3695
Sök

Data-genier se hit!

892 Inlägg
8 januari 2009
Haha, "ta reda på fakta"... wink

Men BOOTMGR står ju för "Boot Manager" eller "Boot Loader", och brukar vara ett litet "program" som bestämmer vilket operativsystem som ska starta när man bootar (startar upp) datorn. Vanligtvis när det står nått liknande som du får är att, som tidigare nämnts, boot ordningen är fel, att hårddisken är paj, virus eller nått annat som gjort att boot loadern inte kan hittas/startas.

Det verkar dock extremt konstigt att du inte kan boota med ett random operativsystem (som givetvis är på en bootbar CD, och efter du ställt in boot ordningen) utan att få samma fel meddelande.

Jag skulle rekommendera att du går igenom alla steg en sista gång, bara så att du inte missat något. Gå in i BIOS och ställ in boot ordningen. Se till så att CD'n är det första, och kanske borde vara enda nu för test, som datorn ska försöka boota ifrån. Sen startar du datorn med en CD skiva som du VET (efter att ha testat i en annan fungerande dator) att det går att boota ifrån.

Om det fortfarande inte går så tror jag man får börja leta hårdvarufel. CD läsaren funkar? Detta kan vara lite långsökt, men om det sitter fler RAM minnes moduler i datorn, testa att köra med en åt gången. Eller kanske om CPU'n saknar ordentlig kylning? (Jaja, jag sa det var långsökt. Jag har dock råkat ut för de mest skumma händelser om en CPU är lite för överklockad/saknar tillräcklig kylning eller något fel på RAM minnet, t ex att program inte startat korrekt, men allt annat funkar... roll)

Vet inte om detta hjälpte nått, ville mest bara lägga mig i konversationen och skratta lite extra åt vissa kommentarer...lol
Senast redigerat av Android (8 januari 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

4 571 Inlägg
8 januari 2009
Som de ovan har skrivit, vad mumlar du om?

_Jonex_ skrev:
Knappast, ta reda på fakta.
Du kommer ingenstans med en XP-skiva på en Vista-burk, du kan inte ens
formatera den med XP-skivan, Vista saknar stöd för XP.

Så du menar på fullaste allvar att en  hdd som haft vista på sig inte går att formatera om?
hahaha, det går att lägga in vad fan man vill oavsett vad det varit på den innan.

_Jonex_ skrev:
Skulle man ändå lyckas få in XP ( genom DOS ) så kommer en massa saker att
tappa bort drivrutinerna och lycka till att få igång Vista drivrutiner på XP.
Vista har ett helt annat filsystem , inget FAT32 där inte.

Drivrutiner försvinner alltid om man formaterar, det är någonting som antingen läggs in automatiskt av OS när det är färdiginstallerat eller någonting man manuellt för göra i efterhand med separata skivor eller ladda hem från tillverkarens hemsida, tex grafik/ljud kort mm. däremot behöver inte vista drivrutiner som du skriver eftersom det fortfarande är ett operativsystem och ingen hårdvara.

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 januari 2009
Android skrev:

Men BOOTMGR står ju för "Boot Manager" eller "Boot Loader", och brukar vara ett litet "program" som bestämmer vilket operativsystem som ska starta när man bootar (startar upp) datorn. Vanligtvis när det står nått liknande som du får är att, som tidigare nämnts, boot ordningen är fel, att hårddisken är paj, virus eller nått annat som gjort att boot loadern inte kan hittas/startas.

Det verkar dock extremt konstigt att du inte kan boota med ett random operativsystem (som givetvis är på en bootbar CD, och efter du ställt in boot ordningen) utan att få samma fel meddelande.

Jag skulle rekommendera att du går igenom alla steg en sista gång, bara så att du inte missat något. Gå in i BIOS och ställ in boot ordningen. Se till så att CD'n är det första, och kanske borde vara enda nu för test, som datorn ska försöka boota ifrån. Sen startar du datorn med en CD skiva som du VET (efter att ha testat i en annan fungerande dator) att det går att boota ifrån.

Om det fortfarande inte går så tror jag man får börja leta hårdvarufel. CD läsaren funkar? Detta kan vara lite långsökt, men om det sitter fler RAM minnes moduler i datorn, testa att köra med en åt gången. Eller kanske om CPU'n saknar ordentlig kylning? (Jaja, jag sa det var långsökt. Jag har dock råkat ut för de mest skumma händelser om en CPU är lite för överklockad/saknar tillräcklig kylning eller något fel på RAM minnet, t ex att program inte startat korrekt, men allt annat funkar... roll)

Vet inte om detta hjälpte nått, ville mest bara lägga mig i konversationen och skratta lite extra åt vissa kommentarer...lol

Kan hålla med här om att trådskaparen bör ändra bootordningen i BIOS, inte använda den här F12 knappen som han nämnde, kan ju vara nå vajsing med de verka de som...
RAM eller CPU kan ju han iaf utesluta, har man fel på CPU så fryser hela datorn eller startar inte öht. RAM- minne upplever du liknande problem, eller att program/operativ låser sig vid laddning, men just denna låsning tyder inte på trasig hårdvara utan att du har råkat ut för ett, tydligen, vanligt Vista- fenomen och lösningen har jag presenterat för dig på första sidan innan alla andra kom o förstörde tongue

892 Inlägg
8 januari 2009
Mortalis skrev:
Android skrev:

bla...

Kan hålla med här om att trådskaparen bör ändra bootordningen i BIOS, inte använda den här F12 knappen som han nämnde, kan ju vara nå vajsing med de verka de som...
RAM eller CPU kan ju han iaf utesluta, har man fel på CPU så fryser hela datorn eller startar inte öht. RAM- minne upplever du liknande problem, eller att program/operativ låser sig vid laddning, men just denna låsning tyder inte på trasig hårdvara utan att du har råkat ut för ett, tydligen, vanligt Vista- fenomen och lösningen har jag presenterat för dig på första sidan innan alla andra kom o förstörde tongue

Jodå, nog kan man få bisarra fel med CPU eller RAM. smile
Det är rätt offtopic, men jag har en erfarenhet där jag överklockade en CPU lite väl mycket. Operativet och datorn startade perfekt, däremot fungerade inte vissa lite mer beräkningstunga program. Jag har även haft problem med RAM minnen, då vissa saker fungerar korrekt, men andra inte. Jag vet ju att det hela kan låta smått otroligt, dock så är det sanna erfarenheter jag råkat ut för. Jag tog upp det mest som saker man kan testa om man uteslutit allt annat. smile
(Vet inte i hur stor utsträckning detta händer i dag. Ang. CPU problemen jag nämnde så var detta på en gammal P1 200mhz som jag experimenterade mycket med)

Men absolut, det är lite långsökt att det skulle vara problemet i det här fallet. Det mer troliga är ju som sagt boot loadern/sequence, iomed att operativet inte ens börjar boota och han får det där fel meddelandet.
Senast redigerat av Android (8 januari 2009)

"Nä det här suger. Farväl grymma värld! Nu raderar jag kontot." *dramatiskt musklick* - Sandman
Min projekt tråd

VW-nörd?
4 332 Inlägg
8 januari 2009
Hehe jo nu har de ju slafsat på lite säkerhetssystem på moderkorten ifall att CPUn inte skulle få kylning så kommer den stänga ner datorn, eller inte ens starta. RAM däremot är ju de jävligaste å felsöka.

Om nu inte de går att ändra i BIOS så kan man ju testa att återställa BIOS till grundinställningarna och börja om.
För de där med boot mgr e ju att den läser från hårddisken först, så e de ju bara. Måste få den att börja läsa CDROM på nåt sätt.

Datsunfrälst
65 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
Jag är säker på att den försöker boota från skivan om jag väljer det, med den vista skivan jag lånade hände de ju lite saker iaf. och även om det inte funkar hör jag ju att cd enheten kör. Har nu även provat att köra in ubuntu från ett usb minne, och då kommer inte den där texten fram men det händer inget annat heller. ska försöka få tag på en äldre vista version att prova med.

1 814 Inlägg
11 januari 2009
beta skrev:
_Jonex_ skrev:

* Detta gäller alltså en dator som varit Vista från BÖRJAN , OM det är
en dator som haft XP och sen bytt till Vista så finns det en chans
att få XP att funka igen, då finns det ju iaf XP-drivrutiner.

Har du slagit huvudet?
En dator är inte en vista/xp/ubuntu/lime/what-ever-dator. Problemet mellan xp och vista är inte att det är det minsta svårt att installera xp på en "vista-dator" ( roll ) utan att få gamla datorer med xp att fungera i vista utan riktiga drivrutiner och då pratar vi riktigt gamla datorer.

Fast du var ju en sweclocker med så... lol

lol

Lat Perfektionist
6 359 Inlägg
11 januari 2009
_Jonex_ skrev:
billy skrev:
_Jonex_ skrev:
Dessvärre riktigt knepigt att byta från Vista till XP.
Vista stödjer inte XP och kan därför inte installeras bra.
Det GÅR att fixa men det är inte enkelt, beror på vad är det för dator från början.

Vad snackar du om?

Är väl bara att boota på xp-skivan och installera? inget svårt att "ersätta" vista med xp istället.

Jag vet inte vad jag ska säga, alla andra roliga kommentarer är ju redan tagna XDDD

Alla tycker olika, och det är därför du har fel...
Audi "S1.5" [OEM+] - 10-Ventils turbo - Projekttråd
http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=297968

bor i
529 Inlägg
11 januari 2009
har inte läst alla kommentarer men ladda ned ett program som heter ''kill disk'' det e 100 % gratis och lagligt. boota sedan denna skiva ifrån bios. Då skrivs hela hårddisken över med 0or och den blir helt formaterad sen e det bara att installera valfritt operativ system.

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

1 963 Inlägg
11 januari 2009
Static35 skrev:
_Jonex_ skrev:
billy skrev:

Vad snackar du om?

Är väl bara att boota på xp-skivan och installera? inget svårt att "ersätta" vista med xp istället.

Skoj och läsa folk som inte vet vad dom pratar om . Hur har jag då kunnat installera alla HP Bärbara datorer på jobb som har vista från början sen fått in XP ?. eller köra vista och Xp samtidigt på samma dator.

Jag måste väl haft tur smile

Han vet vad han pratar om, en dator med vista från början är mongo att installera xp på ist. Massa drivrutiner och jobb hit och dit. Vet inte om de är så på alla men många är det, nya hp går inte äns att formatera med ett annat än datorns original vista.

Men are not born - Men are made

Byggare Behm
562 Inlägg
11 januari 2009
Izual : Du lär knappast behöva förklara för mig vad drivrutiner är.
Allt försvinner när man formaterar ja och Windows installerar själv
drivrutiner till det mesta ,från en drivrutinsmapp som finns i Windows , ja.

Men, hur bär man sig åt om det är som idag att vissa program och
hårdvara endast är gjorda för Vista ?
Då blir det problem, det var det jag menade, om det på något vis var otydligt.
Prövat att formatera en ny Acer med Vista , XP går inte, den har inte stöd för den nya hårdvaran.
Om det inte finns annat än Vista drivrutiner till den datorn , hur ska man då lyckas få grejerna att funka
med XP ?

Kan hålla med om att Sweclockers spårade ur för flera år sedan...

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

911 Inlägg
11 januari 2009
billy skrev:
_Jonex_ skrev:
Dessvärre riktigt knepigt att byta från Vista till XP.
Vista stödjer inte XP och kan därför inte installeras bra.
Det GÅR att fixa men det är inte enkelt, beror på vad är det för dator från början.

Vad snackar du om?

På min dator kan jag inte ERsätta min Vista mot Xp, Varför ??

joo för att just de som tillverkat min dator endast har drivrutiner som är kompatibla med windows vista , och om jag då installarar xp så kommer min dator inte att  fungera som den ska, alltså , all min extra utrustning kommer inte kunnas att användas, och vad har jag då ? en dator som jag kunde köpt mkt mkt billigare bara för att få xp !

det var likadant på min förra stationära, kunde ej använda Windows Milennium istället för xp pga drivrutinerna.

pic up the phone, wazzzaaa

Byggare Behm
562 Inlägg
11 januari 2009
zortep : Äntligen någon som är med i matchen..

218 Inlägg
12 januari 2009
hahaha, för guds skull!

Plocka ur disken.
Släng in i en annan dator.
Kopiera allt som du vill ha kvar.
Formatera disken från den andra datorn.
Sätt tillbaka i första datorn.
Släng i en vista skiva.
Installera.
klart.

Många proffs här som varit med så länge och ändå skall göra det så jobbigt för sig.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

Byggare Behm
562 Inlägg
12 januari 2009
Mrsky skrev:
hahaha, för guds skull!

Plocka ur disken.
Släng i en vista skiva.
Installera.
klart.

Många proffs här som varit med så länge och ändå skall göra det så jobbigt för sig.

Men, fortfarande kommer inte ett program eller en hårdvara som bara är gjort för Vista att funka
i något annat än Vista .
Fippla med hårddiskar fram och tillbaka har jag gjort mycket, alla jkla datorer med inbyggda
56k modem bland annat, dessa brukade få sig en knäpp av åskan och så
var moderkortet kört.
Då fick man flytta och kopiera diskar hejvilt.

Pekabow i can see u
644 Inlägg
12 januari 2009
_Jonex_ skrev:
Mrsky skrev:
hahaha, för guds skull!

Plocka ur disken.
Släng i en vista skiva.
Installera.
klart.

Men, fortfarande kommer inte ett program eller en hårdvara som bara är gjort för Vista att funka
i något annat än Vista .
Fippla med hårddiskar fram och tillbaka har jag gjort mycket, alla jkla datorer med inbyggda
56k modem bland annat, dessa brukade få sig en knäpp av åskan och så
var moderkortet kört.
Då fick man flytta och kopiera diskar hejvilt.

jag hänger inte med behöver du hjälp.. är liten proff med datorer bygger och leker  ibland ..
vad kan jag stå för hjälp

218 Inlägg
12 januari 2009
Jag behöver ingen hjälp, kan du inte utläsa det från det jag skrivit i mitt mycket väl strukturerade inlägg?

Faktum är ju att så många som skrivit saker i den här tråden som har med saker att göra som i sig själva inte har något med saken som det handlar om att göra faktiskt fått hela den här tråden till att bli mycket mer komplicerad än vad den faktiskt borde vara?

hängde du med? =P

Pekabow i can see u
644 Inlägg
12 januari 2009
så du behöver ingen hjälp `? dåbehöver jag ju inte sitta o läsa hela tråden

218 Inlägg
12 januari 2009
Det är inte jag som startat tråden? du kanske ska börja med att läsa första inlägget iaf.

Byggare Behm
562 Inlägg
12 januari 2009
Mrsky skrev:
Jag behöver ingen hjälp, kan du inte utläsa det från det jag skrivit i mitt mycket väl strukturerade inlägg?

Faktum är ju att så många som skrivit saker i den här tråden som har med saker att göra som i sig själva inte har något med saken som det handlar om att göra faktiskt fått hela den här tråden till att bli mycket mer komplicerad än vad den faktiskt borde vara?

hängde du med? =P

Sant men faktum kvarstår också att risken för trubbel med att ersätta Vista med XP
är stor och det blir ett jkla problem för Trådskaparen eftersom han inte
har rätt Vista skiva om han sedan måste installera om Vista för att XP inte ville funka.
Dock verkar det här mest gälla dom nyare märkesdatorerna men man
vet ju aldrig, datorjvlar kan det spöka i.

Och det löser man inte genom att flytta diskar som du påstod.

Sök