3749
Sök

Ska bygga rallbil

6 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej.

Jag ska bygga rallybil av en 244 och vill veta lite.

Vad är det som måste göras om för att man ska få igenom den som rallybil? Vilka regler är det som gäller?

Vad är det för skillnad på grupperna vilken grupp ska man bygga till som ny börjare? Äre grupp H eller?

6 Inlägg
8 januari 2009
Trådstartare
#2
Glömde vad är det som man får och inte får göra med motorn och cilken motor man får ha?

volvo244_rallycross
8 januari 2009
#3
för ny börjare är grupp e skit bra lite tråkigt för man får inte trimma mer än balansera o renuvera så klart allt finns på sbf.se smile du får inte ha 16v i grupp h lr grupp e. grupp h är trimmat o inget en nybörjare hoppar på om man inte har tävlat i någon annan bilsport smile alla regler finns på sbf.se

volvo244_rallycross
8 januari 2009
#4
väldigt noga me reglerna egna erfarenheter smile

77 Inlägg
10 januari 2009
#5
om du verkligen är seriös med det här, så får du ta reda på alla regler ordentligt och inte fråga på garaget. annars kommer det aldrig gå. gör som volvo244_rallycross säger, gå in på sbf.se eller ring.
Senast redigerat av volvofidde (10 januari 2009)


3 390 Inlägg
10 januari 2009
#6
Vad har detta med Evenemang att göra ?  Posta i rätt del nästa gång.

Flyttar denna till Allmänt


MVH
Mod

Och ur kaoset talade en röst till mig som sa: Le och var glad för det kunde vara värre. Och jag log och var glad och det blev värre

369 Inlägg
10 januari 2009
#7
Det är mkt bestämmelser osv för rally bilar så du har mkt du måste tänka på.. Lite hjälp kan kanske denna länken vara http://www.sbf.se/ .. Lycka till!

åh va man myser, när turbon den pyyser =)

4 637 Inlägg
10 januari 2009
#8
Vill du börja som nybörjare och tävla billigt är det grupp e som gäller. Vill du ha en piggare bil så satsa på VOC. Grupp H är dyrt och troligtvis svårkört i början. I alla klasser kan man utvecklas och bli bättre. Man börjar som c-förare och går uppåt. Klokast är att börja med grupp E eller VOC om du har råd. Vill du börja högre klass senare byter du bil eller bygger om bilen.
Det bästa du kan göra är nog att ta kontakt med någon som kör rally.

http://www.volvooriginal.com/main.htm
Senast redigerat av EmilHammarlund (10 januari 2009)

6 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#9
Får man ha en 242 gt i grupp E? Det står inget om det på sbf.se.

4 637 Inlägg
11 januari 2009
#10
robin_p skrev:
Får man ha en 242 gt i grupp E? Det står inget om det på sbf.se.

Jag tror att reglerna har med effekt kombinerat med vikt att göra så om inte 242 gt har för många hk borde det vara okej.

6 Inlägg
13 januari 2009
Trådstartare
#11
Jag prata med en kompis han sa att hans kopis hade kört rally i grupp E men han hade sagt att allt var tvunget att vara från volvo om körde volvo gick typ inte köpa avgasrör från biltema utan var tvunget att vara från volvo. Är det så??

Tok i sina bästa dar
386 Inlägg
Lång & Smal!
462 Inlägg
17 mars 2009
#13
robin_p skrev:
Jag prata med en kompis han sa att hans kopis hade kört rally i grupp E men han hade sagt att allt var tvunget att vara från volvo om körde volvo gick typ inte köpa avgasrör från biltema utan var tvunget att vara från volvo. Är det så??

Då är de VOC (Volvo Original Cup) han menade! Där är det volvo original bildelar som gäller!
I Grupp E är de mer fritt, men du måste ändå hålla dig till Grupp E reglementet.

Invecklat reglemente tycker ja, vill själv börja köra (Har licens) men nya regler hit å dit gör en bara förvirrad tongue
Bättre å köpa en färdig bil.. blir billigare i längden.

Mvh Henrik

//Henrik Johansson

allt över 800kg och utan turbo e fjantigt
252 Inlägg
17 mars 2009
#14
volvo244_rallycross skrev:
för ny börjare är grupp e skit bra lite tråkigt för man får inte trimma mer än balansera o renuvera så klart allt finns på sbf.se smile du får inte ha 16v i grupp h lr grupp e. grupp h är trimmat o inget en nybörjare hoppar på om man inte har tävlat i någon annan bilsport smile alla regler finns på sbf.se

efter 4års tävlande med grupp h bil så skulle ja vilja säga att du har fel ang 16v i grupp h klassen.

Men tillbaka till frågan. Lämna garaget med dina frågor å ring sbf å beställ matrial, kolla motorsport4sale.com osv. Vill du bara tävla eller vill du åka en spec klass? finns så många frågor och svar!

Om du ska bygga eget är motorn de sista du ska satsa på. Bromsar å väghållning kommer du längre på.
Men allra viktigaste är att inte snåla på säkerheten.
Här höll ja på å skita på mig kan ja ju säga http://www.youtube.com/watch?v=BvxNY-hCXhI


Gödseldräng
4 529 Inlägg
17 mars 2009
#15
LindeMan skrev:
volvo244_rallycross skrev:
för ny börjare är grupp e skit bra lite tråkigt för man får inte trimma mer än balansera o renuvera så klart allt finns på sbf.se smile du får inte ha 16v i grupp h lr grupp e. grupp h är trimmat o inget en nybörjare hoppar på om man inte har tävlat i någon annan bilsport smile alla regler finns på sbf.se

efter 4års tävlande med grupp h bil så skulle ja vilja säga att du har fel ang 16v i grupp h klassen.

Men tillbaka till frågan. Lämna garaget med dina frågor å ring sbf å beställ matrial, kolla motorsport4sale.com osv. Vill du bara tävla eller vill du åka en spec klass? finns så många frågor och svar!

Om du ska bygga eget är motorn de sista du ska satsa på. Bromsar å väghållning kommer du längre på.
Men allra viktigaste är att inte snåla på säkerheten.
Här höll ja på å skita på mig kan ja ju säga http://www.youtube.com/watch?v=BvxNY-hCXhI

ser skoj ut ^^
kanske mindre skoj å köra men det är sånt där som gör att man vill gå å kolla på rally wink
drömmer själv om att börja köra men finns inte pengar


Smålänning
7 887 Inlägg
17 mars 2009
#16
Om jag va du skulle jag ta licens, och känna på det i Debutant-klassen. Där får du köra med en helt original bil utan bur. enda kravet är bälte och hjälm. Så ska jag göra iaf.

Billigaste klassen att köra är utan tvekan Volvo Original Cup. Har själv vart sugen på att bygga en bil för den smile Och så illa att det BARA är volvos delar som gäller är det inte längre, då mycket till t.ex 240 har utgått.

http://www.volvooriginal.com/main.htm Där finns alla regler. I korthet kan man säga att bilarna ska vara original till utseende och prestanda, men får modifieras motormässigt och chassimässigt inom VOLVOS trimsortiment, och ibland lite utanför, och turbo och 16v är förbjudet. Likaså KG trimnings kammar, alla sorters volymökning utanför volvos maxgränser, all sorts portning, andra gren och isogsrör m.m. Alltså original spec.

Grupp H är en dyr klass där inga nybörjare finns typ wink Ang. 16v i grupp H är det tillåtet på motorer UPP TILL 2 liter, däröver är det 8v som gäller.

Grupp E är i princip originalbilar, fast vilket märke som helst smile

En expert är en person som gjort alla misstag som är möjliga att göra inom ett begränsat område!
Du kan ta smålänningen ur Småland, men du kan aldrig ta Småland ur smålänningen!

4 001 Inlägg
17 mars 2009
#17
det bästa ifall man ska börja köra rally är att ta kontakt med närmsta klubb, kolla lite med dom som är där och kolla lite på deras bilar.
Att bygga en bil som nybörjare rekommenderar jag INTE, det är så mycket regler och annat som måste följas så det är billigare att köpa en bil och sedan lära sig lite om den och därefter bygga sig en bil.

Som många sagt innan så är Volvo Original eller Grupp E bra nybörjarklasser.

Fy fan för att vara nykterist, tänk er att vakna upp dagen efter och inse att bättre än så här kommer jag inte att må

SRD
9 mars 2012
#18
volvo244_rallycross skrev:
väldigt noga me reglerna egna erfarenheter smile

man får visst ha 16v i grupp H  eller rättare sagt har man fler en 2 ventiler per cylinder är max motor volym 2000cc


Sök