3177
Sök

Saab kedjespännare?

135 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#1
Hej!

Har en fråga rörandes om Saab 9-3 T7 205L. Undrar hur långt ur kedjespännaren för vara innan det börjar bli risk för kamkedjebyte. Vad är normalt? Spelar det någon roll om man kollar den när motorn är varm med (hydralisk?)


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
12 december 2008
#2
Jag vet inte om det är samma på 9-3 men på 9-5 (T7) så är det max 15mm.

Har WIS för OG9-3 liggande någonstans så jag kan kanske ge ett säkert svar inom kort (men det är kanske wink).

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Saabtok
10 Inlägg
62 Inlägg
12 december 2008
#4
mc_vw skrev:
Hej!

Har en fråga rörandes om Saab 9-3 T7 205L. Undrar hur långt ur kedjespännaren för vara innan det börjar bli risk för kamkedjebyte. Vad är normalt? Spelar det någon roll om man kollar den när motorn är varm med (hydralisk?)

Spännaren är fjäderbelastad ! innermått max 15mm,över det sen hör du att det dags att byta kedja. smile

Det är inte farten som dödar det är smällen
(it´s not the fart that kills it`s the smell)

135 Inlägg
12 december 2008
Trådstartare
#5
Hur fungerar det att plocka ut spännarn för att kolla? hur gör man utan att de ska bli fel?


2 164 Inlägg
12 december 2008
#6
mc_vw skrev:
Hur fungerar det att plocka ut spännarn för att kolla? hur gör man utan att de ska bli fel?

De går i princip inte.
Mät på plats de är de enklaste!

MVH

F


135 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#7
hur menar du med att man ska mäta på plats?man kan alltså inte bara plocka ut spännarn, då skjuts den ut och blir längre iaf? hur kan man mäta den som den är?


2 164 Inlägg
14 december 2008
#8
Lyft ventil kåpan så är de bara att mäta!
Du ser den hur lätt som helst och mäta är inga problem.

MVH

F


234 Inlägg
14 december 2008
#9
Det går alldelles utmärkt att ta ut den och mäta. Först skruvar man ut centrumskruven på spännaren med 12mm hylsa. Då får man ut en fjäder och en "plastspik" det är denna som trycker ut spännaren. Sedan skruvar man bara bort själva spännaren. 27mm hylsa behöver man för att göra det. Man måste också skruva bort ena löphjulet då dess bult sticker in för långt i utrymmet där spännaren går ut.

Spännaren har en hulling som gör att den inte kan gå tillbaka. Och när man tar ut fjädern så åker inte spännaren ut.

/Eric.


1 019 Inlägg
14 december 2008
#10
När man återmonterar spännaren så MÅSTE man "nollställa" spännaren. Dvs lossa på en spärr och trycka ihop den.


135 Inlägg
15 december 2008
Trådstartare
#11
tack så mycket för svaren, blir till att kolla. men om man nu skulle kolla den genom att plocka bort ventilkåpan, måste man packa om den då? det är väl en gummipackning.


2 164 Inlägg
16 december 2008
#12
Beror ju på hur fin packningen är men köp saabs röda packnings massa om du vill få de riktigt tätt.

MVH

F


1 062 Inlägg
16 december 2008
#13
mc_vw skrev:
tack så mycket för svaren, blir till att kolla. men om man nu skulle kolla den genom att plocka bort ventilkåpan, måste man packa om den då? det är väl en gummipackning.

På så ny bil borde gummit vara mjukt fortfarande och bara att skruva tillbaks.
M.V.H.


5 710 Inlägg
16 december 2008
#14
....men jag skulle aldrig chansa utan hade hängt dit en ny packning.
Iofs skulle jag aldrig demontera kåpan för att kolla spännaren heller, får man av kåpan är spännaren inte direkt lättåtkomlig.
När jag mätte på det sättet sist fick jag klippa en plåtbit som med ögonmåttet gick in i "gapet" på spännaren, prova, justera, prova igen och sedan mäta på plåtbiten.
Inte så svårt men jag tar hellre ut spännaren....

MVH Jonas
..............

135 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#15
har idag mätt spännarn, var inte alls svårt att demontera spännarn. men var visst tvungen till att nollställa den enligt wise.... de tråkiga var att den var 17.4mm i inner mått. och nästan 20mm i utsidan av tallriken. vilket betyder byte av kedja!? 15mm brukar saab säga va? hur länge till orkar den tro? blir kanske till ta ta ner motorn och byta tråkigt nog.


Kapten på disco!
1 729 Inlägg
18 december 2008
#16
Den orkar tills kedjan börjar rassla. Kanske

Vadå plåtlåda, 740 har V8:a och 286hk... Eller det kanske bara var i tyskland.

135 Inlägg
18 december 2008
Trådstartare
#17
den rasslar idag, därför jag kollade den. hörs om man öppnar huvun. men jag menar, hur länge till orkar han till den rasar.


2 164 Inlägg
18 december 2008
#18
Skulle planera in ett byte så fort som möjligt!
Har den börjat rassla vet man aldrig vad som kan hända!

MVH

F


106 Inlägg
19 december 2008
#19
plocka ner motorn??de går att byta genom att fästa den nya kedjan i den gamla o dra runt motorn!!inget för en amatör men känner du någon som är duktig att skruva så går d!!


5 710 Inlägg
19 december 2008
#20
saab_lejf skrev:
plocka ner motorn??de går att byta genom att fästa den nya kedjan i den gamla o dra runt motorn!!inget för en amatör men känner du någon som är duktig att skruva så går d!!

En som är duktig på att skruva VET att detta är en ganska dålig metod för att "åtgärda" problemet.
Kanske kan vara tyst några månader men det kommer tillbaka....var så säker.

MVH Jonas
..............


Sök