3728
Sök

motorhaveri? Volvo 740 Tic 87a...

470 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#1
Behöver lite hjälp!

Har en 740tic Automat med en B230ET Motor från 87 som rasade nu i natt.

Skulle köra hem från en kompis och hade i baktanken att när jag gasat på förut så har den sista växeln krånglat lite då och då och aldrig lagt i.

Så det var lite trafik ute och skulle pröva att gasa ur den. När bilen var ganska kall ännu funkade sista växeln.

Sen när han var riktigt varm så kom aldrig växeln i. Så när jag låg i ganska hög hastighet, Och han varva cirka 5500 så släppte jag av lite för säkerhets skull sen drog ja kickdownen igen då kom det det,

En stor smäll! rassla under hela bilen som om det spröt delar!

sen pissade all olja ut under motorn, och en ganska kraftig rökutveckling från motorn kom.

Hittade sen på vägen en stor röd oljig järn bit, Lär finnas fler.

Hur mycket tror ni Volvo experter har gått sönder i motorn.

Sen det att sista växeln inte funkade, Är växellådan också paj eller har det med motorn att göra?
För lådan växlar som en dröm annars, så tycker det verkar konstigt. hmm

Mycket tacksam för svar!

Mvh Magnus..

God Jul!

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

3 714 Inlägg
24 december 2008
#2
förmodligen så är block, stakar ,kolvar samt vev skrot (behöver inte vara allt utan bara vissa saker)

är det hål i blocket så kan du börja leta ny motor anser jag
toppen kan ha klarat sig iaf

ang. växellådan så kan den tagit stryk den med men är inte säkert

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

KTM 660
537 Inlägg
24 december 2008
#3
Byt hela bottendelen då den är skrot. Toppen borde nog ha klarat sig.

Pontiac Gto 69a
Volvo 740 90a projekt bil

1 567 Inlägg
24 december 2008
#4
Senast redigerat av 940R (24 december 2008)

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

470 Inlägg
24 december 2008
Trådstartare
#5
Okej! Tack för svar, Det blir väl att byta hela motorn och växellådan. När man får råd till det!

Passar FT motorerna utan något större ingrepp ?

För aldrig mer ET har haft två 740 med denna motor, problem problem problem.

Samma gäller Automatlådan, Man blir så trött...

Jag är inte bara snygg, jag är singel också!

Mekaniker
48 Inlägg
24 december 2008
#6
Annat styrsystem, vilket ändrar förutsättningar för antalet givare i toppen

Men själva motorblocken skiljer sig inte mer än att du kan använda dem istället. Var någon ändring 1986-87 med motorfästena men det påverkar ju inte dig.

Team Chevy740


Sök