Tro det eller ej, men jag är inte helt död än...
Som sagt har motorn / låda renoverats.
Var lite väntetider på delar då jag var tvungen att ta allt från England.
Dels för att utbudet är bättre där, och dels för att priserna där är mer realistiska för en arbetslös jävel som mig.
Slipade ner blocket så att nya färgen ska få fäste.
Sen på med några lager svart motorlack, bästa sättet för att motverka rinningar är att lacka varje sida av blocket för sig, liggandes.
Tar dubbelt så lång tid, men resultatet blir bra...
Veven är rengjord och inspekterad, tipp-topp.
Och motorns inre är också ordentligt tvättat och inspekterat.
Cylindrarna är honade och redo för nya kolvringar.
Nya lager till vev och stakar.
Och nya ringarna.
Kolvarna rena och redo att flytta hem igen
Och allt på plats igen...
Toppen är hos Rosencrantz för byta av ventilstyrningar och för en finputsning av den tidigare portningen.
Till de delar jag tror intresserar folk i den här delen av forumet då!
Dörrsidorna är slipade efter sista lagret av slipgrund.
Sen tar man fram sitt Fastbound 30 smurflim och börjar plaska på vinylen.
Och om ni stänker ner i hela köket så gör rent innan sambon kommer hem... ett tips bara.
Eiffel 65 - I'm Blue
Efter ca 8 timmar ser det ut såhär
Penslat insidan på kanterna av dörrsidan.
Och utsidan.
Efter att det torkat ser det ut såhär...
"Ja, jag är lite överpedagogisk!
men jag får mycket frågor om hur man arbetar med vinyl, så jag tänkte visa tydligt hur det ser ut när limmet är blött / torrt."
Och så på med vinylen bara, inga konstiga former, så det var bara att värma lite lätt och forma efter behag...
Första gången jag använder superstretchen från Top n trim.
Lite blandade känslor gällande kvalitèn, men den är tunn och lättthanterlig!
Sen limmade jag tillbaka kudden ovanför armstödet och limmade / skruvade i kartfacket igen.
Fyllde ut alla hålrum runt kartfacket med konstruktionslim, en gummiaktig massa som motverkar att den tunna plasten i kartfacket leker rövare och orsakar missljud.
Och nu är baksidan klar för lite dämpning och att målas med tätskikt för våtrum.
Och slutresultatet med allt utom dörröppningen på plats ser ut såhär.
Inga dramatiska former utan så nära orginal som möjligt...
Smaken är som baken, och jag gillar inte lackade inredningsdetaljer och former som skär sig mot resterande inredning.
Inte i min egen bil iaf...
Instrumentbrädan då?
Efter mycket om och men lyckades jag få till den så att alla friskluftsblås och instrument passade igen.
Och extramätarna valde jag att slipa ner ringarna på för att få lite alufinish utöver pedaler, växelspaksknopp mm.
Inte bestämt mig än om jag ska behålla dom i det här utförandet eller om dom ska bli svarta igen
Smakråd?
Inte riktigt klar än, men provmontering av allt för att kolla utrymme med vinylen på plats.
Spillbitarna från dörrarna kom till användning på baksidan av brädan.
Kanske gör dom nytta där, kanske inte?
En diskant! spännande va?
Mvh Patrik Nisser