Då börjar jag ta en del i taget till motorn och börjar rengöra och fixa till.
Idag blev det generatorn som inte såg allt för rolig ut att titta på.
![http://www.zakademus.com/pic/bil2011/motor/11.jpg]()
Många delar är det i en generator och riktigt skitigt och äckligt.
Man börjar undra hur den ens kunde producera ström i all gojja.
![http://www.zakademus.com/pic/bil2011/motor/12.jpg]()
Efter en massa skrubbande med rengöringsmedel a'la dra åt helvetes med drag i så
skickades allt in i blästerskåpet och fick sig en omgång av glasblästersand.
![http://www.zakademus.com/pic/bil2011/motor/13.jpg]()
Sen är det dags för lite ytbehandling. Jag kör på Por15 och det kommer målas med
pensel då jag inte har någon liten spruta . Denna färg läggs på i 3 steg.
En cleaner först sen en syra som gör så att färgen verkligen sugs in i materialet.
Detta spolas av med vatten och sen blåses torrt och sen kan man börja pensla.
![http://www.zakademus.com/pic/bil2011/motor/14.jpg]()
Här kör jag med samma silver som motorrummet är i. Färgschemat kommer bli silver och svart.
Främre kåpan hänger på torrk.
![http://www.zakademus.com/pic/bil2011/motor/15.jpg]()
Kylflänsen har också fått sig ett fint lager färg.
![http://www.zakademus.com/pic/bil2011/motor/16.jpg]()
Bottendelen blir så fin så. Denna lack tål både slag och värme utan att flagna.
Kommer bli mycket enklare att hålla rent sen.
![http://www.zakademus.com/pic/bil2011/motor/17.jpg]()
Nu hänger allt på tork så i morgon kan jag skruva ihop allt när det fått härda rätt många timmar.
Ska svarva till några nya bussningar med så den blir riktigt fräsch.