3882
Sök

Hur är det att vara Bilförsäljare? Söker tankar kring jobbet

576 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Någon på garaget som jobbar med bilfösäljning som har positiva saker att berätta om jobbet?

Vilken utbildning krävs?

Muttley
10 december 2008
de krävs att man uttrycker sig på rätt vis och är hård. därmed slår jag slaget och önskar en bra rubrik smile

men de är nog fel tid att just nu ens tänka på att bli säljare .

Leg. Spådam
816 Inlägg
10 december 2008
tkd_rille skrev:
de krävs att man uttrycker sig på rätt vis och är hård. därmed slår jag slaget och önskar en bra rubrik smile

Säg inte det. Nu vet jag inte exakt om det finns utbildning eller om man får gå den hårda vägen, men om man går en utbildning på 2-3 år så är man klar lagom till att finanskrisen förväntas vara över. smile

Two words; You LOSE!
Riktiga muskelbilar har vindrutetorqueare.

Muttley
10 december 2008
Merclone skrev:
tkd_rille skrev:

Säg inte det. Nu vet jag inte exakt om det finns utbildning eller om man får gå den hårda vägen, men om man går en utbildning på 2-3 år så är man klar lagom till att finanskrisen förväntas vara över. smile

om man ska jobba på större firmor så kräver de nog att man varit ute minst 5-10 år och har goda meriter att lura på folk saker smile. så visst ca 20 utbildningar och 8-9 år så blir man nog en bra säljare smile , men man måste ha pengar i fickan med om man ska kunna gå runt då de flesta säljjobb jobbar man i princip gratis ett tag innan man får någon timlön.
var nämligen på en sådan intervju igår.

576 Inlägg
10 december 2008
Trådstartare
Vad ska man annars satsa på? Några bra råd? Jobbet ska självklart vara välbetalt och inte kräva alldeles för höga betyg från gymnasiet.

1 488 Inlägg
10 december 2008
Tänk på att skriva en tydligare rubrik framöver, fixade för denna gång åt dig.

Mvh
Moderator

turboabstinens
442 Inlägg
10 december 2008
Verkstadsarbete.. typ svarvare, brukar ge okej betalt och är inte så svårt när du väl lärt dig (puh).

ocertifierad klåpmekare

576 Inlägg
11 december 2008
Trådstartare
itouch skrev:
Tänk på att skriva en tydligare rubrik framöver, fixade för denna gång åt dig.

Mvh
Moderator

Ska tänka på det, tack för vänligheten wink

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
11 december 2008
Tror inte att det krävs någon speciell utbildning för att bli säljare. Dock måste du väl ha utseendet,
talets gåva, du ska kunna vara väldigt övertygande, säljande o.s.v. Det är väl egentligen det. Dessutom
tror jag att det, inom vissa marknader, även nu kan vara "lätt" att få ett säljarjobb. När det går dåligt
vill man fokusera allt på sälj/marknadsföring, istället för på andra mindre meningsfulla saker...

6 Inlägg
11 december 2008
Jobb? Bli författare om du kan skriva, eller åk ett tag till Norge om du inte har familj, (de brukar protestera till sist) eller bli fotomodell om du är snygg och har långa ben eller något vackert !
Eller Emigrera till något land där de behöver folk.
!big_smile

2 924 Inlägg
11 december 2008
Traz skrev:
Vad ska man annars satsa på? Några bra råd? Jobbet ska självklart vara välbetalt och inte kräva alldeles för höga betyg från gymnasiet.

Det där är en ekvation som är svår att svara på roll ...om man inte ska jobba skiten i 5-skift ute till havs i månadsvis

~ Life is short, have FUN! ~

VW-nörd?
4 332 Inlägg
11 december 2008
bli vvs- tekniker, bristvara, eller rörmokare
Senast redigerat av Mortalis (11 december 2008)

835 Inlägg
11 december 2008
Du måste vara arrogant och okunnig med! Speciellt mot ungdomar. För de har ju inga pengar.

Nissan Gazelle
1 460 Inlägg
11 december 2008
Traz : hej jag har ingen aning om var man ska få den utbildningen , men jag tror att man får gå på en hög skola för att jobba som säljare på bilfirmor

Nissan Silvia

1 062 Inlägg
11 december 2008
Rätt utseende o vara cynisk, samt bra på att blåsa folk....

"You Go, we go!"

Muttley
11 december 2008
titta lite googlande och lite ams.se så tro fan jag hittade en väldigt informativ länk till dig smile

http://www.arbetsformedlingen.se/yrken/ … iyrkeid=37

Prisjägare
238 Inlägg
11 december 2008
tkd_rille skrev:
titta lite googlande och lite ams.se så tro fan jag hittade en väldigt informativ länk till dig smile

Tänk på att många företag låter bli att annonsera på arbetsförmedlingen.

Muttley
11 december 2008
Zahak skrev:
tkd_rille skrev:

Tänk på att många företag låter bli att annonsera på arbetsförmedlingen.

hmmm du hänger inte med. LÄS i LÄNKEN . de står om vad för utbildning som kan vara bra. ams annonserar inte ut endast jobb utan de berättar om jobben och kan ge utbildningar.

men du trodde att jag menade att han ska söka på ams efter jobb. vilket han garanterat inte får om han inte har någon form av utbildning eller bakgrund som säljare...

kolla på länken och läs så får man veta mer.

2 Inlägg
2 mars 2009
Hej på er.

Det går att studera till bilförsäljare för jag gör det just nu. Programmet heter "framtidens fordonssäljare" och är en KY utbildning på 1,5år. Har nu pluggat i 7 månader och är riktigt nöjd med skolan. Man får lära sig allt från försäljning till finansiering och motorer. Bilbranchen är även med i skolan och bestämmer så BMW,Vw är mycket delaktiga.Det är även en hel del praktik vilket jag ska ut på om 2v. Dock är det dåliga tider så det verkar inte som att programmet kommer att finnas nästa år.

Hoppas du fick svaret där.

Autobahnjägare
11 Inlägg
3 mars 2009
Jag jobbar som bilsäljare och har gått programmet som Mackan nämner.
Jag kanske kan komma med lite vettiga svar som du kan ha nytta utav istället för svar som att du bör kunna blåsa folk.

Så vad vill du veta?

Bayern, Bier und Razierte frauen.

Sök