3623
Sök

Fördröjning på avstägning av Turbo bilar finns o köpa vart?

168 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#1
Undrar bara var det finns o köpa något man kopplar in i bilen så den inte stänger av sig direkt efter att du vridit om nyckeln utan stänger av sig när turbon gått ner i varv ist:) Någon som vet vart de finns o köpa?

9 108 Inlägg
27 november 2008
#2
Turbotimer kallas det väl, för att förenkla din sökning lite wink Kika i företagsregistret här på sidan så bör det finnas på typ Creatix.se kan jag tänka mig.


499 Inlägg
27 november 2008
#3
Turbotimer brukar det heta

Är riktigt onödigt på en chippad orginalbil..


168 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#4
MilleN skrev:
Turbotimer kallas det väl, för att förenkla din sökning lite wink Kika i företagsregistret här på sidan så bör det finnas på typ Creatix.se kan jag tänka mig.

Okej tack så mkt:)

168 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#5
Hellquist skrev:
Turbotimer brukar det heta

Är riktigt onödigt på en chippad orginalbil..

Okej tack...Men e de bara t värsting bilar då eller?tongue

Fattig student
1 282 Inlägg
27 november 2008
#6
Dalhems har..

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=198980 <--- Min projekt tråd
Bara för att jag inte är paranoid längre så betyder inte det att dom inte är ute efter mig.
Ur en lögnares mun kommer inga sanningar..

168 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#7
Tiger1978 skrev:
Dalhems har..

Tackar:)

DFFL
9 020 Inlägg
27 november 2008
#8
Hellquist skrev:
Turbotimer brukar det heta

Är riktigt onödigt på en chippad orginalbil..

Förlänger livslängden på turbon oavsett om den är original eller ej.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

I brist på annat :)
526 Inlägg
27 november 2008
#9
Turbotimers kostar en del men frågan är, när bör man ha en turbotimer? Man kan ju mer eller mindre bara ta och åka en runda på 1-2 minuter utan att låta turbon ladda något??

Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
27 november 2008
#10
bara låta den stå på tomgång ändå ju sen är ju tomgångs körning max 1 min så


Trucker
168 Inlägg
27 november 2008
#11
Är man såpass lat och stressad att man inte hinner sitta kvar i bilen 1 min eller bara köra 500 meter lugnt me bilen för att låta turbon gå ner i temp så vettefan om man ens ska ha en bil. I mina öron låter de hel knäppt att lägga ut dom pengarna för något som man kan göra minst lika bra själv....


Körv
3 535 Inlägg
27 november 2008
#12
Men det är ju fränt? smile

Truckdriving Man

89 Inlägg
27 november 2008
#13
Men snälla gott folk hur snåla är ni? Du har en turbotimer från apexi på blocket för 1000:-
Och det skadar väl aldrig att låta den kylas lite mer är era 500m lugn körning. Nae ta o köp dig en turbotimer det kan inte skada o skaffa en och det är inte mycket pengar.


Fisketokig
2 997 Inlägg
27 november 2008
#14
http://www.jrm-racing.se/

HKS - Elektronik --->     Turbo Timer

Saab 9-3 Aero SS --- Honda CBR600RR
Can Am 800XXC Vägreg --- Can Am 450X Vägreg

Svetsare
3 150 Inlägg
27 november 2008
#15
Brukar låta min stå ca 20 sek på tomgång, borde räcka tycker jag.

Varför FWD? Jo, för RWD är som att sätta hästen bakom vagnen.
Rushman: "Kör aldrig för fort, kör i den hastighet jag anser lämplig, vad det står på skyltarna skiter jag i."
http://www.youtube.com/ZonephoX

168 Inlägg
27 november 2008
Trådstartare
#16
Tack alla trevliga för svaren:) Jag har ju inte tänkt köpa en sådan bara för att jag e lat utan de e ju lite coolt med;) Haha men vissa verkar vara snåla här menmen:D

2 164 Inlägg
27 november 2008
#17
Har man kört hårt med en turbo bil räcker de nog inte med nån minut lugn körning.
Turbon måste ju svalna lite med innan man stänger av.
Ta några km innan man kommer hem med lugn körning och sen tomgång nån minut innan man stänger av bilen.

MVH

F


8 253 Inlägg
27 november 2008
#18
Kör man bara lungt sista minuten innan man stannar så är det bara att vrida av. Har man ett vattenkylt aggregat så är det inte så akut med att låta motorn gå på tomgång innan man slår av.


2 164 Inlägg
27 november 2008
#19
Marlboroman skrev:
Kör man bara lungt sista minuten innan man stannar så är det bara att vrida av. Har man ett vattenkylt aggregat så är det inte så akut med att låta motorn gå på tomgång innan man slår av.

Jag håller inte med alls.
Är de efter lugn körning kan man bara slå av men efter hård så låter jag hellre min bil stå på tomgång längre.
Jag vill inte få motorras eller turbo ras för att oljan separerar.

MVH

F


8 253 Inlägg
27 november 2008
#20
Fredrik-79 skrev:
Marlboroman skrev:
Kör man bara lungt sista minuten innan man stannar så är det bara att vrida av. Har man ett vattenkylt aggregat så är det inte så akut med att låta motorn gå på tomgång innan man slår av.

Jag håller inte med alls.
Är de efter lugn körning kan man bara slå av men efter hård så låter jag hellre min bil stå på tomgång längre.
Jag vill inte få motorras eller turbo ras för att oljan separerar.

MVH

F

Har man vattenkylt så självcirkulerar kylvattnet genom turbon och håller temperaturen i lagerdelen på ett vettig nivå vilket förhindrar oljan från att koka. Finns ingen mening i att stå på tomgång en minut om man inte spöat på rejält precis innan. På ett aggregat som är enbart oljekylt kan det va ide att stå på tomgång en stund, men det kommer i vilket fall bli tokvarmt när du väl slår av. Det man kan göra då är ju att bygga in en "turboräddare" i smörjsystemmet så man får lite smörjning även efetr man stängt av.



Sök