4413
Sök

Motorrenovering, 760 Turbo

194 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#1
Tja!

Har tänkt att motorrenovera min 760 turbo av årsmodell -90.
Tanken är att byta alla lager, packningar mm samt kolvringar och kolvbultslagringar.
Allting ska även målas upp och göras fint:)

En del uppgraderingar kommer även göras, så som 531 topp med passande kam och större turbo.

Kom gärna med tankar, ideer, erfarenheter och förslag som kan vara till hjälp:)

Mvh Christoffer



https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/548980_229kae.jpg
Motorn på väg ut ur bilen:)




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/548983_6iaw2x.jpg
Håller på att plocka ner motorn..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/548985_xp0ts6.jpg
Såhär långt kom jag idag.. Ska fixa verktyg för att låsa veven då jag ej har någon tryckluft..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

1 196 Inlägg
19 januari 2009
#2
ser ut som en bra början, började precis med ett eget projekt med min 740, du kan gärna kolla in smile

194 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#3
Spiike skrev:
ser ut som en bra början, började precis med ett eget projekt med min 740, du kan gärna kolla in smile

ja, får hoppas allt går bra:) japp det ska jag..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

53 Inlägg
19 januari 2009
#4
Köp en billig kompressor, går på en tusenlapp och är värd sin vikt i guld.

Lycka till med bygget!

194 Inlägg
19 januari 2009
Trådstartare
#5
zkumboll skrev:
Köp en billig kompressor, går på en tusenlapp och är värd sin vikt i guld.

Lycka till med bygget!

ja det står högt på önskelistan.tongue
tack så mkt!

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

194 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#6
Här kommer en liten update..


Blev inte så mycket gjort idag. behöver en hylsa som passar på vevlageröverfallen..




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/549440_vx8qy0.jpg
Kamremmen borta..








https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/549442_4yf2kq.jpg
Bara kolvar, stakar och veven kvar..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
#7
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Volvo for life
571 Inlägg
20 januari 2009
#8
TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

Det är för att han har 940i front på en 740 = 760 eller till exempel 940i med 960/s90 front, då skriver man de tongue

Volvo for life

194 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#9
TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

760 och 960 gjordes ju båda med antingen 6cyl. motor eller med överladdad 4:a. /60 betydde inte bara att det var 6 cylindrar, detta var ju den lite mer exklusiva modellen, lyxmodellen;)

Tack!, japp det ska jag göra:)

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
#10
Elmersson skrev:
TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

760 och 960 gjordes ju båda med antingen 6cyl. motor eller med överladdad 4:a. /60 betydde inte bara att det var 6 cylindrar, detta var ju den lite mer exklusiva modellen, lyxmodellen;)

Tack!, japp det ska jag göra:)

Aha, där ser man.
För övrigt var ju 160, 260, sexcylindriga, så jag tänkte att de fortsatte i samma stil. tongue

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

194 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#11
steena skrev:
TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

Det är för att han har 940i front på en 740 = 760 eller till exempel 940i med 960/s90 front, då skriver man de tongue

Nja, det kan ju stämma till viss del men jag har ju en 760 med s90 front..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

194 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#12
TurbOla skrev:
Elmersson skrev:
TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Men lycka till, och du får lägga upp en bild på hur ramlager och vevlager mår. tongue

760 och 960 gjordes ju båda med antingen 6cyl. motor eller med överladdad 4:a. /60 betydde inte bara att det var 6 cylindrar, detta var ju den lite mer exklusiva modellen, lyxmodellen;)

Tack!, japp det ska jag göra:)

Aha, där ser man.
För övrigt var ju 160, 260, sexcylindriga, så jag tänkte att de fortsatte i samma stil. tongue

ja jo det stämmer ju!smile Men de ändrade väl på det sen.. Står ju i regg pappren att det är en 760.smile

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

Driftmeister
218 Inlägg
30 januari 2009
#13
fin fint! smile mycket updates med bilder vill vi ha nu smile lycka till! smile

Effekten vår, som i blocket äro. Helgat varde ditt laddtryck . Tillkomme mitt fordon. Ske din hastighet såsom på vägen, så ock på strippen. Vårt dagliga mek giv oss idag,och förlåt oss våra böter, såsom ock vi förlåta dem som oss snabbare äro, och inled oss icke i fartkontroller utan fräls oss ifrån laser. Ty vridet är ditt och kraftutvecklingen och hastigheten.
Amen!

194 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#14
Här kommer lite bilder på lager, fick även hem min kam idag med:P

https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/560681_i65cxr.jpg
Vevlager






https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/560682_ba0pib.jpg




https://www1.garaget.org/gallery/archive/75936/560683_0my8j6.jpg
V-kamen!

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

356 Inlägg
3 februari 2009
#15
Intressant projekt..
Kommer följas smile

Fritidsforskare
344 Inlägg
3 februari 2009
#16
Fint projekt!. Men 780 finns också med turbo matad 4 vad jag har läst.

Mvh//Robin.

Dom kallar mig Danino

194 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#17
MrRefinement skrev:
Intressant projekt..
Kommer följas smile

gör gärna det:P

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

194 Inlägg
3 februari 2009
Trådstartare
#18
Zajpner skrev:
Fint projekt!. Men 780 finns också med turbo matad 4 vad jag har läst.

Mvh//Robin.

mycket möjligt, det är mer än vad jag vet..

Den som ingen Turbo har, han får åka utan bar! :)

1 196 Inlägg
3 februari 2009
#19
fan det går ju bra för dej

Volvoskadad
6 017 Inlägg
3 februari 2009
#20
TurbOla skrev:
Lite nyfiken, varför skriver alla 760 och 960 turbo, när det sitter en 4a i? tongue
Då blir det ju 740 och 940 turbo... wink

Om du resonerar så sitter de ju en 8:a i 480 wink

Jonas


Sök