3122
Sök

Ljudbygge Och Annat Trix [Slutresultat!!!]

603 Inlägg
24 juli 2009
Trådstartare
PUH skrev:
Har du lagt sand mellan lagren av polyester. Många brukar göra det för resonansens skull

Nej det har jag inte gjort. Visste jag faktiskt inte att man kunde göra. Men det är p.g.a. resonansen som jag gjort lådan så tjock. Försöker flytta resonansfrekvensen utanför människans frekvensområde.

603 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
[Borttaget]
Senast redigerat av polomononen (2 oktober 2014)

I brist på annat :)
526 Inlägg
25 juli 2009
Mycket roligt projekt att följa big_smile Håller själv på med ljudbygge (dock långdraget) men måste tacka för tipset med Lexan eftersom plexi är fruktansvärt dyrt sad

Keep it up smile

603 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
nuffe skrev:
Mycket roligt projekt att följa big_smile Håller själv på med ljudbygge (dock långdraget) men måste tacka för tipset med Lexan eftersom plexi är fruktansvärt dyrt sad

Keep it up smile

Mitt projekt är också långdraget så jag har verkligen en förståelse för de som gör likadant. Allt måste inte byggas på en helg. Kul att du är intresserad av mitt bygge och som med "plexi-tippset", fått ut något av det.

765 Inlägg
25 juli 2009
Om jag ska vara ärlig har jag aldrig gillat dina fläktar där dom sitter.  tyvär.. men alla kan ju inte tycka samma:)

Men är ett riktigt kul bygge och följa!  Lycka till:)

Mvh NIcklas

Sponsor:
www.jonic-textil.se - Fuskmocca, fuskläder och massa andra tyger!
Projektråden: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=69738

603 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
GreenMountain_ skrev:
Om jag ska vara ärlig har jag aldrig gillat dina fläktar där dom sitter.  tyvär.. men alla kan ju inte tycka samma:)

Men är ett riktigt kul bygge och följa!  Lycka till:)

Mvh NIcklas

Nä jag vet att du skrivit det tidigare någon gång. Jag skulle helst vilja skippa fläktarna. Men det måste finnas luftcirkulation till slutsteget. Där är den enda platsen som det skulle bli bra. Men å andra sidan så skulle man kunna dölja fläktarna... hmm får fundera på det där.

603 Inlägg
25 juli 2009
Trådstartare
Omplanerat big_smile Flyttat framåt --->
Senast redigerat av polomononen (26 juli 2009)

Fritidsforskare
344 Inlägg
26 juli 2009
Det blir nog kanon det där!.

//Robin

Dom kallar mig Danino

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
26 juli 2009
Du kan se till att det blir en spalt på kanske 1cm mellan lådorna och plexit som ligger under dem och sätta fläktarna där. En som blåser in och en som suger ut.
Alltså sätta fläktarna under plexit och ha hål på 80mm för dem....
Senast redigerat av Lonefox (26 juli 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

603 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
[Borttaget]

603 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
[Borttaget]

7 241 Inlägg
26 juli 2009
Angående rollern så använder jag 180mm polyesterroller från Biltema hela vägen.
http://www.biltema.se/products/product. … emId=83365

Då slipper man pensla glasfibern.

Tycker själv att det är enkelt. Rolla ut ett-två lager polyester, lägg på glasfibern, håll rollern FUKTIG (inte dränkt med plast) och rolla ner glasfibern i ployestern. Då suger det åt plast och man får bort luften per automatik och det går inte åt lika mkt polyester wink

Man kan även tvätta rollern i Aceton efter att man är klar, det är lite bök men man kan då använda rollern tre-fyra gånger. smile

I övrigt så tycker jag att det ser bra ut smile
Senast redigerat av Lonefox (26 juli 2009)

603 Inlägg
26 juli 2009
Trådstartare
Lonefox skrev:

Tycker själv att det är enkelt. Rolla ut ett-två lager polyester, lägg på glasfibern, håll rollern FUKTIG (inte dränkt med plast) och rolla ner glasfibern i ployestern. Då suger det åt plast och man får bort luften per automatik och det går inte åt lika mkt polyester wink

Man kan även tvätta rollern i Aceton efter att man är klar, det är lite bök men man kan då använda rollern tre-fyra gånger. smile

Det där låter riktigt bra. Men att det går åt mindre polyester... beror ju på vad man vill göra. Jag la lager efter lager bara för att få ordentligt med tjocklek. Så för min del så är det nästan bättre tvärt om. Men att slippa luftbubblor är alltid skönt. I början blev det en och annan roll.

7 241 Inlägg
26 juli 2009
polomononen skrev:
Lonefox skrev:

Det där låter riktigt bra. Men att det går åt mindre polyester... beror ju på vad man vill göra. Jag la lager efter lager bara för att få ordentligt med tjocklek. Så för min del så är det nästan bättre tvärt om. Men att slippa luftbubblor är alltid skönt. I början blev det en och annan roll.

Saken är den att det är INTE plasten som ger hållbarheten utan glasfibret. Dock måste den mättas och "smälta" i polyestern för att sedan härda tillsammans med polyesterplasten.

Ett annat tips (Tackar jensclaudius för det) om man inte kan häfta fast tyget är att använda smältlim.
Funkar skitsmidigt....med visst risk att bränna sig ibland roll

Kämpa på. Börjar se bra ut.

har du funderat ngt på tipset om fläktarna jag gav dig?
För jag själv tycker att den placeringen av fläktarna du har på bilderna sabbar ett i övrigt såpass snyggt bygge.

R1 driver!
5 128 Inlägg
26 juli 2009
Ser riktigt trevligt ut du! Bra guide! smile

815 Inlägg
26 juli 2009
Kommer bli så grymt i ditt bagage när du är klar smile

224 Inlägg
26 juli 2009
Har nu läst 35 sidor av denna tråd och kan som andra säga att det är ett j--vla bra jobb du gör och bra guider.

Om du tycker att 100mm kabel är kraftig så har vi 185mm kabel på jobbet som bla sitter i tåg....

4 663 Inlägg
26 juli 2009
härligt big_smile det blir strålande  kul att de går framåt och många bilder

603 Inlägg
27 juli 2009
Trådstartare
_DamnIt skrev:

Jag hoppas jag fick med det som jag tycker andra guider saknar. Det som är lite tråkigt är att de bilder jag hade inte är så pedagogiska.

Olssonz skrev:
Kommer bli så grymt i ditt bagage när du är klar smile

Det hoppas jag big_smile

tpdabster skrev:
Har nu läst 35 sidor av denna tråd och kan som andra säga att det är ett j--vla bra jobb du gör och bra guider.

Om du tycker att 100mm kabel är kraftig så har vi 185mm kabel på jobbet som bla sitter i tåg....

Hehe det låter maffigt. Men behövs nog inte i min bil smile. Själv har jag ju bara 50 mm2.

Saab_Robin skrev:
härligt big_smile det blir strålande kul att de går framåt och många bilder

Framåt och framåt är väl synd att säga. Lysrör och fläktar måste jag köpa en gång till förmodligen sad

R1 driver!
5 128 Inlägg
27 juli 2009
polomononen skrev:
_DamnIt skrev:

Jag hoppas jag fick med det som jag tycker andra guider saknar. Det som är lite tråkigt är att de bilder jag hade inte är så pedagogiska.

Jag tycker det är alldeles lagom som du har gjort! Lätt att förstå sig på vad du menar, och är det något man inte riktigt uppfattat så är det ju faktiskt inte så svårt att fråga smile

Sök