3650
Sök

Olja till 850 t5

76 Inlägg
9 november 2008
Trådstartare
Frågan har säkert kommit upp tusen gånger förr men jag är inte så säker på det här med olika oljor, undrar om det är säkert att bytta till en annan olja i min 850 t5:a? Funderar på att bytta till 5w/40 märke??? vet inte riktigt vad som är i nu men jag tvivlar på att det är en speciellt fin/dyr olja. Bilen har rullt ca 24000mil och går som en klocka.

Kom gärna med förslag på bra märken/priser och även vart man kan köpa.

Live your life in the fast lane

Blyfot
829 Inlägg
9 november 2008
finns hur mycke som helst bestäm först om du ska ha mineral syntet eller delsyntet

"bara en mor kan älska en sån son"

8 251 Inlägg
9 november 2008
Kör på nån vettig helsyntetisk 5W40, vilket märke är som man föredrar. Har alltid kört Castrol förut, emn har bytt till tjockare olja i min och då vart det byte till Mobil1 istället. Håller man sig bara till nåt hyffast känt märke så spelar det inte så stor roll egentligen va man kör på för nåt.

375 Inlägg
10 november 2008
Om du har Micro bildelar där du bor så rekommenderar jag oljan Valvoline Synpower 5/w40
Kostar 499kr för 4 liter.
Är en av dem bästa oljorna du kan få för dem pengarna.

1 062 Inlägg
10 november 2008
Andreas_ace skrev:
Är en av dem bästa oljorna du kan få för dem pengarna.

Har du någon bakgrundsfakta till påståendet?

M.V.H.

375 Inlägg
10 november 2008
Dels att Oljan är API SM klassad, vilket många oljor/bolag fortfarande inte har bekräftat att deras klarar.

Synpower serien är baserad på helsyntetisk bas olja med ett av dem mest avancerade addetiv.

Sedan räcker det med att läsa produkt infon på hemsidan.

http://www.valvoline.com/products/Synpower.pdf

En flampunkt på 230grader är riktigt bra.

Aska 0.78 är lågt
Zinc% 0.084
Senast redigerat av Andreas_ace (10 november 2008)

76 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
Ok tack jag hittade denna olja på swedol kostar 199kr för 4 liter

1.Swedol Helsyntet 5W-40 API SJ/CF, ACEA A3 B3 Anv. åretrunt i personbil m bensin-/dieselmotor. För högprest.motorer m 4-vent.tekn, turbo.

Vågar man prova på denna eller? Står att olja kommer från Q8 på dunken. Lutar åt valvoline men man måste ju kolla.

375 Inlägg
10 november 2008
Det du bör kolla på är iaf API värdet.
S= bensin
J= Kvalitet

Högre i alfabetet = bättre olja, med bättre egenskaper.
SJ var riktigt bra under 90talet.

Idag är det SL/SM som gäller.

Min volvo 740 så rekommenderas det MINST API SJ

76 Inlägg
10 november 2008
Trådstartare
OK tack så mycket åker nog o köper mig två dunkar Valvoline Synpower 5/w40 imorrn då jag har micro riktigt nära hemmet smile

Sök