetat sen november.

Tjänar 25 000 i månaden eller ungefär 142 kr/timmen. Det är lite under medelingångslönen för en med min utbildning och långt under vad jag anser att jag är värd. Däremot hade jag inte direkt möjligheten att förhandla i den situationen jag var i när jag fick jobbet. Men nu har jag visat vad jag går för och snart är det dags för utvecklingmöte med chefen och då ska jag absolut påpeka att jag inte är nöjd med lönen. Förväntar mig iaf 28 000 kr i månaden, annars kollar jag nog på annat jobb snart, tråkigt nog eftersom jag annars trivs väldigt bra på den arbetsplatsen.

Det är ditt första jobb och du har nyss börjat. Stirra dig inte blind på ingångslön och trivs du dessutom på stället så är det rent av dumt av dig att säga upp ett jobb med 25k i månaden med arbetsmarknaden som är idag. Håll dig kvar där ett tag till, lönen kommer öka smile Du är fräsh på arbetsmarknaden, det är inte meningen att du ska ha direktörslön så lugn smile

Fast om jag säger upp mig så är det ju för att jag hittat ett annat jobb med bättre lön.

Jag trivs förvisso väldigt bra hittills både med arbetet och kollegorna, men min lön är låg, och det både enligt mig och fackklubben på företaget. Jag vet att de värderar mig högt och vill de ha kvar mig kommer de också få betala mig högt. Lönedumpning av ingenjörer är inte svaret på Sveriges ekonomiska problem.

Sen är det väl inte helt korrekt att det är första jobbet, det är första jobbet sen min utbildning blev klar, jag är 25 i år och hann jobba 1,5 år som egenföretagare innan jag började studera igen.

25k i månaden då skulle jag vart kvar hur kul tro du det är att jobba på industri o få ut 13-14k i månaden 2 veckors lön det hade jag på mitt jobb jag tröttnade efter 1 år  så nu har man vart sjukskriven sen midsommar . Men ska försöka få tillbaka jobbet ändå. Är inte många som tjänar 25k idag så va glad för det

Voodoo
1 444 Inlägg
31 december 2013
24700 idags läget  men löneförhandling i april och jag kommer iaf försöka landa på 26-27 annars blir de jobb byte!
Jobbar som Rörläggare/montör/markarbetare så jobbar ute vare dag från de kallaste vinter dagarna till de varmaste sommar dagarna.. och nej vi har ingen köldgräns på mitt jobb...

http://maxboom.fi Finsk Bilstereo forum

Cadillac_The_King
31 december 2013
Stripz skrev:
24700 idags läget  men löneförhandling i april och jag kommer iaf försöka landa på 26-27 annars blir de jobb byte!
Jobbar som Rörläggare/montör/markarbetare så jobbar ute vare dag från de kallaste vinter dagarna till de varmaste sommar dagarna.. och nej vi har ingen köldgräns på mitt jobb...

Vad ni gnäller ni som tjänar över 20k

Voodoo
1 444 Inlägg
31 december 2013
Cadillac_The_King skrev:
Stripz skrev:

Vad ni gnäller ni som tjänar över 20k

Hur hade du tänkt att man skulle kunna komma upp i lön ?  klart som fan du är låg av lönad om du inte tar tag i saken! har jobbat sen 09 på samma ställe  de har kommit in 2 nya och båda dom har högre lön än mig  samt att kollegan som jag hade fick upp sin lön till 27..  klart som fan jag ska  gnälla..  dessutom så har privata sektorn mkt högre löner än där jag jobbar.. upp mot 31tusen för bara en matkarbetare..

jag trivs på mitt jobb men  idag så styr lönen om jag kommer stanna kvar eller hitta annat  eller läsa vidare
skulle vara kul att läsa upp sig så jag har bredare utbildning. har gått vvs utbildning samt kylteknik

Large Cap
1 816 Inlägg
31 december 2013
Jobbar inom handel. Brutto ca 23.000kr, netto ca 17.000kr brukar lönen landa på varje (normal) månad. Nu efter julperioden, alla provisioner och bonus borde lönen för December månad som betalas ut i Januari vara rätt fin! Trivs jättebra på mitt jobb smile

Smidd i rostigt stål
933 Inlägg
31 december 2013
man ska vara glad över att ha ett arbete idag, 24200brutto + ett och annat smått tillägg brukar ge 18500ut. Då har jag varit på samma firma i 16år nu i feb 2014 dess innan 4år på Mitsubishi, hade ut 7500 då på japs-märket som 18åring smile

*** Riktiga bilar har bakhjulsdrift, framhjulsdrift är enbart på gräsklipparn ***

886 Inlägg
31 december 2013
Cadillac_The_King skrev:
25k i månaden då skulle jag vart kvar hur kul tro du det är att jobba på industri o få ut 13-14k i månaden 2 veckors lön det hade jag på mitt jobb jag tröttnade efter 1 år  så nu har man vart sjukskriven sen midsommar . Men ska försöka få tillbaka jobbet ändå. Är inte många som tjänar 25k idag så va glad för det

Jag tror inte det är kul att jobba på industri över huvud taget. Det var därför jag satte mig i skolbänken i fyra långa jävla år, levde på mindre än 10k i månaden och slet mitt hår för att komma igenom universitetet.

I min bransch tjänar de flesta mer än jag gör, så varför ska jag vara nöjd med att tjäna mindre utan anledning? Sedan jag skrev den första posten har jag fått löneökning till 26k, men tycker fortfarande att det är för dåligt, speciellt med tanke på att jag pendlar långt. Lägger strax över 2k i månaden på bränsle enbart. Jag byter avdelning nu  om nån vecka och då ska jag prata med den nya chefen direkt så han får koll på mina intentioner. Jag vill ha 28 om jag ska vara nöjd.

Bancivic på låg budget:

Diagnostekniker
2 828 Inlägg
31 december 2013
Jobbar med det mesta förutom tillverkning på en chokladfabrik just nu, plockar ut drygt 21.000kr brutto.
Det duger när man är 19 och bor hemma. smile

Up the RA

The Bear
293 Inlägg
1 januari 2014
Jobbar idag som taxichaufför i Sundsvall

Pendlar runt 25.000 brutto, då jag kör på provision är det aldrig exakt samma summa.

Nu efter december landade jag på 31700 brutto, dock efter att ha arbetat 230h December månad.
Senast redigerat av sotar (1 januari 2014)

Hobbymekaniker som trollar ihop det mesta med lite tur och skicklighet ;-)
/Besiktningstekniker

S-klass =)
295 Inlägg
2 januari 2014
Rörmontör.. å förra årets inkomst blev 506000kr.. så bara dela de på 12 så får man ju vad jag haft i månaden.. plus traktamente för hela året smile

Voodoo
1 444 Inlägg
2 januari 2014
MB350se skrev:
Rörmontör.. å förra årets inkomst blev 506000kr.. så bara dela de på 12 så får man ju vad jag haft i månaden.. plus traktamente för hela året smile

Vars nånstans jobbar du ? smile  behövs de mer folk?

Biltokig elektriker
3 352 Inlägg
2 januari 2014
Tjänar i dagsläget 29000 brutto. Men höjs till sista steget nu i april/maj smile Jobbar som elektriker

Random
480 Inlägg
2 januari 2014
MB350se skrev:

Haha ska du ljuga så kanske man ska dra till något troligt jobb. Rörmontör och tjäna 500k / år. Årets skämt.

Voodoo
1 444 Inlägg
2 januari 2014
Fimp3n skrev:
MB350se skrev:

Haha ska du ljuga så kanske man ska dra till något troligt jobb. Rörmontör och tjäna 500k / år. Årets skämt.

Beror på vars man jobbar. full utbildad vvsare tjänar riktigt bra!
är sj  utbildad vvsare men jobbar inte med de. jobbbar som grovis åt kommunen..
men funderar på att börja jobba med de jag är utbildad till.
finns pengar att hämta ut på rätt firma lr om man startar eget som klasskompisen gjorde och kan då säga att han  tjänar sjukt bra. jobbar då upp i norge med stor projekten  typ i hammerfest osv

huh?
10 427 Inlägg
2 januari 2014
Fimp3n skrev:
MB350se skrev:

Man kan ju få några hundra pix per dag i traktamente och med en grundlön på runt eller strax över 30 000 så är det nog inte så långt borta med 500k wink

Sök