K Sport Coilovers

Jopping
25 november 2008 · 6 Inlägg

Köpte nyss ett par K-Sport coilovers till en Audi A4 som bara användts under 6 månader men när jag monterat dem så smäller det nå jävulskt även fast man åker i små gupp i låga farter, det är ett riktigt klonk ljud som hörs, och det är inget ljud från framvagnen utan från dämpare eller fjädrarna.
Bilen är inte ställd på det hårdaste heller, är det någon som känner igen det här och vet om man kan justera dem eller om det redan är kassa?
vore tacksam för ett svar! / Vitkor

FLindgren
25 november 2008 · 5 089 Inlägg

låter som om att nåogn topplagring eller så är skrot... men satte du i styrningen rätt  uppe i fjäderbenstornet?

\Lindgren
Volvo Xc70 "3.2L" (2008)
Volvo S70 "Autotech Motorsport" (1999)
Toyota Cressida Rx30 "Westcoast Motorsport" (1979)
AndreasRP
26 november 2008 · 41 Inlägg

Hej Viktor,

Har du köpt dina coilovers i sverige från oss? Kunde ej finna någon beställning till Audi A4 innehållande Leksand och / eller Viktor, men kontakta mig så kan vi kika närmare på vart problemet ligger. A4:an är lite speciell när det gäller hur det skall monteras i toppen etc.

Kika även här:
http://www.k-sportracing.com/technical.html (mitten på sidan)

Mvh
Andreas
www.raidopower.se

Tigerofsweden
26 november 2008 · 1 231 Inlägg

tråkigt också att k-sport inte är rostfritt sad , lär ju skapa en del problem ganska kvickt i snöigt väder , med allt salt o sand.

Senast redigerat av Tigerofsweden (26 november 2008)

AndreasRP
26 november 2008 · 41 Inlägg

Tigerofsweden skrev:
tråkigt också att k-sport inte är rostfritt sad , lär ju skapa en del problem ganska kvickt i snöigt väder , med allt salt o sand.

Inga problem, då de är tillverkade i aluminium. Aluminium rostar ej, dock kan materialet angirpas på andra sätt givetvis. Ksports fjäderben sitter bland annat på rallybilar som används uteslutande i snö och slask, både internationellt samt bilar som vi själva sponsrar.
Stötdämpare är utav de delar på bilen som är mest utsatta för "smuts o stänk" och oavsett tillverkare, original från fabrik eller användningsområde, så ser ofta ett par dämpare använda ut efter bara en kort tids användande. Förstår dock att det är lätt att tro att dämparna skall se nya ut i flera år bara för att det är "rostfritt".

Tigerofsweden
26 november 2008 · 1 231 Inlägg

nae det har jag inte påstått att dom ska göra med rostfritt är rostfritt ...
har hört o läst en del dåligt om k-sport tyvärr , va inställd på dom ...
hur som helst nu är vi ändå offtopic ...

M_Erlandsson Hur tänkte du nu?!
26 november 2008 · 423 Inlägg

AndreasRP skrev:
Hej Viktor,

Har du köpt dina coilovers i sverige från oss? Kunde ej finna någon beställning till Audi A4 innehållande Leksand och / eller Viktor, men kontakta mig så kan vi kika närmare på vart problemet ligger. A4:an är lite speciell när det gäller hur det skall monteras i toppen etc.

Kika även här:
http://www.k-sportracing.com/technical.html (mitten på sidan)

Mvh
Andreas
www.raidopower.se

Om jag har förstått hans inlägg rätt köpte han dom begagnade.

andreasevo7
26 november 2008 · 353 Inlägg

Jopping skrev:
Köpte nyss ett par K-Sport coilovers till en Audi A4 som bara användts under 6 månader men när jag monterat dem så smäller det nå jävulskt även fast man åker i små gupp i låga farter, det är ett riktigt klonk ljud som hörs, och det är inget ljud från framvagnen utan från dämpare eller fjädrarna.
Bilen är inte ställd på det hårdaste heller, är det någon som känner igen det här och vet om man kan justera dem eller om det redan är kassa?
vore tacksam för ett svar! / Vitkor

min lilebrosa har exakt samma fel på sina med! sen verkar det som en del av dämpkraften försvunit i dom! och dom är använda 3 bankörninga! tur att man köpte riktiga dämpare och ingen asien skit! till mina finns det reservdelar att ha på 24H

Senast redigerat av andreasevo7 (26 november 2008)

AndreasRP
26 november 2008 · 41 Inlägg

andreasevo7 skrev:
min lilebrosa har exakt samma fel på sina med! sen verkar det som en del av dämpkraften försvunit i dom! och dom är använda 3 bankörninga! tur att man köpte riktiga dämpare och ingen asien skit! till mina finns det reservdelar att ha på 24H

Vem har pratat om att det inte finns några reservdelar? Mig veteligen finns det ingen stötdämpartillverkare som inte tillhandahåller reservdelar till sina kunder.

Det mesta som sitter på din bil (och bilen) är från Asien.

Dina dämpare/fjädrar är säkerligen jättebra, men kostade dom 7.495kr inkl moms för ett komplett kit? Visst finns dte mängder med kunder som kör med enklaste instegskittet även under hårda körningar på bana, men bäst blir det alltid om man använder rätt produkt på rätt plats.
Bankörning = använd ett kit avsett för bankörning, rally = använd ett kit avsett för rally, gata = använd ett kit avsett för gata. Brukar funka bäst i längden. Bäst vore ju givetvis ett kit som är bäst på "allt", men något sådant har jag ännu ej skådat.

Läste igenom första inlägget igen nu och tolkar det också som att de köpts begagnade.

andreasevo7
26 november 2008 · 353 Inlägg

AndreasRP skrev:

andreasevo7 skrev:
min lilebrosa har exakt samma fel på sina med! sen verkar det som en del av dämpkraften försvunit i dom! och dom är använda 3 bankörninga! tur att man köpte riktiga dämpare och ingen asien skit! till mina finns det reservdelar att ha på 24H

Vem har pratat om att det inte finns några reservdelar? Mig veteligen finns det ingen stötdämpartillverkare som inte tillhandahåller reservdelar till sina kunder.

Det mesta som sitter på din bil (och bilen) är från Asien.

Dina dämpare/fjädrar är säkerligen jättebra, men kostade dom 7.495kr inkl moms för ett komplett kit? Visst finns dte mängder med kunder som kör med enklaste instegskittet även under hårda körningar på bana, men bäst blir det alltid om man använder rätt produkt på rätt plats.
Bankörning = använd ett kit avsett för bankörning, rally = använd ett kit avsett för rally, gata = använd ett kit avsett för gata. Brukar funka bäst i längden. Bäst vore ju givetvis ett kit som är bäst på "allt", men något sådant har jag ännu ej skådat.

Läste igenom första inlägget igen nu och tolkar det också som att de köpts begagnade.

enlig svenk lag gäller väl garantin! om person 1 köper dämparna och säljer dom efter 2 månader till person 2! då kan person två kräva garanti på grejern om han har orginalkvittot kvar! ni har väl ett eller två års garanti på grejerna! hur lång tid har ni att få hem delar eller måste ni skicka iväg hela dämparen? tänkte bara på lilebrosans grejer!

nä mina dämpare kostar inte 7.495 för ett set! du får väl 3 set k-sport för var en dämpare fram kostar

AndreasRP
26 november 2008 · 41 Inlägg

andreasevo7 skrev:
enlig svenk lag gäller väl garantin! om person 1 köper dämparna och säljer dom efter 2 månader till person 2! då kan person två kräva garanti på grejern om han har orginalkvittot kvar! ni har väl ett eller två års garanti på grejerna! hur lång tid har ni att få hem delar eller måste ni skicka iväg hela dämparen? tänkte bara på lilebrosans grejer!
nä mina dämpare kostar inte 7.495 för ett set! du får väl 3 set k-sport för var en dämpare fram kostar

Andreas....Du får jättegärna läsa igenom inläggen som tidigare är skrivna i tråden.

Så dina fjäderben kostar alltså ca 20-25.000kr / styck, de är då en helt ok jämförelse mot Ksports enklaste kit för 7.495kr för ett komplett kit?! Alla har inte den budget eller de krav/behov som den kund som betalar 50-100.000kr för ett stötdämparkit.
Jag kan sitta en hel dag och jämföra hur sjukt mycket grymmare min Ferrari är jämfört med din Evo, men är det en relevant jämförelse när min Ferrari kostar 3-4-5-6-7-8-9-10 gånger mer än din bil och dessutom inte samma typ utav bil?! Nu har jag ingen Ferrari, men du förstår förhoppningsvis poängen.

Gällande garantiärenden så lämnar vi garanti enligt gällande villkor på de produkter som vi sålt, helt enligt gällande lagstiftning. Ingen annan har påstått något annat.
Att skicka iväg ett helt fjäderben verkar ju väldigt onödigt när bara den del som skadats måste bytas, förstår inte riktigt din fråga. Vi brukar även vara frikostiga när det gäller goodwill, dvs ärenden som ligger utanför garantin (t.ex när folk har krockat och liknande), men givetvis beror sådant också mycket på kundens bemötande.
Dock finns det kit som är importerade från andra länder eller från andra Ksportåterförsäljare och då sköts garantiåtaganden där, dvs inga konstigheter.
Vi får leveranser varje vecka från Ksport så leveranstider är vanligtvis inget problem, ej heller någon som påstått något sådant.

Trådskaparen undrade vad som kunde vara fel på de begagnade fjäderben han köpt och jag hänvisade till Ksports FAQ (länk) samt bad honom kontakta mig för att ta reda på vad som orskat hans problem.

Jopping
28 november 2008 · 6 Inlägg

AndreasRP skrev:
Hej Viktor,

Har du köpt dina coilovers i sverige från oss? Kunde ej finna någon beställning till Audi A4 innehållande Leksand och / eller Viktor, men kontakta mig så kan vi kika närmare på vart problemet ligger. A4:an är lite speciell när det gäller hur det skall monteras i toppen etc.

Kika även här:
http://www.k-sportracing.com/technical.html (mitten på sidan)

Mvh
Andreas
www.raidopower.se

Tack för svaret Andreas!

Nej det är inte jag som köpte dem utan en annan kille som hade dem på en A6, med exakt samma problem fast han trodde det berodde på att hans framvagn var dålig.  Jag har kontaktat honom så att han ska ringa er idag!
Appropå det ni säger om att de ska i princip vara rostfria,de vill jag då inte hålla med om, den här satsen var köpt någon gång i januari och februari, och ändå var jag tvungen att sitta å slipa ren varenda fjäder från rost och lägga ett tjock lager underredsmassa på dem för att det inte ska rosta borta helt, även gängerna och fästerna var alldeles bruna, det tråkiga är att när man köper en produkt som är mindre än ett år så är den mer brun än vad den nu skulle ha för orginalfärg, när jag däremot plockade bort mina sachs performance som settat 12 000 mil under sommar och vinter så fanns det inte en rostfläck på dem.
Jag hoppas bara det här är ett riktigt måndags exemplar, för om ni inte vill byta in de här mot ett par nya lär jag väl i princip få lov att ta och slänga en hel sats coilovers till skroten trots att det inte ens fyllt 1 år och vända mig till D2 istället, vilket skulle vara väldigt tråkigt!
Jag hoppas ni förstår att man blir lite irriterad när man kan inte kan bruka sin bil. Men jag är väldigt glad att ni kikade upp problemet på en gång, det uppskattas!
Killen som ringer idag heter Stefan och är från Rättvik!

MVH / Viktor

prodrive Avstängd
28 november 2008 · 962 Inlägg

Jopping skrev:
vända mig till D2 istället,

Du vet att D2 är exakt samma kinagrejer va? Dock verkar folk nöjda med dom så du kanske har fått ett måndags ex...

Keller Hamster
28 november 2008 · 817 Inlägg

Om jag får säga min åsikt så har jag haft mina K-sport på min ST sen i mars i år. Dom har fått utstå mycket damm smuts, slask och snö. Jag har mig veterligen ingen korrosion på mina dämpare eller fjädrar.

Bilen går som bruksbil och har rullat runt 2100mil (och nej, det e inte enbart asfalt körning). Den har även fått gå konbana ett par rundor (bilsport superstage). Jag har då inga invändningar på K-Sport.

Pro kitet kostar lagom för en som ändå ska byta ut dämpare och sänkfjädrar. Det finns ett värre kit som kostar därefter. Vi kan sitta och disskutera skillnaderna mellan olika kit och nej man kan inte jämföra ett kit flr 20kkr med ett för knappt 8000kr..

Men visst, ni som vill snacka skit om K-sport, gör ni det. Jag är iaf nöjd med mina och har även 1 kit till på väg till den andra bilen.

Ford Probe GT "Hamster-Racing" (1992)
Jopping
29 november 2008 · 6 Inlägg

prodrive skrev:

Jopping skrev:
vända mig till D2 istället,

Du vet att D2 är exakt samma kinagrejer va? Dock verkar folk nöjda med dom så du kanske har fått ett måndags ex...

Jo jag är medveten om att de är snar lika produkter, troligen har jag bara fått ett måndagsexemplar, men fyra av mina vänner har D2:or och alla är supernöjda, säkert skulle jag vart lika nöjd med de här K Sport om jag haft ett vanligt exemplar!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 november 2008 · 6 170 Inlägg

Jopping skrev:

AndreasRP skrev:
Hej Viktor,

Har du köpt dina coilovers i sverige från oss? Kunde ej finna någon beställning till Audi A4 innehållande Leksand och / eller Viktor, men kontakta mig så kan vi kika närmare på vart problemet ligger. A4:an är lite speciell när det gäller hur det skall monteras i toppen etc.

Kika även här:
http://www.k-sportracing.com/technical.html (mitten på sidan)

Mvh
Andreas
www.raidopower.se

Tack för svaret Andreas!

Nej det är inte jag som köpte dem utan en annan kille som hade dem på en A6, med exakt samma problem fast han trodde det berodde på att hans framvagn var dålig.  Jag har kontaktat honom så att han ska ringa er idag!
Appropå det ni säger om att de ska i princip vara rostfria,de vill jag då inte hålla med om, den här satsen var köpt någon gång i januari och februari, och ändå var jag tvungen att sitta å slipa ren varenda fjäder från rost och lägga ett tjock lager underredsmassa på dem för att det inte ska rosta borta helt, även gängerna och fästerna var alldeles bruna, det tråkiga är att när man köper en produkt som är mindre än ett år så är den mer brun än vad den nu skulle ha för orginalfärg, när jag däremot plockade bort mina sachs performance som settat 12 000 mil under sommar och vinter så fanns det inte en rostfläck på dem.
Jag hoppas bara det här är ett riktigt måndags exemplar, för om ni inte vill byta in de här mot ett par nya lär jag väl i princip få lov att ta och slänga en hel sats coilovers till skroten trots att det inte ens fyllt 1 år och vända mig till D2 istället, vilket skulle vara väldigt tråkigt!
Jag hoppas ni förstår att man blir lite irriterad när man kan inte kan bruka sin bil. Men jag är väldigt glad att ni kikade upp problemet på en gång, det uppskattas!
Killen som ringer idag heter Stefan och är från Rättvik!

MVH / Viktor

Du har alltså köpt ett begagnat kit till A4 som har suttit på en A6 i ett halvår ??

Bara jag som reagerar på att kitet är till A4 men har använts på en A6 istället ??

Man brukar väl säga att varje kit är specialgjort för en viss modell och om man sätter dom på fel modell blir det kattskit ??

Eller är kitet för flera modeller ??

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jopping
29 november 2008 · 6 Inlägg

TBOC_Razor skrev:

Jopping skrev:

AndreasRP skrev:
Hej Viktor,

Har du köpt dina coilovers i sverige från oss? Kunde ej finna någon beställning till Audi A4 innehållande Leksand och / eller Viktor, men kontakta mig så kan vi kika närmare på vart problemet ligger. A4:an är lite speciell när det gäller hur det skall monteras i toppen etc.

Kika även här:
http://www.k-sportracing.com/technical.html (mitten på sidan)

Mvh
Andreas
www.raidopower.se

Tack för svaret Andreas!

Nej det är inte jag som köpte dem utan en annan kille som hade dem på en A6, med exakt samma problem fast han trodde det berodde på att hans framvagn var dålig.  Jag har kontaktat honom så att han ska ringa er idag!
Appropå det ni säger om att de ska i princip vara rostfria,de vill jag då inte hålla med om, den här satsen var köpt någon gång i januari och februari, och ändå var jag tvungen att sitta å slipa ren varenda fjäder från rost och lägga ett tjock lager underredsmassa på dem för att det inte ska rosta borta helt, även gängerna och fästerna var alldeles bruna, det tråkiga är att när man köper en produkt som är mindre än ett år så är den mer brun än vad den nu skulle ha för orginalfärg, när jag däremot plockade bort mina sachs performance som settat 12 000 mil under sommar och vinter så fanns det inte en rostfläck på dem.
Jag hoppas bara det här är ett riktigt måndags exemplar, för om ni inte vill byta in de här mot ett par nya lär jag väl i princip få lov att ta och slänga en hel sats coilovers till skroten trots att det inte ens fyllt 1 år och vända mig till D2 istället, vilket skulle vara väldigt tråkigt!
Jag hoppas ni förstår att man blir lite irriterad när man kan inte kan bruka sin bil. Men jag är väldigt glad att ni kikade upp problemet på en gång, det uppskattas!
Killen som ringer idag heter Stefan och är från Rättvik!

MVH / Viktor

Du har alltså köpt ett begagnat kit till A4 som har suttit på en A6 i ett halvår ??

Bara jag som reagerar på att kitet är till A4 men har använts på en A6 istället ??

Man brukar väl säga att varje kit är specialgjort för en viss modell och om man sätter dom på fel modell blir det kattskit ??

Eller är kitet för flera modeller ??

det är alldeles riktigt det var ett tryck fel av mig, det har settat på en a4 tq avant-99 och jag har en 97:a tg sedan, så det borde ju funka tycker jag!

TBOC_Razor Kattjäveln åt upp min kyckling!
29 november 2008 · 6 170 Inlägg

Jopping skrev:

TBOC_Razor skrev:
Du har alltså köpt ett begagnat kit till A4 som har suttit på en A6 i ett halvår ??

Bara jag som reagerar på att kitet är till A4 men har använts på en A6 istället ??

Man brukar väl säga att varje kit är specialgjort för en viss modell och om man sätter dom på fel modell blir det kattskit ??

Eller är kitet för flera modeller ??

det är alldeles riktigt det var ett tryck fel av mig, det har settat på en a4 tq avant-99 och jag har en 97:a tg sedan, så det borde ju funka tycker jag!

Hmm, Avant är väl kombi på Audi-språk ??

Har iaf för mig att vissa coilover-kit bara funkar på antingen kombi eller sedan så det kanske är något sånt då ??

Sen kanske något ändrades på dom två åren så att dom inte passar av den anledningen men har du kollat med tillverkaren om det verkligen är samma så att det *ska* passa ??

Att bara anta att det ska passa kan ju ofta leda till problem.

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P
Jopping
7 december 2008 · 6 Inlägg

Keller skrev:
Om jag får säga min åsikt så har jag haft mina K-sport på min ST sen i mars i år. Dom har fått utstå mycket damm smuts, slask och snö. Jag har mig veterligen ingen korrosion på mina dämpare eller fjädrar.

Bilen går som bruksbil och har rullat runt 2100mil (och nej, det e inte enbart asfalt körning). Den har även fått gå konbana ett par rundor (bilsport superstage). Jag har då inga invändningar på K-Sport.

Pro kitet kostar lagom för en som ändå ska byta ut dämpare och sänkfjädrar. Det finns ett värre kit som kostar därefter. Vi kan sitta och disskutera skillnaderna mellan olika kit och nej man kan inte jämföra ett kit flr 20kkr med ett för knappt 8000kr..

Men visst, ni som vill snacka skit om K-sport, gör ni det. Jag är iaf nöjd med mina och har även 1 kit till på väg till den andra bilen.

l

Jag vet inte om du tycker att de ser så särskilt rostfria ut, trodde aluminium skulle avge ett litet mjölakigt vitt pulver när vintern började tära på dem, men vad jag kan se, så ser de mesta väldigt brun/rött ut, du skulle dessutom ha sett fjädrarna innan jag gjorde iordning dem, den här gummiytan som ska skydda dem så bra, var helt borta, det fanns knappt ett ställe där man kunde se att de tidigare varit svarta, utan den gummiklädda ytan var obefintliga så jag var tvungen att lägga ett tjockt lager rostskyddande undersmassa för att skydda dem från att helt försvinna, självklart förstår jag att det inte kommer se nya ut jämnt men efter bara ett par månaders användade så ser de värru ut än mina sachs som settat i 7-8 år året runt! tråkigt! sad

https://www1.garaget.org/gallery/archive/28811/516413_d13j3c.jpg

Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang