torpis skrev:
Hammarslag skrev:
Så mitt tips vore och borra till 2.2-2.3 om nu volvo blocket tillåter sånt, är ju lätt gjort och sen 4 smidda kolvar på det.
Min är borrad till 2,4L och sen holset Hx40 turbo på det och har väl fullt ladd vid 3500rpm. O hans turbo han har är väl tom större än min. + att han kör med en orginallåda, dvs längre växlar så han har ju inte som jag när ja skickar i nästa växel så har ja fullt ladd direkt pga av den låga växlingen.
Han skulle väl med fördel montera en annan drevsats, något tajtare men då kommer han inte kunna köra några 300km/h med volvon.
Alltid kul med synpunkter. Just i detta fallet är du felt fel ute dock. Det gör ingenting, för nu får vi in lite mer S40 info

Jag har gått ner i motorvolym för att få tjockare foder som håller bättre. Vitmotorn är konstruerad på så vis att där är en spalt på 0.6mm mellan cylinderloppen, där blir väldigt varmt, vattnet kan koka bort och man får en hotspot som gör att tunna foder spricker. Vissa schimsar bort spalten, jag vet inte om jag vill göra det. Hur som helst så väljer jag att borra så lite som möjligt. (81.5mm)
en 2.0t 83mm borr (som många förespråkar som bäst baserat på volymen)
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/torpis_20t.jpgen T4 -98-00 med 81mm borr, betydligt stabilare.
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/torpis_t4.jpglite bevis i form av min gammla 2.0t som inte höll ens för 286hk.
http://www.henke.rchomepage.com/bilder/torpis_weee.jpgVad gäller växellådan så har jag också där gjort tvärt om, valt en låda med högre utväxling för att få längre växlar. En M56H från S40 2.0t. Varför skall jag växla hela tiden när jag har ett satans ös mellan 4500-9500rpm. Då kan jag lika gärna dra på växlarna istället för att växla fler gånger än jag behöver. Motorns arbetsområde är ju 5000rpm brett. Jag kör ungefär 65km/h på 1:an, 130km/h på 2:an, har noterat 222km/h på 3:an med gott mos hela vägen. Vill man åka fort kan man ju dra lite på 4:an också.
Kanske har du för mesiga kammar å du inte kan varva lika högt och får ett snävare register?
Just ja volvo har ju pissdåliga foder, ja då är inte borrandet nåt för dig kanske.
Vetefan om ja har så mesiga Ehnem kammar 276/10,4
HX40 är lastbilsturbon så blir som ett ånglok kommer in i ryggen vid 3500rpm + att bilen är stark redan ifrån botten pga av den större cylindervolymen.
Bättre med lite lägre växlad låda (inte om man vill åka 250km/h+) när du skickar i nästa växel så har du maxladd direkt, vet hur det är med orginallådor när man skickar i nästa växel ifrån varvstoppet det blir en liten dödtid innan fullt ladd som kostar tid.
Nackdelen med större kolvar är ju att man man inte bör ha lika högt varvstopp, lättare o varva mindre motorer. Men det är lite som att köra moppe, händer inte ett piss på låga varv.
Men iofs är du ute efter att dra veyron så en tät quaife rakskuren banlåda är inget för dig, men kan ju vara kul och hänga på någorlunda än att behöva vänta 15minuter på att komma ifatt, men efter 250km/h är det kört för mig iaf då kickar varvstoppet in 7500rpm.
Du har ju markant högre varvstopp så du borde väl komma upp i iaf 300km/h med en sån drevsats kan man tycka ? + att du får en hållbarhet som heter duga o inte behöver rasa nån mer låda.
Men hur som helst så vet ja inte riktigt om ja själv skulle vilja ha 2,0 ist 2,4L. Nu går det iofs inte jämnföra motorerna alls då de är helt olika förutom antalet cylidrar, fast ja skulle föredra lite bottenvrid och vridmomdent finns det ju gott om i saabmotorerna iaf.
Skulle vara skoj och köra lite i sommar och se hur våra skulle stå sig mot varandra, quaife låda mot orginallåda, iofs helt olika bilar så kvittar väl.