3451
Sök

Mer kräm ur basen?

33 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Tjenare!

Nu är jag äntligen klar med att ha monterat in ett steg och en bas i bilen samt framsystem ink 6*9 bak! Problemet är att jag tycker inte basen "trycker" på som jag hade förväntat mig! Känns kraftlös på något sätt. Jag får vrida på fullt på stereon för att ens känna basen arbeta, låter inte det konstigt?
Fanns fyra "utgångar" i steget till basen där man kunde sätta i högtalar kabeln,  när kabeln är delad blir det ju bara två "kablar" så jag körde i dem i Left och sedan då + -. Har även sett att det finns massa små "rattar" på baksidan av steget men inte vågar röra dem än.

Och om jag kopplat in mina två original diskanter fram och höjjer så hinner dem nästan sprängas innan resten av ljudet är lagom högt. Kan även maxxa stereon utan att det blir "skrämmande" högt.

Känns som om det inte finns någon kraft?

Kan tillägga att jag är inte insatt i ljud och detta är mitt första bygge! Här listar jag lite saker som sitter i bilen:

Steget till basen

Hertz EP2X
Power:
220W*2 4ohm
350W*2 2ohm
700W*1 4ohm

Steget till framsystemet

Hertz EP4
power:
60W*4 4ohm
95W*4 2ohm
95W*4 2ohm + 190W*1 4ohm
190W*2 4ohm

Basen

Hertz EBX300
12 tum 300mm 4ohm
500watt/RMS 1000watt/peak
Frekvensomfång 25-250Hz
(B)481mm(H)388mm(L)360mm

Framsystemet

Hertz ESK165L
6,5 tum  165mm 4ohm
100watt/RMS 200watt/Peak
frekvensomfång 50-23kHz

Hertz DCX690
6*9 tum 4ohm
90watt/RMS 180watt/Peak
Frekvensomfång 45-22kHz

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
sätt gain på steget på de lägsta sätt stereon på max..sen höjer du gain..
subsonic ska du ha på 30hz
lowpass på ca 60-70hz
bassboost o skit på 0
ställ cd i neutralt läge,,så gört du inställningar på den eft du fått steget rätt..
slå gärna på hp filter på cd om du har de o dela de i ca 60/125hz

det va inställningar för basen o de steget..
Senast redigerat av pattilatti2 (29 december 2008)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
framsystemet ställer du in på cd / lp 60/125 hz då..på steget ställer du in de i läge hp o ca ja valfritt 125hz
kanske.. beroende om du bara vill dom ska spela midbas ler även mellenregister..
Senast redigerat av pattilatti2 (29 december 2008)

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
29 december 2008
Ja jisses......du har koppla tin basen på EN kanal på steget och ger den bara 220W.

Framgår inte i faktan men läs i manualen för steget för jag tror du skall koppla vänster plus till basens plus och höger minus till basens minus. Detta är det vanligaste sättet för bryggkoppling. Står även på steget vilka anslutningar som skall användas.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

33 Inlägg
29 december 2008
Trådstartare
Okej! Tack så mycket för alla svaren!

452 Inlägg
29 december 2008
Även "rattarna" som du beskriver dem behöver justeras.
Switchen skall stå på lo-pass
Level kan du justera till 35-50% till att börja med
X-over runt 60hz kanske, lyssna vad som låter bäst.

mvh marcus

Bilradiohuset
Din bilstereo butik på nätet

7 277 Inlägg
29 december 2008
Börja med att koppla in basen som lonefox beskriver.
Stäng sen av loudness, bas boost och liknande funktioner. Eq'n på flat.

Nu vet jag inte vad du har för stereo om den har filter eller inte, saknar den det så använd dom på steget.
Ställ in HP/highpass filter till framsystemet på typ 60hz, du får prova öka och sänka själv tills du hittar vad du trivs med.
Ju högre du ställer in den, ju mindre bas spelar dom och du kan spela lite högre innan dom slår igenom.
Ställ sedan stereon på ungefär 3/4 av max volym och öka gainet på steget till framsystemet tills att det börjar låta illa eller att högtalarna slår igenom. Sen sänker du en bit igen tills det låter bra.
Gör ungefär samma på baksystemet om du driver det på slutsteget också, dom flesta gillar att ha bakhögtalarna mycket lägre och bara som utfyllnad. Men gör efter ditt egna tycke.

Sen på bassteget om du saknar filter i stereon så ställer du den på LP/lowpass filter, ungefär 60hz där med.
Du får höja och sänka lite beroende på hur du vill att det ska låta.
Subsonic/hp/high pass filter om du har ett sådant kan du sätta på ungefär 25-30hz.
För att ställa in gain på basen gör du precis som med framsystemet, 3/4 av max på stereon och sen vrida upp tills det låter illa och sänka lite igen.

Nu vet du hur högt du kan spela som max och ifall basen blir för mycket kan du antingen sänka i stereon, enklast, eller sänka gainen på steget lite.

Prova gärna till många olika låtar så du vet att det alltid låter bra och om du lär sänka gainen lite.
Om högtalarna är dåligt monterade så kommer du nog behöva dra upp HP filtret en hel del på fram/baksystemet eftersom då slår dom igenom mycket lättare.

Tycker du fortfarande att det saknas tryck så prova att skifta basens plus och minus på slutsteget, dvs högtalarkablarna som går till basen. Bara att byta plats på dom.
Tror inte jag har missat något nu iaf, annars får väl någon tillägga lite.
Ps. låt bassboost och liknande alltid vara avstängt.
Senast redigerat av Brains (29 december 2008)

7 241 Inlägg
29 december 2008
Jo Brains........du missade att förklara VARFÖR han skall skifta basen poler om han fort. anser att det inte spelar som det skall wink

Vad som sker är helt enkelt att man förskuter basens rörelse 180 grader i förhållande till övriga högtalare. Ibland krävs detta för att få basen att spela i fas som det kallas. Dvs basen skall nå öronen samtidigt som ljudet från övriga högtalare.

smile

7 277 Inlägg
29 december 2008
Lonefox skrev:
Jo Brains........du missade att förklara VARFÖR han skall skifta basen poler om han fort. anser att det inte spelar som det skall wink

Vad som sker är helt enkelt att man förskuter basens rörelse 180 grader i förhållande till övriga högtalare. Ibland krävs detta för att få basen att spela i fas som det kallas. Dvs basen skall nå öronen samtidigt som ljudet från övriga högtalare.

smile

Aja, man kan ju inte tänka på allt wink
Tur att du tillsätter det lilla extra så blir det perfekt smile

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
29 december 2008
Brains skrev:
Börja med att koppla in basen som lonefox beskriver.
Stäng sen av loudness, bas boost och liknande funktioner. Eq'n på flat.

Nu vet jag inte vad du har för stereo om den har filter eller inte, saknar den det så använd dom på steget.
Ställ in HP/highpass filter till framsystemet på typ 60hz, du får prova öka och sänka själv tills du hittar vad du trivs med.
Ju högre du ställer in den, ju mindre bas spelar dom och du kan spela lite högre innan dom slår igenom.
Ställ sedan stereon på ungefär 3/4 av max volym och öka gainet på steget till framsystemet tills att det börjar låta illa eller att högtalarna slår igenom. Sen sänker du en bit igen tills det låter bra.
Gör ungefär samma på baksystemet om du driver det på slutsteget också, dom flesta gillar att ha bakhögtalarna mycket lägre och bara som utfyllnad. Men gör efter ditt egna tycke.

Sen på bassteget om du saknar filter i stereon så ställer du den på LP/lowpass filter, ungefär 60hz där med.
Du får höja och sänka lite beroende på hur du vill att det ska låta.
Subsonic/hp/high pass filter om du har ett sådant kan du sätta på ungefär 25-30hz.
För att ställa in gain på basen gör du precis som med framsystemet, 3/4 av max på stereon och sen vrida upp tills det låter illa och sänka lite igen.

Nu vet du hur högt du kan spela som max och ifall basen blir för mycket kan du antingen sänka i stereon, enklast, eller sänka gainen på steget lite.

Prova gärna till många olika låtar så du vet att det alltid låter bra och om du lär sänka gainen lite.
Om högtalarna är dåligt monterade så kommer du nog behöva dra upp HP filtret en hel del på fram/baksystemet eftersom då slår dom igenom mycket lättare.

Tycker du fortfarande att det saknas tryck så prova att skifta basens plus och minus på slutsteget, dvs högtalarkablarna som går till basen. Bara att byta plats på dom.
Tror inte jag har missat något nu iaf, annars får väl någon tillägga lite.
Ps. låt bassboost och liknande alltid vara avstängt.

o de var ju ungefär de ja skrev o tom mer ingående på sj inställningarna på delningarna men jaja de är ju kul o skriva:D

7 241 Inlägg
29 december 2008
Brains skrev:
Lonefox skrev:

smile

Aja, man kan ju inte tänka på allt wink
Tur att du tillsätter det lilla extra så blir det perfekt smile

Så synd att jag gillar att tracka folk lite och att du inte tar illa upp wink

7 277 Inlägg
29 december 2008
Patti: Man kan aldrig vara för tydlig wink
Sen hade jag inget bättre för mig, haha.

Lonefox: Det är lugnt, tracka på du! big_smile

33 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
Är väldigt tacksam för alla svaren! Nu låter det kanon! Vad menas med Gain? Mina rattar hette Level, X-over samt en Boost ratt. Satte switchen på LP till basen samt HP till framsystemet, märkte dock inte så stor skillnad när jag skruvade mellan hz!

Brydde mig inte om boost som ni sa utan bara Level ratten (kan det vara den som kallas Gain?) Pillade runt lite, skruvade mest på Level ratten och lyssnade om det lät bra då jag inte hörde någon märkbar skillnad när jag skruvade på hz (HP & LP) på framsystemet.

Ang om jag har LP & HP filter i stereon har jag ingen aning om, kollade i manualen och hittade LP samt HP men inte hur man ändrade det sad Dem fokuserade mest på X-over som verkar vara någon hajpad effekt utav en blandning mellan LP & HP

7 277 Inlägg
30 december 2008
X-over är förkortning för Crossover, dvs delningsfilter. Highpass och lowpass är olika delningsfilter.
Highpass sänker alla toner under den valda frekvensen, lowpass sänker alla över.

Level och gain är samma sak, det heter bara olika beroende på slutsteg.

Ju lägre du ställer HP till framsystemet ju djupare bas spelar dom, fast lättare för dom att nå sitt maximala konutslag.
Hiphop och rap har en hel del djupbas.
Ju högre du ställer LP till basen ju högre frekvenser spelar den, trance musik och liknande har en hel del "ljusare" bas.

Vad har du för stereo?
Billigare enheter brukar inte ha så många olika alternativ på filtrena, så ifall det verkar inte finnas mycket så stänger du bara av dom i stereon och kör alla inställningar på slutsteget.
Dock om du har en lite bättre stereo så är det mycket enklare att sitta i fram och justera än att behöva springa bak hela tiden.
Om du nu gör allt själv.

Det kan vara så att du har råkat klicka igång filtrena i stereon och därav märker du ingen större skillnad när du justerar på slutsteget.
Jag själv gillar att spela rätt högt när jag justerar då hör jag lättare hur jag vill ha det roll
Senast redigerat av Brains (30 december 2008)

33 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Denna stereon har jag: http://www.bilradiohuset.se/sv/article/ … se_cd5425e

Kör custom på EQ efter vad jag tycker låter bäst. Har dock inte hittat vart jag kan höjja/sänka Hz på LP & HP på stereon!

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 december 2008
Brains skrev:
Patti: Man kan aldrig vara för tydlig wink
Sen hade jag inget bättre för mig, haha.

Lonefox: Det är lugnt, tracka på du! big_smile

hihi ja skojja bara;)

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 december 2008
du kan tuvärr inte göra några sådana inställningar med den..har haft den, du kan koppla på crossover men då delar den hp 100hz aut..
o på lowpass 80hz
thats it..

annars äre en bra maskin:)

33 Inlägg
31 december 2008
Trådstartare
Okej men 100 och 80hz är det "okej" siffror för Hp unt Lp?

Den håller än så länge wink

Billjuds fanatiker.
2 853 Inlägg
31 december 2008
det beror ju på ..
ja delar mitt framsystem i nuläget på ca 60hz mer midbas..
ja tyckte inte riktigt om maskinen där just för de va så dåligt me inställningar.storebror är dock MKT bättre 8445 an..
men visst äre en helt ok maskin:)

7 277 Inlägg
31 december 2008
SebastianA skrev:
Okej men 100 och 80hz är det "okej" siffror för Hp unt Lp?

Den håller än så länge wink

Jag hade föreslagit att stänga av dom i stereon och prova med att köra dom på steget.
Tycker 100hz HP är lite väl högt för framsystemet.
80hz på basen går att leva med men jag gillar att kunna ställa in allt själv.

Men anser du att det är okey så visst inte behöver du ändra något, det är ju du som ska lyssna på det.
Dock tycker jag att du provar lite grann först med stereons filter avstängda smile
Senast redigerat av Brains (31 december 2008)

Sök