3500
Sök

Torpis - S40 T4 Tuning, -=Lika snabb som Veyron=-

189 Inlägg
7 januari 2009
#81
Exsicco skrev:
Du skriver "Dessa snubbar tänkte "jeez Autotech..." och portade både in och ut, samt försåg toppen med större ventiler in och ut, Mirafräste samt planade" och benämner det som ett misstag, vad ligger misstaget i?

torpis skrev:
axelj skrev:
Hur kommer du göra med ventiler etc? Köra med original eller blir det större/lättare diton?

Toppen är en historia för sig. Autotech har gjort den åt mig, den skulle portas och få större ventiler på insug. Autotech gör inte jobbet själv utan köper tjänsten av en topplocksverkstad. Dessa snubbar tänkte "jeez Autotech..." och portade både in och ut, samt försåg toppen med större ventiler in och ut, Mirafräste samt planade. Ett misstag som försämmrade bottenregistret på mitt 400hk koncept, men sitter som handen i handsken nu när det skall upp till högre effekter.

Tror han menade att misstaget var att de inte skulle göra allt jobb de gjorde med den egentligen, läs de fetstilta så förstår du nog smile


Forummoderator
10 576 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#82
Exsicco skrev:
Du skriver "Dessa snubbar tänkte "jeez Autotech..." och portade både in och ut, samt försåg toppen med större ventiler in och ut, Mirafräste samt planade" och benämner det som ett misstag, vad ligger misstaget i?

För stora kanaler ger väldigt låga gashastigheter på låg last, jag ville ha motorn så bra det gick för 450hk just då... för mycket portat snor effekt på lågvarv, senare laddtryck osv...  så just då var det misstag.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Forummoderator
10 576 Inlägg
7 januari 2009
Trådstartare
#83
Precis, att släpa runt på 365+365+265+265mm gummi i onödan går tungt, lika så med 4x4.
Något att inte förringa är vikten på hjulen, 17" hjul väger mindre än 18". Man brukar säga att 1kg ofjädrad vikt motsvarar 10kg total vikt. väljer jag fälgar som väger 7kg/st istället för 11kg/st så vinner jag motsvarande 40kg. Väljer jag magnesiumfälgar på 4kg/st så kan jag ha med både en kompis och en resväska "utan att det märks"

Jag har inte riktigt bestämt mig för vilka fälgar det blir än. Magnesium och daily driver rimmar inte riktigt om jag har förstått rätt.  Vi får se vart det slutar. Någon form av R-däck blir det förmodligen, de är inte direkt avsedda för acceleration, men de är mjukare än vanliga däck och greppar bättre även rakt fram.

Årets "Fujitsu/siemens" däck var lite hala wink

http://www.youtube.com/v/h4iaieC3Xxs&hl=sv&fs=1
Senast redigerat av torpis (7 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

1 353 Inlägg
7 januari 2009
#84
torpis skrev:
Årets "Fujitsu/siemens" däck var lite hala wink

http://www.youtube.com/v/h4iaieC3Xxs&hl=sv&fs=1

länken funkar inte för mig? nån annan?


Reservdansk
6 271 Inlägg
7 januari 2009
#85
Crille88 skrev:
torpis skrev:
Årets "Fujitsu/siemens" däck var lite hala wink

http://www.youtube.com/v/h4iaieC3Xxs&hl=sv&fs=1

länken funkar inte för mig? nån annan?

Fungerer, fungerer ikke, fungerer, fungerer ikke...

Nä, den länken funkar inte. smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

684 Inlägg
7 januari 2009
#86
Funkar Utmärkt! smile

T-gul i hjärtat, T-röd i blodet, volvo for life

1 290 Inlägg
7 januari 2009
#87
Fungerar för mig.... Ni ser kanske inget pga all gummirök.....

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#88
Jag ritade upp lite bilder i går kväll och knappade ihop lite info nu på under morgonkaffet. Jag bygger som sagt ett nytt insug baserat på LG-speeds runners, för att undvika sprickor pga högt laddtryck så har jag valt så runda former som möjligt. Plenumet består av ett 100mm rör samt ett 80mm rör som konar ner från spjällets 3" ner till ca 50mm för att fördela luften jämt. Jag har även planerat att använda en diffusor för att ytterligare hjälpa till med fördelningen av luften. Arean av de 4 slitsarna är lika stor som arean på gasspjället (något större pga förluster)

Två uppmaningar, någon som har bättre idéer, flika gärna in! Någon som kan ordna aluminium rör/plåt PM:a gärna! smile

Spjälhuset är 3" och kommer sitta på originalplats pga utrymmesskäl. Det lutar åt at jag kommer dra laddluften från turbon över motorn och in på IC:n högra sida, för att sedan bara kröka in i insuget med en enkel 90graders böj, där även dumpventilen monteras.

Insuget
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh1.jpg

Tittar in i insuget
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh2.jpg

Diffusorn
http://www.x40nordic.com/Gallery/Upload/insugh3.jpg
Senast redigerat av torpis (8 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 230 Inlägg
8 januari 2009
#89
funderat på en sak:) dom flesta som trimmar har ju som ett konat plenum/insug(nu vad det heter) medans orginal är helt rakt/runt typ. vad är fördelen med att det är brett i böran å smalt o slutet?
om ni fattar.
snyggt vare iaf big_smile

så kan det vara då det inte blev som det skulle

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#90
Rojpen skrev:
funderat på en sak:) dom flesta som trimmar har ju som ett konat plenum/insug(nu vad det heter) medans orginal är helt rakt/runt typ. vad är fördelen med att det är brett i böran å smalt o slutet?
om ni fattar.
snyggt vare iaf big_smile

jag matar mitt insug från sidan, när luften kommer farande så snor cylinder 1 25% av luften, sen åker resten vidare till cyl 2 som snor 25% av de kvarvarande 75%en, dvs mindre än cyl 1.  = obra.

smalnar man av insuget så blir luften kort sagt bättre fördelad. Diffusern gör även den att luften fördelas jämnare.

Som jag nänmt tidigare... det verkar inte vara raketforskning med tanke på hur illa många originalinsug ser ut, i synnerhet när man då trimmar bilen och har kvar samma fula insug.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

151 Inlägg
8 januari 2009
#91
På mitt insug är hålen mellan förkammare och plenum 1,4* spjäll arean. Och jag har 3"spjäll så avsmalningen går ihop till ca35mm. men då kör jag ju med 5a!
Plåt och rör vet jag vart du ska fixa billigt;)
Senast redigerat av Öhman242 (8 januari 2009)

Kör: Audi S2 ca700hk 10,76sec 216km/h-402m
Bygger: Audi S2 "Racebil"
Körde: Ascona A: 661++hk 10,54sec 209km/h-402m
Volvo 242: 563hk. 10,89sec 206km/h-402m

4 001 Inlägg
8 januari 2009
#92
torpis skrev:
jag matar mitt insug från sidan, när luften kommer farande så snor cylinder 1 25% av luften, sen åker resten vidare till cyl 2 som snor 25% av de kvarvarande 75%en, dvs mindre än cyl 1.  = obra.

smalnar man av insuget så blir luften kort sagt bättre fördelad. Diffusern gör även den att luften fördelas jämnare.

Som jag nänmt tidigare... det verkar inte vara raketforskning med tanke på hur illa många originalinsug ser ut, i synnerhet när man då trimmar bilen och har kvar samma fula insug.

skulle den inte gå som en raket? wink

Tar man sugmotorer som ska arbeta över riktigt långa register så brukar ett plenum ställa till med en del besvär och inte funka bra någonstans... det är ju därför många rally/rallycross bilar bara åker med trattar rätt in i spjällhus/förgasare.

Det finns lika många teorier om hur en motor ska byggas som det finns motorbyggare, jag hade en motor som gick riktigt bra och den var i behov av renovering och han som skulle renovera den ville inte ta i den med tång, "så här kan man ju för fan inte göra" var hans kommentar och byggde om en del i motorn, det blev ingen effektskillnad alls...

Vid vilka varvtal kommer motorn att arbeta på?

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

If your not out of control, your not in control
686 Inlägg
8 januari 2009
#93
Ännu ett projekt som man kan följa både på internet och i verkligheten tongue
Ser riktigt bra ut Henke.

Känns lite som om man skulle masa sig till garaget någon helg och glo lite samt skruva lite på sin egna skitbil tongue Hehe.

/Påsen

PÅSEN RACING

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#94
kolvas skrev:
Vid vilka varvtal kommer motorn att arbeta på?

Med lite tur änkte jag säga, men om "allt slår väl ut" så har jag laddtryck vid 4000rpm, sen skall det skjuta på till 9500rpm med max effekt vid ca 7000rpm.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Reservdansk
6 271 Inlägg
8 januari 2009
#95
Så det bästa vore att ha ett centralt placerat gasspjäll, så det blir "jämnare" fördelning till alla cylindrarna?

Volvos äldre femcyl-insug är ju fem rör som går ihop till ett - där kan man väl inte få fel fördelning?
Även det nyare raka insuget som kom -99 och framåt, där sitter väl gasspjället på undersidan, mitt på vid 3e cylindern, eller? Då borde väl egentligen det äldre insuget vara bättre, eller har jag fel?

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

1 661 Inlägg
8 januari 2009
#96
TurbOla skrev:
Så det bästa vore att ha ett centralt placerat gasspjäll, så det blir "jämnare" fördelning till alla cylindrarna?

Volvos äldre femcyl-insug är ju fem rör som går ihop till ett - där kan man väl inte få fel fördelning?
Även det nyare raka insuget som kom -99 och framåt, där sitter väl gasspjället på undersidan, mitt på vid 3e cylindern, eller? Då borde väl egentligen det äldre insuget vara bättre, eller har jag fel?

Borde väl vara ännu bättre att ha som tex M3 och formel 1, ett spjäll till varje cylinder.
Fast har man överladd så är det inte lika känsligt, bara det smalar av mot slutet.
mvh

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#97
Hardjim skrev:
TurbOla skrev:
Så det bästa vore att ha ett centralt placerat gasspjäll, så det blir "jämnare" fördelning till alla cylindrarna?

Volvos äldre femcyl-insug är ju fem rör som går ihop till ett - där kan man väl inte få fel fördelning?
Även det nyare raka insuget som kom -99 och framåt, där sitter väl gasspjället på undersidan, mitt på vid 3e cylindern, eller? Då borde väl egentligen det äldre insuget vara bättre, eller har jag fel?

Borde väl vara ännu bättre att ha som tex M3 och formel 1, ett spjäll till varje cylinder.
Fast har man överladd så är det inte lika känsligt, bara det smalar av mot slutet.
mvh

Individuella gasspjäll är bra om man har ett sprut där man kan mappa varje cylinder för sig. Det kan inte Nira så jag hoppade det.  Samma sak gäller även där att få in lika mycket luft i varje tratt.

Räknar man rätt så fördelar ett insug enl min modell luften perfekt.  Man kan ta in luften var man vill, men då måste man utforma det efter det med.
Senast redigerat av torpis (8 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

"Unloaded"
1 557 Inlägg
8 januari 2009
#98
Diggar din bil som fan, riktigt brutal S40. Hoppas du får så bra slutresultat att du når ditt mål smile Du har väl vikten på din sida, men jag vet inte hur mkt som skiljer? halvt ton eller närmare ett helt ton?

"When innovation meets passion!"

Assumption is the mother of all fuck ups!
764 Inlägg
8 januari 2009
#99
Vad händer med pulsen vid stängd ventil om du bygger ett insug med två kammare då? Räknar du med att pulsen ska hålla sig till största del i diffusorn (vilket den logiskt sätt bör göra). Vad händer med luften som letar sig ut från diffusorn? Du kommer ju få två olika tryckstötar..
Lite funderingar bara.

Forummoderator
10 576 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#100
axelj skrev:
Vad händer med pulsen vid stängd ventil om du bygger ett insug med två kammare då? Räknar du med att pulsen ska hålla sig till största del i diffusorn (vilket den logiskt sätt bör göra). Vad händer med luften som letar sig ut från diffusorn? Du kommer ju få två olika tryckstötar..
Lite funderingar bara.

I have no clue wink

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-


Sök