2788
Sök

Våga Fråga; Bilstereo, bas mm.

4 693 Inlägg
14 november 2010
maximal_boost skrev:
En liten fråga... smile

Kopplade ur stereon i min nya bil och såg att jordkabeln inte var kopplad till något... Vad påverkar det? Vilka konsekvenser kan det få? (Bilstereon funkar förövrigt)

Mvh

Kan inte vart jorden du såg, isf ska inte HU hoppa igång

Booyakasha!

16 197 Inlägg
14 november 2010
Softis skrev:
maximal_boost skrev:
En liten fråga... smile

Kopplade ur stereon i min nya bil och såg att jordkabeln inte var kopplad till något... Vad påverkar det? Vilka konsekvenser kan det få? (Bilstereon funkar förövrigt)

Mvh

Kan inte vart jorden du såg, isf ska inte HU hoppa igång

inte helt ovanligt att orginalstereon jordar via antennen..  de flesta japs bilar har så.. bla toyota.

"Testar man inte så får man aldrig veta"

45 Inlägg
14 november 2010
Har 2st kicker l5or som jag ska bygga låda till har köpt med lådritning från dbakuten och fundera på över om man skall stoppa någonting sånt här http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15835 inuti lådan ?

Studerande maskiningenjör
1 903 Inlägg
14 november 2010
Piibii skrev:
Har 2st kicker l5or som jag ska bygga låda till har köpt med lådritning från dbakuten och fundera på över om man skall stoppa någonting sånt här http://www.dbakuten.se/detail-item_id-15835 inuti lådan ?

det beror på. vad är ditt syfte? spela fint eller spela så högt som möjligt?
du spelar i regel högre utan dämpull inuti lådan men däremot så låter det bättre med dämpull smile

MVH

stRaend
14 november 2010
FreddeLi skrev:
Piibii skrev:

du spelar i regel högre utan dämpull inuti lådan men däremot så låter det bättre med dämpull smile

MVH

Smaksak ...

1 903 Inlägg
14 november 2010
stRaend skrev:
FreddeLi skrev:
Piibii skrev:

MVH

Smaksak ...

jojo det är sant. men de är ju som att säga mina MDS-koaxialer låter bättre än ditt kitsystem för 4papp, eller? det är ju också en smaksak tongue förstår du hur jag menar? över lag så brukar man ju använda sig av dämpull om man är ute efter välljud? eller är jag helt ute och cyklar? tongue

MVH

stRaend
14 november 2010
FreddeLi skrev:
stRaend skrev:
FreddeLi skrev:

MVH

Smaksak ...

jojo det är sant. men de är ju som att säga mina MDS-koaxialer låter bättre än ditt kitsystem för 4papp, eller? det är ju också en smaksak tongue förstår du hur jag menar? över lag så brukar man ju använda sig av dämpull om man är ute efter välljud? eller är jag helt ute och cyklar? tongue

MVH

du är ute och cyklar ja. slutna lådor så är det väl absolut rekomenderat att ha dämpull. Men i portade så behövs det inte. Vissa tycker att det blir klonkljud utan, och vissa säger att man får en snärtigare bas utan ull. Jag kör också med ull men det tycker jag om så varför ändra wink

1 903 Inlägg
14 november 2010
stRaend skrev:
FreddeLi skrev:
stRaend skrev:

Smaksak ...

MVH

du är ute och cyklar ja. slutna lådor så är det väl absolut rekomenderat att ha dämpull. Men i portade så behövs det inte. Vissa tycker att det blir klonkljud utan, och vissa säger att man får en snärtigare bas utan ull. Jag kör också med ull men det tycker jag om så varför ändra wink

okejokej, man lär sig något nytt varje dag tongue

MVH

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
14 november 2010
Och jag kör slutet, utan dämpull. smile Tycker det låter bättre utan, basen blir rappare och roligare att lyssna på.

Saab 9-3SC {SQ-edition}
Ny bil och nytt projekt, nu börjar allvaret!

34 Inlägg
14 november 2010
Hej, När man ska välja bilbatterier till bilen, ska man ha flera små eller få stora? För har man flera små så får man väl ner den totala inre resistansen eller är jag ute och cyklar?

MVH Håkan
Senast redigerat av Hokkke (14 november 2010)

21 761 Inlägg
14 november 2010
Parallellkoppling av flera batterier ger lägre total inre resistans, men det gäller även att ha så korta avstånd som möjligt mellan batterierna så att inte resistansen i förbindningskablarna sätter käppar i hjulen. smile

16 Inlägg
15 november 2010
Först så funkade allting, förutom att det blinkade när basen dunkade. Men efter att jag bytt jordkablar på batteriet (till större) och på slutstegen (jordade på ett annat ställe så dom blev längre).
Så viner det när man gasar och det surrar i högtalarna när man startar bilen. Haft lite mer sandpapper på alla jordställen och RCA kablarna ligger inte tvistade med + eller -.
Vad kan felet vara?

34 Inlägg
15 november 2010
Drönirettab skrev:
Parallellkoppling av flera batterier ger lägre total inre resistans, men det gäller även att ha så korta avstånd som möjligt mellan batterierna så att inte resistansen i förbindningskablarna sätter käppar i hjulen. smile

Okej, men går det bra att blanda då? För har ett stort 100Ah Tudor batteri nu (det silvriga) men det blinkar fortfarande lite. så tänkte om jag köpte ett till 55Ah batteri nu istället så kanske det blir bättre.

MVH Håkan

21 761 Inlägg
15 november 2010
Det är inte bra att koppla ihop olika stora batterier med varandra i en "batteribank" (dvs flera batterier tätt ihop), risken finns att det mindre batteriet dras ur mer än det större. Visst kan du prova, men jag rekommenderar inte att göra så.

Har du kollat så att ordinarie batterijordkablar har bra kontakt och inte är för klena?

Är det på det viset så hjälper ju inte extrabatterier så mycket. smile

21 761 Inlägg
15 november 2010
Murmansk skrev:
Först så funkade allting, förutom att det blinkade när basen dunkade. Men efter att jag bytt jordkablar på batteriet (till större) och på slutstegen (jordade på ett annat ställe så dom blev längre).
Så viner det när man gasar och det surrar i högtalarna när man startar bilen. Haft lite mer sandpapper på alla jordställen och RCA kablarna ligger inte tvistade med + eller -.
Vad kan felet vara?

Knastrar/knäpper det även när du byter låt på en CD?
Hade du stereon igång när någon av stegens jordkablar var borttagen?

34 Inlägg
15 november 2010
Drönirettab skrev:
Det är inte bra att koppla ihop olika stora batterier med varandra i en "batteribank" (dvs flera batterier tätt ihop), risken finns att det mindre batteriet dras ur mer än det större. Visst kan du prova, men jag rekommenderar inte att göra så.

Har du kollat så att ordinarie batterijordkablar har bra kontakt och inte är för klena?

Är det på det viset så hjälper ju inte extrabatterier så mycket. smile

Jord och allt är fint, ny mellan batteri-kaross och mellan motor-kaross.
Enda som inte är byt är pluskablen mellan batteriet och generatorn. Men har endast batteri bak i min bil så den är ganska grov för startmotorn, så tror inte det är något fel på den smile

Teknolog & CAD-designer
37 Inlägg
15 november 2010
En chansning. Tänkte höra om man med hjälp av motstånd kan simulera en extra bas för att få full effekt utan att riskera att tex motståndet ifråga brinner av eller steg och bas påverkas negativt. Vill alltså att min bas med impedans på 2x2 ohm skall spela spela mot stegets optimala impedans på 2 ohm.

Har inte hittat nån info på det så antar att de är fullständigt taget ur luften men man kan alltid fråga

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
15 november 2010
Nix det funkar inte, motståndet kommer att få halva effekten så du tjänar inget på det. Kör steget i 4Ohm istället eller byt steg/bas.

Saab 9-3SC {SQ-edition}

164 Inlägg
16 november 2010
Nu har man letat sig in i ljudvärlden och tänkte testa på lite ljudbyggen mm.

Har kommit över två st Mutant MT1207 basar. 800w 4ohm/st
Och två mindre slutsteg (tänkte använda till dörrhögtalarna) 180w 2kanals/st

Det jag saknar är huvudenheten, slutsteg till basarna och högtalare till dörrana.

Några rekommendationer?

GAS democar 2018!
8 744 Inlägg
16 november 2010
Budget? Några speciella önskemål för huvudenheten?

Saab 9-3SC {SQ-edition}

Sök