3040
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

1 494 Inlägg
16 september 2013
En mindre och lättare kon svänger ju alltid snabbare än en större och trögare om det är samma effekt, frekvens osv

1 494 Inlägg
16 september 2013
Men om jag nu har lärt mig rätt så har ju djupet inget att göra med basens uppbyggnad elr? Den tar ju stryk om den inte är gjort för det men om djupet endast e frekvensen så spelar det ju ingen roll om det är en 18" bas eller en 4" mellanregister som spelar det?

1 523 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
En mindre och lättare kon svänger ju alltid snabbare än en större och trögare om det är samma effekt, frekvens osv

och vad är en snabbare svängning.........?

1 494 Inlägg
16 september 2013
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:

och vad är en snabbare svängning.........?

Förlåt, blev nog lite fel. Lättare att svänga* Det har ju bara med rörelseenergi att göra smile

1 523 Inlägg
16 september 2013
en snabbare svängning = en högre frekvens

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
16 september 2013
Fjong skrev:
Men om jag nu har lärt mig rätt så har ju djupet inget att göra med basens uppbyggnad elr? Den tar ju stryk om den inte är gjort för det men om djupet endast e frekvensen så spelar det ju ingen roll om det är en 18" bas eller en 4" mellanregister som spelar det?

Djupet har allt med en bas uppbyggnad att göra, men det är långt ifrån konarean som är basens enda uppbyggnad.

1 494 Inlägg
16 september 2013
Noiseprojekt skrev:

Snabbare vändning menade jag. Anledningen till att en mindre bas är rapp är väl för att den inte kräver lika mycket att vända eller?

1 494 Inlägg
16 september 2013
Nitromast skrev:
Fjong skrev:

Djupet har allt med en bas uppbyggnad att göra, men det är långt ifrån konarean som är basens enda uppbyggnad.

Nu är jag helt borta :s Om nu djup endast va låg frekvens så spelar väl inte uppbyggnaden nån roll heller lika väl som konarea? Om den kan svänga mer eller har högre effekttålighet påverkar ju endast ljudtrycket och hållbarheten och inte djupet elr?

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2013
Fjong skrev:
Nitromast skrev:
Fjong skrev:

Nu är jag helt borta :s Om nu djup endast va låg frekvens så spelar väl inte uppbyggnaden nån roll heller lika väl som konarea? Om den kan svänga mer eller har högre effekttålighet påverkar ju endast ljudtrycket och hållbarheten och inte djupet elr?

Det finns ju en anledning till att du inte använder diskanter till djupbas, eller hur? wink
Konarean spelar roll, men det är långt ifrån den enda avgörande faktorn! Därav anledningen till att du knappast kan säga att en 10" är "rapp" och 18" är "djup".
Oftast ligger det dock i steget hur "rapp" en bas är. Det är steget som ska ha kontroll på konan, har den inte det så blir det en sladdrig okontrollerad bas istället.

Team dBakuten
3 453 Inlägg
17 september 2013
Nitromast skrev:
Fjong skrev:
Nitromast skrev:

Det finns ju en anledning till att du inte använder diskanter till djupbas, eller hur? wink
Konarean spelar roll, men det är långt ifrån den enda avgörande faktorn! Därav anledningen till att du knappast kan säga att en 10" är "rapp" och 18" är "djup".
Oftast ligger det dock i steget hur "rapp" en bas är. Det är steget som ska ha kontroll på konan, har den inte det så blir det en sladdrig okontrollerad bas istället.

Även vikten på konen spelar en stor roll..

dBAkuten
Billjudsveteran sedan 1989
TEAM dBAkuten
PROJEKTTRÅD!

16 197 Inlägg
17 september 2013
Nitromast skrev:
Fjong skrev:
Nitromast skrev:

Lätt kon,hög bl-faktor ska man leta efter som man vill spela "rapp" bas :-)

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Dr. Scanner
2 167 Inlägg
17 september 2013
Helt klart wink

143 Inlägg
17 september 2013
Behöver lite hjälp här..

Tänkte köpa nya basar till nästa säsong men osäker vilken av dessa 2 som är lämpligast.
Jag ska ha 2st 15" basar som ska drivas av varsitt spl ice 3500, vilket innebär 2.2kw i 1ohm eller 3.2kw i 0.5ohm.

Först har vi denna basen med ganska mycket högre känslighet:
http://www.keepup.se/billjud/Ground-Zer … /GZRW38SPL

Denna bas skulle köras i 1ohm.

Sen är det den här lite brutalare basen men lite mer trögdriven:
http://www.loudstore.se/spl-dynamics--s … c-204.aspx

Dessa skulle köras på 0.5ohm så de får ju lite mer effekt men är å andra sidan mer trögdrivna.

Vilken bas är att föredra när dom ska köras på varsitt spl 3500?
Syftet är ej att pressa ur en massa db på tävlingar utan att spela musik högt!
Men 150db borde man väll lyckas knäcka med rätt förutsättningar för bägge basarna.
Skiljer visserligen en slant i pris också.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
17 september 2013
Tokken skrev:
Lonefox skrev:
Tokkens DD z18 var fan bland det rappaste jag hört på många år.

Har den fortfarande som referens.. INGEN bas har hittills spelat så sjukt tight.

I hear ya smile

Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:
Att den flyttar mer luft och skapar större tryck i ett slag är min uppfattning ja

Att en bas spelar djupt är när den går ner i frekvensregistret.
Ju lägre i registret, desto djupare.

Okey förstår vad du menar smile Kanske bara e att vi har olika syn på djup bas då ja, för min del så tycker jag inte att basen är djup utan ljudtrycket. Ett extrem exempel e tex om man har en väldigt liten högtalare som spelar på tex 30 Hz, då ser man konen röra sig men inget mer medan med en enorm så känner man att hela kroppen svänger i takt.

Och om jag nu har fel, vad kallas då den sortens bas jag just beskrev med mitt extrem exempel? :s

Fjong skrev:
Svårt att förklara vad jag menar på ett bra sätt verkar det som. Men om det nu är så att djup bas endast är frekvensen och inget annat så tycker jag att det är ett väldigt dåligt val av namn för det är inte alls vad jag tänker mig när nån säger djup bas >.<

Fjong skrev:
CHEEVA skrev:
Fjong skrev:
Svårt att förklara vad jag menar på ett bra sätt verkar det som. Men om det nu är så att djup bas endast är frekvensen och inget annat så tycker jag att det är ett väldigt dåligt val av namn för det är inte alls vad jag tänker mig när nån säger djup bas >.<

det är iallafall så det är ... det du tänker på är som sagt ljudtryck

är som sagt lite som att säga att en bil med svetsad diff är diffad

Det är ljudtryck+låg frekvens som är djup bas i mina ögon och inte nån av dom enskilt om det förklarar saken bättre, men finns det inget namn på den kombinationen? :s

SQL = Sound Quality LOUD!
Lite enklare förklarat: HÖGT och RENT över HELA registret och inte bara mkt bas smile

Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:

Snabbare vändning menade jag. Anledningen till att en mindre bas är rapp är väl för att den inte kräver lika mycket att vända eller?

Lättare kon, eller ja MMS (vikten på all rörlig massa: talspole, spider, kon och upphängning) ger sbarrare sesponssvar vilket gör att elementet reagerar fortare vilket ger en mer "korrekt" återgivning då element med ett förhållande med högt MMS och lågt bl (motorstyrka typ) tenderar att bli "slöa" i jämförelse.
VÄLDIGT enkelt förklarat.

Tokken skrev:
Nitromast skrev:
Fjong skrev:

evilaudio skrev:

Kombinationen av lågt mms, högt bl och ett steg som hanterar elementet med kontroll skulle jag säga.
DOck till nackdel för MIN Del så trivs de flesta basar med denn akombination i portade lådor medans jag föredrar ett högre Qts för slutna lådor....dock är det svårt att få tag på element med den kombinationen och de som finns behöver sådan satans stor volym bakom sig att det är skrämmande big_smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

1 494 Inlägg
17 september 2013
Nitromast skrev:
Fjong skrev:
Nitromast skrev:

Det jag ville ha reda på är vad definitionen av djup bas är, igår sas det att det är låg frekvens men det skulle betyda att en mobilhögtalare han spela lika djupt som den värsta basen på marknaden och jag tycker inte att det går ihop :s Det skulle även innebära att steg å allt annat inte skulle ha nått med saken att göra för oavsett hur sladdrigt eller lågt högtalaren spelar så är ju 35hz alltid 35hz. Å det tycker jag inte går ihop riktigt.... Så vad exakt är djup bas?

Sen allt med hur en rapp bas funkar fattar jag smile

564 Inlägg
17 september 2013
Fjong skrev:
Nitromast skrev:
Fjong skrev:

Det jag ville ha reda på är vad definitionen av djup bas är, igår sas det att det är låg frekvens men det skulle betyda att en mobilhögtalare han spela lika djupt som den värsta basen på marknaden och jag tycker inte att det går ihop :s Det skulle även innebära att steg å allt annat inte skulle ha nått med saken att göra för oavsett hur sladdrigt eller lågt högtalaren spelar så är ju 35hz alltid 35hz. Å det tycker jag inte går ihop riktigt.... Så vad exakt är djup bas?

Sen allt med hur en rapp bas funkar fattar jag smile

Ju djupare du spelar, desto mer måste konen röra sig för att återge samma ljudnivå.

Jeremy Clarkson "A turbo: exhaust gasses go into the turbocharger and spin it, witchcraft happens and you go faster."
Projekt: Saab 900 förfining, vård & ljudbygge https://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?pid=4731481

1 494 Inlägg
17 september 2013
Det va ett bra sätt att säga det på :o Men om vi säger att en bas ger ljudtrycket 150dB i 60hz och sen går frekvensen ner till 30hz och för att uppnå samma tryck då så måste konens slaglängd öka med x%? (så funkar det ju inte i verkligheten men det e bara ett exempel). Å då utgår djupheten ifrån basen i sig och därför behöver en större högtalare inte spela djupare?

596 Inlägg
17 september 2013
Hej tänkte bygga en låda till en spl dynamics xtr300d4 som ska sitta i en Volvo 945a. Jag lyssnar mest på rock pop country och vill ha bra tryck i bilen. Basen drivs av ett Hollywood hxa 3k hur ska ja bygga den för best ljud?
Senast redigerat av sellstedt1 (17 september 2013)

1 400 Inlägg
18 september 2013
Lonefox skrev:
Tokken skrev:
Lonefox skrev:
Tokkens DD z18 var fan bland det rappaste jag hört på många år.

Har den fortfarande som referens.. INGEN bas har hittills spelat så sjukt tight.

I hear ya smile

Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:
Fjong skrev:
Att den flyttar mer luft och skapar större tryck i ett slag är min uppfattning ja

Att en bas spelar djupt är när den går ner i frekvensregistret.
Ju lägre i registret, desto djupare.

Okey förstår vad du menar smile Kanske bara e att vi har olika syn på djup bas då ja, för min del så tycker jag inte att basen är djup utan ljudtrycket. Ett extrem exempel e tex om man har en väldigt liten högtalare som spelar på tex 30 Hz, då ser man konen röra sig men inget mer medan med en enorm så känner man att hela kroppen svänger i takt.

Och om jag nu har fel, vad kallas då den sortens bas jag just beskrev med mitt extrem exempel? :s

Fjong skrev:

Fjong skrev:
CHEEVA skrev:
Fjong skrev:

det är iallafall så det är ... det du tänker på är som sagt ljudtryck

är som sagt lite som att säga att en bil med svetsad diff är diffad

Det är ljudtryck+låg frekvens som är djup bas i mina ögon och inte nån av dom enskilt om det förklarar saken bättre, men finns det inget namn på den kombinationen? :s

SQL = Sound Quality LOUD!
Lite enklare förklarat: HÖGT och RENT över HELA registret och inte bara mkt bas smile

Fjong skrev:
Noiseprojekt skrev:

Lättare kon, eller ja MMS (vikten på all rörlig massa: talspole, spider, kon och upphängning) ger sbarrare sesponssvar vilket gör att elementet reagerar fortare vilket ger en mer "korrekt" återgivning då element med ett förhållande med högt MMS och lågt bl (motorstyrka typ) tenderar att bli "slöa" i jämförelse.
VÄLDIGT enkelt förklarat.

Tokken skrev:
Nitromast skrev:

evilaudio skrev:

Kombinationen av lågt mms, högt bl och ett steg som hanterar elementet med kontroll skulle jag säga.
DOck till nackdel för MIN Del så trivs de flesta basar med denn akombination i portade lådor medans jag föredrar ett högre Qts för slutna lådor....dock är det svårt att få tag på element med den kombinationen och de som finns behöver sådan satans stor volym bakom sig att det är skrämmande big_smile

Tror herr Lonefox skulle gilla Dynaudio Esotec MW182 smile lite för låg bl men funkar bra i små lådor.

Ms-sound @www.criticalmassaudio.com

26 Inlägg
18 september 2013
Hej!
Tänkte dra lite kablage i bilen, då jag vill ha det fräscht.
De kablar som går till högtalarna just nu är sletna så behöver tips om prisvärda kabelpaket där ALLT finns (så man kan koppla allt från HU till högtalare fram+bak+slutsteg.

Vad tror ni om detta? http://www.brl.se/sv/artiklar/ljud-och- … a.html#fbc
Såg att det innehåller en blandning mellan aluminum och koppar, det är väl inte så bra? eller?
Tack på förhand!

Sök