2508
Sök

Inkoppling av skiljerelä för flera batterier.

534 Inlägg
21 januari 2009
#21
en säger man ska ha säkring en annan inte vilket ä bäst kanse ska bygga så på min bil men min far sa att man kan ta ett extra ljus relä


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 januari 2009
#22
cheva_raggare skrev:
en säger man ska ha säkring en annan inte vilket ä bäst kanse ska bygga så på min bil men min far sa att man kan ta ett extra ljus relä

Alltså....är man lite tokig som evilaudio och ser till att kabeln ALDRIG riskerar (vilket är högst osanoligt) att kortslutas ngnstans så kan man skippa säkrång.
Men räkna med att försäkringsbolag inte betalar ut ersättning om det uppstår kabelbrand pga det.
Det är DÄRFÖR man har säkring/ar på grov kabel bak till steg/mellan batterier på olika ställen i bilen.
Framför allt ju grövre kabel man har. Man säkrar inte av batterier eller slutsteg...man säkrar av kabeln just för att skydda den vid ev. kortslutning.

Och extraljusrelä för att separera batterier så att de inte ligger kontans parallellt utan bara med tändningen igång? Eh....vet din far vilka amperestyrkor vi snackar om här? För det är MER än 30A som "vanliga" extraljusrelän är specade till som kontirnuelig maxbelastning.
Jag skulle INTE lyssna på din far i detta läget wink

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Följ strömmen..
233 Inlägg
22 januari 2009
#23
Faniskogen skrev:
Startmotorpunktse skrev:
Ja det tycker jag. En säkring är tänkt att skydda en elektrisk motor, slutsteg el dyl men det är onödigt att sätta en säkring mellan generator och batteri då det är oerhört ovanligt att en generator går sönder på ett sådant sätt att den förstör något annat elektriskt. Dock är det ganska vanligt att en säkring förstör en generator.

aha, men ojdå, jag tror det blivit en liten missuppfattning nu smile

Sitter ingen säkring mellan batteri och generator, bara mellan batterien skiljereläet.

Såhär har jag tänkt koppla i mitt huvud nu:)




http://www1.garaget.org/gallery/archive/58969/550264_2henz9.jpg

Ja och då sitter det en säkring mellan generator och batteriet eftersom strömmen går från generatorn till skiljerelät, via säkringarna till batteriet. Alltså, om säkringen går sönder kommer det ingen ström fram till batterierna. smile

Följ strömmen..
233 Inlägg
22 januari 2009
#24
Lonefox skrev:
Alltså de skiljerelän vi använde oss av hade M8-anslutningar vilket gjorde att vi kunde sätta ett bleck direkt mot polskon och sedan säkringen direkt mot relät, då utgjorde relät en del av säkringshållaren.

Och anledningen till varför man skall ha en säkring vid varje batteri på kabeln MELLAN batterierna är för att OM olyckan skulle vara framme och det blir kortslutning så går båda säkringarna till resp. batteri och man slipper kabelbrand.
Har man bara säkring vid ena batteriet så matar ju de andra fort. fram ström och spänning och kabelbranden kommer som ett brev på posten och f-bolagen kan mkt väl vägra att betala ut ersättning pga. detta.

Jag förstår argumentet för all dessa säkringar dock jobbar jag dagligen med bilel och ser att det är mycket vanligare att det är säkringen som är orsak till en kabelbrand. Anledningen till detta är att dagens generatorer får sin information av bilens databox och laddar efter dess instruktioner. Om nu båda säkringarna (eller säkringen till motor batteriet) går sönder så talar databoxen om för generatorn att batterierna får dåligt med laddning och generatorn börjar ladda på för fullt. Dock så finns det ingen anslutning mellan generatorn och betterierna (eftersom säkringarna är trasiga) och energin som generatorn levererar blir till värme och det uppstår en kabelbrand.

Det jag försöker förklara är att man bara bör montera en säkring om den har ett syfte. Vad ska säkringarna skydda? Vad jag ser på skissen är att säkringarna antingen skyddar generatorn eller batteriet mot en kortslutning. Under mina 20 år i branschen har jag sett en generatorbrand och fyra stycken batterier som exploderat dock har jag sett ett hundratal säkringar som orsakat olika sorters haverier och främst då generatorer som gått sönder.

Jag försöker inte säga att det är fel att sätta en säkring utan frågar bara vad säkringen ska skydda. En säkring är ett ypperligt skydd om den monteras på rätt ställe men kan vara en onödig felkälla om den moteras på fel. smile

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 januari 2009
#25
Startmotorpunktse skrev:
Lonefox skrev:
Alltså de skiljerelän vi använde oss av hade M8-anslutningar vilket gjorde att vi kunde sätta ett bleck direkt mot polskon och sedan säkringen direkt mot relät, då utgjorde relät en del av säkringshållaren.

Och anledningen till varför man skall ha en säkring vid varje batteri på kabeln MELLAN batterierna är för att OM olyckan skulle vara framme och det blir kortslutning så går båda säkringarna till resp. batteri och man slipper kabelbrand.
Har man bara säkring vid ena batteriet så matar ju de andra fort. fram ström och spänning och kabelbranden kommer som ett brev på posten och f-bolagen kan mkt väl vägra att betala ut ersättning pga. detta.

Jag förstår argumentet för all dessa säkringar dock jobbar jag dagligen med bilel och ser att det är mycket vanligare att det är säkringen som är orsak till en kabelbrand. Anledningen till detta är att dagens generatorer får sin information av bilens databox och laddar efter dess instruktioner. Om nu båda säkringarna (eller säkringen till motor batteriet) går sönder så talar databoxen om för generatorn att batterierna får dåligt med laddning och generatorn börjar ladda på för fullt. Dock så finns det ingen anslutning mellan generatorn och betterierna (eftersom säkringarna är trasiga) och energin som generatorn levererar blir till värme och det uppstår en kabelbrand.

Det jag försöker förklara är att man bara bör montera en säkring om den har ett syfte. Vad ska säkringarna skydda? Vad jag ser på skissen är att säkringarna antingen skyddar generatorn eller batteriet mot en kortslutning. Under mina 20 år i branschen har jag sett en generatorbrand och fyra stycken batterier som exploderat dock har jag sett ett hundratal säkringar som orsakat olika sorters haverier och främst då generatorer som gått sönder.

Jag försöker inte säga att det är fel att sätta en säkring utan frågar bara vad säkringen ska skydda. En säkring är ett ypperligt skydd om den monteras på rätt ställe men kan vara en onödig felkälla om den moteras på fel. smile

Och jag håller med dig om det att det INTE skall sitta ngt mellan generator och batteri, hell skulle det varit en där hade det suttit original från fabrik.
Det gäller ALL originalutrustning.

Nej nu talar jag enbart om extrautrustning som drar mer ström och har utsatta kablar som riskerar att kortslutas vid ev. olycka. Tex. kablar till slutsget (vilket då medför att säkringen sitter EFTER batteriet och generatorn) osv osv. Mao precis vad du säger, att säkringen skall ha ett syfte och inte bara sitta där för sakens skull. LAGOM roligt att få kortslutning med en 50mm2-kabel och inte ha säkring på den som skyddar kabeln *ryser*

Så att det inte uppstår ngr missförstånd hos ngn (ej dig wink ) smile

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Skogsfan
649 Inlägg
22 januari 2009
Trådstartare
#26
Startmotorpunktse skrev:
Lonefox skrev:
Alltså de skiljerelän vi använde oss av hade M8-anslutningar vilket gjorde att vi kunde sätta ett bleck direkt mot polskon och sedan säkringen direkt mot relät, då utgjorde relät en del av säkringshållaren.

Och anledningen till varför man skall ha en säkring vid varje batteri på kabeln MELLAN batterierna är för att OM olyckan skulle vara framme och det blir kortslutning så går båda säkringarna till resp. batteri och man slipper kabelbrand.
Har man bara säkring vid ena batteriet så matar ju de andra fort. fram ström och spänning och kabelbranden kommer som ett brev på posten och f-bolagen kan mkt väl vägra att betala ut ersättning pga. detta.

Jag förstår argumentet för all dessa säkringar dock jobbar jag dagligen med bilel och ser att det är mycket vanligare att det är säkringen som är orsak till en kabelbrand. Anledningen till detta är att dagens generatorer får sin information av bilens databox och laddar efter dess instruktioner. Om nu båda säkringarna (eller säkringen till motor batteriet) går sönder så talar databoxen om för generatorn att batterierna får dåligt med laddning och generatorn börjar ladda på för fullt. Dock så finns det ingen anslutning mellan generatorn och betterierna (eftersom säkringarna är trasiga) och energin som generatorn levererar blir till värme och det uppstår en kabelbrand.

Det jag försöker förklara är att man bara bör montera en säkring om den har ett syfte. Vad ska säkringarna skydda? Vad jag ser på skissen är att säkringarna antingen skyddar generatorn eller batteriet mot en kortslutning. Under mina 20 år i branschen har jag sett en generatorbrand och fyra stycken batterier som exploderat dock har jag sett ett hundratal säkringar som orsakat olika sorters haverier och främst då generatorer som gått sönder.

Jag försöker inte säga att det är fel att sätta en säkring utan frågar bara vad säkringen ska skydda. En säkring är ett ypperligt skydd om den monteras på rätt ställe men kan vara en onödig felkälla om den moteras på fel. smile

aah, du menar skiss två! haha ,den tänkte jag inte på själv fast jag hade ritat den, var så inne på att det var den första som jag skulle använda:) men ja, där sitter ju säkringen mellan generator och batteri vilket nog kanske är rätt onödigt smile

Tack för alla svaren!
Senast redigerat av Faniskogen (22 januari 2009)

Fan i skogen!
Stereon i A3'n levererad av dBakuten.se Tack för en kanonsupport och hjälp Björn!
Projekttråd: http://www.garaget.org/forum/viewtopic.php?id=114930

Följ strömmen..
233 Inlägg
22 januari 2009
#27
Hehe, härligt att vi är överens! big_smile

534 Inlägg
22 januari 2009
#28
så ingen säkring i onödan ä ju en mb 300 diesel motor 6:a då så ä ju inte så mkt elektrecitet men ska ja ha säkring eller inte sätter ju inte de i onödan så fukten tränger sig in å kortsluter som startmotorpunktse sagt


Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 januari 2009
#29
cheva_raggare skrev:
så ingen säkring i onödan ä ju en mb 300 diesel motor 6:a då så ä ju inte så mkt elektrecitet men ska ja ha säkring eller inte sätter ju inte de i onödan så fukten tränger sig in å kortsluter som startmotorpunktse sagt

Om du skall ha batteri bak så skall du ha en säkring vid varje batteri för att skydda kabeln om den skulle kortslutas.
Skall du bara ha slutsteg bak så skall du ha en säkring framme vid batteriet.
Mac 30cm ifrån batteri skall säkringen vara.

Sätt INGEN säkring ner mot startmotorn eller generatorn...

Och har man bara rätt typ av säkringshållare så är fukt inte ngt problem alls.

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Följ strömmen..
233 Inlägg
22 januari 2009
#30
Som både Lonefox och jag skrev ovan så beror det på vad det är du att säkringen ska skydda. smile

Slutsteg och annan känslig elektronik ska absolut avsäkras men inte batteriet och annan motorstyrning (det finns redan originalmonterat av fabriken).

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
22 januari 2009
#31
Startmotorpunktse skrev:
Som både Lonefox och jag skrev ovan så beror det på vad det är du att säkringen ska skydda. smile

Slutsteg och annan känslig elektronik ska absolut avsäkras men inte batteriet och annan motorstyrning (det finns redan originalmonterat av fabriken).

Och nu förvirrar vi folk igen, båda två. wink

Vill bara förtydliga:
Sätter man in EXTRABATTERI/ER i bilen så skall KABELN mellan originalbatteriet och extrabatterierna ha säkring vid resp. batteri för att undvika kabelbrand vid ev. kortslutning om olyckan är framme.

INGA andra kablar TILL batteriet såsom mellan generator och originalbatteri och mellan startmotor och originalbatteri (eller iaf på originalplats) och övrig originalutrustning då detta redan, precis som Startmotorpunktse säger, är avsäkrade original.

Hoppas att ingen missförstår mig nu smile
Senast redigerat av Lonefox (22 januari 2009)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
18 juni 2009
#32
Ursäkta om jag väcker liv i en gammal tråd.
Men hur stor säkring behöver man ha egentligen??
Om ja kör med 50 kvadrats kabel mellan båda batterierna?

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 juni 2009
#33
Orange_Dragon skrev:
Ursäkta om jag väcker liv i en gammal tråd.
Men hur stor säkring behöver man ha egentligen??
Om ja kör med 50 kvadrats kabel mellan båda batterierna?

MVH//Jonas

200A är den rekomendation jag brukar gå efter för 50mm2

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
18 juni 2009
#34
Okay. Hur gör man för att ladda båda batterierna med en laddare när bilen är avslagen då?
Tänkte när man står på utställningar....
Eller är man tvungen att ha 2 laddare då??

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

Möbelutkörare
358 Inlägg
18 juni 2009
#35
Vad använder man för typ av skiljerelä och var finns dom å köpa?

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 juni 2009
#36
crazzy skrev:
Vad använder man för typ av skiljerelä och var finns dom å köpa?

Här har du ett exempel:
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … prodid=484

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

Möbelutkörare
358 Inlägg
18 juni 2009
#37
Lonefox skrev:
crazzy skrev:
Vad använder man för typ av skiljerelä och var finns dom å köpa?

Här har du ett exempel:
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … prodid=484

får tacka för ditt svar. blir å skaffa en sådan så man inte drar ur främre batteriet när man står stilla å spelar.

Livet är ett rent helvete, ingen kommer levande i från det.

392 Inlägg
18 juni 2009
#38
Lonefox skrev:
crazzy skrev:
Vad använder man för typ av skiljerelä och var finns dom å köpa?

Här har du ett exempel:
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … prodid=484

Om man kör med ett sådant relä, sitter det på kabeln mellan de främre batterit och det bakre batteriet?
Och räcker det i så fall att köra med en laddare på det främre batterit?

MVH/Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!

Bad music kills good sound
7 241 Inlägg
18 juni 2009
#39
Orange_Dragon skrev:
Lonefox skrev:
crazzy skrev:
Vad använder man för typ av skiljerelä och var finns dom å köpa?

Här har du ett exempel:
http://www.blekingebilradio.se/ShowProd … prodid=484

Om man kör med ett sådant relä, sitter det på kabeln mellan de främre batterit och det bakre batteriet?
Och räcker det i så fall att köra med en laddare på det främre batterit?

MVH/Jonas

Ja.
Nej (såvida du inte har signal till relät så att det har dragit)

Audison Audioquest Autoleads E.A.D Focal Nakamichi Odyssey STP

392 Inlägg
18 juni 2009
#40
Okay. Men räcker det om man använder c-teks minsta modell(tror den heter 700)
till "startbatterit" under en utställning? Det är bara huvudenheten, några dvd-skärmar och lite lysen som drar ström...

MVH//Jonas

Faster and faster until the thrill of speed overcomes the fear of death!!


Sök