2898
Sök

Hur få bort högtalarna i instrumentbrädan? S40

62 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Som topic lyder...

Får ingen som helst kläm på hur man får bort högalarna som sitter i instrumentbrädan i S40?
Verkar sitta med något slags clips... Antingen är jag väldigt oteknisk eller så är det krångligt helt enkelt? hmm

908 Inlägg
22 december 2008
med ryck å slit metoden går de lätt, men brädan blir aldrig sej lik, för du gör ej rätt :p
Senast redigerat av Beckstroem (22 december 2008)

62 Inlägg
22 december 2008
Trådstartare
Vill ju gärna ha det helt efter ingreppet...

908 Inlägg
22 december 2008
jo skulle bara vara lite skojjig... men skull kunna tro att det sitter lika på 940 skulle jag tro, kolla upp trådar om de eller liknande.. smile

118 Inlägg
22 december 2008
jag har bytt högtalare i instrumentbrädan på min s40. Det var inte så svårt. dom sitter med små klipps om inte ja minns helt fel.. jätte små diskanter där..

Varför spinna på 2 hjul när man kan spinna på 4 :)
Gaspedalen uppfanns väll inte för att tittas på??

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 december 2008
Skrivet av andreas_gbg på annan ort:
"Tjenare och välkommer till våran lilla hörna wink.gif

Det är inte speciellt svårt att byta ut stereon och högtalarna.
Det finns adaptrar till dörrarna hos tex BRL för ca 200 spänn, de hövs när du skall byta högtalare. Skall du nu driva högtalarna på orginalstereon så får du se till att välja lättdrivna högtalare, tex Dls classic. Även om man kan känna sig sugen på lite bättre högtalare så kan de mycket väl låta ännu sämre (främst totalavsaknad av bas) om du inte driver med ett slutsteg.

Gallren på instrumentbräntbrädan bänder du enklast upp med bilens startnyckel eller försiktigt med en vanlig spår-skruvmejsel, börja med att knäppa upp gallret på sidan emot vindrutan sedan märker du resten själv.

På högtalarna under gallret på brädan sitter det ett litet motstånd (primitivt delningsfilter), därför måste du ha ett till de nya högtalarna, det får du med om du köper ett kit-system, då sätter du diskanten under gallret.

För att koppla in ny stereo köper du bara ett isokablage till bilen ifrån biltema, kostar inte många kronor.

Glöm inte att läsa igenom tråden en gång till. Står några värdefulla tips där.

Mvh Andreas "

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

62 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Så det går att få plats med 4' där egentligen?

När man köper ett kitsystem så kan man sätta dom nya diskanterna där i instrumentbrädan?

En annan fråga är om det går (Är hel novis på detta med bilstereo) att driva framsystemet med slutsteg och högtalarna bak på stereoeffekten?

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
23 december 2008
Mr_Kb skrev:

När man köper ett kitsystem så kan man sätta dom nya diskanterna där i instrumentbrädan?

En annan fråga är om det går (Är hel novis på detta med bilstereo) att driva framsystemet med slutsteg och högtalarna bak på stereoeffekten?

På a svarar vi.....

Nej seriöst nu. smile

Om 4"....ingen aning.

Diskantplacering.....ja. Har funkat i andra bilar, dock med olika lösningar.

Ang. bakhögtalarna. Ja.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

118 Inlägg
23 december 2008
Lonefox skrev:
Mr_Kb skrev:

På a svarar vi.....

Nej seriöst nu. smile

Om 4"....ingen aning.

Ang. bakhögtalarna. Ja.

För o kommplitera.. så 4" passar jätte bra i instrumentbrädan..

1 634 Inlägg
23 december 2008
Mike__ skrev:
Lonefox skrev:
Mr_Kb skrev:

På a svarar vi.....

Nej seriöst nu. smile

Om 4"....ingen aning.

Ang. bakhögtalarna. Ja.

Det är väl inte riktigt hela sanningen. Visst går det att få dit, men modifiering behövs under gallret. Skal det sedan bli en vettig montering som låter bra krävs en del jobb. Men visst, nöjer man sig med att sparka in högtalaren och sedan pressa på gallret så......

Numera Saab 9-5 Aero -00

267 Inlägg
23 december 2008
ta en liten skruvmejsel eller något liknande, tryck upp den lite så ser du vart klipsen ligger nånstans, sen trycker du mejseln mot klipsen o trycker lite o dra upp gallret, det e enkelt,  4tums högtalare får plats.
Fast man måste göra nån distansplatta eller något för att sätta fast dom, orginal högtalarna sitter fast bara med 2 skruv, gjorde på min iaf,   nokia diskanter va det oxå smile  visste inte att det fanns hah   godjuöl

rostskyddsmålare

62 Inlägg
23 december 2008
Trådstartare
Gallret är ju inte svårt att ta bort, utan det jag frågar efter är själva högtalaren?

Bäst
57 Inlägg
24 december 2008
du fick svaret på det i inlägget över ditt:)

118 Inlägg
24 december 2008
andreas_gbg_ skrev:
Mike__ skrev:
Lonefox skrev:

På a svarar vi.....

Nej seriöst nu. smile

Om 4"....ingen aning.

Ang. bakhögtalarna. Ja.

Det är väl inte riktigt hela sanningen. Visst går det att få dit, men modifiering behövs under gallret. Skal det sedan bli en vettig montering som låter bra krävs en del jobb. Men visst, nöjer man sig med att sparka in högtalaren och sedan pressa på gallret så......

Sant.. lite får man slita o svettas.. men passar gör d.. låter skit bra smile

lite OT.. men har lyckats komma upp i 137,5 db.. hur tycker ni att baslådan ska vara i s40? basar mot ryggstödet eller mot luckan?

1 418 Inlägg
24 december 2008
Mike__ skrev:
andreas_gbg_ skrev:
Mike__ skrev:

lite OT.. men har lyckats komma upp i 137,5 db.. hur tycker ni att baslådan ska vara i s40? basar mot ryggstödet eller mot luckan?

mot ryggstödet i en sedan, dock i min låter det bättre om jag vrider basen bort ifrån ryggstödet (felaktigt byggd låda?)

Säger precis som jag tycker och tänker! Har alltid gjort och kommer alltid att göra det :)
Yttrandefrihet på Garaget.org? Nej tydligen inte.

118 Inlägg
24 december 2008
Lindberg88 skrev:
Mike__ skrev:
andreas_gbg_ skrev:

mot ryggstödet i en sedan, dock i min låter det bättre om jag vrider basen bort ifrån ryggstödet (felaktigt byggd låda?)

mm.. har provat lite olika men håller med.. mot ryggstöd.. tack för svar:)

Bäst
57 Inlägg
25 december 2008
Har mätt i min s40 och det som låter allra mest korrekt i mitt fall är att ha lådan ca 10-15 cm från skuffluckan med bas och port spelandes mot luckan:) har lagt ner ett x antal timmar för o hitta den ultimata placeringen

1 634 Inlägg
25 december 2008
Högtalarna under gallret kan även sitta med clips, det gjorde mina. Bara att bända loss med skruvmejsel.

Numera Saab 9-5 Aero -00

4 824 Inlägg
25 december 2008
Mr_Kb skrev:
Som topic lyder...

Får ingen som helst kläm på hur man får bort högalarna som sitter i instrumentbrädan i S40?
Verkar sitta med något slags clips... Antingen är jag väldigt oteknisk eller så är det krångligt helt enkelt? hmm

Nu var det jävligt länge sen jag hade S40 men har för mig att dom sitter med sånt clips med en pinne i mitten som man ska trycka ner för att den ska släppa.

Mvh Christian
kör du före så väntar jag där framme.

2 638 Inlägg
25 december 2008
andreas_gbg_ skrev:
Högtalarna under gallret kan även sitta med clips, det gjorde mina. Bara att bända loss med skruvmejsel.

Detta stämmer, har kontrollerat med Hayens handbok.

Sök