3725
Sök

Volvo 850 Byga om till bakhjulsdrift

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2009
#41
Daniel_89_Boy skrev:
oki men vilka delar passar bäst till 850 då?

Inget.
850 har aldrig varit påtänkt med RWD, så inget är byggt för RWD.
Men lättast är att använda en 850 AWD-bakvagn, kanske 940 framvagn?
Och göra plats för växellåda, vilket innebär att du måste göra om inredningen vid mittkonsolen och värmepaketet, och hålla på.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2009
#42
Du kan ju titta på den här 850n som byggs om till RWD.

http://www.garaget.org/?car=121583

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

467 Inlägg
28 september 2009
#43
TurbOla skrev:
Daniel_89_Boy skrev:
oki men vilka delar passar bäst till 850 då?

Inget.
850 har aldrig varit påtänkt med RWD, så inget är byggt för RWD.
Men lättast är att använda en 850 AWD-bakvagn, kanske 940 framvagn?
Och göra plats för växellåda, vilket innebär att du måste göra om inredningen vid mittkonsolen och värmepaketet, och hålla på.

oki jagh kollade på en awd axel den kostade runt 6500 o uppåt typ

467 Inlägg
28 september 2009
#44
BlackBetty skrev:
påsen skrev:
og900turbo skrev:
finns en kille här på garaget som gör det ! kommer bara inte på vad han heter !

Tänk, tänk, tänk ! big_smile

/påsen

Henrik, på tpc har en 850 rwd med kompressor och turbo! 567hk, grymt snabb, tog top 10 placering på superstage i somras.

tro jag såg den på youtube om den är vit

Bonntrimmare
620 Inlägg
28 september 2009
#45
jag fick också den här ide´n i början av året när jag råkade knäcka bakvagnen på min 850 brukis jag såg inga större hinder. prov måttade lite med en bmw e28 bakvagn å det hade inte behövts några större mods för att få dit. kardan tunnel är la inga problem heller igentligen bara kapa å svetsa tills det passar. men det här är ju inget förstagångs projekt! så tänk inte ens på det om ni inte kan tänka er att det kommer kosta minst 30 000kr och ett år i garaget
Senast redigerat av D_Carlsson (28 september 2009)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

467 Inlägg
28 september 2009
#46
D_Carlsson skrev:
jag fick också den här ide´n i början av året när jag råkade knäcka bakvagnen på min 850 brukis jag såg inga större hinder. prov måttade lite med en bmw e28 bakvagn å det hade inte behövts några större mods för att få dit. kardan tunnel är la inga problem heller igentligen bara kapa å svetsa tills det passar. men det här är ju inget förstagångs projekt! så tänk inte ens på det om ni inte kan tänka er att det kommer kosta minst 30 000kr och ett år i garaget

oki men jag tänkte ta delar från volvo bilar för det borde inte vara så ståra skilnader endå

Volvoskadad
6 017 Inlägg
28 september 2009
#47
Daniel_89_Boy skrev:
D_Carlsson skrev:
jag fick också den här ide´n i början av året när jag råkade knäcka bakvagnen på min 850 brukis jag såg inga större hinder. prov måttade lite med en bmw e28 bakvagn å det hade inte behövts några större mods för att få dit. kardan tunnel är la inga problem heller igentligen bara kapa å svetsa tills det passar. men det här är ju inget förstagångs projekt! så tänk inte ens på det om ni inte kan tänka er att det kommer kosta minst 30 000kr och ett år i garaget

oki men jag tänkte ta delar från volvo bilar för det borde inte vara så ståra skilnader endå

Nog för att man brukar skämta om att volvobilar är som Lego, det passar ju knappast rakt av någonting.

Jonas

4 001 Inlägg
28 september 2009
#48
Daniel_89_Boy skrev:
D_Carlsson skrev:
jag fick också den här ide´n i början av året när jag råkade knäcka bakvagnen på min 850 brukis jag såg inga större hinder. prov måttade lite med en bmw e28 bakvagn å det hade inte behövts några större mods för att få dit. kardan tunnel är la inga problem heller igentligen bara kapa å svetsa tills det passar. men det här är ju inget förstagångs projekt! så tänk inte ens på det om ni inte kan tänka er att det kommer kosta minst 30 000kr och ett år i garaget

oki men jag tänkte ta delar från volvo bilar för det borde inte vara så ståra skilnader endå

eeee, jo, det är ENORMA skillnader

Du funderar på att kasta dig in i alla möjliga vilda projekt utan att ha någon koll.
Skruva lite med några standardbilar och lär dig ifrån grunden innan du ens börjar tänka på nåt sånt här

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

1 291 Inlägg
28 september 2009
#49
Keep it simple wink
volvo 940 med komplett 850 front så har du i princip en 850 RWD.

Får nog hålla med kolvas om att det är lite för basic och enkla frågor för att det ska låta som du har kompetensen. Pengar kan du klara dig bra utan, det viktigaste är att du har tillgång till ett bra utrustat garage och en bra portion erfarenhet av både allmänt skruvande och plåtarbete om du ska bygga om chassit på 850:in, jag lägger som sagt min röst på 940 med 850 fronten wink


Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2009
#50
MattiasH skrev:
Keep it simple wink
volvo 940 med komplett 850 front så har du i princip en 850 RWD.

Krävs lite mer ombyggnad än så va? lol

Volvo 855 (lackade stötfångardelar)
http://195.149.144.149/images/15/1579177154.jpg

Volvo 945
http://195.149.144.149/images/15/1559446494.jpg

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

En gång till nu
760 Inlägg
28 september 2009
#51
påsen skrev:
og900turbo skrev:
finns en kille här på garaget som gör det ! kommer bara inte på vad han heter !

Tänk, tänk, tänk ! big_smile

/påsen

Han kallar sig "Ramrod" och hans 850 "MR500".

Jag tror att alla mår gott av att unna sej en Nissan av och tillS14a

1 291 Inlägg
28 september 2009
#52
TurbOla skrev:
MattiasH skrev:
Keep it simple wink
volvo 940 med komplett 850 front så har du i princip en 850 RWD.

Krävs lite mer ombyggnad än så va? lol

Volvo 855 (lackade stötfångardelar)
http://195.149.144.149/images/15/1579177154.jpg

Volvo 945
http://195.149.144.149/images/15/1559446494.jpg

Tänkte på sedanmodellen wink


Bonntrimmare
620 Inlägg
28 september 2009
#53
Daniel_89_Boy skrev:
D_Carlsson skrev:
jag fick också den här ide´n i början av året när jag råkade knäcka bakvagnen på min 850 brukis jag såg inga större hinder. prov måttade lite med en bmw e28 bakvagn å det hade inte behövts några större mods för att få dit. kardan tunnel är la inga problem heller igentligen bara kapa å svetsa tills det passar. men det här är ju inget förstagångs projekt! så tänk inte ens på det om ni inte kan tänka er att det kommer kosta minst 30 000kr och ett år i garaget

oki men jag tänkte ta delar från volvo bilar för det borde inte vara så ståra skilnader endå

jag har en 240 med bmw motor den behövde jag bygga om mycket mindre än å få i en modern volvo motor;)

Ingen minns tusen hk på pallbockar eller på ett papper för det är på gatan som respekten vinns! FiveStarRacing
Tack till
StreetPerformance
SpecialSvarv

Darth Vader
1 644 Inlägg
28 september 2009
#54
MattiasH skrev:
TurbOla skrev:
MattiasH skrev:
Keep it simple wink
volvo 940 med komplett 850 front så har du i princip en 850 RWD.

Krävs lite mer ombyggnad än så va? lol

Volvo 855 (lackade stötfångardelar)
http://195.149.144.149/images/15/1579177154.jpg

Volvo 945
http://195.149.144.149/images/15/1559446494.jpg

Tänkte på sedanmodellen wink

Fast det kommer ändå se ut som skit, så här såg min polares bygge ut, visserligen en 744, men med 850-front smile

Det var dock roligt med de blickar man fick i den, när folk ser, när man är halvvägs förbi att den övergår till 740 ^^

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71633/449385_78y7cy.jpg

Braaaaap?

471 Inlägg
28 september 2009
#55
DoWahDiddy skrev:
MattiasH skrev:
TurbOla skrev:

Krävs lite mer ombyggnad än så va? lol

Volvo 855 (lackade stötfångardelar)
http://195.149.144.149/images/15/1579177154.jpg

Volvo 945
http://195.149.144.149/images/15/1559446494.jpg

Tänkte på sedanmodellen wink

Fast det kommer ändå se ut som skit, så här såg min polares bygge ut, visserligen en 744, men med 850-front smile

Det var dock roligt med de blickar man fick i den, när folk ser, när man är halvvägs förbi att den övergår till 740 ^^

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 78y7cy.jpg

haha den där såg ganska rolig ut big_smile

Skiiit du nedde ! ;)

1 291 Inlägg
28 september 2009
#56
Vill nog påstå att 850 och 940 är ganska lik varandra vad gäller taklinje, dörrar, skärmkanter mm.
Det man lägger märke till är väl skarven på lycktorna bak.'
740 ser ut som en cointainer och kan inte jämföras med en 940 på nåt sätt.

http://www.gnetagalten.se/images/00062/0/volvo-940-se-aut-92-0001-0001.jpg

http://www.bilfynd.se/Begfordon/Volvo_850-94b.jpg
Senast redigerat av MattiasH (28 september 2009)


Darth Vader
1 644 Inlägg
28 september 2009
#57
Här har ni en 850 som burnar bak.

Eller? wink

https://www1.garaget.org/gallery/archive/71633/449390_2btsxp.jpg

Braaaaap?

471 Inlägg
28 september 2009
#58
DoWahDiddy skrev:
Här har ni en 850 som burnar bak.

Eller? wink

http://www1.garaget.org/gallery/archive … 2btsxp.jpg

haha njääädu de där är nog en sjuförti ;D

Skiiit du nedde ! ;)

Reservdansk
6 271 Inlägg
28 september 2009
#59
MattiasH skrev:
Vill nog påstå att 850 och 940 är ganska lik varandra vad gäller taklinje, dörrar, skärmkanter mm.
Det man lägger märke till är väl skarven på lycktorna bak.'
740 ser ut som en cointainer och kan inte jämföras med en 940 på nåt sätt.

http://www.gnetagalten.se/images/00062/ … 1-0001.jpg

http://www.bilfynd.se/Begfordon/Volvo_850-94b.jpg

Kanske det, men det är lätt att peka ut alla skillnader, och jag kan definitivt skilja på en 940 och en 850 när jag ser en, utan tvekan. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

379 Inlägg
29 september 2009
#60
fasen gött..lycka till me projektet,,,ja bli ju avis nu vill ha min calibra rwd ;D

"om det ser rätt ut- så är de nog det"


Sök