3356
Sök

Är det normalt att varvtalet ökar något när man trycker ner kopplingen under körning?

124 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#1
Är det normalt att varvtalet ökar något när man trycker ner kopplingen under körning?

28 Inlägg
9 december 2008
#2
inte om du släppt gasen ....


8 251 Inlägg
9 december 2008
#3
Beror på vad det är för bil?


Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 december 2008
#4
beror på om du släppt gasen, hur länge sen du i så fall släppte gasen och vad det är för bil

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

Raggarmuffin
138 Inlägg
9 december 2008
#5
lite gashäng kanske? e de en gammal bil testa en enkel grej, smörj under gaspedalen:)

"Många vet hur en banan ser ut, men få vet hur den ska användas"
Flickor kör turbo. Kvinnor kör V8.

124 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#6
vw golf V 1.6...  skulle de kunna vara sliten koppling?

Fire And Silk
2 254 Inlägg
9 december 2008
#7
Hmm? Om du håller full gas med växel i och sedan trycker ner koppling kommer varvet att öka, Ja.

Det borde rent teoretiskt kunna ske om du har en kopplingsservo, då när du trycker ner koppling så måste motorn arbetar mer för att jobba upp tryck.

Men nu tvivlar jag på att du har kopplingsservo på din bil.
Senast redigerat av -Mackan- (9 december 2008)

Det viktiga är inte att ha rätt, utan att straffa de som har fel. ''Gustav Svensson''
Somliga kallar det lyx, Mercedes Benz kallar det för standard.

956 Inlägg
9 december 2008
#8
h30aad skrev:
vw golf V 1.6...  skulle de kunna vara sliten koppling?

så gjorde min vw caddy..var oxå en 1.6

eldus veldus

124 Inlägg
9 december 2008
Trådstartare
#9
gashäng?

Offroad Racing
3 122 Inlägg
9 december 2008
#10
vissa bilar varvar upp lite om man släpper gasen och omedelbart efter trampar ner kopplingen (men varvar ner direkt igen) släpper du inte gasen utan bara trampar ner kopplingen är det ganska självklart att den stiger i varv

Edit: du ger en väldigt otydlig förklaring av problemet, och hur det framkommer.
Senast redigerat av henke_99 (9 december 2008)

Den som spar han har, fast inte lika roligt...

271 Inlägg
9 december 2008
#11
Som Henke sa så varva vissa bilar upp lite direkt efter man frikopplar o växlar, men då snackar vi 0,5 sec o kanske 100rpm max...

Allt annat än det e det nått vajsing... Smörj upp gaswiren i motorummet med 5-56 o snåla inte... den ska simma i det! smile


5 089 Inlägg
9 december 2008
#12
kan det inte vara så att det blir mindre motstånd för motorn att dra runt, så när man trycker ner kopplingen så snurrar motorn lättare = varvtalet övar lite för tillfället.

\Lindgren

luvya
9 december 2008
#13
Känner igen detta.. när man tar bilen på morgonen till jobb så känns de som jag får lite "gashäng".. men det försvinner sen när han blir varm.

712 Inlägg
9 december 2008
#14
Benan skrev:
Som Henke sa så varva vissa bilar upp lite direkt efter man frikopplar o växlar, men då snackar vi 0,5 sec o kanske 100rpm max...

Tydligen vanligt på vissa Saab 9-5 bla .. väldigt störande tills man lär sig. När kompisen körde min så blev det rätt så konstigt.
Har läst att flera har detta "problem" på stcs.. tydligen har det något med avgasreningen att göra.. ligger alltså i mjukvaran



Sök