Antalet watt på slutsteget?

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
8 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Drönirettab skrev:

C_A_T skrev:
Låt oss säga att jag har en baslåda på 1000w och ett slutsteg på 600w eller om jag har tvärtom?
En baslåda på 600w och ett slutsteg på 1000w.

Vad händer om jag då kopplar dessa två kombinationer samman då?

Om vi tar dessa två exempel som du skriver och för enkelhetens skull så säger vi att alla dessa effekter är RMS-effekt, dvs med ren signal utan att bli överbelastat.

Basen tål 1000 W och steget ger ut 600 W, då betyder det att när steget har nått sin högsta RMS-effekt så tål basen fortfarande mer. Om basen nu har mycket lång linjär konrörelse, som många moderna bilbasar har, då kanske det skulle gå att mata in 1000 W utan att konen slår i botten och går sönder när baselementet sitter i en bra låda. Alltså kommer den här basen inte att drivas fullt ut med 600 W.

Vad gör man då? Jo, man vill vrida upp volymen ännu mer och DÅ börjar steget att ge ut dålig signal eftersom man försöker spela högre än stegets RMS-effekt. Men det är inte säkert att man från början uppfattar signalen som dålig, istället tycker man att ljudet blir litegrann högre.

Nu kan basen vara illa ute, talspolen blir onödigt mycket uppvärmd av den dåliga signalen och i värsta fall bränns den sönder om detta pågår länge. Dessutom får steget dålig kontroll på baskonen och konen kan göra okontrollerade rörelser

Hade man istället haft en bas på 600 W och ett steg på 1000 W, då skulle det fortfarande vara ren signal från steget fastän basen drivs fullt ut. Man kan höra att basen låter ansträngd och nästan vilja slå i botten, men eftersom signalen fortfarande är ren så värms inte talspolen upp lika mycket som med den dåliga signalen. Baskonen hålls i kontroll så att den inte fladdrar iväg.

Visst fungerar det att ha ett steg som ger ut mindre effekt än vad basen tål, helt klart, men för en ovan person så kan det vara lättare att förstöra ett element pga att man frestas att vrida upp volymen för mycket så att steget ger ut dålig signal.

Bla av den anledningen så rekommenderar man oftast att använda ett steg som har lite mer RMS-effekt än vad basen tål. smile

Det är två saker som går hand i hand här, och som kanske bör påpekas:

Det ena är när steget börjar skicka signal som om vi för enkelhetens skull liknar vid en 4kantsvåg. Det betyder i klartext att steget vill låta elementet stå still i korta perioder = DÅLIG kylning, med max inmatad effekt = illa!

Det andra är när BL kurvan fallit såpass att elementets egen motor inte orkar flytta konen, vilket även det ger 4kantsliknande rörelse = ILLA på samma sätt som ovan.

/Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
8 januari 2009 · 802 Inlägg

Jag har ännu en fråga angående baslådor: Vilken är bäst en portad eller sluten låda?
När jag jämför min och farsans datahögtalare så är min bättre för den är sluten och hans sämre för han har portad, dvs. min har mer bas och farsans har mindre.

--Jag har hört här i tråden att om man har en sluten låda så får den mindre kylning p.g.a. att talspolen blir snabbare varm och om man har en portad så får den bättre kylning p.g.a att den får bättre luftflöde.

Så drf frågar jag om vilken baslåda som är bäst:P

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Stejfaan Basknarkare
8 januari 2009 · 470 Inlägg

C_A_T skrev:
Jag har ännu en fråga angående baslådor: Vilken är bäst en portad eller sluten låda?
När jag jämför min och farsans datahögtalare så är min bättre för den är sluten och hans sämre för han har portad, dvs. min har mer bas och farsans har mindre.

--Jag har hört här i tråden att om man har en sluten låda så får den mindre kylning p.g.a. att talspolen blir snabbare varm och om man har en portad så får den bättre kylning p.g.a att den får bättre luftflöde.

Så drf frågar jag om vilken baslåda som är bäst:P

hellt klart portat så klart.. myckeeet mer bas i en portad en än oportad enligt mig wink  sen de med kylningen kan ja inte säga nått om..

Team Carbonize
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
8 januari 2009 · 802 Inlägg

Ngn mer som vet?smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
attityds_problem
8 januari 2009 · 199 Inlägg

säger också portad, skulle inte få för mig att bygga en sluten låda. kanske om det ska vara lite mer finljuds låda, men inte i att spela högt

SexyPie
8 januari 2009 · 104 Inlägg

Hejsan
Jag tror att du vill veta om man kan ha ett steg som ger mer watt än vad basen klarar av.
klart kan man ha ett 1000W peak slutsteg till en 600W Peak bas. men om du krämar på så kommer basen brinna. om du nu har en bas på 600w RMS så  ska du nog ha ett steg som har 600Wrms då blir det mycket bra:D basen kommer låta dåligt om du har för lite effekt från steget.
det är bra att ha ett steg som kan ge lite mer än vad basen tål, man behöver ju inte vrida på fullt ut. bättre att basen KAN få för mycket än att den år för lite.

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
8 januari 2009 · 2 353 Inlägg

attityds_problem skrev:
säger också portad, skulle inte få för mig att bygga en sluten låda. kanske om det ska vara lite mer finljuds låda, men inte i att spela högt

Man kan inte jämföra sådär rakt av bara. Om vi nu pratar om "portat" i bemärkelsen en vanlig basreflex så har båda har sina fördelar. Men portat kan även vara bandpass, tex. Vad man skall välja beror bland annat på

- Elementet (alla passar inte till allt!)
- Önskemål om ljudtryck (man kan få en portad att spela högre, på bekostnad av kvalitet)
- Önskemål om ljudkvalitet (en sluten är mer korrekt, men en portad kan låta tillräckligt bra!)
- Vad man har för möjligheter i sin bil (portat passar absolut inte i alla bilar)
- Slutstegseffekt (har man lite är en portad att föredra)

Det finns inget generellt svar på att den ena är bättre än den andra. Tyvärr.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
vw_performance Greve
8 januari 2009 · 1 058 Inlägg

men generellt kan man ju säga att kan man köra portat så ger det mest output helt klart. man kan likna det som att en portad låda ger "gratis" ljudtryck jämfört med en sluten låda.

Sen om man tycker det är bättre med MER bas är ju upp till var och en.

Senast redigerat av vw_performance (8 januari 2009)

PoLoud =D
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
8 januari 2009 · 2 353 Inlägg

vw_performance skrev:
men generellt kan man ju säga att kan man köra portat så ger det mest output helt klart. man kan likna det som att en portad låda ger "gratis" ljudtryck jämfört med en sluten låda.

Sen om man tycker det är bättre med MER bas är ju upp till var och en.

Portad ger för en likadan frekvensgång marginellt högre output än en sluten.

Skillnaden är att en portad kan göras att spela tex 3dB högre, men då får du kanske offra informationen under 30Hz, samt linjäriteten.

Portade lådor kan låta bra för alla, även de mest inbitna HiFi tomtarna. Det hela beror på HUR man konstruerar den, samt stämmer av den, OCH om elementet är lämpat för portat. Har elementet ej progressiv upphängning så kommer det inte bli så bra som det kan bli.

Idag görs många element "allround", vilket innebär att de inte är optimerade 100% för någon typ, men funkar istället i ett brett område för många typer, och det är bra för de flesta kan ändå inte göra en optimal konstruktion.....

Om vi tar de gamla hederliga PA basarna från JBL, dvs den gamla GTi serien så kunde man få dem att låta GUDOMLIGT i rätt låda, medans de lät helt absurt dåligt i fel låda (slutna samt felaktigt beräknade portade).

mvh Jonas

Senast redigerat av jonash (8 januari 2009)

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
C_A_T Hardstyle och Extraljus freak
8 januari 2009 · 802 Inlägg

Så om jag fattar det rätt så är en portad att föredra?smile

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/
Volvo S70 "Svetslågan" (1999)
Lonefox Bad music kills good sound
8 januari 2009 · 7 241 Inlägg

SexyPie skrev:
Hejsan
Jag tror att du vill veta om man kan ha ett steg som ger mer watt än vad basen klarar av.
klart kan man ha ett 1000W peak slutsteg till en 600W Peak bas. men om du krämar på så kommer basen brinna. om du nu har en bas på 600w RMS så  ska du nog ha ett steg som har 600Wrms då blir det mycket bra:D basen kommer låta dåligt om du har för lite effekt från steget.
det är bra att ha ett steg som kan ge lite mer än vad basen tål, man behöver ju inte vrida på fullt ut. bättre att basen KAN få för mycket än att den år för lite.

VAD av det dröni och Jonas sade förstod du inte?
Läs om och ta lärdom wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
Drönirettab
8 januari 2009 · 21 761 Inlägg

C_A_T skrev:
Så om jag fattar det rätt så är en portad att föredra?smile

Om du gillar att få det där extra basdunkstrycket, vilket ofta är lätt att få med basreflex (dock på bekostnad av ljudkvalitet), så är basreflex ett mer lämpligt alternativ. En sluten låda kan ge mycket djupbas, men den brukar inte ge de där extra decibelen vid tex basdunk som basreflexlådan kan göra. Istället spelar en sluten låda ofta med en jämn frekvenskurva.

Under förutsättning att man väljer rätt bas till rätt lådtyp.

Ungefär som Jonash skrev alltså.

Senast redigerat av Drönirettab (8 januari 2009)

Lonefox Bad music kills good sound
8 januari 2009 · 7 241 Inlägg

jonash skrev:

vw_performance skrev:
men generellt kan man ju säga att kan man köra portat så ger det mest output helt klart. man kan likna det som att en portad låda ger "gratis" ljudtryck jämfört med en sluten låda.

Sen om man tycker det är bättre med MER bas är ju upp till var och en.

Portad ger för en likadan frekvensgång marginellt högre output än en sluten.

Skillnaden är att en portad kan göras att spela tex 3dB högre, men då får du kanske offra informationen under 30Hz, samt linjäriteten.

Portade lådor kan låta bra för alla, även de mest inbitna HiFi tomtarna. Det hela beror på HUR man konstruerar den, samt stämmer av den, OCH om elementet är lämpat för portat. Har elementet ej progressiv upphängning så kommer det inte bli så bra som det kan bli.

Idag görs många element "allround", vilket innebär att de inte är optimerade 100% för någon typ, men funkar istället i ett brett område för många typer, och det är bra för de flesta kan ändå inte göra en optimal konstruktion.....

Om vi tar de gamla hederliga PA basarna från JBL, dvs den gamla GTi serien så kunde man få dem att låta GUDOMLIGT i rätt låda, medans de lät helt absurt dåligt i fel låda (slutna samt felaktigt beräknade portade).

mvh Jonas

På tal om lådor så lyssnade jag i en viss BMW (Med Macrom-element i små "torn" på i-brädan....minns du?) på SASCA-tiden... Jisses vilken go bas den hade...torr hård och RIKTIGT RIKTIGT djup. Detta ur en bandpasslåda....
Så summa sumarum: SÅ länge man kan bygga en låda rätt så får man den at låta bra smile
Men som du säger....hur många KAN eg. bygga en låda bra? wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP
jonash SM-Guld Billjud 2007&08
8 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Lonefox skrev:
På tal om lådor så lyssnade jag i en viss BMW (Med Macrom-element i små "torn" på i-brädan....minns du?) på SASCA-tiden... Jisses vilken go bas den hade...torr hård och RIKTIGT RIKTIGT djup. Detta ur en bandpasslåda....
Så summa sumarum: SÅ länge man kan bygga en låda rätt så får man den at låta bra smile
Men som du säger....hur många KAN eg. bygga en låda bra? wink

Minns ej vilken det kan ha varit, kanske under de år jag bodde i USA?

Det är få som kan bygga en riktig låda. Tyvärr så tror många att alla element kan användas till alla typer av lådkonstruktioner. Inget kunde vara mer fel.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Berndta
8 januari 2009 · 21 Inlägg

Inget proffs på detta men har lärt mig att bättre att ha lite mer krut i steget och dra ner på det! För lite krut i steget kan innebära att den orkar slå iväg basen men orkar inte hämta hem den inna nästa slag skall skickas iväg och därför blir det ett konstigt och fladdrigt ljud. Har erfarat detta! //Berndta

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 januari 2009 · 2 353 Inlägg

Berndta skrev:
Inget proffs på detta men har lärt mig att bättre att ha lite mer krut i steget och dra ner på det! För lite krut i steget kan innebära att den orkar slå iväg basen men orkar inte hämta hem den inna nästa slag skall skickas iväg och därför blir det ett konstigt och fladdrigt ljud. Har erfarat detta! //Berndta

Du har i praktiken någorlunda rätt, men jag vill ändå klargöra varför det är som det är.

Ett litet effektsvagare steg (dvs lite "krut) kan ha RUGGIGT mycket bättre kontroll på högtalarkonen än ett effektstarkt steg som är dåligt konstruerat. Så, effekten är egentligen oväsentlig för kontrollen som steget har över högtalaren.

Det som däremot är bra med att skaffa ett effektstartk steg som man sen inte pressar är att signalen som du kan ta ut för att driva högtalaren ordentligt, ja den är ren och fin. Med ett effektsvagt steg så vill man gärna pressa ut max, så man gainar upp det över vad som är lämpligt, sen så skickar man in hög signalnivå, och därpå kommer dist ur steget till högtalaren. Så, det är mer att undvika onödig dist ut ur steget som det är smart att köpa ett starkare steg. Men, det gäller att välja ett som inte enbart är starkare, effekt och effekt kan vara två olika saker smile

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Sharky
9 januari 2009 · 10 287 Inlägg

Eftersom jag inte kan hålla käften så kastar jag in mina vanliga brandfacklor:

- Ljud är logaritmiskt: dvs skillnaden mellan ett steg på  - låt oss säga - 500W och 700W är mindre är "ett hack" på volymkomtrollen och knappt hörbart. Dvs om man har ett steg på 500W som tokklipper så torde också ett steg på 700W tokklippa.

- Som Jonas skriver så kan "effekt och effekt vara två olika saker", dvs olika steg kan hantera elementen helt olika när man låter stegen gå i klippning.

- Som tidigare skrivit i tråden så gäller det i att inte spela under avstämningen i portade lådor (dvs se till att ha korrekta HP filter) för då kan man kvadda 1kW element med 100W.

- Gör en riktig budget innan ni börjar bygga som innefattar all installationsmaterial som behövs, dvs riktiga kablar, bra batteri (-er) samt ev ny generator. Annars glömmer man detta och så blir det skit.

- Standardfrågan på forumet verkar vara "vilket baselement skall jag köpa" men egentligen bör man fråga "vad är vettigaste kompletta set-upen i min bil givet min budget"

- Justera in anläggningarna med alla kontroller i neutral-läge. Bas och diskantkontroll skall man ha för att justera för olika musikmaterial - inte för att få anläggningen att låta bra..... (Installations-EQ är en annan sak - den har man för att justera in anläggningen men har man en sådan så bör man nog vara hyfsat på det klara med vad man sysslar med).

- Koppla inte ihop allt och bröta på direkt. Lyssna igenom element för element och lyssna efter missljud, resonanser etc och åtgärda. Ett dyrt steg tar inte bort resonanser i tex låda/dörrar.

- Tro inte på vad kompisar säger. Har kompisen Sture köpt en skitdyr anläggning som låter skit så kommer han aldrig att säga det. Lyssna själv.

/Göran

I have nothing but confidence in you. And very little of that.
(Groucho Marx).
Åker numera Audi A6 -08 4.2FSI
evilaudio
9 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Sharky skrev:
Eftersom jag inte kan hålla käften så kastar jag in mina vanliga brandfacklor:

- Ljud är logaritmiskt: dvs skillnaden mellan ett steg på  - låt oss säga - 500W och 700W är mindre är "ett hack" på volymkomtrollen och knappt hörbart. Dvs om man har ett steg på 500W som tokklipper så torde också ett steg på 700W tokklippa.

- Som Jonas skriver så kan "effekt och effekt vara två olika saker", dvs olika steg kan hantera elementen helt olika när man låter stegen gå i klippning.

- Som tidigare skrivit i tråden så gäller det i att inte spela under avstämningen i portade lådor (dvs se till att ha korrekta HP filter) för då kan man kvadda 1kW element med 100W.

- Gör en riktig budget innan ni börjar bygga som innefattar all installationsmaterial som behövs, dvs riktiga kablar, bra batteri (-er) samt ev ny generator. Annars glömmer man detta och så blir det skit.

- Standardfrågan på forumet verkar vara "vilket baselement skall jag köpa" men egentligen bör man fråga "vad är vettigaste kompletta set-upen i min bil givet min budget"

- Justera in anläggningarna med alla kontroller i neutral-läge. Bas och diskantkontroll skall man ha för att justera för olika musikmaterial - inte för att få anläggningen att låta bra..... (Installations-EQ är en annan sak - den har man för att justera in anläggningen men har man en sådan så bör man nog vara hyfsat på det klara med vad man sysslar med).

- Koppla inte ihop allt och bröta på direkt. Lyssna igenom element för element och lyssna efter missljud, resonanser etc och åtgärda. Ett dyrt steg tar inte bort resonanser i tex låda/dörrar.

- Tro inte på vad kompisar säger. Har kompisen Sture köpt en skitdyr anläggning som låter skit så kommer han aldrig att säga det. Lyssna själv.

/Göran

MYCKE BRA SKRIVET!!!  big_smilebig_smile

men tror många iaf kommer skit i de eftersom dom illvilligt tror att "dyrt e bra,monteringen har inget me saken att göra".

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Lundgr3n
9 januari 2009 · 48 Inlägg

vars ställer man in styrkan på steget då? på gainern eller? tongue

jonash SM-Guld Billjud 2007&08
9 januari 2009 · 2 353 Inlägg

evilaudio skrev:

Sharky skrev:
Eftersom jag inte kan hålla käften så kastar jag in mina vanliga brandfacklor:

- Ljud är logaritmiskt: dvs skillnaden mellan ett steg på  - låt oss säga - 500W och 700W är mindre är "ett hack" på volymkomtrollen och knappt hörbart. Dvs om man har ett steg på 500W som tokklipper så torde också ett steg på 700W tokklippa.

- Som Jonas skriver så kan "effekt och effekt vara två olika saker", dvs olika steg kan hantera elementen helt olika när man låter stegen gå i klippning.

- Som tidigare skrivit i tråden så gäller det i att inte spela under avstämningen i portade lådor (dvs se till att ha korrekta HP filter) för då kan man kvadda 1kW element med 100W.

- Gör en riktig budget innan ni börjar bygga som innefattar all installationsmaterial som behövs, dvs riktiga kablar, bra batteri (-er) samt ev ny generator. Annars glömmer man detta och så blir det skit.

- Standardfrågan på forumet verkar vara "vilket baselement skall jag köpa" men egentligen bör man fråga "vad är vettigaste kompletta set-upen i min bil givet min budget"

- Justera in anläggningarna med alla kontroller i neutral-läge. Bas och diskantkontroll skall man ha för att justera för olika musikmaterial - inte för att få anläggningen att låta bra..... (Installations-EQ är en annan sak - den har man för att justera in anläggningen men har man en sådan så bör man nog vara hyfsat på det klara med vad man sysslar med).

- Koppla inte ihop allt och bröta på direkt. Lyssna igenom element för element och lyssna efter missljud, resonanser etc och åtgärda. Ett dyrt steg tar inte bort resonanser i tex låda/dörrar.

- Tro inte på vad kompisar säger. Har kompisen Sture köpt en skitdyr anläggning som låter skit så kommer han aldrig att säga det. Lyssna själv.

/Göran

MYCKE BRA SKRIVET!!!  big_smilebig_smile

men tror många iaf kommer skit i de eftersom dom illvilligt tror att "dyrt e bra,monteringen har inget me saken att göra".

x2! Bra Göran, you beat me to it! smile

Angående dyrt vs installation så vill jag dra två exempel:

1. Min egen bil, förra året på SM så hade jag och BMW Danne i princip samma resultat på ljudet när vi bedömdes emot varandra på best of Sound. BMW Dannes anläggning kostade då 4ggr mer än min...
2. Elvis mot Dreddan i dBdragracing iår. Elvis var NÄÄÄÄRA. Med en anläggning som kostar pisslite i jämförelse.

Det skall man ha i åtanke när man köper grejer; köper man prylarna från nån med bevisad erfarenhet så kommer man få hjälp så att grejerna kan prestera bra. Köper man från ställen som inte har så mycket kunskap och erfarenhet och själv saknar det kommer man kasta mycket i sjön...

Och, man är INTE ballast om man har grejer för 50000kr som låter sämre än EPA-roffe med grejer för 15000kr som spöar en.

mvh Jonas

Svensk Mästare 2007 och 2008 i billjud
Svenska Bilstereoförbundet - anordnar SM i Billjud
http://www.bilstereoforbundet.se
Grundare av N-core, tillsammans med en annan rauk!
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang