Jag själv tog C, CE och YKB (Yrkeskompetensbevis) på körskola. Mitt landade på ca 70000kr och då räknar jag ALLT (inklusive provavgifter, läkarintyg mm.). Där C+YKB stod för cirka 50.000kr och CE för cirka 15.000kr. Detta var 2017 dock så det lär ju vara lite dyrare nu. Men om du inte tänker jobba som chaufför så slipper du ju YKB som är på 140 timmar, så det är mycket pengar sparade där.
Eftersom jag hade bestämt mig för att även ta E-körkort så genomfördes nästan hela C-utbildningen körandes i en dragbil+trailer, och då sparar man ju många släplektioner.
Och jag håller med de andra, tycker du det verkar roligt så kör på! Själv hoppade jag av en högskoleutbildning för att ta mitt, visst var det många som höjde på ögonbrynet men jag var studietrött, kände att jag behövde en paus helt enkelt och hade precis som du en dröm som jag aldrig riktigt kunde släppa
Kommer jag köra lastbil hela livet? Kanske - kanske inte, tveksamt faktiskt. Men jag kommer aldrig att ångra att jag gjorde det. Och angående kostnaden, ja det är dyrt men det finns många som lägger samma summor på solsemestrar med jämna mellanrum
Den häftiga känslan när jag satt där en solig vårmorgon bakom ratten i en Volvo FH dragbil med trailer, precis klarat uppkörningen och tänkte att "jag får på riktigt köra den här" var värd ganska stora pengar