Hasselstrom skrev:
Har använt MÅÅÅÅNGA av biltemas färger.
Bättringsfärgerna som dom kallas är skit. Vissa fungerar men många är skit. (är olika beroende på vilken färg) Tex, den mörkgröna "metalliken är bra, men den vita är bara en genomskilnig sörja.
Färger som faktiskt är mycket bra (som jag personligen åker 5mil extra för att köpa just på biltema) är om jag skall måla blanksvart, silver, mattsvart eller klarlack.
Då är det:
Blanksvart: "Svart motorlack"
Silver: "Fälgfärg silver"
Mattsvart: "Värmefärg mattsvart"
Klarlack finns det bara en variant av.
Dessa färger är alltså nästan dom enda på biltema du kan köpa om du förväntar dej ett mycket bra resultat. Lyckas du inte med dessa färger bör du nog ser över ditt underarbete ordentligt.
De andra färgerna kan du säkert få till nåt halvpissigt med, men då åker jag hellre o köper en burk Multona på mekonomen med rätt färgkod, mm.
Sen finns det också riktiga skräckexempel som "biltemas Kromspray".... Kallar man de krom ska man fan kolla så man inte är blind. Om man dessutom rör vid de man målat efteråt (när den torkat allstå) blir det en svart fläck där man petat, samtidigt som färgen smetet av sej på dina händer...
Nåt annat som jag personligen Aldrig! mer gör är att köpa någon av Hagmans sprayfärger.
Har försökt i många år då man använt då och då, men alltid blir resultatet samma.. Den reser sig! Kvittar om det är vit, svart, klarlack eller grundfärg.. (Och nej, jag blandar inte).
Du kan ta en helt plåtren och köpa en burk "plåtgrund" och spraya. Första lagret går oftast bra, men andra lagret reser sig färgen bara! Och det kommer i från samma burk!!
Spelar ingen roll om man lägger vått i vått eller väntar en timme imellan... blir bara skit alltihop..
Visst ibland lyckas man, men jag köper hellre en riktigt färg än att tragla med skiten..
Mitt recept om du ska bättra på en bil billigt och snabbt:
Åk till ÖB där du köper spackel (pp100)
En burk "rostgrund" (Finns brun eller ljusgrå, beroende på om du har en ljus eller mörk bil)
En burk "Sprutspackel"
Samtliga grejjor du handlar från ÖB är Plastik Paddings.
Sen tar du färgkoden på bilen och ringer till mekonomen och ber dom blanda till en burk med rätt kulör.
(Färgen du får då, iaf här i stan, är Multonas).
Och till sist drar du till Biltema och köper en burk med klarlack.
Detta recept kör jag med, och alla färgerna lirar hur bra som helst ihop och är MYCKET lättarbetade.
Tack för mej!