3518
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#321
Ajden kommer svetsa grenrör, jag har gjort lite illustrationer var jag vill ha turbon ^^

vinkelhaken och tumstocken har fått gå varm idag, jobbigt att ballancera en tung turbo med knät samtidigt som man försöker måtta in alla vinklar så de blir räta, sen ta måtten då smile

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/mallgrenror3.jpg

http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/mallgrenror1.jpg

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 196 Inlägg
7 februari 2009
#322
det där blir nog bra smile önskar dej lycka till med bygget smile

67 Inlägg
7 februari 2009
#323
Hammarslag skrev:
Men 1,8L verkar väl vara i minsta laget, speciellt när han ska kränga på en turbin som är stor som en medicinboll, kommer ju ta lång tid för honom att få upp laddet och sen är det inte säkert att den orkar hålla en sån jätteturbin mättad med avgaser.

Det där är en vanlig missuppfattning (missförstå mig rätt här wink ) men att få laddtryck tidigt är inte alltid en nödvändighet om man kollar på det dynamiska intervall i vilket en motor blir körbar. Min gamla motor var bara 1.8 liter i slagvolym och hade ett skapligt stort turbinhus. Original var motorn körbar (d.v.s. hade goda prestanda) mellan 2.500-5.500 rpm, d.v.s. ett dynamiskt intervall på 3.000 rpm. I trimmat utförande så var det inte klipp i maskinen föräns vid 4.000 rpm, men... Öset höll i sig till 8.500 rpm så det dynamiska intervallet hade faktiskt ökat till hela 4.500 rpm från 3.000 rpm, d.v.s. en 50%-ig förbättring.

Folk har en tendens att anse att en motor "måste dra" redan från tidiga varv och missar det faktum att bilen faktiskt är utrustad med en växellåda. Man får växla ner, det finna inga lagar mot det och så länge det dynamiska intervallet inte blir mindre så har man gjort en vinst... i alla fall med mitt sätt att se på saken.

big_smile

Inläggskritiker
990 Inlägg
7 februari 2009
#324
torpis skrev:
Hammarslag skrev:
Så mitt tips vore och borra till 2.2-2.3 om nu volvo blocket tillåter sånt, är ju lätt gjort och sen 4 smidda kolvar på det.
Min är borrad till 2,4L och sen holset Hx40 turbo på det och har väl fullt ladd vid 3500rpm. O hans turbo han har är väl tom större än min. + att han kör med en orginallåda, dvs längre växlar så han har ju inte som jag när ja skickar i nästa växel så har ja fullt ladd direkt pga av den låga växlingen.
Han skulle väl med fördel montera en annan drevsats, något tajtare men då kommer han inte kunna köra några 300km/h med volvon.

Alltid kul med synpunkter. Just i detta fallet är du felt fel ute dock. Det gör ingenting, för nu får vi in lite mer S40 info smile

Jag har gått ner i motorvolym för att få tjockare foder som håller bättre. Vitmotorn är konstruerad på så vis att där är en spalt på 0.6mm mellan cylinderloppen, där blir väldigt varmt, vattnet kan koka bort och man får en hotspot som gör att tunna foder spricker.  Vissa schimsar bort spalten, jag vet inte om jag vill göra det. Hur som helst så väljer jag att borra så lite som möjligt. (81.5mm)

en 2.0t 83mm borr (som många förespråkar som bäst baserat på volymen)
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/torpis_20t.jpg

en T4 -98-00 med 81mm borr, betydligt stabilare.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/torpis_t4.jpg

lite bevis i form av min gammla 2.0t som inte höll ens för 286hk.
http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpg


Vad gäller växellådan så har jag också där gjort tvärt om, valt en låda med högre utväxling för att få längre växlar. En M56H från S40 2.0t. Varför skall jag växla hela tiden när jag har ett satans ös mellan 4500-9500rpm. Då kan jag lika gärna dra på växlarna istället för att växla fler gånger än jag behöver. Motorns arbetsområde är ju 5000rpm brett. Jag kör ungefär 65km/h på 1:an, 130km/h på 2:an, har noterat 222km/h på 3:an med gott mos hela vägen. Vill man åka fort kan man ju dra lite på 4:an också.

Kanske har du för mesiga kammar å du inte kan varva lika högt och får ett snävare register?

Just ja volvo har ju pissdåliga foder, ja då är inte borrandet nåt för dig kanske.
Vetefan om ja har så mesiga Ehnem kammar 276/10,4
HX40 är lastbilsturbon så blir som ett ånglok kommer in i ryggen vid 3500rpm + att bilen är stark redan ifrån botten pga av den större cylindervolymen.
Bättre med lite lägre växlad låda (inte om man vill åka 250km/h+) när du skickar i nästa växel så har du maxladd direkt, vet hur det är med orginallådor när man skickar i nästa växel ifrån varvstoppet det blir en liten dödtid innan fullt ladd som kostar tid.
Nackdelen med större kolvar är ju att man man inte bör ha lika högt varvstopp, lättare o varva mindre motorer. Men det är lite som att köra moppe, händer inte ett piss på låga varv.
Men iofs är du ute efter att dra veyron så en tät quaife rakskuren banlåda är inget för dig, men kan ju vara kul och hänga på någorlunda än att behöva vänta 15minuter på att komma ifatt, men efter 250km/h är det kört för mig iaf då kickar varvstoppet in 7500rpm.
Du har ju markant högre varvstopp så du borde väl komma upp i iaf 300km/h med en sån drevsats kan man tycka ? + att du får en hållbarhet som heter duga o inte behöver rasa nån mer låda.
Men hur som helst så vet ja inte riktigt om ja själv skulle vilja ha 2,0 ist 2,4L. Nu går det iofs inte jämnföra motorerna alls då de är helt olika förutom antalet cylidrar, fast ja skulle föredra lite bottenvrid och vridmomdent finns det ju gott om i saabmotorerna iaf.

Skulle vara skoj och köra lite i sommar och se hur våra skulle stå sig mot varandra, quaife låda mot orginallåda, iofs helt olika bilar så kvittar väl.

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
7 februari 2009
#325
Jompa skrev:
Hammarslag skrev:
Men 1,8L verkar väl vara i minsta laget, speciellt när han ska kränga på en turbin som är stor som en medicinboll, kommer ju ta lång tid för honom att få upp laddet och sen är det inte säkert att den orkar hålla en sån jätteturbin mättad med avgaser.

Det där är en vanlig missuppfattning (missförstå mig rätt här wink ) men att få laddtryck tidigt är inte alltid en nödvändighet om man kollar på det dynamiska intervall i vilket en motor blir körbar. Min gamla motor var bara 1.8 liter i slagvolym och hade ett skapligt stort turbinhus. Original var motorn körbar (d.v.s. hade goda prestanda) mellan 2.500-5.500 rpm, d.v.s. ett dynamiskt intervall på 3.000 rpm. I trimmat utförande så var det inte klipp i maskinen föräns vid 4.000 rpm, men... Öset höll i sig till 8.500 rpm så det dynamiska intervallet hade faktiskt ökat till hela 4.500 rpm från 3.000 rpm, d.v.s. en 50%-ig förbättring.

Folk har en tendens att anse att en motor "måste dra" redan från tidiga varv och missar det faktum att bilen faktiskt är utrustad med en växellåda. Man får växla ner, det finna inga lagar mot det och så länge det dynamiska intervallet inte blir mindre så har man gjort en vinst... i alla fall med mitt sätt att se på saken.

big_smile

Inte så skoj o behöva sätta väckarklockan innan ett visstvartal för det ska börja dra, och om du kör på 1an ska du skicka i backen då ;-)

men nu vet vi (jag) iaf att borra inte är en möjlighet då fodrena på just den volvomotorn är dåliga.
Så nu kan vi tagga vidare.
Blir ett grymt bygge iaf.
Senast redigerat av Hammarslag (7 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#326
Det är svårt att förklara hur det funkar utan att åka med i bilen smile

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Inläggskritiker
990 Inlägg
7 februari 2009
#327
torpis skrev:
Det är svårt att förklara hur det funkar utan att åka med i bilen smile

Vadå har du en "Kit"(knight rider) i bilen som talar om det för mig roll
Tvekar inte på att den går dåligt, ska inte roppa varg än. :-)
Får bjuda på ett åk i sommar sen smile så bjur ja på ett åk i min
Senast redigerat av Hammarslag (7 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Reservdansk
6 271 Inlägg
7 februari 2009
#328
Hammarslag skrev:
Men iofs är du ute efter att dra veyron så en tät quaife rakskuren banlåda är inget för dig, men kan ju vara kul och hänga på någorlunda än att behöva vänta 15minuter på att komma ifatt, men efter 250km/h är det kört för mig iaf då kickar varvstoppet in 7500rpm.
Du har ju markant högre varvstopp så du borde väl komma upp i iaf 300km/h med en sån drevsats kan man tycka ? + att du får en hållbarhet som heter duga o inte behöver rasa nån mer låda.
Men hur som helst så vet ja inte riktigt om ja själv skulle vilja ha 2,0 ist 2,4L. Nu går det iofs inte jämnföra motorerna alls då de är helt olika förutom antalet cylidrar, fast ja skulle föredra lite bottenvrid och vridmomdent finns det ju gott om i saabmotorerna iaf.

Skulle vara skoj och köra lite i sommar och se hur våra skulle stå sig mot varandra, quaife låda mot orginallåda, iofs helt olika bilar så kvittar väl.

Vad jag vet så finns det inga färdiga drevsatser till Volvos tvärställda växellådor, just på grund av att de redan fungerar så bra som de gör.
Däremot finns det olika M56 med olika utväxlingar förstås.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Inläggskritiker
990 Inlägg
7 februari 2009
#329
TurbOla skrev:
Hammarslag skrev:
Men iofs är du ute efter att dra veyron så en tät quaife rakskuren banlåda är inget för dig, men kan ju vara kul och hänga på någorlunda än att behöva vänta 15minuter på att komma ifatt, men efter 250km/h är det kört för mig iaf då kickar varvstoppet in 7500rpm.
Du har ju markant högre varvstopp så du borde väl komma upp i iaf 300km/h med en sån drevsats kan man tycka ? + att du får en hållbarhet som heter duga o inte behöver rasa nån mer låda.
Men hur som helst så vet ja inte riktigt om ja själv skulle vilja ha 2,0 ist 2,4L. Nu går det iofs inte jämnföra motorerna alls då de är helt olika förutom antalet cylidrar, fast ja skulle föredra lite bottenvrid och vridmomdent finns det ju gott om i saabmotorerna iaf.

Skulle vara skoj och köra lite i sommar och se hur våra skulle stå sig mot varandra, quaife låda mot orginallåda, iofs helt olika bilar så kvittar väl.

Vad jag vet så finns det inga färdiga drevsatser till Volvos tvärställda växellådor, just på grund av att de redan fungerar så bra som de gör.
Däremot finns det olika M56 med olika utväxlingar förstås.

Efterfrågan är låg på bananpassade drevsatser till volvo, redan frågat quaife å en kompis vägar. Därför tillverkar dom, dom inte. Dock om han skrapar ihop 30pers så kan dom producera en sats kostar ca 35,000kr per sats.
men det ska finnas ett annat företag än quaife som producerar till Volvo, quaife har bara några få satser till volvo 240 om ja minns rätt enligt katalogen.

Ja de funkar jävligt bra, problemet med "OEM" lådor så som volvo saab ford ect är att dreven är gjorda med billigt material som allt annat massproducerat. Och inte alls gjort för 100% effekt eller mer, volvo lådan har bra konstruktion så dreven pallar lite mer. Saab dreven brukar palla en 750nm konstant vrid sen strippas dom, det som är dåligt i just saablådorna är org diffen.

Ser däremot fram för en liten resa i den S40n om han nu vågar släppa in en saabförare i framsätet cool

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

126 Inlägg
7 februari 2009
#330
Mycket intresant projekt.

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 februari 2009
Trådstartare
#331
Volvo har lite olika utväxlingar bla cirkulerar en del experimentsatser som påminner om den som finns till saabarna. Då åker man 1-4 på 402m med målgång varvstopp 4:an 200km/h. Går faktiskt fortare med 2.0t std låda, går i mål varvstopp 3:an 200km/h. Sen finns en handfull olika där imellan. Så visst går det att experimentera. Jag har dock hittat min modell för gata. Säkert finns mycket att göra om man skall åka bana...
Senast redigerat av torpis (7 februari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

67 Inlägg
7 februari 2009
#332
Hammarslag skrev:
Inte så skoj o behöva sätta väckarklockan innan ett visstvartal för det ska börja dra, och om du kör på 1an...

Även detta är ett ganska vanligt missförstånd från folk som inte vet hur en växellåda fungerar tongue
För det första ser man ju givetvis till att man i varje växling inte hamnar i ett varvtalsområde i vilket motorn saknar kraft. Det enda man får vänja sig vid är att omkörning på 70-väg får ske på 2:ans växel i stället för på 4:an. (Det går nämligen utmärkt att växla från 5:an till 2:an om man vill det, i alla fall i Volvo's) *Smile*
Om man drar t.ex. 3:an till 8.500 rpm och växlar till 4:an, inte katten hamnar motorvarvtalet på 2.100 rpm då så att allt ös försvinner... Jag förstår inte resonemanget om jag ska vara ärlig?


Vidare, på 1:an (om man nu tror att det är möjligt att använda 500 hk på en FWD-bil från stillastående) så finns även en pedal nere vid fötterna som kallas "koppling" med vilken man kan slira iväg med högt varvtal i motorn om så önskas. Man behöver inte släppa ut kopplingen helt vid 730 rpm och sedan stämpla fullt och vänta på att öset ska komma så att säga...? roll


*Humor*

187 Inlägg
8 februari 2009
#333
Hammarslag skrev:
Just ja volvo har ju pissdåliga foder, ja då är inte borrandet nåt för dig kanske.

Foderna i sig är inte "pissdåliga". Däremot blir 83mm block känsliga iochmed vattenkanalen mellan foderna. I nyare block är kanalen 0.8 istf 0.6mm vilket innebär bättre stabilitet i ett oschimsat 83mm block.
Ett 81mm block är stabilt schimsat som oschimsat, ett 83mm block som är schimsat blir även det stabilt.

Foderna i sig klarar mycket höga effektuttag, till skillnad från tex. SAABs B207 motor där man måste byta foder om man vill plocka ut över 400hk.
Senast redigerat av viktore (8 februari 2009)

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#334
viktore skrev:
Hammarslag skrev:
Just ja volvo har ju pissdåliga foder, ja då är inte borrandet nåt för dig kanske.

Foderna i sig är inte "pissdåliga". Däremot blir 83mm block känsliga iochmed vattenkanalen mellan foderna. I nyare block är kanalen 0.8 istf 0.6mm vilket innebär bättre stabilitet i ett oschimsat 83mm block.
Ett 81mm block är stabilt schimsat som oschimsat, ett 83mm block som är schimsat blir även det stabilt.

Foderna i sig klarar mycket höga effektuttag, till skillnad från tex. SAABs B207 motor där man måste byta foder om man vill plocka ut över 400hk.

Har b206 blocket o detta plockar man ur 800hk + ur utan problem.
Osäker på vad B207 är för block, säkert nåt gammalt piss, eller nyare tronic7 som är ochså dåligt och av alu ?

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#335
Jompa skrev:
Hammarslag skrev:
Inte så skoj o behöva sätta väckarklockan innan ett visstvartal för det ska börja dra, och om du kör på 1an...

Även detta är ett ganska vanligt missförstånd från folk som inte vet hur en växellåda fungerar tongue
För det första ser man ju givetvis till att man i varje växling inte hamnar i ett varvtalsområde i vilket motorn saknar kraft. Det enda man får vänja sig vid är att omkörning på 70-väg får ske på 2:ans växel i stället för på 4:an. (Det går nämligen utmärkt att växla från 5:an till 2:an om man vill det, i alla fall i Volvo's) *Smile*
Om man drar t.ex. 3:an till 8.500 rpm och växlar till 4:an, inte katten hamnar motorvarvtalet på 2.100 rpm då så att allt ös försvinner... Jag förstår inte resonemanget om jag ska vara ärlig?


Vidare, på 1:an (om man nu tror att det är möjligt att använda 500 hk på en FWD-bil från stillastående) så finns även en pedal nere vid fötterna som kallas "koppling" med vilken man kan slira iväg med högt varvtal i motorn om så önskas. Man behöver inte släppa ut kopplingen helt vid 730 rpm och sedan stämpla fullt och vänta på att öset ska komma så att säga...? roll


*Humor*

Finns ju en anledning till varför man använder tätstegade lådor inom racing roll
Och hans S40 är ju allt annat nu än en vanlig till o från jobbet bil som inte ska gå snabbare än 110km/h
I rest my case from here.
Senast redigerat av Hammarslag (8 februari 2009)

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Gasglad
295 Inlägg
8 februari 2009
#336
Det är f*nimej en biffig IC du tryckt dit!


Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#337
Elda skrev:
Hammarslag skrev:
Har b206 blocket o detta plockar man ur 800hk + ur utan problem.
Osäker på vad B207 är för block, säkert nåt gammalt piss, eller nyare tronic7 som är ochså dåligt och av alu ?

B207 är T7 motorn. B206 är 2.0i motorn i 9000 och 900, B2x5 är T5 motorn, turbomotorn i nyare 900 och 9000. Skillnaden med B206 är att det saknar balansaxlar och är lättare. Enough bout that.

Hade smårätt, ja T7 motorn är dålig. Nytt massproducerat skit, bättre förr 1991-1999
Det är däremot mer som skiljer B206 mot B207. B207 är väl av alu tom ?
Balansaxlarna spelar mindre roll in vid trimning, dom ska ju ändå tas bort då dom snor effekt. smile

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

67 Inlägg
8 februari 2009
#338
Hammarslag skrev:
Och hans S40 är ju allt annat nu än en vanlig till o från jobbet bil som inte ska gå snabbare än 110km/h

Hahaha, ja... Så sant så sant. Vi får se var detta slutar... :-)

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#339
Jompa skrev:
Hammarslag skrev:
Och hans S40 är ju allt annat nu än en vanlig till o från jobbet bil som inte ska gå snabbare än 110km/h

Hahaha, ja... Så sant så sant. Vi får se var detta slutar... :-)

Den verkar gå sjukt bra iaf, helt rätt concept med en diskret svensson bil med mycket kraft

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed

Inläggskritiker
990 Inlägg
8 februari 2009
#340
Elda skrev:
Hammarslag skrev:
Elda skrev:

B207 är T7 motorn. B206 är 2.0i motorn i 9000 och 900, B2x5 är T5 motorn, turbomotorn i nyare 900 och 9000. Skillnaden med B206 är att det saknar balansaxlar och är lättare. Enough bout that.

Hade smårätt, ja T7 motorn är dålig. Nytt massproducerat skit, bättre förr 1991-1999
Det är däremot mer som skiljer B206 mot B207. B207 är väl av alu tom ?
Balansaxlarna spelar mindre roll in vid trimning, dom ska ju ändå tas bort då dom snor effekt. smile

Nu missförstog du mig, B206 är gjutgärn, det blir ganska mycket extra vikt och extra oljekanaler man slipper med B206 vs B2x5 blocken. och B2x5 motorn kom ju inte förrens 1994, 1991 till 1993 var det B2x2 motorerna, alltså 16 valve motorerna i gammla 9000 och 900.

Vet bara att blocket utan balansaxlar, b206 det jag har dvs väger ca 10-15kr mindre än tex 9000 aero 95a org blocket b234r lr vad den heter

Saab 2,4L Smidda JE kolvar, Holset Hx40, Siemens 630cc, Quaife 6växlad rakskuren + Quaife ATB diffbroms. 515hk / 604nm bänkad hos Trollspeed


Sök