2701
Sök

Antalet watt på slutsteget?

21 761 Inlägg
9 januari 2009
Lundgr3n skrev:
vars ställer man in styrkan på steget då? på gainern eller? tongue

Enkelt sagt så reglerar gainen hur mycket som steget ska förstärka insignalen från stereon. Man vrider alltså på gainen för att anpassa steget till de övriga sakerna.

Fritidsforskare
344 Inlägg
9 januari 2009
Fan att man inte läste denna tråd innan man köpte bas och slutsteg sad, känns som att basen inte kommer hålla så länge men men man lär ju sig alltid något. ska ha dessa tankar som tagit upp i denna tråd nästa gång man planerar att bygga ljud i bilen!!. Bra tråd annars tongue.
Bas:Impact 3712S, Steg: Impact 2501. Och lådan är 55liter 4"  portad.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

21 761 Inlägg
10 januari 2009
Fast i slutändan är det ju mycket beroende på hur man själv handskas med volymkontrollen, vet man hur ett steg ska grundjusteras på ett bra sätt så spelar man inte sönder sina grejor i första taget. smile

Har man ett klent steg, men ställer in det på rätt sätt och har bra strömförsörjning, då håller basen ofta bra. Grejen är ju då att man kanske gärna vill öka gainen på steget för att få ut "mer dunk", det är då som saker börjar gå snett.

Med ett steg som är lite kraftigare än basen och en bra strömförsörjning, då ger steget fortfarande ren signal fastän basen utnyttjas fullt ut. Visst kan man spela sönder en bas då också, men steget har mer kontroll på basen och eftersom signalen inte är dålig (inte ger ut en fyrkantsliknande våg, som Jonash beskrev) så värms inte talspolen upp lika mycket med samma effekt som med dålig signal.
Senast redigerat av Drönirettab (10 januari 2009)

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 januari 2009
Egentligen är det ju ganska så solklara saker. Får tänka på Volymkontrollen i fortsättningen. Gain kör jag inte på max, inte heller louds eller någon boost kör jag, delar vet jag inte riktigt har det inte i hövvet, men spelar bra tycker jag det gör. får se hur det spelar när jag byter bil hehe.
Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Hardstyle och Extraljus freak
802 Inlägg
10 januari 2009
Trådstartare
Zajpner skrev:
Fan att man inte läste denna tråd innan man köpte bas och slutsteg sad, känns som att basen inte kommer hålla så länge men men man lär ju sig alltid något. ska ha dessa tankar som tagit upp i denna tråd nästa gång man planerar att bygga ljud i bilen!!. Bra tråd annars tongue.
Bas:Impact 3712S, Steg: Impact 2501. Och lådan är 55liter 4"  portad.

Mvh//Robin.

Man lär sig ngt nytt varje dag;)tongue
Senast redigerat av C_A_T (10 januari 2009)

Ljusfascisterna - Dela dina projekt, din kunskap, eller få råd och tips!
Extraljus, arbetsbelysning, xenonkit, lysdioder m.m.
https://www.facebook.com/groups/587851207917146/

Fritidsforskare
344 Inlägg
10 januari 2009
Japp man lärs sig alltid något här smile.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

Sök