20mm2 kabelsko på 16mm2 kabel

Traz
9 januari 2009 · 576 Inlägg

Skulle det fungera att använda en 20mm2 kabelsko såsom (http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=665) på en 16mm2 kabel?

Behöver man en kabelsko för power samt ground ingången på slutsteget?

Senast redigerat av Traz (9 januari 2009)

evilaudio
9 januari 2009 · 16 195 Inlägg

Traz skrev:
Skulle det fungera att använda en 20mm2 kabelsko såsom (http://www.ljudshopen.se/produkter.aspx … roduct=665) på en 16mm2 kabel?

Behöver man en kabelsko för power samt ground ingången på slutsteget?

www.supersonic.se de mesta inom PA-ljud
www.stylingwebben.se LEDs,xenon samt MOMOprodukter
http://seastreamsgarage.se/
Traz
9 januari 2009 · 576 Inlägg

?

R-line_chrille Distributionselektriker
9 januari 2009 · 222 Inlägg

klart det går smile

Volkswagen Tiguan R-Line "R-line" (2017)
Traz
9 januari 2009 · 576 Inlägg

S60R_Chrille skrev:
klart det går smile

En vanlig tång räcker väl inte för att böja på en 20mm2 kabelsko?

Wanegardh Asgammal medlem.
9 januari 2009 · 2 246 Inlägg

Traz skrev:

S60R_Chrille skrev:
klart det går smile

En vanlig tång räcker väl inte för att böja på en 20mm2 kabelsko?

jo ta en polygrip

DusanMandick Random Hero
9 januari 2009 · 4 047 Inlägg

ska du ta en för stor kabelsko, o sen klämma fast den med en tång?

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Traz
9 januari 2009 · 576 Inlägg

Kabelskon är väldigt svår att böja även med en polygrip..

DusanMandick Random Hero
9 januari 2009 · 4 047 Inlägg

du skojar va ?kläm hur mkt du vill med din tång, ett farthinder o kabel hoppar ur direkt

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
Horsyhorse
9 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Aldrig för lite kabel i för stor pressanslutning/sko.
Dom är tillverkade för att nypa precis.

Pierre Billjud
...och elektriker

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
ToTTeN Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
9 januari 2009 · 3 585 Inlägg

köp rätt storlek och pressa med en riktig tång. åk till närmsta elektriker firma och fråga om du får pressa den. ta med lite bullar så kommer de nog göra det åt dig. (så skulle jag gjort) eller åk till yrkes skola och fråga där. kommer bli mycket bättre.


alt 16mm sko och dra ihop den i ett skruv städ och sedan löda fast den

Följ mina projekt på http://www.facebook.com/TeamDisasterRacing
Projekt tråd på Tyrken http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=63529
På e36 turbo http://www.garaget.org/forum/viewtopic. … #p1685143/
Beware of cars from do-it-yourselfers and tuners
DusanMandick Random Hero
9 januari 2009 · 4 047 Inlägg

alt 16mm sko och dra ihop den i ett skruv städ och sedan löda fast den

det är gränsfall men accepabelt för nån som kanske inte tar de fullt seriöst o bara vill att de spelar lite därbak, lite som en hockeyfrilla !

Dog food lid. Backwards
Audi S4 b8 (2010)
SexyPie
9 januari 2009 · 104 Inlägg

ja man ska nog ha den rätta kabelskon till rätta kabeln. men  får man fråga varför du ska ha en 20mm2 kabelsko till en 16mm2 kabel??

Traz
10 januari 2009 · 576 Inlägg

SexyPie skrev:
ja man ska nog ha den rätta kabelskon till rätta kabeln. men  får man fråga varför du ska ha en 20mm2 kabelsko till en 16mm2 kabel??

För att det inte fanns några 16mm2 kabelskor där jag köpte dem, kollade även på andra ställen, som inte heller hade 16mm2 kabelskor.

Köpte dem på BRL, samtidigt som jag köpte 16mm2 kabeln, och han gav mig 20mm2 kabelskor för den.

Traz
10 januari 2009 · 576 Inlägg

DusanMandick skrev:
du skojar va ?kläm hur mkt du vill med din tång, ett farthinder o kabel hoppar ur direkt

Nej jag skojar inte. Jag vet ju inte hur man går till väga för att fästa kabelskon om inte tången klarar av det, förstår du inte det? Kanske ett vettigt råd från dig hade hjälpt, men du föredrar nog att låta bli..

Senast redigerat av Traz (10 januari 2009)

Horsyhorse
10 januari 2009 · 1 727 Inlägg

Traz skrev:

SexyPie skrev:
ja man ska nog ha den rätta kabelskon till rätta kabeln. men  får man fråga varför du ska ha en 20mm2 kabelsko till en 16mm2 kabel??

För att det inte fanns några 16mm2 kabelskor där jag köpte dem, kollade även på andra ställen, som inte heller hade 16mm2 kabelskor.

Köpte dem på BRL, samtidigt som jag köpte 16mm2 kabeln, och han gav mig 20mm2 kabelskor för den.

Åk tillbaka med den och säg att du ska ha den rätta, fråga ngn annan än den du köpte av.
Fixar dom det inte, ta igen (små)pengarna åk till en elfirma med kabel så pressar dom och fikar sedan med bullarna du hade med dig.
Behöver du pressa mer framöver är du ju "känd" där sedan.

(Det skulle inte var problem om ngn kom till min elfirma)

Pierre

Shopen med personligt engagemang. Handla i WEBSHOPEN
Bilstereotidning på nätet: LÄS!
Seastreams Garage på FACEBOOK
Motorshow i Kungsängen på FACEBOOK
Traz
10 januari 2009 · 576 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Traz skrev:

SexyPie skrev:
ja man ska nog ha den rätta kabelskon till rätta kabeln. men  får man fråga varför du ska ha en 20mm2 kabelsko till en 16mm2 kabel??

För att det inte fanns några 16mm2 kabelskor där jag köpte dem, kollade även på andra ställen, som inte heller hade 16mm2 kabelskor.

Köpte dem på BRL, samtidigt som jag köpte 16mm2 kabeln, och han gav mig 20mm2 kabelskor för den.

Åk tillbaka med den och säg att du ska ha den rätta, fråga ngn annan än den du köpte av.
Fixar dom det inte, ta igen (små)pengarna åk till en elfirma med kabel så pressar dom och fikar sedan med bullarna du hade med dig.
Behöver du pressa mer framöver är du ju "känd" där sedan.

(Det skulle inte var problem om ngn kom till min elfirma)

Pierre

Ska nog göra som så att jag åker till en firma som kan fixa det.

Klämde med en speciell tång, och tejpade med eltejp. Det sitter ganska bra smile

Senast redigerat av Traz (10 januari 2009)

emanuelju
9 februari 2023 · 1 Inlägg

Horsyhorse skrev:

Traz skrev:

SexyPie skrev:
ja man ska nog ha den rätta kabelskon till rätta kabeln. men  får man fråga varför du ska ha en 20mm2 kabelsko till en 16mm2 kabel??

För att det inte fanns några 16mm2 kabelskor där jag köpte dem, kollade även på andra ställen, som inte heller hade 16mm2 kabelskor.

Köpte dem på BRL, samtidigt som jag köpte 16mm2 kabeln, och han gav mig 20mm2 kabelskor för den.

Åk tillbaka med den och säg att du ska ha den rätta, fråga ngn annan än den du köpte av.
Fixar dom det inte, ta igen (små)pengarna åk till en elfirma med kabel så pressar dom och fikar sedan med bullarna du hade med dig.
Behöver du pressa mer framöver är du ju "känd" där sedan.

(Det skulle inte var problem om ngn kom till min elfirma)

Pierre

men det är ju inte alltid en firma för el har gaffelkabelskor som ska passa in i ett slutsteg, gas har ju tilverkat dom specielt för dras slutsteg

Mack Forum- och sitemoderator
9 februari 2023 · 26 187 Inlägg

emanuelju skrev:

Horsyhorse skrev:

Traz skrev:

För att det inte fanns några 16mm2 kabelskor där jag köpte dem, kollade även på andra ställen, som inte heller hade 16mm2 kabelskor.

Köpte dem på BRL, samtidigt som jag köpte 16mm2 kabeln, och han gav mig 20mm2 kabelskor för den.

Åk tillbaka med den och säg att du ska ha den rätta, fråga ngn annan än den du köpte av.
Fixar dom det inte, ta igen (små)pengarna åk till en elfirma med kabel så pressar dom och fikar sedan med bullarna du hade med dig.
Behöver du pressa mer framöver är du ju "känd" där sedan.

(Det skulle inte var problem om ngn kom till min elfirma)

Pierre

men det är ju inte alltid en firma för el har gaffelkabelskor som ska passa in i ett slutsteg, gas har ju tilverkat dom specielt för dras slutsteg

Snyggt trådlyft..!

Med ytterst vänliga hälsningar/Lars. Sitemoderator
--------------------------------------------------------------------------
Melissa: "But they're all following you?"
Rubber Duck: "No, they ain't. I'm just in front." - Convoy.
Volvo V60 D4 AWD "Rymdskeppet" (2014)
Volvo 244 GLT "Good ol Bastard" (1983)
Mazda 323 1.4 "Emanuel" (1979)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang