3737
Sök

kan man ha ic utan turbo?

8 156 Inlägg
21 januari 2009
#61
Pan skrev:
Nu ska jag tillföra min teori/fråga. tongue

Exempel:

Det är 25 grader ute alltså ICn är 25 grader. Du kör i 100km/h men IC är fortfarande 25 grader. Men sträcker man ut handen som är 37 så leder luften i farten 100km/h bort värmen så handen blir säg 30 grader. Men är det 37 grader ute blir det då kallare att sträcka ut handen i 100? Eller är jag helt fel ute.

Först och främst så är hudtemperaturen kring 27 grader. Om du kör i 100km/h så kyler du till slut ner huden på handen till 25 grader. Om det är varmare än hudens temperatur utomhus så värmer du upp handens hud istället. Testa att ta ett djupt andetag och blåsa luft på dig själv när du sitter i en bastu...

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

Meister
6 763 Inlägg
21 januari 2009
#62
VW_67 skrev:
camaro67 skrev:
pwei skrev:
Påminner mig om en tråd där en kille med en gammal merza skulle sätta på IC med strips, bara för han tyckte det såg coolt ut.

Men jag kan dra visan för dig om varför man har ic:

- Ic eller Intercooler har man på överladdade bilar för att kyla den luften som har blivit upphettad av turbon eller kompressorn.
- Luften som har passerat ICn har aldrig lägre temperatur än utomhus temperaturen...

Så varför ska du försöka kyla luft genom en IC när du får exakt samma temperatur på luften via ditt luftfilter? (Om du inte har satt luftfiltret precis vid avgasgrenröret, skulle inte förvåna mig iofs)


edit:

Såg torpis han före..

Du berde väll kunna få något lägre temp än utomhustempen? De blir ju kallt som satan när de blåser så lite kallare borde de kunna bli. tongue

det va nog den dummaste kommentar jag har hört på länge! i såna fall skulle ju en utetempmätare visa -12 grader när man har lagom styrfat.. tongue
det är stor skillnad på faktisk temperatur och kyleffekt, för övrigt är det fysiskt omöjligt att kyla materia, man kan bara avleda värmen från den!!

Jag ber så hemskt mycket om ursäkt för att jag inte är raketforskare.. Dessutom sitter tempmätaren inte direkt i blåset.


1 112 Inlägg
21 januari 2009
#63
montera IC:n innuti ett kylskåp å montera sedan kylskåpet i bakluckan så får ni bättre kyleffekt! eller varför inte frysbox!

"Riktiga bilar drar 1,5l milen"

263 Inlägg
21 januari 2009
#64
mata IC:n me "torr is" och hoppas på det bästa

Bjuuuu han!!

1 062 Inlägg
21 januari 2009
#65
Phaetoon skrev:
Först och främst så är hudtemperaturen kring 27 grader. Om du kör i 100km/h så kyler du till slut ner huden på handen till 25 grader. Om det är varmare än hudens temperatur utomhus så värmer du upp handens hud istället. Testa att ta ett djupt andetag och blåsa luft på dig själv när du sitter i en bastu...

Du missar att huden avger (kondenserar) en hel del fukt som har en markant kylande effekt så det slutar med att handen har en temperatur under omgivningstemperaturen.
Ju fuktigare händer desto mer kommer de att kylas ner.

M.V.H.


* Klåpare
1 718 Inlägg
21 januari 2009
#66
AndreasPlars skrev:
Phaetoon skrev:
Först och främst så är hudtemperaturen kring 27 grader. Om du kör i 100km/h så kyler du till slut ner huden på handen till 25 grader. Om det är varmare än hudens temperatur utomhus så värmer du upp handens hud istället. Testa att ta ett djupt andetag och blåsa luft på dig själv när du sitter i en bastu...

Du missar att huden avger (kondenserar) en hel del fukt som har en markant kylande effekt så det slutar med att handen har en temperatur under omgivningstemperaturen.
Ju fuktigare händer desto mer kommer de att kylas ner.

M.V.H.

Vilket innebär att du kan frysa till is om du springer för fort upp på stranden mitt i sommaren?
Du kyls effektivare, alltså snabbare om du är blöt. Naturen strävar ALLTID efter att utjämna tryck och temperaturer.

Klokhet kommer av erfarenhet och erfarenhet kommer av dumheter.

832 Inlägg
21 januari 2009
#67
Nu när jag har suttit här och läst så kom jag att tänka på en sak. Det finns ju alla möjliga idéer på att få så kall luft som möjligt från turbon till insuget men finns det inte någon form av "AC" som kan kyla laddluften?
Då måste man ju kunna få ner tempen rätt hyfsat på luften iaf. Men det kanske inte blir någon större effektvinst heller pga kompressorn som behöver lite kraft. Eller skulle det kunna vara något att prova kanske?

Lemmy till upprörd skribent:
"-Utnyttjar vi groupies? Groupies? Hur kan du kalla din dotter för det!"

1 059 Inlägg
21 januari 2009
#68
man kan ju montera kolsyrekylning med en nippel i röret innan spjället, ger en hel del o finns färdiga kit o köpa.

Bygger kompletta bilar,du bestämmer.Motorjobb,styling,lack mm
samarbetspartners
JKR&Lack..CP-Service..Gik turbo..ralphsdack.com..skyltia,Inges bil och kaross
Pm för info

1 661 Inlägg
21 januari 2009
#69
Lurken_85 skrev:
Nu när jag har suttit här och läst så kom jag att tänka på en sak. Det finns ju alla möjliga idéer på att få så kall luft som möjligt från turbon till insuget men finns det inte någon form av "AC" som kan kyla laddluften?
Då måste man ju kunna få ner tempen rätt hyfsat på luften iaf. Men det kanske inte blir någon större effektvinst heller pga kompressorn som behöver lite kraft. Eller skulle det kunna vara något att prova kanske?

Jo det finns färdigt Kolsyre att köpa med tub och allt.
Men man vill inte heller kyla för mkt för då kan man få fukt utfällning.

Till topic så är det fullständigt meningslöst att ha IC utan överladd eftersom den inte kan kyla mer än utetemp.

100% ninja
342 Inlägg
21 januari 2009
#70
förstår faktiskt inte att folk inte kan tänka ordentligt själva. varför skulle det hjälpa med en ic utan turbo? du drar ju luften direkt utifrån. "när det blåser å man sträcker ut handen blir det ju kallt som fan".  skaffa lite rör, sätt filtret så att luften blåser rätt in istället. så har du löst detta enormt idiotiska problem och tråden kan låsas.

Fear Nothing Risk Everything. I know violence isn't the right answer, i got it wrong on purpose.

8 156 Inlägg
21 januari 2009
#71
AndreasPlars skrev:
Phaetoon skrev:
Först och främst så är hudtemperaturen kring 27 grader. Om du kör i 100km/h så kyler du till slut ner huden på handen till 25 grader. Om det är varmare än hudens temperatur utomhus så värmer du upp handens hud istället. Testa att ta ett djupt andetag och blåsa luft på dig själv när du sitter i en bastu...

Du missar att huden avger (kondenserar) en hel del fukt som har en markant kylande effekt så det slutar med att handen har en temperatur under omgivningstemperaturen.
Ju fuktigare händer desto mer kommer de att kylas ner.

M.V.H.

Stämmer bra smile

| Moderator
| Medio tutissimus ibis.
| I mitten skall du gå säkrast. (Ovidius)

355 Inlägg
21 januari 2009
#72
ja du kan ha IC utan turbo men jag ser ju inte specielt nyttan i det då de gör 0 nytta wink

Majestas
1 319 Inlägg
Mr.
253 Inlägg
21 januari 2009
#74
dbjanoz skrev:
MERCEDES-BENZ skrev:
ja som rubriken lyder..
är de nått skillnad med ic utan turbo?

Jag tycker det är en mycket intressant fråga du ställer. Intercoolern kyler den komprimerade insugsluften från turbons tryck sida. För varje 0.1bar i laddtryck ökar temperaturen på insugsluften med ca 10graders celsius. Detta motverkar sedan intercoolern eller laddluftkylaren.

Frågan är om man skulle få en mätbar nytto effekt av att använda Intercooler på en sugmotor. Insugstemperaturen skulle klart blivit lägre vilket gör att man får in lite mer luft än om den är varmare, dessutom minskar risken för knackning. Möjligtvis skulle man kunna få en bränslesnålare motor om nu inte intercoolern utgör något större hinder för insugsluften.

VA?
Har du inte läst ett ända svar i tråden?

Köpes:
18T Turbo

1 062 Inlägg
21 januari 2009
#75
Gulmun skrev:
Vilket innebär att du kan frysa till is om du springer för fort upp på stranden mitt i sommaren?
Du kyls effektivare, alltså snabbare om du är blöt. Naturen strävar ALLTID efter att utjämna tryck och temperaturer.

Ja, du blir till is! roll Snacka om att dra saker till sin orimlighet.

M.V.H.


Med.lem
3 759 Inlägg
21 januari 2009
#76
TeedasT skrev:
förstår faktiskt inte att folk inte kan tänka ordentligt själva. varför skulle det hjälpa med en ic utan turbo? du drar ju luften direkt utifrån. "när det blåser å man sträcker ut handen blir det ju kallt som fan".  skaffa lite rör, sätt filtret så att luften blåser rätt in istället. så har du löst detta enormt idiotiska problem och tråden kan låsas.

Jag tycker då att tråden är rätt intressant. smile

200 på bakhjulen är mer än 400 på forumet!

457 Inlägg
21 januari 2009
#77
Tråden har "spårat ur" lite, för det var ju en fråga om det va lönt att ha IC utan turbo. Men denna tråd vart klar mer intressant nu när vi börjar prata riktig fysik! big_smile

2 656 Inlägg
21 januari 2009
#78
Aern skrev:
Döda ting kan inte bli kallare för att det utsätts för vind! Är det -30 grader ute så  är metallbiten -30blir. Den blir inte kallare om du utsätter den för höga vindflöden. Lätt sagt!

Hänvisar till Wikipedia, kommer inte ihåg vad teorin heter.

e du go i huvudet wink på wikipedia e uppgifterna inte säkert att dom stämmer smile jag kan själv fylla i egen fakta om att himelen e rosa och söker du då på de så kommer de komma upp att himmelen e rosa skulle du tro på de med wink


Leg. Däckbrännare!
547 Inlägg
21 januari 2009
#79
känns som jag har blivit dummare av att läsa igenom tråden.. lol

Hellre en kråka i näsan, Än en skata i sängen!

Forummoderator
9 299 Inlägg
21 januari 2009
#80
Läs, skriv av, memorera:

Intercooler: Död metallbit. Luften som passerar igenom kan ALDRIG bli kallare.

I en bil med turbo kommer IC:n värmas upp vid hård körning och eventuellt tappa sin mening.

Lösning hemma i bondens garage:
Spraya ICn utvändigt med vatten/sprit/öl etc. Luften innanför den sprayade ICn kommer ALDRIG bli kallare än luften utanför såvida man inte lyckas spraya den med så mycket vatten som håller en lägre temperatur än det är utanför. Teoretiskt möjligt, praktiskt omöjligt.

Lösning för den lite seriöse som inte har plats för en större intercooler:
Chargecooler. Fungerar som en IC att insugsluften passerar igenom den, men är kopplad till någon vätskekylning. Antingen bilens egen eller eget slutet system. Luften kan ALDRIG bli kallare än utomhusluften men den kan bättre hålla samma jämna temperatur oavsett körsätt.

When the eagles are silent, the parrots begin to jabber.


Sök