3746
Sök

Data-genier se hit!

218 Inlägg
12 januari 2009
1. har jag sagt att han skall ta något annat än en orginalskiva eller likvärdig?

2. även om han skulle ta fel vista skiva, säg en som är en helt vanlig oem skiva. alltso inte till någon spec datormodell så är ju chansen att han får igång datorn 99% större än ifall han sitta och rullar tummarna.

3. Skulle han få igång datorn men det är någon som inte fungerar som det skall pga t ex drivrutiner så som du nämner så finns ju dessa i 9 fall av 10 att få tag på via tillverkarens hemsida?

4. Kan han mot förmodan inte få tag i drivrutinerna men har en dator som faktiskt iaf startar och han kommer in i windows med, även om han kanske inte får ordning på nån skriver eller ljudkort så kan han ju plocka ner rätt version av vista från nätet då.

5. Sista alternativet är ju helt enkelt att se om det går att göra som såhär. plocka ur disken. koppla in i en annan dator. skriv upp filnamnet som den klagade på att den inte kunde hitta. leta upp den på nya datorn. kopiera till samma ställe på gamla disken. släng tillbaka och se om den funkar. många ggr kracshar ju inte hela disken? kan vara en liten rackarns byta som det gått troll i och därför går det inte att läsa filen som det skall.

jag har heller inte sagt att han skall ersätta vista med xp. dock tror jag inte att det skulle bli större problem.  Sen skall jag också tillägga att du har helt rätt i att datorer kan strula på dom mest jävligaste sett. jag har varit med om det alldeles för många gånger.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

Byggare Behm
562 Inlägg
12 januari 2009
1 : Nej, du har inte sagt det men TS själv har skrivit att han har "lånat" skivor.
Funkar inte dessa återstår att lämna iväg burken till ett företag som fixar den.
Något jag föreslog i början på tråden.

2 : Sant men TS ville ju ha XP ist för att Vista går tungt.

3 : Mmm, det beror nog på, datorbranschen har för vana att aldrig titta bakåt.
Finns det bara en drivrutin för just det kortet och den är till Vista så blir det jobbigt.

4 och 5 : Jo, ibland kan man ha en jkla tur med " klippa och klistra " filer men ju längre utvecklingen går
framåt desto jvligare blir det. Tror inte att man kan ta en System32 fil från XP och få att funka
i Vista.

Kul att du håller med..bytte hobby, bilar är trevligare att leta fel på. big_smile

Långt ifrån proffs men gör det jag kan.
Sköter man saker snyggt så klarar man sig bättre, alltid.

218 Inlägg
12 januari 2009
Hehe helt riktigt. mycket roligare att mecka med.

Projekt: SKYLINE - THE WHITE DOPE

293 Inlägg
12 januari 2009
det e så sjukt roligt o se folk sitter och skriver att det e jobbigt och installera datorer som har haft vista och ändra till xp ? jag undrar var skon klämmer . gör det dagligen, har jobbat i Datorbutik och sitter som it administratör just nu.

Får nya HPs som har Vista och blir Xp efter som ingen här nere på jobb tycker om att jobba i vista så blir xp för alla rakt av

Såg att flera skrev att det blir jobbigt och hitta drivrutiner . oftast nästan alltid finns det driver till xp 32/64bits och win2000
Har stött på ett moderkort som inte hade Xp drivrutiner. men det vara bara skriva ett litet mail till tillverkarna så la dom ut drivrutiner 20min senare.

Finns inget som inte går finns ingen hårdvara som är ändast tillverkad till ett visst OS det är bara att dom inte har programmerat en Drivrutin till hårdvaran men så länge XP finns ute så lär tillverkarna göra XP drivrutiner.

men inom 2-3år börjar det bli så att tillverkarna av hårdvaror börjar göra stöd för nya Windows 7 + Vista + Windows server . och hoppar över XP som standard

VW-nörd?
4 332 Inlägg
12 januari 2009
Har trådskaparen löst sitt problem? Jävla kackel om helt andra saker än de han frågat om så kanske gett upp

1 963 Inlägg
12 januari 2009
_Jonex_ skrev:
zortep : Äntligen någon som är med i matchen..

Ibland räcker det med att man gör en startup check för att kunna formatera om den:D Vet inte varför men de är väl nåt som händer då..

Men are not born - Men are made

627 Inlägg
13 januari 2009
Static35 skrev:
det e så sjukt roligt o se folk sitter och skriver att det e jobbigt och installera datorer som har haft vista och ändra till xp ? jag undrar var skon klämmer . gör det dagligen, har jobbat i Datorbutik och sitter som it administratör just nu.

Får nya HPs som har Vista och blir Xp efter som ingen här nere på jobb tycker om att jobba i vista så blir xp för alla rakt av

Såg att flera skrev att det blir jobbigt och hitta drivrutiner . oftast nästan alltid finns det driver till xp 32/64bits och win2000
Har stött på ett moderkort som inte hade Xp drivrutiner. men det vara bara skriva ett litet mail till tillverkarna så la dom ut drivrutiner 20min senare.

Finns inget som inte går finns ingen hårdvara som är ändast tillverkad till ett visst OS det är bara att dom inte har programmerat en Drivrutin till hårdvaran men så länge XP finns ute så lär tillverkarna göra XP drivrutiner.

men inom 2-3år börjar det bli så att tillverkarna av hårdvaror börjar göra stöd för nya Windows 7 + Vista + Windows server . och hoppar över XP som standard

Tackar, trodde aldrig jag skulle få läst detta! smile Hårdvara knutet till ett visst OS existerar ej.

Till trådskaparen (om problemet inte är löst): Polaren hade exakt samma problem på sin HP för några veckor sedan. Installerade om datorn med en XP skiva (VIsta fungerade ej av någon konstig anledning) och sedan installerade han på Vistan.

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Kräsen grafiker
1 775 Inlägg
13 januari 2009
_Jonex_ skrev:
Izual : Du lär knappast behöva förklara för mig vad drivrutiner är.
Allt försvinner när man formaterar ja och Windows installerar själv
drivrutiner till det mesta ,från en drivrutinsmapp som finns i Windows , ja.

Men, hur bär man sig åt om det är som idag att vissa program och
hårdvara endast är gjorda för Vista ?
Då blir det problem, det var det jag menade, om det på något vis var otydligt.
Prövat att formatera en ny Acer med Vista , XP går inte, den har inte stöd för den nya hårdvaran.
Om det inte finns annat än Vista drivrutiner till den datorn , hur ska man då lyckas få grejerna att funka
med XP ?

Kan hålla med om att Sweclockers spårade ur för flera år sedan...

Ännu mer skitsnack från dig. Gör man drivrutiner eller program för Vista så gör man det för XP också. Enda skillnaden är väl i så fall om det är 32 eller 64-bit.

Fast om du nu har rätt, kan du förklara då vad som gör tangentbordet som jag såg häromdan så speciellt i och med att det är "Vista-ready"? wink

Whine whine!

VW-nörd?
4 332 Inlägg
13 januari 2009
Vilket program fungerar i Vista med inte XP, nämn gärna nåt

627 Inlägg
13 januari 2009
Det vill jag gärna också höra..

EDIT:
T o m Dreamscene som är speciellt utvecklat för Windows Vista Ultimate går att fixa så att man får det på XP
Senast redigerat av mastrovious (13 januari 2009)

We Ride Togheter, We Die Togheter!

Datsunfrälst
65 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
Nuså! Jag följde David91:s tips att använda killdisk, Då det inte fanns något viktigt på datorn tyckte jag de var lika så bra. så jag använde det till att radera rubbet sen gick det bra att installera ett OS. Tack alla andra oxå som kommit med tips.

bor i
529 Inlägg
14 januari 2009
Funkar alltid ^^ : )

http://davidstad.myminicity.com/
http://davidstad.myminicity.com/ind
Det är inte polisen jag är rädd för. Det är moderatorerna...

Sök