3718
Sök

Biltemas bättringsfärg på plast?

Kanon..
1 473 Inlägg
21 januari 2009
Poolia skrev:
leksak skrev:
Autoexperten, mekonomen har ja för mig har.

Säljer inte Mekonomen Motip färger?

mvh

Är ganska säker på att de åtminstone har haft, sen om de har bytt nu de vet ja inte iof då det var några år sen jag köpte sprayfärg sist.

796 Inlägg
21 januari 2009
Mekonomen häromkling har multona, men de kan ju givetvis vara olika vissa butiker.

Som sagt undvik helst hagmans färger.. usch..

brett ställ, lördakväll!
"Kan de va så att turbon inte får tillräkligt med bensin eller?"

78 Inlägg
21 januari 2009
Trådstartare
Var på mekonomen idag. tyvärr passade inte färgen, rätt färgkod och namn men fel nyans neutral
ska göra ett nytt försök på en annan mekonomen imorron då dom hade en GM färg till big_smile
Senast redigerat av Poolia (21 januari 2009)

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Hej hej. Nu kommer jag in å gör ett trådlyft igen.

Jag har en liten bakspoiler som ska på min passat var 00- jag tänkte höra vad för spray ni använd er av? Den ska va samma färg som bilen. Sen tänkte ja spraya primer - färg - glans. Vart köper ja dessa med kvalla eller duger biltema?

Kan nämna att jag har garage me värmd å där kan den sen få torka i 24h som bruka vara standardtork på de flesta sprayar. Tack till hjälp!

B5 #001

Xenoholic
2 559 Inlägg
26 januari 2012
Blir inte bra att lacka såna "stora" grejer med sprayburk tyvärr hmm
Men annars finn det ju vissa firmor som kan fixa "riktig" billack i sprayburk på beställning smile

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Okej va synd =\ ja få kolla runt här i stan nånstans om de kanske finns nån utväg så ist. För ja vill självklart att färgen ska sitta bra!

B5 #001

Xenoholic
2 559 Inlägg
26 januari 2012
F-Tar skrev:
Okej va synd =\ ja få kolla runt här i stan nånstans om de kanske finns nån utväg så ist. För ja vill självklart att färgen ska sitta bra!

Sitter kanske den gör, men brukar bli flammigt o dant. bättrade lite på min 9-3a o det var inte ens likt org färgen heller hmm

En SAAB utan turbo är som en räkmacka utan räkor ;)
Åker SAAB 9-5 Aero , SAAB 9-3 Nordic 333 concept ,Subaru Forester 2.5 XT eller en än så länge turbolös Honda CBR 929 Fireblade beroende på väder o humör :D

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Okej. Tack för hjälpen. Man vill ju de ska bli bra smile men håller på å snacka me e kille som vet så de bör ordna sig!

B5 #001

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Men du råkar inte veta märke eller så på sprayen som du mena "riktig" billack?

B5 #001

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
26 januari 2012
Vad är det för "plast" som ska lackas?... det finns extremt mycket olika plastsorter.
Men är det en originalspoiler gissar jag på att det är ABS.
Vid lackering av "feta" plaster måste man se till att grunden blir bra.

* Rugga upp ytan med max 400p papper.
* Lägg några lager med plastgrund/plastprimer
* Slipa över lätt med fint papper 1000-2000p
* Lägg på slipgrund
* Finslipa igen
* På med lack (optimalt är att lägga på med spruta på så stora ytor, alternativt köpa som nämnt tidigare riktig lack på burk)
* Klarlacka

Riktig lack itryckt på burk går ibland köpa på mekonomen... annars finns det på nätet bara du har en färgkod.

.

Mvh Kenta Edvardsen
Ordförande i NORDISKA X40 KLUBBEN
PROJEKTTRÅDEN: SOUL FIRE - MAKEOVER
SPONSORER: BILRADIOHUSET | HOVA.COM | BILLACKERING.EU

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Oj att de va så mkt. Inte bara, bara heller. Här är en länk på vingen ja köpt. Säljes omlackerad http://www.scstyling.com/vinge-vw-passa … -2199.aspx

Enklast möjligast men endå bästa möjligast är vad jag strävar efter. Att lackera vingen ska inte kosta mer än summan ja köpte den för

B5 #001

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
26 januari 2012
F-Tar skrev:
Oj att de va så mkt. Inte bara, bara heller. Här är en länk på vingen ja köpt. Säljes omlackerad http://www.scstyling.com/vinge-vw-passa … -2199.aspx

Enklast möjligast men endå bästa möjligast är vad jag strävar efter. Att lackera vingen ska inte kosta mer än summan ja köpte den för

Aaaahaaa.... missuppfattade lite där och trodde att det var en hel kofångare du skulle lacka.

Det står ju dock inte vad det är för material på vingen.
Är det abs-plast så bör du göra som jag beskrev. Det blir ju inte så dyrt utan det blir ju en del arbete bara.
Istället för slipgrund kan du använda sprutspackel.

Är vingen i glasfiber så gör du ungefär likadant bara att hoppa över plastprimern.

Hur som helst så blir det ju bäst att göra det med spruta (biltemas funkar fint) men det blir nog bra med burk också då det inte är så väldigt stora ytor ändå.

.

Mvh Kenta Edvardsen

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Okej tack för svar. Jag kan maila dom å höra vad de e för typ av material.

Du rekommenderar inte biltemas iaf? wink har använt de en gång faktiskt på en spacklad+ slipad plåtrepararion på bakskärmen. Körde primer, lack, sen glans. (mgrön) De vart dugligt

B5 #001

Billackerare
174 Inlägg
26 januari 2012
Han här säljer Billack på sprayburk, hur bra som helst. Kör efter färgkod, kör en plastprimer först om du är orolig. Men har kört utan och det fungerar. Det är i förarbetet det ligger i. Slipa ordentligt.
http://www.autorefinish.se/shop/?artnr=.2+Fill+in

Från
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113109/113109-432d68dd66fb18ae0431b84c44639878.jpg
till
https://www1.garaget.org/gallery/images/114/113109/113109-3f5bfe2bfe7f56b4ed8167ce2a5aa7f0.jpg

I not sick, I just need help. :P
Det är inte farten som dödar, utan smällen. Eller som dom säger overseas, It's not the fart that kills, it's the smell.
http://julle74.deviantart.com/gallery/

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Jämarns! Såg bra ut de där. Fast ja ska inte laga, utan bara spraya direkt på en olackerad Spoiler. Funkar lika bra endå kanske?

B5 #001

Billackerare
174 Inlägg
26 januari 2012
Japp det gör det. Trixet med att spray med burk är att dimma lagren mycket (inte gå för nära med burken). För då får du en mörkare flop, nyans där. Men det tråkiga är att om du ska dra på klarlack så får du typ smeta på 5-6 lager. Kanske om du hittar en annan cap, här kanske http://www.highlights.nu/index.php?setI … rch_brand= Som smetar på ordenligt, men passa så det inte rinner. Inget sabbar ens jobb som en jäkla rinning yikes mad. Man tror man lagt en skön blank yta, kommer tillbaka och ser en rinnig yikes sad Lycka till big_smilebig_smile
Senast redigerat av Enz0 (26 januari 2012)

I not sick, I just need help. :P
Det är inte farten som dödar, utan smällen. Eller som dom säger overseas, It's not the fart that kills, it's the smell.
http://julle74.deviantart.com/gallery/

1 335 Inlägg
26 januari 2012
Bra tips! Tack ska ni ha. De ska nog bli prima smile

B5 #001

SOUL FIRE ENTERTAINMENT
779 Inlägg
26 januari 2012
F-Tar skrev:

Du rekommenderar inte biltemas iaf? wink har använt de en gång faktiskt på en spacklad+ slipad plåtrepararion på bakskärmen. Körde primer, lack, sen glans. (mgrön) De vart dugligt

Ja maila dom och kolla om du är osäker på vad det är för material. Men skulle nog tro att det är glasfiber.
Är det glasfiber så slipper du ju som sagt ett par steg primer och slipning.
Men hur som helst så bör du använda slipgrund/sprutspackel men vingen kan nog troligtvis vara grundlackad redan så du kanske kan hoppa det med. big_smile
Kolla med SC Styling vad de tycker.

Har aldrig provat biltemas färger så kan inte yttra mig om det. Har jag använt sprayburk har det varit antingen multona eller såkallad riktig lack wink

Mvh Kenta Edvardsen

1 335 Inlägg
26 januari 2012
premonitioner skrev:
F-Tar skrev:

Ja maila dom och kolla om du är osäker på vad det är för material. Men skulle nog tro att det är glasfiber.
Är det glasfiber så slipper du ju som sagt ett par steg primer och slipning.
Men hur som helst så bör du använda slipgrund/sprutspackel men vingen kan nog troligtvis vara grundlackad redan så du kanske kan hoppa det med. big_smile
Kolla med SC Styling vad de tycker.

Har aldrig provat biltemas färger så kan inte yttra mig om det. Har jag använt sprayburk har det varit antingen multona eller såkallad riktig lack wink

Kung big_smile Ja jag väntar på svar nu ifrån dom. Som sagt, enklast möjligast och bästa möjliga! smile Hoppas den är grundbehandlad så de e bara å köra!

Jo jag frågade dem va dom tyckte.. dom sa de som jag inte kommer att göra, lämna in den för lackering.

B5 #001

* Studerande *
563 Inlägg
26 januari 2012
Även jag tog kontakt med autorefinish.se samt tipro.se. Skall se om de har billack/färg i min kulör. Behöver lacka om ko/stötfångaren en anning efter en "liten olycka". big_smile

Enzo > Blev ett bra resultat de där! smile

Sök