MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?
Jag tycker det är en mycket intressant fråga du ställer. Intercoolern kyler den komprimerade insugsluften från turbons tryck sida. För varje 0.1bar i laddtryck ökar temperaturen på insugsluften med ca 10graders celsius. Detta motverkar sedan intercoolern eller laddluftkylaren.
Frågan är om man skulle få en mätbar nytto effekt av att använda Intercooler på en sugmotor. Insugstemperaturen skulle klart blivit lägre vilket gör att man får in lite mer luft än om den är varmare, dessutom minskar risken för knackning. Möjligtvis skulle man kunna få en bränslesnålare motor om nu inte intercoolern utgör något större hinder för insugsluften.
Jag hoppas att vägverket förstår vikten av att hålla avstånd till framförvarande är minst lika viktigt som att hålla hastigheten i trafiken. När ska de börja den kampajen?