3714
Sök

Volvo V40, känns som soppatorsk vid 2-3 staplar kvar av bensinen på mätaren?

49 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#1
Hej garaget!
Ganska ny här och ej vart så aktiv tidigare, första egna skrivna tråden exempelvis!
Så jag vill bara säga hej till alla sköna typer där ute i vårt avlånga land ! smile

Jag köpte mig nyligen en Volvo V40, 2.0t 1998.
Åkte igår en sväng från Göteborg - Oslo - Oslo - Göteborg
och på hemvägen så kändes det som att motorn tappade all kraft
vid 2-3 "barer" kvar på bensinmätaren (har den digitala typen).
Känns inte som att bensinen skulle vara slut i tanken vid givet tillfälle då den vart fulltankad några mil tidigare.
Dock skulle jag uppskatta tanken till under halvtank kanske, 3/10 kvar?
Då förlorade jag dock motoreffekt och när jag gasade kändes det precis som att motorn inte fick tillräckligt med soppa..

Problemet avhjälptes genom att låta den stå avstängd i 5 min och sedan köra lugnt in till en mack och tanka lite mer bensin, sen dess inga problem. Kändes dock lite skumt att den fortfarande gick att köra efter att den stått avstängd?

Jag har funderat lite på om det kan vara vatten i tanken?
Kan det vara något fel på bensinpumpen?
Eller någon som vet någonting annat var det kan vara för fel eller övriga tankar?


Med vänliga hälsningar:
Jonathan Lind
Senast redigerat av JLind (11 januari 2009)

3 714 Inlägg
11 januari 2009
#2
låter som vatten i tanken
testa med en flaska K-sprit så borde det lösa problemet

"Jag är inte dum jag har bara otur när jag tänker"
Mitt galleri: http://www.garaget.org/bollen1986/gallery
Vill du ha din bil fotad i skövde? skicka ett PM

Muttley
11 januari 2009
#3
Hör du ett vinande ljud från tanken?
kan vara vatten med men viner det från pumpen börjar den bli sliten.

54 Inlägg
11 januari 2009
#4
Har du testat med öppet tanklock?

Avstängd
15 Inlägg
11 januari 2009
#5
Förlåt om jag ställer en dum fråga här. men hur kan ett starkt lufttryck i tanken påverka? kanske det är relevant?

49 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#6
Hejsan igen!
Har ej testat med öppet tanklock ?
Vinande ljud tror jag inte jag har hört, måste nästan gå ut och lyssna.
Vart sitter bensinpumpen och hur hör man bäst om den "viner"? Skall jag bara öppna tanklocket och lyssna?
Kan en flaska K-sprit i tanken göra någon skada på motorn, eller får det som effekt att vattnet binder sig till spriten & bensinen och allt bara följer med ut? Något annat man skall tänka på vid bruk av K-sprit?

Återkommer om en stund när jag har vart ute och lyssnat ! smile

49 Inlägg
11 januari 2009
Trådstartare
#7
Gått ut och lyssnat och tittat runt lite och jag kan höra ett vinande ljud genom tanklocket.
Spelade in det på min mobil, så någon kanske vill ta och lyssna och höra hur det låter? :G

http://www.jltech.se/minbil.mp3

Tack på förhand. !

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2009
#8
JLind skrev:
Hejsan igen!
Något annat man skall tänka på vid bruk av K-sprit?

Återkommer om en stund när jag har vart ute och lyssnat ! smile

Bensin innehåller redan 5% etanol, så varför köpa dyr K-sprit som är exakt samma sak?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Avstängd
512 Inlägg
12 januari 2009
#9
Hej..

Brukar pumpen i tanken, "förpumpen" som lagt av, då går den bra vidd fulltank, men under halvtank brukar det uppstå, hade en Volvo turbo, när det började ladda så stannade den.

Forummoderator
10 576 Inlägg
12 januari 2009
#10
Crozzfire skrev:
Hej..

Brukar pumpen i tanken, "förpumpen" som lagt av, då går den bra vidd fulltank, men under halvtank brukar det uppstå, hade en Volvo turbo, när det började ladda så stannade den.

Var sitter då huvudpumpen på en X40 turbo?

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

49 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#11
Bumpar upp tråden lite igen,
Tror jag kör lite K-sprit + ny bränslepump, så blir nog gamla-Bettan glad igen. wink
Ingen som vet hur jag lär mig hur jag byter bränslepump? tongue Kan ju försöka lite iaf kanske? eller är det jättesvårt och ingenting som rekommenderas? :G Mina tidigare preferenser ang. mekning är mopeder + bandvagnar + datormoddare, radioamatör, eh, jag är lagd åt det tekniska hållet iaf. Även om jag är ganska så novis på bilar.

Så, hur kommer man då enklast åt bränslepumpen? :G

Tekniker
624 Inlägg
Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2009
#14
torpis skrev:
Bensin innehåller redan 5% etanol, så varför köpa dyr K-sprit som är exakt samma sak?

JLind skrev:
Tror jag kör lite K-sprit + ny bränslepump, så blir nog gamla-Bettan glad igen. wink

JLind skrev:
Så, hur kommer man då enklast åt bränslepumpen? :G

alltså, varför skulle någon ta sig tid att förklara var soppapumpen sitter om du ändå inte tar till dig svaren du får? för att inte tala om tipa om en bättre pump från Walbro som passar bolt on...
Senast redigerat av torpis (14 januari 2009)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

2 982 Inlägg
14 januari 2009
#15
en av tändspolarna kan vara kassa, så att motorn endast går på 3 cylindrar.
var så på min gamla s40. hade kommit fukt vid tändspolen.


49 Inlägg
14 januari 2009
Trådstartare
#16
torpis skrev:
torpis skrev:
Bensin innehåller redan 5% etanol, så varför köpa dyr K-sprit som är exakt samma sak?

JLind skrev:
Tror jag kör lite K-sprit + ny bränslepump, så blir nog gamla-Bettan glad igen. wink

JLind skrev:
Så, hur kommer man då enklast åt bränslepumpen? :G

alltså, varför skulle någon ta sig tid att förklara var soppapumpen sitter om du ändå inte tar till dig svaren du får? för att inte tala om tipa om en bättre pump från Walbro som passar bolt on...

Bilen har gått ca 19k.
För att alla jag pratar med säger olika saker och många har rekommenderat K-sprit medans endast du i tråden säger att det redan finns i bensinen, för att jag skall kunna utveckla mig mer och faktiskt lära mig mer om just bilar, så tja, det blir lite som i tv-programmet fråga publiken, Men vad vet jag?

Men varför säger alla att det är så bra med just K-sprit om det redan finns i bensinen, är det en myt att man skall hälla i det i tanken, eller räcker det som redan finns i soppan inte till för att binda vattnet?

Tack alla som har svarat i tråden, jag försöker tillgodogöra mig svaren så gott som det går.

Torpis: Jag var inne lite på att byta bränslepump till någon annan och hittade faktiskt en sådan walbro pump som jag blev lite sugen på, känns lite som att man lika gärna kan prova något annat som är "bättre" när ändå original har lagt av. ?
rekommenderar du den racingpumpen från Walbro (Ex. radiopower). ? istället för original.
Bilen är ej trimmad än, kanske kommer köra med något steg 1 chip lite längre fram eller liknande.

Forummoderator
10 576 Inlägg
14 januari 2009
#17
JLind skrev:
så tja, det blir lite som i tv-programmet fråga publiken, Men vad vet jag?

har publiken någonsin rätt?

Jag vet ingen som haft vatten i tanken någonsin, i synnerhet inte de senaste 10 åren. Vet du?

många gammla vandringssägner som lever kvar...

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

89 Inlägg
14 januari 2009
#18
Crozzfire skrev:
Hej..

Brukar pumpen i tanken, "förpumpen" som lagt av, då går den bra vidd fulltank, men under halvtank brukar det uppstå, hade en Volvo turbo, när det började ladda så stannade den.

hade precis samma fel på en 740 TIC, värdelös under 1/4 soppa, blir väl för lite tryck då pumpen är defekt, jag bytte o bilen blev kanon


Sök