Lämplig turbo till Volvo 940 för ungefär 300hk

axelj Assumption is the mother of all fuck ups!
27 januari 2009 · 764 Inlägg

TurbOla skrev:

epapower skrev:
ja vill gärna ha effekt innan 4000rpm iaf, för mitt varvstopp hugger i vid 6600rpm, alla kan ju inte varva 9500, hehe.. big_smile

Varvstoppen går att ändra... wink

haha, ventilsoppa är roligt har jag hört wink

torpis Forummoderator
27 januari 2009 · 10 576 Inlägg

Xuri skrev:
Med mitt kina aggregat å 0.8 ladd så gick min bil bättre än med mitsu 15g å 1.5 bars ladd...

Jag kan i det närmaste stoppa in en 15G i inloppet på min GT-K wink

Nä mer seriöst, en 19T räcker till 300hk utan att ta i för hårt, en större turbo behöver ta i ännu mindre, men spoolar senare... liksom bara att välja efter sina egna preferenser.

...jag tycker det är dumt att överdimensionera, men vill ju för det mesta ha trycket så tidigt som möjligt i en bruksbil.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
TurbOla Reservdansk
27 januari 2009 · 6 271 Inlägg

axelj skrev:

TurbOla skrev:

epapower skrev:
ja vill gärna ha effekt innan 4000rpm iaf, för mitt varvstopp hugger i vid 6600rpm, alla kan ju inte varva 9500, hehe.. big_smile

Varvstoppen går att ändra... wink

haha, ventilsoppa är roligt har jag hört wink

Med en fräsch motor ska det väl inte vara några problem att gå gå några tusen RPM över original... hehehe wink big_smile

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
epapower
27 januari 2009 · 593 Inlägg

TurbOla skrev:

axelj skrev:

TurbOla skrev:

Varvstoppen går att ändra... wink

haha, ventilsoppa är roligt har jag hört wink

Med en fräsch motor ska det väl inte vara några problem att gå gå några tusen RPM över original... hehehe wink big_smile

sant iförs, men enligt gammelgubben stenparner får man ventilsläpp runt 7000rpm med org. ventilfjädrar på 8v rödblockare, så mitt varvstopp får stanna på 6600rpm iaf:Dwink

air_denka Volvo turbo trimmare
27 januari 2009 · 195 Inlägg

min gamla förgasar 740 drog jag till 7700 innan ventilflyt.... dock så mår inte orginalbotten bra med alla tunga grejer som snurrar med 9k varv i minuten.. lättare grejer så jvlar blire race.. dock så e jag ännu inte inne på 19t förespråkarna..

Andreas0
27 januari 2009 · 177 Inlägg

Kanske lite off topic men sätter man ett 19t i en saab så är ca 400hk inga problem för den turbon wink

Senast redigerat av VonPluring (27 januari 2009)

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Mr-Crd Hårdast
27 januari 2009 · 143 Inlägg

TurbOla skrev:

wildboy_87_ skrev:
19t och 350 hk?? skulle nog inte bli en körbar motor

för stabila 300 hk skulle jag kört på ett t3/t4 agg

mvh

Nu är vi där igen. tongue
Jag vet förstås inte hur det blir med en rödblockare och 19T, men på en 850R, med hemmabyggd intercooler, 3"downpipe och 19T, och mappning fick Turbo-Fredde här på Garaget ut 342hk med originalvevstakar och 1,1bars laddtryck.

Vaktkonstapeln fick ut ungefär samma effekt med 19T, spridare och anpassat chip från Autotech på sin T-gul. Vet dock ej om han hade grövre downpipe.

En KKK24 ska väl motsvara en 19T ungefär, fast den tål inte särskilt högt laddtryck pga fel lager, om jag inte har fel.
Om man byter lager i en KKK24, ska den tydligen vara ett riktigt bra alternativ till 19T, för 19T går åt som smör i solsken och betingar hyfsat högt pris både begagnat och nytt.

Vilket jag hävdar är lögn då Turbofredde bromsade på TS fejk rullar.
Vaktkonstapelns bromsning vet jag inget om..

Har själv bromsat min 850 jag hade för 5år sen på TS. 
k26 turbo, portad topp,grenrör,glt spjäll, 968 spridare atech alu IC och atech programvara.. laddade 1.6bar och fick 325hk.

SÅ, frågan är hur en mer trimmad bil kan ge mindre/likvärdigt än en 19T bil?
Sen handlade det inte om vitmotorn bara så du vet..


Mitt tips är antingen T3/t04 eller en k24.   k24 håller bra på rödblockarna.  Åkte med 1.4bar på min 242'a hur länge som helst.  Dags att döda den myten nu kanske, att k24 är dåliga.

Mr-Crd Hårdast
27 januari 2009 · 143 Inlägg

torpis skrev:

epapower skrev:
För vem vill åka 400hk motor, när all effekt kommer efter 4000rpm?

Det gör alla vid med fjuttmotorer, men det är rätt kul ändå.

Jag med fjuttmotor vill snarare vända på det och säga vem vill ha ell effekt innan 4000rpm? man måste ju kunna dra ur växlarna till 9500rpm eller så, annars är det ingen racerbil smile

ja precis, och vem vill ha 400hk under 4000rpm?  lär ju bara ryka i hjulhusen och det blir det inget ax av!
Fast du är ju där jag var med min 850 innan.  maxeffekt vid ca 6000rpm.  Man hade lixom trimmat sig bort från alla roliga spontan rejs.   Var endast skoj på motorvägen, och där fick man inte mycket rejs.. sad

TurbOla Reservdansk
27 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Mr-Crd skrev:
Vilket jag hävdar är lögn då Turbofredde bromsade på TS fejk rullar.
Vaktkonstapelns bromsning vet jag inget om..

Har själv bromsat min 850 jag hade för 5år sen på TS. 
k26 turbo, portad topp,grenrör,glt spjäll, 968 spridare atech alu IC och atech programvara.. laddade 1.6bar och fick 325hk.

SÅ, frågan är hur en mer trimmad bil kan ge mindre/likvärdigt än en 19T bil?
Sen handlade det inte om vitmotorn bara så du vet..


Mitt tips är antingen T3/t04 eller en k24.   k24 håller bra på rödblockarna.  Åkte med 1.4bar på min 242'a hur länge som helst.  Dags att döda den myten nu kanske, att k24 är dåliga.

Då får du väl ta upp med med Turbo-Fredde eller TS Motor.
Han har papper på det.
Och med dina mods borde du ha fått ut mer än 325hk, långt mer.

Det är ju många som bromsar sina bilar på TS rulle, speciellt under Vallåkra.

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Mr-Crd Hårdast
27 januari 2009 · 143 Inlägg

TurbOla skrev:

Mr-Crd skrev:
Vilket jag hävdar är lögn då Turbofredde bromsade på TS fejk rullar.
Vaktkonstapelns bromsning vet jag inget om..

Har själv bromsat min 850 jag hade för 5år sen på TS. 
k26 turbo, portad topp,grenrör,glt spjäll, 968 spridare atech alu IC och atech programvara.. laddade 1.6bar och fick 325hk.

SÅ, frågan är hur en mer trimmad bil kan ge mindre/likvärdigt än en 19T bil?
Sen handlade det inte om vitmotorn bara så du vet..


Mitt tips är antingen T3/t04 eller en k24.   k24 håller bra på rödblockarna.  Åkte med 1.4bar på min 242'a hur länge som helst.  Dags att döda den myten nu kanske, att k24 är dåliga.

Då får du väl ta upp med med Turbo-Fredde eller TS Motor.
Han har papper på det.
Och med dina mods borde du ha fått ut mer än 325hk, långt mer.

Det är ju många som bromsar sina bilar på TS rulle, speciellt under Vallåkra.

jag har också papper..
har även papper på en viss 850R med 19T kit som gav 254hk.     hutlösa 4hk mer än orginal!  Ts is the shit!


Har snackat med Fredde om det, men var man har sin bibel.   
Likväl som att orginal 6mm soppaledningar inte räcker över 500hk.   vilket jag provat, och vet motsatsen..

TurbOla Reservdansk
27 januari 2009 · 6 271 Inlägg

Mr-Crd skrev:

TurbOla skrev:

Mr-Crd skrev:
Vilket jag hävdar är lögn då Turbofredde bromsade på TS fejk rullar.
Vaktkonstapelns bromsning vet jag inget om..

Har själv bromsat min 850 jag hade för 5år sen på TS. 
k26 turbo, portad topp,grenrör,glt spjäll, 968 spridare atech alu IC och atech programvara.. laddade 1.6bar och fick 325hk.

SÅ, frågan är hur en mer trimmad bil kan ge mindre/likvärdigt än en 19T bil?
Sen handlade det inte om vitmotorn bara så du vet..


Mitt tips är antingen T3/t04 eller en k24.   k24 håller bra på rödblockarna.  Åkte med 1.4bar på min 242'a hur länge som helst.  Dags att döda den myten nu kanske, att k24 är dåliga.

Då får du väl ta upp med med Turbo-Fredde eller TS Motor.
Han har papper på det.
Och med dina mods borde du ha fått ut mer än 325hk, långt mer.

Det är ju många som bromsar sina bilar på TS rulle, speciellt under Vallåkra.

jag har också papper..
har även papper på en viss 850R med 19T kit som gav 254hk.     hutlösa 4hk mer än orginal!  Ts is the shit!


Har snackat med Fredde om det, men var man har sin bibel.   
Likväl som att orginal 6mm soppaledningar inte räcker över 500hk.   vilket jag provat, och vet motsatsen..

Fredde fick ju upp sin i 530hk på mappningen med original ledningar.
Men nu bytar han från original på 5,8mm till 8mm.

Det verkar som om de där bänkpapperna är lite random...
Emil Wessman kom bara upp i 210hk på sin Heico-chippade V70R AWD -00 på Vallåkra, men bilen laddade bara grundladd, samt att gasspjället hade sagt upp sig.

Senast redigerat av TurbOla (27 januari 2009)

"Då pansar dundrar fram på öppna hedar
vi alla liksom känner oss förmer."

P7 - Södra Skånska Regementet
Xuri One Man Clan
28 januari 2009 · 4 287 Inlägg

Slutsnackat om Vitmotorer i denna tråden tycker jag för  om vi räknar "lite" teoretiskt på de

Så har en 940 orginal ca 103hk utan turbo
en vitmotor t5:a utan turbo  140HK
alltså på en vitmotor med lägre laddtryck har du fortfarande MER EFFEKT...

Dvs att  en vitmotor med 1.1 bar ladd = 300 hk
å en rödblockare på 1.9bar ger ca 300 hk
(de där var bara lite teoretiskt)

vitmotorerna e både effektivare å har högre sugmotorhästar.... så de är fullständigt sket samma om man inte behöver ladda ihjäl en vitmotor... EN RÖDMOTOR VILL HA BÅDE HÖGRE LADD Å MER SÅS....

här e ett diagram på vad min motor hade för effektkurva... i alla fall...jag tycker inte den är kass...
å de var en fin kurva trådskaparen frågade om tongue

De där e 250 hk å 346nm vid 0.8 bars ladd
hade jag plockat org katten,intercoolern,soppapumpen samt justerat tändningen lite hade den nog varit lite vildare smile




https://www1.garaget.org/archive/41/40446/34939/34939-1217302.jpg

Volvo s40 (2001)
Volvo v70 D5 "Ocean race" (2006)
torpis Forummoderator
28 januari 2009 · 10 576 Inlägg

VonPluring skrev:
Kanske lite off topic men sätter man ett 19t i en saab så är ca 400hk inga problem för den turbon wink

Finns det några tider för en sådan bil? Strippen?, 100-200km/h, 0-250km/h?   Jag har svårt att tro att en 19T kan leverera/svälja 400hk särskillt länge.

jag säger inte omöjligt, är mest bara intresserad i ämnet.

-=[Performance by Torpis]=-
Elbil på riktigt - mina minnesanteckningar
-=Lite roligt att de som absolut inte har tid att pausa för att ladda sin elbil har tid att vara online på Garaget 24/7=-
Volvo S40 2.0t "Performance by Torpis" (2000)
Hyundai Ioniq "Deep Blue" (2019)
tomcrus ejfotograf
28 januari 2009 · 79 Inlägg

TurbOla skrev:

Mr-Crd skrev:
Vilket jag hävdar är lögn då Turbofredde bromsade på TS fejk rullar.
Vaktkonstapelns bromsning vet jag inget om..

Har själv bromsat min 850 jag hade för 5år sen på TS. 
k26 turbo, portad topp,grenrör,glt spjäll, 968 spridare atech alu IC och atech programvara.. laddade 1.6bar och fick 325hk.

SÅ, frågan är hur en mer trimmad bil kan ge mindre/likvärdigt än en 19T bil?
Sen handlade det inte om vitmotorn bara så du vet..


Mitt tips är antingen T3/t04 eller en k24.   k24 håller bra på rödblockarna.  Åkte med 1.4bar på min 242'a hur länge som helst.  Dags att döda den myten nu kanske, att k24 är dåliga.

Då får du väl ta upp med med Turbo-Fredde eller TS Motor.
Han har papper på det.
Och med dina mods borde du ha fått ut mer än 325hk, långt mer.

Det är ju många som bromsar sina bilar på TS rulle, speciellt under Vallåkra.

Sitter en Garrett A/4 42 i min 940/95a hur långt räcker det? finns inte på airtune iaf.
Misstänker att det inte är av senaste modell lol

ABSOLUT Volvo
Andreas0
28 januari 2009 · 177 Inlägg

torpis skrev:

VonPluring skrev:
Kanske lite off topic men sätter man ett 19t i en saab så är ca 400hk inga problem för den turbon wink

Finns det några tider för en sådan bil? Strippen?, 100-200km/h, 0-250km/h?   Jag har svårt att tro att en 19T kan leverera/svälja 400hk särskillt länge.

jag säger inte omöjligt, är mest bara intresserad i ämnet.

(gamla 407hk setupen)
360 hjul hästar

på motorn: 407 hk 520nm med ett 19t fösök slå det med en 2,0:a :p

100m 6,7sek 99,8km/h vanliga 17" gatdäck älvdalen

201m 8,604sek 137km/h 15" MH slicks på MMR

402m 14,121sek 174km/h vanliga 17" gatdäck Mantorp

vikt 1414kg med mig i(75kg) och 30 lit bränsle

100-150km/h 3,4sek

(taget från sleepy här på garaget, hoppas det är ok)


Finns flera från stcs som kör 19t med likande effekt, kan leta reda på mera om det är intressant?

Senast redigerat av VonPluring (28 januari 2009)

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
wildboy_87_
28 januari 2009 · 1 062 Inlägg

VonPluring skrev:

torpis skrev:

VonPluring skrev:
Kanske lite off topic men sätter man ett 19t i en saab så är ca 400hk inga problem för den turbon wink

Finns det några tider för en sådan bil? Strippen?, 100-200km/h, 0-250km/h?   Jag har svårt att tro att en 19T kan leverera/svälja 400hk särskillt länge.

jag säger inte omöjligt, är mest bara intresserad i ämnet.

(gamla 407hk setupen)
360 hjul hästar

på motorn: 407 hk 520nm med ett 19t fösök slå det med en 2,0:a :p

100m 6,7sek 99,8km/h vanliga 17" gatdäck älvdalen

201m 8,604sek 137km/h 15" MH slicks på MMR

402m 14,121sek 174km/h vanliga 17" gatdäck Mantorp

vikt 1414kg med mig i(75kg) och 30 lit bränsle

100-150km/h 3,4sek

(taget från sleepy här på garaget, hoppas det är ok)


Finns flera från stcs som kör 19t med likande effekt, kan leta reda på mera om det är intressant?

och hur mkt spann det då??

jag har kört 14.03 med min volvo 945a och då var det 240 bänkade hk !

men det var på vinterdäck och 1/2 vxl bara spann

så du har 400hk och kör 14.121 med en bil som e lättare än min traktor ????
tycker det låter högst otroligt

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (28 januari 2009)

Team Björkeryd
Andreas0
28 januari 2009 · 177 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=90152   435 hk / 600 Nm

http://www.garaget.org/?car=78616   407 hk / 500 Nm

http://www.garaget.org/?car=1736    373 hk / 518 Nm

Några till, så nog är det möjligt.
Men har ingen aning om hur länge det lämnar angiven effekt.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
Andreas0
28 januari 2009 · 177 Inlägg

wildboy_87_ skrev:

VonPluring skrev:

torpis skrev:

Finns det några tider för en sådan bil? Strippen?, 100-200km/h, 0-250km/h?   Jag har svårt att tro att en 19T kan leverera/svälja 400hk särskillt länge.

jag säger inte omöjligt, är mest bara intresserad i ämnet.

(gamla 407hk setupen)
360 hjul hästar

på motorn: 407 hk 520nm med ett 19t fösök slå det med en 2,0:a :p

100m 6,7sek 99,8km/h vanliga 17" gatdäck älvdalen

201m 8,604sek 137km/h 15" MH slicks på MMR

402m 14,121sek 174km/h vanliga 17" gatdäck Mantorp

vikt 1414kg med mig i(75kg) och 30 lit bränsle

100-150km/h 3,4sek

(taget från sleepy här på garaget, hoppas det är ok)


Finns flera från stcs som kör 19t med likande effekt, kan leta reda på mera om det är intressant?

och hur mkt spann det då??

jag har kört 14.03 med min volvo 945a och då var det 240 bänkade hk !

ska leta fram mitt tidkort

mvh

Har ingen aning om hur mycket det spann, citerar sleepy:
"nada fäste på nån utav alla försök he he men men kommer nya tider med riktiga slicks snart."
Dock undrade väl inte torpis hur mycket det spann utan frågade efter tider.
Tror det står en del tider på dom 3 länkarna ja länkade till ovanför oxå.

BMW 325 (1991)
BMW 320d "M-Sport" (2010)
wildboy_87_
28 januari 2009 · 1 062 Inlägg

http://www.stealth316.com/images/td04h-19t-cfm.gif

där e en länk på hur mkt ett 19t flödar

och vad jag har läst mig till brukar man säga 150 cfm per 100 häst så om man räknar lite på det

550/150=3.6 alltså ca 360 hk MAX så vad dem har gjort med dem 19t aggen och dem måste ju nästan ladda bortåt 2barom inte mer

så dem turbosarna tror jag inte kommer att hålla så jätte länge utan nog endast ett par fräna pull i en bänk and thats it

mvh

Senast redigerat av wildboy_87_ (28 januari 2009)

Team Björkeryd
Andreas0
28 januari 2009 · 177 Inlägg

http://www.garaget.org/?car=90152&image=822925
435 hk och 389 hk på hjulen med 1,5 bar.

http://www.garaget.org/?car=78616&image=709073
407 hk och 367 hk på hjulen med 1,4 bar.

Vad jag har hört så tål mitsu snurrorna duktigt med stryk.
Nog med offtopic nu.

Senast redigerat av VonPluring (28 januari 2009)

BMW 320d "M-Sport" (2010)
BMW 325 (1991)
Senast i forumet
Diskussionsforum
Projekt
Evenemang