Ska ut och mäta resistansen snart. Men jag ska ändå prova att byta så att neonrören har egen spänningsmatning. Tror inte heller att de påverkar. Men det känns iaf bättre att köra slutstegen separerade från neonet.
Neonrören har dock inte varit på hela tiden, och störningarna har då funnits kvar iaf.
Men jag slutar tidigt imorgon så jag tänkte jag skulle koppla slutsteget till ett annat batteri. (tar nog minst 2timmar att komma åt för alla högtalarkablar som ligger bakom steget )
Var ute och skruvade ner hela handskfacket för att smidigt komma åt allting. Mätte då mellan lågnivåjorden och jorden på steget och det visade 998ohm. Så 1kohm stämmer ju. Tog även bort plus och minus och satta tillbaka dem och skruvade fast dem så in i.... Skarvade också så att slutstegen går på antennspänningen. Så nu finns det inget som kan störa den vägen.
Såg även att mina lilla förgreningsdosa för lågnivåerna hade åkt ner från sin "hylla" där jag har lagt den. Så ena lågnivåutgången ut från boxen hade lossnat från själva boxkanten (svårt att förklara)
Så då blev man sådär glad igen och tänkte "Ja men det är ju bara för att det inte var ordentlig kontakt för jorden där" Kopplade ur boxen gick in och pillade lite. Satte sedan tillbaka den. MEN!!! likförbannat så tjuter det när jag sätter på stereon.
Imorgon ska jag pilla lite mer och ska då som sagt prova att köra steget med ett annat batteri.
Hmm... jag har läst tråden lite då och då.. men kommer inte ihåg allt som skrivits.
Men jag funderar (kanske har varit uppe förr?), även fast jag inte är kunnig på bilstereo destomer, eller elektronik överhuvudtaget.. Så funderar jag på om det inte kan ha med antennkablen att göra? Den går ju oftast på någon av sidorna under instegslisten, kanske bredvid ström eller lågnivå?
Jag sitter säkert på Monarken nu och hunnit med några mil redan, men kan inte antennkabeln på nå sätt ta upp störningar som sen spökar i huvudenheten ?
Edit; Läste nu hela tråden.. de verkar som du testat de mesta.
Så länge du inte går lugnt och metodiskt till väga är det bara ren tur om du skulle hitta problemet. Följ felsöknings-schemat du fick längre upp! Hjälper inte det har jag en länk till.
När jag läser saker som neonrör, egenbyggda lågnivåsplittar, antennkablar så ringer varningsklockorna. Börja från början med ett minimum av grejor.
// Gurra BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.
Jag var nu ute och provade och köra steget till framhögtalarna på ett annan batteri. Detta hjälpte ju såklart inte
Mätte mellan jorden och plusen på steget. Och de har kontakt med varandra. Antar att det inte behöver betyda att det är något fel. Eller?
Mätte också på högtalarutgångarna på steget. Alla utgångar har kontakt med alla. Och mäter jag mellan plus och minus på högtalarna så har de ju kontakt.
Men jag kan ju stänga av alla lysen genom att dra det där "lysvredet" till 0. Men det kanske inte är samma sak som att koppla ur dem helt?
Koppla ur dem helt, eftersom dem fortfarande finns med i systemet om du bara stänger av på vredet. Kan ju vara nåt knas med det där, tycker dock själv det låter väldigt långsökt..
Var nu ute och testade och koppla ur Xenon-lysena. Inte den minsta skillnad. Och nu kör jag ju också slutsteget på ett annat batteri som är helt frånkopplat från resten av systemet.
Så det är nog något in i stereon som gör så att det låter så
Var nu ute och testade och koppla ur Xenon-lysena. Inte den minsta skillnad. Och nu kör jag ju också slutsteget på ett annat batteri som är helt frånkopplat från resten av systemet.
Så det är nog något in i stereon som gör så att det låter så
som sagt har du testat att jorda lågnivåjorden i karossen???
troligtvis har du brännt din signal jord.
om du då jordar den yttre delen av RCA kontakten(signal minus) i karossen så borde störningen bli mindre.. inte helt rätt men de brukar funka.
Skriv ned allt du har provat nu så får vi se vad det finns kvar att prova.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?
Måste bara börja med att skratta lite åt mig själv faktiskt. Har löst problemet nu. Och det är sjukt simpelt.
Det är min egen lilla splitterlåda som har varit felet hela tiden. Kopplade ur alla kablarna ur den och körde direkt från stereon, och då fungerade det perfekt. Kopplade jag då in EN valfri kabel i denna boxen så blev det störningnar direkt.
Grejen är ju den att jag har testat att koppla ur alla kablarna ur den två gånger innan. Men jag kom nu på varför det blev störningar då;
Första gången var det för att jorden var av i den där adaptern till lågnivån i stereon. Då tänkte man ju inte att det var fel på boxen eftersom det blev samma fel med den urkopplad.
Andra gången jag testade att dra ur kablarna så var det kortslutning mellan signalledaren och jorden i lågnivån ut från stereon. Trodde ju inte heller då att det var fel på boxen eftersom felet var detsamma med den urkopplad.
Men nu är jag alltså 100% säker på att det är boxen.
Måste verkligen ge stort tack till er alla som verkligen försökt hjälpa mig och gett mig tips.