2132
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
9 februari 2015
Lowpass skrev:
Tjena!

Slängde iväg en beställning på nya högtalare runt om i bilen.
Högtalarna sitter i dörrar. Har sett att det är folk som dämpar dörrar med något material?
Dämpar man bakom högtalarna eller hur fungerar detta?
Det rinner väl ganska ständigt vatten i dörrarna?
Någon som kan förklara lite mer. Skulle uppskattas.

/Lowpass

Dämpningsmatta kallas det, det ger ett mycket renare ljud och du slipper "plåt" ljud.
Det är nog en väldigt lätt och kort förklaring på vad det gör just i dörrarna.

Folk som bygger ljudbilar dämpar ofta hela bilen.
Här är en bild ifrån min bil bakåt, har även dämpat resterande delar av bilen med ett antal lager runt om.
https://www1.garaget.org/gallery/images/180/179880/179880-989ddda8721f06a24938905ae1e86e88.jpg

Här kan du också se skillnaden med bara lite dämpmatta: https://www.youtube.com/watch?v=TCCNyJQkErI

Edit: För bästa resultat ska du dämpa hela dörren, helst med fler än ett lager men om du känner att du inte har råd etc så gör bara 1 lager fruktansvärt stor skillnad! smile
Senast redigerat av Kevaz (9 februari 2015)

1 426 Inlägg
9 februari 2015
Lowpass skrev:
Tjena!

Slängde iväg en beställning på nya högtalare runt om i bilen.
Högtalarna sitter i dörrar. Har sett att det är folk som dämpar dörrar med något material?
Dämpar man bakom högtalarna eller hur fungerar detta?
Det rinner väl ganska ständigt vatten i dörrarna?
Någon som kan förklara lite mer. Skulle uppskattas.

/Lowpass

det är för att styva upp plåten som lätt skramlar/vibrerar
plattorna tål vatten sen är det ju inga stora mängder med vatten som kommer in genom lister
+ så brukar det vara ventilation på undersidan.
så det räcker med några remsor elr om man väljer att heldämpa bilen smile

det försvinner en del ljud utifrån också

DLS
1 147 Inlägg
9 februari 2015
Har du skrammel i inredningen är det perfekt att plocka väck tex en list, lägga på någon remsa matta och sätta tillbaka den. Den förblir tyst.

28 Inlägg
14 februari 2015
@Jonnee

remoten kan du koppla till någon (out) utgång på stereon eller så tjuvar du in den till något positions lyse back, remoten ska bara ge steget klar täcken att slå igång. men se till så du inte kopplar de till blinkers eller bromslysen.

Mvh

2 712 Inlägg
14 februari 2015
Tja, säkert skit dum fråga..
Jag har en Mitsubishi Galant, Sedan,
Sitter en DLS Nobelium 15 i den, men har jag skinnsätet uppfällt bak som är väldigt mycket tjockare än tygsäte så försvinner ju mycket basljud.

Jag har tyvärr ingen skidlucka och jag vill inte köra runt med nedfällt baksäte hela tiden..

Så till min fråga.
Skulle det bli mer basljud inne i kupén ifall jag monterade en typ.. Aero port i hatthyllan?
Som bara är för att gå genom hatthyllan?

Bara en idé jag kom och tänka på idag smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

1 426 Inlägg
14 februari 2015
amoreex skrev:
Sitter en DLS Nobelium 15 i den, men har jag skinnsätet uppfällt bak som är väldigt mycket tjockare än tygsäte så försvinner ju mycket basljud.

Jag har tyvärr ingen skidlucka och jag vill inte köra runt med nedfällt baksäte hela tiden..

Så till min fråga.
Skulle det bli mer basljud inne i kupén ifall jag monterade en typ.. Aero port i hatthyllan?

bandpasslåda med porten upp i hatthyllan

2 712 Inlägg
14 februari 2015
Jockk3 skrev:
amoreex skrev:

Så till min fråga.

bandpasslåda med porten upp i hatthyllan

Jag är inte sugen att bygga en ny låda..
Den är idag sluten och lagom stor.. vill helst inte ha större låda då jag behöver ha lite bagage också wink

Tänkte bara om det gick för att få upp ljudet genom hyllan smile

Plötsliga stoppet är det som dödar..

20 Inlägg
21 februari 2015
Tjenare ! jag har en bmw e46 och tänkte byta upp mig med en stereo, har hittat en dubbeldin stereo från ebay o tänkte fråga om detta http://www.ebay.com/itm/GA5150-7-Androi … mp;vxp=mtr är en bra enhet eller inte? är inte så hype på stereo o bil ljud!

Tack i förhand!

17 Inlägg
21 februari 2015
Tjenna!
Kan lika gärna testa att fråga i denna tråden då min egna tråd verkligen inte lyckas ge mig något svar på min fråga.

Har bytt upp mig till en Saab 9-5 -99 med AS2 system. Har riktigt svårt att bestämma mig vad jag ska göra för att få ut AUX, har nämligen en Alpine 178BT liggandes från gamla bilen.

Mina alternativ är just nu följande,
1. Köpa adapter och stereoram för att byta ut stereon för ett pris på cirka 1000:-
2. Köpa SaabAUX och möjligtvis behöva modifiera kontakten till stereon för ett pris på 1400:-
3. I riktigt nödfall, använda fm-modulatorn jag har hemma oanvänd.

Tips/åsikter på detta?
Farsan tycker SaabAUX eller fm-modulatorn för att behålla original looken.

Mvh
Jocke

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
21 februari 2015
Zoubiey skrev:
Tjenna!
Kan lika gärna testa att fråga i denna tråden då min egna tråd verkligen inte lyckas ge mig något svar på min fråga.

Har bytt upp mig till en Saab 9-5 -99 med AS2 system. Har riktigt svårt att bestämma mig vad jag ska göra för att få ut AUX, har nämligen en Alpine 178BT liggandes från gamla bilen.

1. Köpa adapter och stereoram för att byta ut stereon för ett pris på cirka 1000:-
2. Köpa SaabAUX och möjligtvis behöva modifiera kontakten till stereon för ett pris på 1400:-

Tips/åsikter på detta?

Mvh
Jocke

Om du vill behålla original looken så är det ju inte speciellt svårt.

Däremot om ljudet är en viktig del för dig så är det självklart att du borde koppla in din Alpine.
För vem vet, du kanske vill stoppa i en baslåda eller möjligtvis bygga något fett frontsystem ja vad vet jag?
Och inget av det kan du göra så det blir lika bra som med alpinen i din original huvudenhet

Fm-sändare är i längden väldigt jobbigt, speciellt om du ofta åker långt då du kommer behöva ställa in frekvens hela hela tiden för att det blir störningar, speciellt om du köper en billigare fm-sändare.
Kvalitén på ljudet blir också väldigt ruggig med en sändare. smile
Senast redigerat av Kevaz (21 februari 2015)

17 Inlägg
21 februari 2015
Kevaz skrev:
Zoubiey skrev:
Tjenna!

Tips/åsikter på detta?

Mvh
Jocke

Däremot om ljudet är en viktig del för dig så är det självklart att du borde koppla in din Alpine.
För vem vet, du kanske vill stoppa i en baslåda eller möjligtvis bygga något fett frontsystem ja vad vet jag?
Och inget av det kan du göra så det blir lika bra som med alpinen i din original huvudenhet

Fm-sändare är i längden väldigt jobbigt, speciellt om du ofta åker långt då du kommer behöva ställa in frekvens hela hela tiden för att det blir störningar, speciellt om du köper en billigare fm-sändare.

Tack för ditt svar!
Har faktiskt fundera på en bas så det har lutat lite mer till att byta stereon. Ska även byta 3.5" till Vifa som jag med har liggandes så.

Blir det någon märkbar skillnad på en fm-modulator och en fm-sändare? Köpte nämligen en fm-sändare för det blev långresa ganska direkt jag köpte bilen, hann ha den i en helg och sen lämna jag tillbaka för det var rent av hemskt, speciellt på högre volymer!

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
21 februari 2015
Zoubiey skrev:
Kevaz skrev:
Zoubiey skrev:
Tjenna!

Tips/åsikter på detta?

Mvh
Jocke

Tack för ditt svar!
Har faktiskt fundera på en bas så det har lutat lite mer till att byta stereon. Ska även byta 3.5" till Vifa som jag med har liggandes så.

Blir det någon märkbar skillnad på en fm-modulator och en fm-sändare? Köpte nämligen en fm-sändare för det blev långresa ganska direkt jag köpte bilen, hann ha den i en helg och sen lämna jag tillbaka för det var rent av hemskt, speciellt på högre volymer!

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av fm-modulatorer, men det jag har hört är att fm saker generellt är  relativt kasst...
Skulle starkt rekommendera att sätta i din alpine! smile

17 Inlägg
22 februari 2015
Kevaz skrev:
Zoubiey skrev:
Kevaz skrev:

Tack för ditt svar!

Jag har faktiskt ingen erfarenhet av fm-modulatorer, men det jag har hört är att fm saker generellt är  relativt kasst...
Skulle starkt rekommendera att sätta i din alpine! smile

Okej! Blir att beställa hem ramen och RCA till ISO imorrn. Tack så mycket för hjälpen! big_smile

5 Inlägg
22 februari 2015
Tjena, tänkte höra om nån har lust att räkna på en baslåda

Ska vara portad och innehålla 2st Gas GPX1244

Kommer matas med 3.5kw och sitta i en 945a, om det har någon betydelse

Slotport eller aeroport spelar ingen roll

Lyssnar på blandad musik, är mer ute efter att spela högt än att "finlira"

Skulle önska en bredd på 940 och en höjd på 450mm, och att djupet bestämmer antal liter

Tänkte bygga i 22mm material

Data på basarna:
Fs:      36
Qts:    0.675
Qms:  7.036
Qes:    0.747
Vas:    1.044 ft3
Xmax: 0.638 in

Tacksam för svar smile

46 Inlägg
22 februari 2015
Tjena, ska skaffa nytt framsystem i bilen (Volvo 945 -97) och undrar om det är någon som kan rekommendera något ifrån Brls utförsäljning utav DLS http://www.brl.se/sv/kampanjer/dls-utforsaljning.html
Vill hellre ha något som spelar klart och fint än något som bara spelar högt.

Hade tänkt mig 2 6.5" då orginalhögtalarna är 6.5"(?) och 2 skrikare.

Ni får gärna tipsa om andra högtalare smile

Max 1000:- smile

1 426 Inlägg
22 februari 2015
Aivar skrev:
Tjena, ska skaffa nytt framsystem i bilen (Volvo 945 -97) och undrar om det är någon som kan rekommendera något ifrån Brls utförsäljning utav DLS http://www.brl.se/sv/kampanjer/dls-utforsaljning.html

tror att det är 5.25" hmm

kanske vore något ?
http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken … OozgvmG9Xs

46 Inlägg
22 februari 2015
T
Jockk3 skrev:
Aivar skrev:

tror att det är 5.25" hmm

kanske vore något ?
http://dbakuten.se/bilstereo/varumarken … OozgvmG9Xs

Tror nog att jag vill gå ner lite i pris tongue

Vad sägs om nån utav dessa?

http://www.dbakuten.se/bilstereo/hogtal … OpEmPmG_o8

eller

http://www.dbakuten.se/bilstereo/varuma … OpHcPmG_o8

130 Inlägg
23 februari 2015
Hjälp med identifiera baselement! Hah.

Har två stycken okända basar hemma. Någon som känner igen vad det kan vara för några..?

https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158095/158095-02135186a6d6fd02eb13816ea52c6c04.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158095/158095-d25d196c8469d029724d546c4ae59684.jpg https://www1.garaget.org/gallery/images/159/158095/158095-99f0eabc2f855a68c6b99bcac3836a58.jpg

Hellre basa än gasa.
1 093 Inlägg
130 Inlägg
23 februari 2015
Kevaz skrev:

Ser lite ut som några äldre cerwin vega, inte säker dock. smile

Santsant. Färgen stämmer ju rätt bra.
Ska luska vidare och se om man hittar nåt i deras gamla serie! Tack smile

Sök