3347
Sök

Information om dumpventiler.

258 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#1
Hej. Tänkte bara skriva av mig och se så jag fått det rätt smile Rätta mig mer än gärna om jag uppfattat saker o ting fel.

Öppen dump. Används För det mesta bara för ljudet. Om bilen har LMM så går bilen för fett vid växlingar eftersom lmm redan mätt ut rätt och dumpen kommer och "Förstör" ( släpper ut luft )
Alltid ta bort originalåtercirkulerande och ersätta med ett lock innan montering av öppen ?  EX volvo 850 t5.

återcirkulerande dump. Skonsam och effektiv  för motor men har inte samma häftiga ljud.
återcirkulerande och öppet luftfilter kan ge minst lika skönt och fint ljud som en öppen dump .??
En hård ställt återcirk. och öppet filter = Kvittrande dumpljudet som många är ute efter ??
Samma sak här alltid ta bort original och ersätta med lock.

Hybrid ???

2kolvs öppen dumpar väldigt lätt på låga varv och ger kvitterljudet ?

enpetar-klubben

Elektriker/Volvobuse
218 Inlägg
14 december 2008
#2
också sugen på svar. vill ha kvitter i min, inte bara ffyycchh

"För att svänga till vänster måste man styra till höger" citat av Hudson Hornet från filmen Bilar

653 Inlägg
14 december 2008
#3
Andy_88 skrev:
också sugen på svar. vill ha kvitter i min, inte bara ffyycchh

Samma här, kvitter låter underbart smile


Meister
6 763 Inlägg
14 december 2008
#4
Aronsson_Kil skrev:
Andy_88 skrev:
också sugen på svar. vill ha kvitter i min, inte bara ffyycchh

Samma här, kvitter låter underbart smile

Kvitter är inte bra. Det är en turbodödare i och med att luften studsar tillbaks in i turbon och bromsar upp  den..


653 Inlägg
14 december 2008
#5
camaro67 skrev:
Aronsson_Kil skrev:
Andy_88 skrev:
också sugen på svar. vill ha kvitter i min, inte bara ffyycchh

Samma här, kvitter låter underbart smile

Kvitter är inte bra. Det är en turbodödare i och med att luften studsar tillbaks in i turbon och bromsar upp  den..

Finns det inte dumpar som ger kvitter då?


258 Inlägg
14 december 2008
Trådstartare
#6
Aronsson_Kil skrev:
camaro67 skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Samma här, kvitter låter underbart smile

Kvitter är inte bra. Det är en turbodödare i och med att luften studsar tillbaks in i turbon och bromsar upp  den..

Finns det inte dumpar som ger kvitter då?

jo det tror jag nog

enpetar-klubben

1 741 Inlägg
14 december 2008
#7
HAHAHA!! Satt idag och tänkte på "kvitter" dumpar... längesen man såg en tråd om det.
Tänkte att folket kanske har lärt sig att det är skit.

Men man ska inte ha för höga förhoppningar om mänskligheten...

Det där med öppen dump och bara för ljudet vet jag inte om jag går på. Kör man med lmm på trycksidan eller utan lmm så går det ju bra och släpper ut luften snabbare än om den ska ledas tillbaka till luftfiltersidan.

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

"Unloaded"
1 557 Inlägg
14 december 2008
#8
Väldiskuterat ämne, sökte och hittade en förklaring till det dessa människor kallar för "Flutterdump".

http://se.youtube.com/watch?v=jEUWEsqoWz8

Är väl kanske inte hela förklaringen(eller den enda) men orkade inte söka efter mer informativa videos tongue
Senast redigerat av Mechanimal (14 december 2008)

"When innovation meets passion!"

Meister
6 763 Inlägg
15 december 2008
#9
Aronsson_Kil skrev:
camaro67 skrev:
Aronsson_Kil skrev:

Samma här, kvitter låter underbart smile

Kvitter är inte bra. Det är en turbodödare i och med att luften studsar tillbaks in i turbon och bromsar upp  den..

Finns det inte dumpar som ger kvitter då?

Finns en som heter hks ssqv eller något sånt som ska ge ett visst kvitterljud utan att vara skadligt. Men hur de funkar vet jag inte


3 295 Inlägg
15 december 2008
#10
En HKS SSQV som är förhårt spänd ger ett kvitterljud, det gör en billigkopia från creatix oxå om den är för hårt spänd. den öppnar alltså inte och då tvingas luften tillbaka genom turbon igen och den bromsas upp.. enkelt eller hur?

för att få kvitterljud så åker man utan dumpventil alternativt spänner den så jävla hårt att den helt enkelt inte öppnar.
Senast redigerat av Slave_joe (15 december 2008)


8 251 Inlägg
15 december 2008
#11
camaro67 skrev:
Finns en som heter hks ssqv eller något sånt som ska ge ett visst kvitterljud utan att vara skadligt. Men hur de funkar vet jag inte

Har kört med en sån i ett par år nu och den har aldrig kvittrat. Enda sättet egentligen är att köra utan fjortisvissla, vilket funkar om har rätt turbo.


C20LET
1 041 Inlägg
15 december 2008
#12

Vi tycker olika vet jag, that's it

3 295 Inlägg
15 december 2008
#13
Rawad skrev:
kolla denna, låter fint

http://se.youtube.com/watch?v=g32A6oIwY5w

Exakt så låter det om min och alla andra bilar när man åker omkring med en för hårtspänd dumpventil alternativt utan...

Kolla in denna mycket informationsrika länken.winkbig_smile
http://www.youtube.com/watch?v=jEUWEsqoWz8&NR=1


Meister
6 763 Inlägg
15 december 2008
#14
Slave_joe skrev:
En HKS SSQV som är förhårt spänd ger ett kvitterljud, det gör en billigkopia från creatix oxå om den är för hårt spänd. den öppnar alltså inte och då tvingas luften tillbaka genom turbon igen och den bromsas upp.. enkelt eller hur?

för att få kvitterljud så åker man utan dumpventil alternativt spänner den så jävla hårt att den helt enkelt inte öppnar.

Så det är de som ger kvittret där med? Man har ju läst lite här och var att den ska ge kvitter utan att göra skada. Men då är de alltså samma skit som allt annat?


3 295 Inlägg
15 december 2008
#15
camaro67 skrev:
Slave_joe skrev:
En HKS SSQV som är förhårt spänd ger ett kvitterljud, det gör en billigkopia från creatix oxå om den är för hårt spänd. den öppnar alltså inte och då tvingas luften tillbaka genom turbon igen och den bromsas upp.. enkelt eller hur?

för att få kvitterljud så åker man utan dumpventil alternativt spänner den så jävla hårt att den helt enkelt inte öppnar.

Så det är de som ger kvittret där med? Man har ju läst lite här och var att den ska ge kvitter utan att göra skada. Men då är de alltså samma skit som allt annat?

Typ ja big_smile


1 741 Inlägg
15 december 2008
#16
Marlboroman skrev:
Har kört med en sån i ett par år nu och den har aldrig kvittrat. Enda sättet egentligen är att köra utan fjortisvissla, vilket funkar om har rätt turbo.

Vad är rätt turbo för att köra utan dump? Och varför skulle man vilja göra nåt sånt?

When it feels like you have full control!
You are not driving fast enough!

http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69250 <-- Min projekttråd.

Pedal To The Metal
750 Inlägg
15 december 2008
#17
Men sen är det ju frågan hur mycket " skada " det ger. Det finns ju vissa tävlingsbilar man har hört som " kvittrar " . Dom borde ju ha vett att åka med sånt som ger bäst sjuss.

Jag har en som ligger hemma som kvittrar. Det ska vara en performance dump. Så vette fan me de här. Bättre att åka utan stressfläkten tongue wink

Martin Karlsson -Plötsligt händer det

Gödseldräng
4 529 Inlägg
15 december 2008
#18
tecman skrev:
Marlboroman skrev:
Har kört med en sån i ett par år nu och den har aldrig kvittrat. Enda sättet egentligen är att köra utan fjortisvissla, vilket funkar om har rätt turbo.

Vad är rätt turbo för att köra utan dump? Och varför skulle man vilja göra nåt sånt?

finns varken dump eller wastegate på våran traktorn som har stor feting turbo
men kanske är byggt annorlunda på en traktor ^^


8 251 Inlägg
15 december 2008
#19
tecman skrev:
Marlboroman skrev:
Har kört med en sån i ett par år nu och den har aldrig kvittrat. Enda sättet egentligen är att köra utan fjortisvissla, vilket funkar om har rätt turbo.

Vad är rätt turbo för att köra utan dump? Och varför skulle man vilja göra nåt sånt?

Grundförutsättningarna är ju att det skiljer mindre än 10% i diameter mellan backwheel på kompessor och turbin + att axeln lär va vänstergängad. Sen måste axeln va gjord för att klara av vikten på hjulen.
Rallybilar dyker ju ofta upp som inspiration i dessa trådar och där har vi ju ett bra exempel. De har ju als / antilag som ser till att hålla trycket uppe ändå genom avancerad motorstyrning. Och på så sätt kan man alltid ha fullt tryck i systemet, med en dump så släpper du ju ut luft ur systemet som måste ersättas vilket kostar tid.


7 275 Inlägg
15 december 2008
#20
Team-Adolfsson skrev:
tecman skrev:
Marlboroman skrev:
Har kört med en sån i ett par år nu och den har aldrig kvittrat. Enda sättet egentligen är att köra utan fjortisvissla, vilket funkar om har rätt turbo.

Vad är rätt turbo för att köra utan dump? Och varför skulle man vilja göra nåt sånt?

finns varken dump eller wastegate på våran traktorn som har stor feting turbo
men kanske är byggt annorlunda på en traktor ^^

Går traktorn på bensin? wink



Sök