3764
Sök

kan man ha ic utan turbo?

247 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#1
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

396 Inlägg
20 januari 2009
#2
varför ska du ha en ic om du inte har turbo?

247 Inlägg
20 januari 2009
Trådstartare
#3
johanhhh skrev:
varför ska du ha en ic om du inte har turbo?

jag bara tänkte om man kan ha de..
klart man ska ha turbo med:P

1 567 Inlägg
20 januari 2009
#4
MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

Vet du var en IC är ??

What does a 9 volt battery and a girls asshole have in common?
You know it's wrong, but sooner or later your gonna put your tongue on it
im not drunk that's just torque steer 3 MPS

689 Inlägg
20 januari 2009
#5
Ja om du har kompressor smile

Forummoderator
10 576 Inlägg
20 januari 2009
#6
MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

enligt allmäna gaslagen så blir komprimerad luft varm, därav att man kyler den innan motorn suger in den.  komprimerar man inte luften behöver man inte kyla den. det blir således ingen skillnad till det positiva med en IC utan överladdning.  Dock blir det alltid till det bättre med överladdning även om vissa väljer att köra utan av ena eller andra anledningen (oftast kunskapsbaserat felval...)

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-

Mr.
253 Inlägg
20 januari 2009
#7
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..
Senast redigerat av pwei (20 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo

582 Inlägg
20 januari 2009
#8
svar på frågan är ja du kan ha ic utan turbo.men den gör ingen nytta så spar på pengarna istället!!

hej

Långsam Perfektionist
4 800 Inlägg
20 januari 2009
#9
jes skrev:
svar på frågan är ja du kan ha ic utan turbo.men den gör ingen nytta så spar på pengarna istället!!

Ja men det lär ju bara bli mer motstånd för luften som ska passera genom IC:n wink Så det borde ju bli effektförlust istället.

Audiot som råkat ut för Subarusjukan

Meister
6 763 Inlägg
20 januari 2009
#10
pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue


Kattjäveln åt upp min kyckling!
6 170 Inlägg
20 januari 2009
#11
camaro67 skrev:
pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Nope, aldrig.

Det har med fysik att göra wink

"Att springa utan att man har polisen efter sig, tyder på att man har psykisk obalans" -blacken
"Köp inte en Saab utan turbo snälla, det är som att köpa en ostmacka utan ost." - Chrizz
http://glim.myminicity.com/env
Egen minecraftserver på esab86.no-ip.org :P

Reservdansk
6 271 Inlägg
20 januari 2009
#12
camaro67 skrev:
pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Tycker med det, kände på Turbo-Freddes intercooler-rör efter att vi kört ifrån BSR den 13e juni i somras.
Från turbon till intercoolern var röret VARMT och från intercoolern till insuget var det KALLT. tongue

Det gjorde nästan ont att ta på det kalla röret efter att ha känt på det varma... ganska stor temperaturskillnad vill jag lova.
Med det menar jag att det var kallare än utomhustemperaturen som måste legat på 20-25grader.
Senast redigerat av TurbOla (20 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet

Meister
6 763 Inlägg
20 januari 2009
#13
TBOC_Razor skrev:
camaro67 skrev:
pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Nope, aldrig.

Det har med fysik att göra wink

Men jag som hade mvg i fysik.. Men jag tycker ändå att de borde bli kallare när de blåser som satan i 100km/h. Men jag kan ha fel


Ratthållare PÅ Elite Nivå
5 650 Inlägg
20 januari 2009
#14
intercooler utan turbo lär ju vara mer för show än nytta "onödigt"


Volvoskadad
6 017 Inlägg
20 januari 2009
#15
camaro67 skrev:
TBOC_Razor skrev:
camaro67 skrev:

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

Nope, aldrig.

Det har med fysik att göra wink

Men jag som hade mvg i fysik.. Men jag tycker ändå att de borde bli kallare när de blåser som satan i 100km/h. Men jag kan ha fel

Tycker samma där. liksom sträck ut handen när du åker 100km/h nog fan blir den kall som fasen även om de är varmt ute...

Jonas

98 Inlägg
20 januari 2009
#16
Såhär är det angående ic.
Det är en värmeväxlare som kyller luft genom att strömma luft förbi den och med en tillräckligt stor ic så kan du åstadkomma riktigt låga temperaturer på grund av att det är ett så stort flöde på luften på utsidan jämfört med insidan. Därför kan det bli kallare än utomhus. PS Det är inte så jätte mycke fysik. Ds


1 291 Inlägg
20 januari 2009
#17
då kan man ju ställa sig frågan hur mycket flöde har man egentligen genom IC:n i 100km/h?
Har inte sett många som har fläkt bakom sin IC och luftflödet genom en frontmonterad IC kan ju inte vara något vidare eftersom det i många fall är rätt tätt bakom.


457 Inlägg
20 januari 2009
#18
Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

1 019 Inlägg
20 januari 2009
#19
Anledningen till att vi människor upplever det som kallare när det blåser beror på att vi är varmblodiga. När det blåser kommer mer värme ledes bort från våra kroppar vilket vi upplever som att det blir kallare.


Mr.
253 Inlägg
20 januari 2009
#20
Anledningen till att det är bättre att det "blåser" på en IC är ju för att uppvärmd luft från ICn blir fortare borttransporterad. Dvs ja det är bättre att ha bra flöde genom ICn. Då den 70-80 gradiga luften som åker in i ICn kyls bättre...

MEN!!!! Det blir aldrig kallare än utetemperaturen Även om vi människor uppfattar det så...

Tänk dig en sommardag med +15 (Sverige sommar) tongue
Tänk dig att bada i vatten +15....

Ganska stor skillnad på hur vi uppfattar temperatur i de 2 olika elementen?

Samma temperatur.. Men luften känns varmare då kroppen värmer upp luften omkring handen te.x Men vatten har mer "verklig" temperatur för oss om man kan säga så och är en jävel på att suga bort värme..
Senast redigerat av pwei (20 januari 2009)

Köpes:
18T Turbo


Sök