för 13 timmar sedan
Trådstartare
Hej!
Min Volvo V70n 2,4D -08 fick nedslag på ojämn bromsverkan fram på besiktningen. Detta trots att jag innan besiktningen satte på nya bromsskivor och belägg runt om, vänster framok, vänster bromslang fram samt att jag har bytt ut den gamla bromsvätskan.
När besiktningsmannen sa att bromsverkan fram var dålig, så tänkte jag direkt att det var på höger sida då jag inte bytte oket på den sidan. Men till min förvåning, och även till besiktningsmannens förvåning, så låg problemet på vänster fram.
Broms: Vänster Höger
Fram 2.0 3.1
Bak 1.8 2.0
Någon som har ett förslag på vad felet kan vara? Det är alltså sämre bromsverkan på det nya bromsoket. Båda bromsoken i fram är från biltema. Anledningen till att jag endast bytte ett var för att det högra oket är i stort sett nytt. Förra ägaren bytte detta strax innan jag köpte bilen.
Jag har luftat systemet 2 gånger och det kommer inte ut mer luft. Alla glidbultar är nya och insmorda, samtliga ok rör sig fritt. Har även kollat så att alla bromskolvar rör sig som de ska. Belägg samt skivor är nytt. Glidytorna på bromsokshållaren är rengjorda så gott som det går.
Kan problemet vara att jag knappt körde bilen efter att jag bytte bromsar? Tänker om det är så att jag hade behövt bromsa in de nya grejerna innan besiktningen? Min tanke var att göra detta samma dag som bilen skulle in på besiktningen, men det var snökaos den dagen så det var inte möjligt att bromsa ordentligt.
Det lilla som jag har kört med bilen efter bytet så har jag inte kunnat känna att bilen skulle dra åt sidan något när jag bromsar ner hårt.