3933
Sök

Nyligen fått körkort - använda familjens bil eller köpa nytt?

terazzi
30 december 2008
Hade kört på deras bil big_smile låter vettigare och sen köper du dig en lite finare när du har råd smile

9 Inlägg
30 december 2008
Trådstartare
mm, jag använder S80 tills jag har råd att köpa en schyst Audi - då jäklar. Men prövotiden (varför skulle den ha ändrats?) är fortfarande på 2 år.
Senast redigerat av joakim11 (30 december 2008)

huh?
10 427 Inlägg
30 december 2008
S80n känns ju bekvämast, kan ju se till att börja göra lite småsaker själv så du lär dig lite småmeck.
Byta bromsbelägg, olja osv. Inte allt för tokigt.

Webmaster/trummis på heltid
1 874 Inlägg
30 december 2008
Är det så att hon inte kör så ofta så är det ju asbra. Det kan ju bli jobbigt om man inte har en egen
bil, och den man använder är upptagen i princip hela tiden (som t.ex min morsas och deras). Jag köpte
mig en billig första bil. Men när jag sedan fick jobb blev det att låna sig cash till en lite finare.

Avstängd
914 Inlägg
30 december 2008
Roligare med en helt egen

Vissa faller för grupptryck, jag faller för laddtryck!

1 570 Inlägg
30 december 2008
Självklart ska du skaffa en egen kärra. Jobba lite extra och spara. Inget kul att få "låna" en bil jämt plus att man lär sig att det kostar att köra, serva osv smile

DFFL
9 020 Inlägg
30 december 2008
Kesler skrev:
alexbenhard skrev:
Kesler skrev:
Prövotiden behöver man inte änns tänka på..Vrf ska du köpa egen bil om just 2 år..din prövotid ligger ju ändå på 5år (nya regler) Men visst, smart att köra päronens bil ifall de ändå inte använder den så mkt, men så småningom blir man sugen på en egen bil när man ska på roadtrip med polare osv ^^

Sedan när är det 5 års prövotid?
Jag tog iaf i september och har 2 år...

Oj, Tänkte lite för snabbt där tongue Tänkte om han är född 1990 (-90 fyller 18 i år) Folk födda 1990 och yngre har 5års prövotid

Men trådskaparen kanske är-90:a?

Det är en lögn.
Prövotiden är 2 år för ALLA oavsett när de är födda...

Läs och lär!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102436

EDIT:
Till trådskaparen:
Köp en egen bil, kostar lite mer men du behöver inte be om lov hela tiden för att köra nånstans.
Och eftersom att S80:n är familjens enda bil så tvivlar jag starkt på att din mamma skulle ge dig den, sålänge hon inte håller på att bli blind alltså.
Senast redigerat av FireTraXX (30 december 2008)

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 650 Inlägg
30 december 2008
FireTraXX skrev:
Kesler skrev:
alexbenhard skrev:

Oj, Tänkte lite för snabbt där tongue Tänkte om han är född 1990 (-90 fyller 18 i år) Folk födda 1990 och yngre har 5års prövotid

Det är en lögn.
Prövotiden är 2 år för ALLA oavsett när de är födda...

Läs och lär!
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=102436

EDIT:
Till trådskaparen:
Köp en egen bil, kostar lite mer men du behöver inte be om lov hela tiden för att köra nånstans.
Och eftersom att S80:n är familjens enda bil så tvivlar jag starkt på att din mamma skulle ge dig den, sålänge hon inte håller på att bli blind alltså.

Mäki skrev:
Kesler skrev:
alexbenhard skrev:

Nej. Jag är född -90, tog kortet i augusti och har 2 års prövotid.

Låter skumt, då jag hört att prövotidstiden ändrats till 5år..89:erna va sista genarationen med 2 år..de vad jag hört

EDIT Läste lite på nätet ang prövotiden..såg i flera forum att den ska ändras men att det har sagt nu i över 10 år.. Fick för mig att de hade ändrat den
Senast redigerat av Kesler (30 december 2008)

DFFL
9 020 Inlägg
30 december 2008
Kesler skrev:
Låter skumt, då jag hört att prövotidstiden ändrats till 5år..89:erna va sista genarationen med 2 år..de vad jag hört

EDIT Läste lite på nätet ang prövotiden..såg i flera forum att den ska ändras men att det har sagt nu i över 10 år..

Oavsett vad du hört så är prövotiden 2 år och det finns inga planer på att ändra den.
Det är vad jag fick för svar att en trafikpolis när jag ringde och frågade.

To thine own self be true, and it must follow, as the night the day, thou canst not then be false to any man.
/William Shakespeare, Hamlet.
A wise man once told me that death smiles at us all. All a man can do is smile back.
Russel Crowe, Gladiator.

3 650 Inlägg
30 december 2008
FireTraXX skrev:
Kesler skrev:

EDIT Läste lite på nätet ang prövotiden..såg i flera forum att den ska ändras men att det har sagt nu i över 10 år..

Oavsett vad du hört så är prövotiden 2 år och det finns inga planer på att ändra den.
Det är vad jag fick för svar att en trafikpolis när jag ringde och frågade.

kul..då blir polarn glad när han får höra det, efter att jag lurat i honom 5års prövotid tongue

OEM <3
6 957 Inlägg
30 december 2008
Har du inget behov av egen bil så skit i det, iaf nu...men till våren kan nog suget bli ganska stort wink

Sj skaffa ja mig en billig å jäkligt bra 740 GL -88 som första bil, skaffade mig min "riktiga" bil när ja
hade sparat å blivit fast anställd.

OEM <3

N.O.S Cruisers Stockholm
3 404 Inlägg
30 december 2008
Köp en egen, att snylta på dina föräldrars bilar är varken kul eller bra. Jag köpte min veckan innan uppkörningen. Har haft den avställd i en månad nu pga ekonomiska problem innan jul tongue och har därför fått låna mammas och pappas bil, det är bara jobbigt!

Visst är det trevligt att bara eller tom knappt behöva pynta såsen själv. Men med min bil så bestämmer JAG hur mycket jag får skruva, vart jag ska skruva, hur mycket och när jag ska köra... Visst kostar det en hel del att ha egen bil men det är det absolut värt!

Ang 5års prövotid så är det BULLSHIT! Någon försökte lura mig med den tidigare men ringde vv och kollade: 2år gäller

Rock'n Roll

911 Inlägg
30 december 2008
jag vet inte hur du vill göra men jag gjorde såhär,  Jag fick dem att byta ut den ena bilen för att köpa en helt ny bil som jag kunde köra med istället för att köpa en till mig,

meeen, efter 2 månader blev det till att dom fick köpa en bil till mig iaf för jag ville inte hålla på pilla på en helt ny bil.

så för mig är det bara att välja vilken man vill köra..
Senast redigerat av zortep (30 december 2008)

pic up the phone, wazzzaaa

Driver
2 111 Inlägg
30 december 2008
zortep skrev:
jag vet inte hur du vill göra men jag gjorde såhär,  Jag fick dem att byta ut den ena bilen för att köpa en helt ny bil som jag kunde köra med istället för att köpa en till mig,

meeen, efter 2 månader blev det till att dom fick köpa en bil till mig iaf för jag ville inte hålla på pilla på en helt ny bil.

En fråga , inget elakt menat.

Bortskämd?

MVH Janken

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Diamond
540 Inlägg
30 december 2008
jag hade en fattig golf 3a det första halvåret..  körde skiten ur den..  sen blev jag påkörd, och fick ta över farsans audi..

Men jag lärde mig verkligen köra bil bra med en luffig först;)

Det är vad jag kan rekommendera..wink

I'm Rick James Bitch!

Ett riktigt sprut de enda rätta
2 252 Inlägg
30 december 2008
är de skönt att ta körkort, så är de underbart att ha en egen bil att glida i, den står o väntar på dig, ingen annan kommer köra den förutom du, du vet vad de är för tjomme bakom ratten, så jävla skönt, och de är bra, man SKA köra mkt precis när man fått lappen för att utvecklas fort som en bra chaufför, de är när du får sitta själv i bilen utan en lärare som du faktiskt lär dig mest o snabbast när de gäller trafikvett, säkerhet osv smile

You don't get another chance, Life ain't a nintendo -

1 587 Inlägg
30 december 2008
Spara o köp egen bil, köp något som inte drar så mkt soppa o som är billigt i drift smile

fotograf
90 Inlägg
30 december 2008
Jag är född 1990 fick körkort i Juni och har prövotid i 2 år. Enligt mitt körkort iaf.

Dock tror jag att det säkerligen har pratats om detta, och många diskussioner har satts igång, men det är då inte så ÄN, eller kommer kanske inte ens att ändras. Det är ju tillräckligt med ändringar om det där med teori + kör prov inom 2 månader! vad vet jag wink( jag slapp ju det.. )

Jag köpte min första bil 2 veckor efter jag tog körkortet, och det var en lite finare skrutt, som jag kallade henne. Dock så skedde en liten olycka, och nu har jag ingen bil. Och som pappa sa: du lär dig och "blir vuxen" när du har en egen bil som du får betala, tanka och tänka på försäkringar. och det var därför (ang olyckan.. ) som du inte köpte en dyrare bil!

Shit happens. + att friheten att åka  VAR du vill NÄR du vill och HUR du vill. är underbar. Har vart utan min bil i 3 veckor i dag. Det är jobbigt, att passa in när bilen är hemma, när du måste hem för mamma eller pappa måste ha bilen.-

Så mitt råd är : Köp en egen bil, inte för exklusiv, men ändå en okej bil. En egen liten pärla.. DU kanske får fixa något, men med hjälp av bilkunniga vänner och släkt så fixar man det mesta. . Men du har en frihet som är underbar!

Jag tror jag ska köpa en ny bil sad smile

Ojsan. jag svävar ut i mina funderingar. kanske för jag saknar min lilla pärla. Hoppas det blev något vettigt ur detta.. wink

911 Inlägg
31 december 2008
Janken skrev:
zortep skrev:

Bortskämd?

MVH Janken

hehe, , jag tycker du ska köpa dig en bil som du kan hålla på med hur mkt du vill. ju mer du håller på med bilen ju mer vill du köra just den bilen eftersom du då gör bilen personlig, andra kanske inte tycker om hur det blir , men det viktigaste är att just du tycker om det.

pic up the phone, wazzzaaa

Driver
2 111 Inlägg
31 december 2008
zortep skrev:
Janken skrev:
zortep skrev:

Bortskämd?

MVH Janken

hehe, , jag tycker du ska köpa dig en bil som du kan hålla på med hur mkt du vill. ju mer du håller på med bilen ju mer vill du köra just den bilen eftersom du då gör bilen personlig, andra kanske inte tycker om hur det blir , men det viktigaste är att just du tycker om det.

Ärligt talat "zortep" nu hänger jag inte med... jag har tre bilar (som jag själv köpt och själv betalar för) bilar...var det verkligen mig du skulle svara till?.

MVH Janken

EDIT: Bortskämd frågan var givetvis ställd till dig "zortep" och inte trådskaparen.
Senast redigerat av Janken (31 december 2008)

- Om du inte förstår vitsen med ABS och airbag så lär nog ingen här kunna förklara det för dig heller.
Rätt impad av att du lyckats logga in på ett forum och komponera flera sammanhängande meningar faktiskt. /rcy
"Opinions are like assholes. Everybody's got one and everyone thinks everyone else's stinks"

Sök