Hej har en Nissa 200sx s13 som det är lagerras på.och nu är det så att det gott så illa att första vevlagret gick sönder när det inträffa. så att vevstaken och vevaxen har gått direkt i mot varan. så nu undrar ja om det är bara att kasta den eller om det går att lämna in den och få den polerad? och vad skulle det gå på ungefär? MVH Mats
Senast redigerat av Matz-The-Man (3 december 2008)
Polering går nog utan problem på 3000kr eller mer tror jag...
I mitt fall var det billigare att leta upp en annan vevaxel i alla fall.
okej då blir det att leta upp en begagnad. men ska slå en pling till renoveraren se vad han tar. någon som har en liggandes? årsmodel 90 Tack för snabbt svar:)
man får skämmas för nissan,,, vevlagerras läser man om i var och varannan tråd ju.. skitgrejer???
nja jo, tror att den har fått gå ganska hårt den här och efter som den inte har olje kyl och inte särskilt stor olje mängd i motorn så är det väll lätt hänt om man inte sköter den. jag köpte den biligt med vevlager ras för att ha lite å pysla med.
Jag blev tvungen att hitta en ny eftersom min redan va slipad för många gånger. Din går säkert att slipa om men jag skulle satsat på en annan begagnad i bra skick som är oslipad. Blir billigare än att slipa om veven + att du får en vev som är hållbarare och mer lämpad om du ska trimma! Lägg ut en sökes-annons på 200sx.nu så får du ganska fort mail om vevaxlar. På så vis hittade jag en oslipad i fint skick för 2000 kr Lycka till!
RB25DET, probably the best motorsound in the world!
okej tack för alla svar:) angående reporna så är det som det polerade lagret har blivit upp nöt och man kan känna de med nageln. Ska svänga för bi han som har firman och se vad han säger men det lutar åt en "ny" vev:) Mvh Mats
Glöm inte att gå igenom motorn grundligt. Kolla skicket/repor på oljepumpen, metallpulver kan ju ha färdats runt överallt. Och varför har turbomotorn ingen oljekylare? Montera en bums! Oljan lär ju bli stekhet utan en kylare och då är det ju inte så konstigt att oljefilmen tappar bärighet och leger skär ihop.
Glöm inte att gå igenom motorn grundligt. Kolla skicket/repor på oljepumpen, metallpulver kan ju ha färdats runt överallt. Och varför har turbomotorn ingen oljekylare? Montera en bums! Oljan lär ju bli stekhet utan en kylare och då är det ju inte så konstigt att oljefilmen tappar bärighet och leger skär ihop.
M.V.H.
jo då ska det ska bli grundligt. pumpen ska in och kontroleras på måndag och olje kyl med termostat ska beställas efter jul:)