3420
Sök

polering av vevaxel eller ny efter lagerras. Har bild

204 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#1
Hej
har en Nissa 200sx s13 som det är lagerras på.och nu är det så att det gott så illa att första vevlagret gick sönder när det inträffa. så att vevstaken och vevaxen har gått direkt i mot varan.
https://www1.garaget.org/gallery/archive/85631/514091_a70ujk.jpg
så nu undrar ja om det är bara att kasta den eller om det går att lämna in den och få den polerad?
och vad skulle det gå på ungefär?
MVH Mats
Senast redigerat av Matz-The-Man (3 december 2008)


Reservdansk
6 271 Inlägg
3 december 2008
#2
Polering går nog utan problem på 3000kr eller mer tror jag...

I mitt fall var det billigare att leta upp en annan vevaxel i alla fall.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

204 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#3
TurbOla skrev:
Polering går nog utan problem på 3000kr eller mer tror jag...

I mitt fall var det billigare att leta upp en annan vevaxel i alla fall.

okej då blir det att leta upp en begagnad. men ska slå en pling till renoveraren se vad han tar.
någon som har en liggandes? årsmodel 90
Tack för snabbt svar:)


782 Inlägg
3 december 2008
#4
man får skämmas för nissan,,, vevlagerras läser man om i var och varannan tråd ju.. skitgrejer???

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=171602
Mitt 1500 kronors tangent bord har liteproblem att göra mellanslag..

204 Inlägg
3 december 2008
Trådstartare
#5
bushmyra skrev:
man får skämmas för nissan,,, vevlagerras läser man om i var och varannan tråd ju.. skitgrejer???

nja jo, tror att den har fått gå ganska hårt den här och efter som den inte har olje kyl  och inte särskilt stor olje mängd i motorn så är det väll lätt hänt om man inte sköter den.
jag köpte den biligt med vevlager ras för att ha lite å pysla med.


13 Inlägg
3 december 2008
#6
3000kr för en polerimg?

Jag betalade 500kr för polering av min vevaxel till supran och det är ändå en 6 cylindrig.

/Jonas

761 Inlägg
4 december 2008
#7
Polering?? Ni menar slipning så överdimensionslager passar hoppas jag :S

Toyota MR2 -95
Saab 95 2.0t SE -99
VW Buggy -66

118 Inlägg
4 december 2008
#8
svenb skrev:
3000kr för en polerimg?

Jag betalade 500kr för polering av min vevaxel till supran och det är ändå en 6 cylindrig.

/Jonas

vart lämna du då veven?


Gillar stora förgasare
342 Inlägg
4 december 2008
#9
Att slipa om en vevaxel ligger på ca 3000kr.

Man kan inte polera denna vev. Jag hade letat efter en ny

Full gas sparar tid!
Portar och planar Volvotoppar.

Whatever :)
1 652 Inlägg
4 december 2008
#10
jag skulle ha slipat den om man inte kommer över en som är okej...

TIG-svetsare, Svart/Hastelloy X/Haynes 230/Aluminium
CNC-operatör, Fräsning/Svarvning/Laser

Supraman
2 300 Inlägg
4 december 2008
#11
allt hänger på hur stora skador det e.
Små ytliga skador kan gå att polera så att man håller sig inom marginalerna.

Expert är man när man har lärt sig så mkt att man kan erkänna att man kan ha fel och är öppen för att lära sig nåt nytt.

1 827 Inlägg
4 december 2008
#12
Kan du känna reporna med nagel?

Mvh/Marcus
Fast, Reliable, Cheap. Choose two

1 503 Inlägg
4 december 2008
#13
Jag blev tvungen att hitta en ny eftersom min redan va slipad för många gånger. Din går säkert att slipa om men jag skulle satsat på en annan begagnad i bra skick som är oslipad. Blir billigare än att slipa om veven + att du får en vev som är hållbarare och mer lämpad om du ska trimma!
Lägg ut en sökes-annons på 200sx.nu så får du ganska fort mail om vevaxlar. På så vis hittade jag en oslipad i fint skick för 2000 kr wink
Lycka till!

RB25DET, probably the best motorsound in the world!

204 Inlägg
4 december 2008
Trådstartare
#14
okej tack för alla svar:) angående reporna så är det som det polerade lagret har blivit upp nöt och man kan känna de med nageln. Ska svänga för bi han som har firman och se vad han säger men det lutar åt en "ny" vev:)
Mvh Mats


204 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#15
en liten fråga till passar alla vevaxlar eller måste jag ha en av samma årsmodell? min är en 90


1 062 Inlägg
5 december 2008
#16
Glöm inte att gå igenom motorn grundligt. Kolla skicket/repor på oljepumpen, metallpulver kan ju ha färdats runt överallt.
Och varför har turbomotorn ingen oljekylare?  Montera en bums!
Oljan lär ju bli stekhet utan en kylare och då är det ju inte så konstigt att oljefilmen tappar bärighet och leger skär ihop.

M.V.H.


204 Inlägg
5 december 2008
Trådstartare
#17
AndreasPlars skrev:
Glöm inte att gå igenom motorn grundligt. Kolla skicket/repor på oljepumpen, metallpulver kan ju ha färdats runt överallt.
Och varför har turbomotorn ingen oljekylare?  Montera en bums!
Oljan lär ju bli stekhet utan en kylare och då är det ju inte så konstigt att oljefilmen tappar bärighet och leger skär ihop.

M.V.H.

jo då ska det ska bli grundligt. pumpen ska in och kontroleras på måndag och olje kyl med termostat ska beställas efter jul:)


1 062 Inlägg
5 december 2008
#18
Matz-The-Man skrev:
olje kyl med termostat ska beställas efter jul:)

Finns väl på närmsta bilskrot för 2-300:- med slangar och allt, självplock då.

M.V.H.



Sök