3419
Sök

Passar 2.5 veven i 2.0 motor utan modningar (Volvo 2.0 Vitmotor)

167 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#1
Tjena, håller på och ska renovera min motor med H-profil mm, men jag har 2 liters motorn och kan få ta på en vevaxel från en 2.5 liters SE motor, passar den i min utan problem elr ska jag försöka få tag på en 2.3 vev?

Mvh Rasmus

Överladd<3

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
#2
Veven från en 2,5a och stakar och kolvar från en 2,3a så får du 2,3 liter. wink

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

167 Inlägg
5 februari 2009
Trådstartare
#3
Okej smile kan jag köra på 2.3 vev och kolvar från en 2.5a och H profil till det i en 2.0 motor?tongue

Överladd<3

8 250 Inlägg
5 februari 2009
#4
2,5 kolvar passar inte i en 2,0 pga att det skiljer 2mm i diameter mellan dem. Kolvarna måste du ta från en 2,3 om du inte borrar upp till 83mm.


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 februari 2009
#5
TurbOla skrev:
Veven från en 2,5a och stakar och kolvar från en 2,3a så får du 2,3 liter. wink

en 2.0  t5a som jag rev satt de 90mm vev i

samma som satt i en 2.4:a jag rev ?

hur går de ihop å så fall ?


8 250 Inlägg
5 februari 2009
#6
Xuri skrev:
en 2.0  t5a som jag rev satt de 90mm vev i

samma som satt i en 2.4:a jag rev ?

hur går de ihop å så fall ?

Va satt det för kolvar i den? För med gamla vanliga 2,0 kolvarna så skulle den motorn inte ens gå runt?


One Man Clan
4 287 Inlägg
5 februari 2009
#7
Marlboroman skrev:
Xuri skrev:
en 2.0  t5a som jag rev satt de 90mm vev i

samma som satt i en 2.4:a jag rev ?

hur går de ihop å så fall ?

Va satt det för kolvar i den? För med gamla vanliga 2,0 kolvarna så skulle den motorn inte ens gå runt?

2.0an revs pga av att de var dåligt komp

2.4an (b5244s) byttes pga av att den gått kok å blocket nog inte var som de skulle...båda motorerna hade gått runt å körts flera tusen mil wink

Å båda vevaxlarna såldes å vet att de var 90mm båda ... 2.0veven var den tunga å 2.4 veven var nya modellen..


Reservdansk
6 271 Inlägg
6 februari 2009
#8
Xuri skrev:
TurbOla skrev:
Veven från en 2,5a och stakar och kolvar från en 2,3a så får du 2,3 liter. wink

en 2.0  t5a som jag rev satt de 90mm vev i

samma som satt i en 2.4:a jag rev ?

hur går de ihop å så fall ?

Den gamla 2,5an som satt i 850 GLT är ju egentligen bara 2,4liter.
Det ska vara samma vev som till 2,3an, bara det att det är 83mm kolvar istället för 81mm.

Nyare 2,4 motsvarar ju gamla 850 GLT, om jag inte har helt fel.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

8 250 Inlägg
6 februari 2009
#9
Xuri skrev:
TurbOla skrev:
Veven från en 2,5a och stakar och kolvar från en 2,3a så får du 2,3 liter. wink

en 2.0  t5a som jag rev satt de 90mm vev i

samma som satt i en 2.4:a jag rev ?

hur går de ihop å så fall ?

Nån hade byggt om 2,0 till 2,3 eftersom 2-liters alltid har 77mm vevaxel till skillnad från de övrigs 90mm


167 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#10
Hmm, fick reda på att 2.3 kolvarna är kompsänkta gämfört 2.0an, men varför sänkta kompen om jag nu ska trimma? elr om jag kör med 2.3 vev, H-profil, 2.0 kolvarna. kommer kolvarna då ha lite äventyr med toppen?  tongue Tacksam för svar alla hittils:)
Senast redigerat av XtremeStreetR (6 februari 2009)

Överladd<3

8 250 Inlägg
6 februari 2009
#11
Kolvarna i en 2 liters är 6,5mm högre, och med en 90mm vev så hamnar toppläget på kolvarna drygt 5mm upp i toppen


Meister
6 763 Inlägg
6 februari 2009
#12
XtremeStreetR skrev:
Hmm, fick reda på att 2.3 kolvarna är kompsänkta gämfört 2.0an, men varför sänkta kompen om jag nu ska trimma? elr om jag kör med 2.3 vev, H-profil, 2.0 kolvarna. kommer kolvarna då ha lite äventyr med toppen?  tongue Tacksam för svar alla hittils:)

Du vill ju inte ha för mycke komp eftersom att du ska åka med turbo. Kan bli lite svårt att ladda något utan att de spikar


167 Inlägg
6 februari 2009
Trådstartare
#13
camaro67 skrev:
XtremeStreetR skrev:
Hmm, fick reda på att 2.3 kolvarna är kompsänkta gämfört 2.0an, men varför sänkta kompen om jag nu ska trimma? elr om jag kör med 2.3 vev, H-profil, 2.0 kolvarna. kommer kolvarna då ha lite äventyr med toppen?  tongue Tacksam för svar alla hittils:)

Du vill ju inte ha för mycke komp eftersom att du ska åka med turbo. Kan bli lite svårt att ladda något utan att de spikar

Jaha då blire till att leta efter kolvar då:P Tack för svar:)

Överladd<3


Sök