4427
Sök

Generatorvinproblemet LÖST. TACK ALLA! Ny fråga nu :)

Gasglad
3 244 Inlägg
28 januari 2009
#81
Fick tillbaka min stereo ifrån reparation, även fast jag jordade lågnivån så fanns där brus och vin, nu efter reperation är allt oljud veck wink

//Carfreak

Konstruktör
1 053 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#82
Ska ut och mäta resistansen snart.
Men jag ska ändå prova att byta så att neonrören har egen spänningsmatning.
Tror inte heller att de påverkar. Men det känns iaf bättre att köra slutstegen separerade från neonet.

Neonrören har dock inte varit på hela tiden, och störningarna har då funnits kvar iaf.


Men jag slutar tidigt imorgon så jag tänkte jag skulle koppla slutsteget till ett annat batteri. (tar nog minst 2timmar att komma åt för alla högtalarkablar som ligger bakom steget big_smile)


Konstruktör
1 053 Inlägg
28 januari 2009
Trådstartare
#83
Var ute och skruvade ner hela handskfacket för att smidigt komma åt allting.
Mätte då mellan lågnivåjorden och jorden på steget och det visade 998ohm. Så 1kohm stämmer ju.
Tog även bort plus och minus och satta tillbaka dem och skruvade fast dem så in i....
Skarvade också så att slutstegen går på antennspänningen. Så nu finns det inget som kan störa den vägen.

Såg även att mina lilla förgreningsdosa för lågnivåerna hade åkt ner från sin "hylla" där jag har lagt den. Så ena lågnivåutgången ut från boxen hade lossnat från själva boxkanten (svårt att förklara)

Så då blev man sådär glad igen och tänkte "Ja men det är ju bara för att det inte var ordentlig kontakt för jorden där"
Kopplade ur boxen gick in och pillade lite. Satte sedan tillbaka den.
MEN!!! likförbannat så tjuter det när jag sätter på stereon.

Imorgon ska jag pilla lite mer och ska då som sagt prova att köra steget med ett annat batteri.
Senast redigerat av NdL (28 januari 2009)


16 197 Inlägg
29 januari 2009
#84
har du testat att jorda lågnivåjorden i karossen??

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 januari 2009
#85
Hmm... jag har läst tråden lite då och då.. men kommer inte ihåg allt som skrivits.

Men jag funderar (kanske har varit uppe förr?), även fast jag inte är kunnig på bilstereo destomer, eller elektronik överhuvudtaget.. Så funderar jag på om det inte kan ha med antennkablen att göra? Den går ju oftast på någon av sidorna under instegslisten, kanske bredvid ström eller lågnivå?

Jag sitter säkert på Monarken nu och hunnit med några mil redan, men kan inte antennkabeln på nå sätt ta upp störningar som sen spökar i huvudenheten ?

Edit; Läste nu hela tråden.. de verkar som du testat de mesta.



Mvh Tommy
Senast redigerat av te_wik (29 januari 2009)

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

1 631 Inlägg
29 januari 2009
#86
Så länge du inte går lugnt och metodiskt till väga är det bara ren tur om du skulle hitta problemet. Följ felsöknings-schemat du fick längre upp! Hjälper inte det har jag en länk till.

När jag läser saker som neonrör, egenbyggda lågnivåsplittar, antennkablar så ringer varningsklockorna. Börja från början med ett minimum av grejor.

// Gurra
BMW 530 med Alpine F1 Status, Scanspeak Illuminator, 2 x Genesis DMA, 4 x Genesis DMX
Tävla i bilstereo? Besök Svenska Bilstereoförbundet för info.

Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#87
Ska snart ut och pilla lite till.
Ska göra allting grundligt nu.

Jag har provat att köra utan min hemmagjorda splitter, och även utan neonrören. Men det är ingen skillnad.


Jag använder de medföljande filterna för diskanterna och 6.5"arna.

Kommer inte ihåg ifall störningarna är kvar efter jag slår av stereon. Men ska kolla upp det.

Stereon får sin ström genom "originalkablaget" förutom jorden.

Inga laddare sitter i bilen.

EftermarknadsXenon sitter i bilen på hel och halvlyse.

Har provat och sänka höja gainen, men allt som händer är ju bara att "volymen" på tjutet minskar.

Men ska som sagt snart ut och mäta på alla kablar så inget ligger emot, och så ska jag prova med ett annat batteri.


Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#88
Jag var nu ute och provade och köra steget till framhögtalarna på ett annan batteri.
Detta hjälpte ju såklart inte smile

Mätte mellan jorden och plusen på steget. Och de har kontakt med varandra.
Antar att det inte behöver betyda att det är något fel. Eller?

Mätte också på högtalarutgångarna på steget. Alla utgångar har kontakt med alla.
Och mäter jag mellan plus och minus på högtalarna så har de ju kontakt.

Ska det verkligen vara så?


Försöker iaf
12 819 Inlägg
29 januari 2009
#89
Ta bort xenonet, jag lovar att problemet ligger där. (brukar oftast bara störa radion).

Mvh Tommy

Ställ inte cykeln utanför stället, ställ den i stället istället.
Projekttråden - Handlar om en gammel Audi 100 2.3E och en Audi 100 Tqs. Typ44, det är kärlek det!

Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#90
Kan prova att koppla bort det.

Men jag kan ju stänga av alla lysen genom att dra det där "lysvredet" till 0.
Men det kanske inte är samma sak som att koppla ur dem helt?


dARKiE
5 031 Inlägg
29 januari 2009
#91
NdL skrev:
Kan prova att koppla bort det.

Men jag kan ju stänga av alla lysen genom att dra det där "lysvredet" till 0.
Men det kanske inte är samma sak som att koppla ur dem helt?

Koppla ur dem helt, eftersom dem fortfarande finns med i systemet om du bara stänger av på vredet. Kan ju vara nåt knas med det där, tycker dock själv det låter väldigt långsökt..

MITT BMW 328i E36 PROJEKT Just nu, SÅLD..
MITT BMW 525i E39 PROJEKT Just nu, väntan på M5-optiken... Fälgarna monterade

Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#92
Var nu ute och testade och koppla ur Xenon-lysena.
Inte den minsta skillnad. Och nu kör jag ju också slutsteget på ett annat batteri som är helt frånkopplat från resten av systemet.

Så det är nog något in i stereon som gör så att det låter så hmm


16 197 Inlägg
29 januari 2009
#93
NdL skrev:
Var nu ute och testade och koppla ur Xenon-lysena.
Inte den minsta skillnad. Och nu kör jag ju också slutsteget på ett annat batteri som är helt frånkopplat från resten av systemet.

Så det är nog något in i stereon som gör så att det låter så hmm

som sagt har du testat att jorda lågnivåjorden i karossen???

troligtvis har du brännt din signal jord.

om du då jordar den yttre delen av RCA kontakten(signal minus) i karossen så borde störningen bli mindre.. inte helt rätt men de brukar funka.smile

"Testar man inte så får man aldrig veta"

Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#94
Oj, glömde svara på ditt förra inlägg.

"Tyvärr" så är signaljorden hel i stereon. För ifall jag lägger RCA-kontakten mot stereo-chassit så blir det ingen skillnad.


1 785 Inlägg
29 januari 2009
#95
Skriv ned allt du har provat nu så får vi se vad det finns kvar att prova.

Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?

Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#96
Filtrerna ligger bakom steget ungefär.
Har provat att ha dem en bit bort, men det är ingen skillnad på ljudet.

Kablarna till diskanterna är inte kortslutna de heller hmm
Så jag vettifasen alltså vad det är som kan vara fel.


Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#97
Sammanfattning.

Provat 3olika stereos. Alla stereos har kontakt mellan lågnivåjorden och chassit på stereon.

Mätt alla högtalarkablar så att ingen går emot bil-chassit.

Provat att dra en kort lågnivåkabel direkt från stereon till slutsteget.

Tagit ur plus och minuskablarna ur steget och satt tillbaka dem igen för att försäkra mig om att de verkligen sitter!

Jordat stereon i samma jordpunkt som slutsteget.

Kopplat om så att stegen får sin remote från antennen så att de inte störs av neonrör osv.

Kört slutsteget på ett separat batteri.

Kopplat ur framlyktorna helt.


Har troligtvis glömt 10saker som jag har provat hmm


red daddy
29 januari 2009
#98
Hur är skicket på tändkablar osv? En jävla rövare men man vet ju aldrig...

"Slitna tänddelar som fördelarlock/tändkablar ger misständningar som kan skada elektronik" hmm
/Stefan

21 761 Inlägg
29 januari 2009
#99
Grejen är ju att störningarna hörs även med avstängd motor. smile

Står i inlägg #8.
Senast redigerat av Drönirettab (29 januari 2009)

Konstruktör
1 053 Inlägg
29 januari 2009
Trådstartare
#100
Okej.

Måste bara börja med att skratta lite åt mig själv faktiskt.
Har löst problemet nu. Och det är sjukt simpelt.

Det är min egen lilla splitterlåda som har varit felet hela tiden.
Kopplade ur alla kablarna ur den och körde direkt från stereon, och då fungerade det perfekt.
Kopplade jag då in EN valfri kabel i denna boxen så blev det störningnar direkt.

Grejen är ju den att jag har testat att koppla ur alla kablarna ur den två gånger innan.
Men jag kom nu på varför det blev störningar då;

Första gången var det för att jorden var av i den där adaptern till lågnivån i stereon.
Då tänkte man ju inte att det var fel på boxen eftersom det blev samma fel med den urkopplad.

Andra gången jag testade att dra ur kablarna så var det kortslutning mellan signalledaren och jorden i lågnivån ut från stereon.
Trodde ju inte heller då att det var fel på boxen eftersom felet var detsamma med den urkopplad.


Men nu är jag alltså 100% säker på att det är boxen.



Måste verkligen ge stort tack till er alla som verkligen försökt hjälpa mig och gett mig tips.



Sök