3081
Sök

Audi 80 quattro som ska bli en ur-quattro sedan

Tanken är att bygga en Audi ur-quattro sedan, med äkta urq skärmar fram och bak i plåt, urq stötfångare, urq 8x15" fälgar och en 5 cyl 20v turbomotor och växellåda samt hjulupphängning inkl bromsar från Audi s2 cupé

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
150 802 Visningar
Uppdaterades senast igår 19:21
Administratör
2 980 Inlägg
19 december 2024
#261
KSI-Garage skrev:
Goffen skrev:
wow vilken projekt tråd! Sjukt mycket jobb du gjort !

Tackar, nu är det inte jag som gör plåtjobbet, utan det är Henke som driver
https://www.larssoncustomizing.se/
Som gör de. men det är min design :-)

Jo men jag tänker inte bara på plåten utan hela bygget, jag har skruvat en hel del gammal 80 och det är alltid mycket jobb smile

En kopp av den svarta såsen...

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 462 Inlägg
19 december 2024
Trådstartare
#262
Ok, tackar :-)

dagen fix av Henke. en bula i min rostfria baklucka
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9ee664275d6215b931069b9148d574a9.jpg

Ett ovärderligt verktyg som är supersmidigt å billigt ,, fördelen med denna ,, svetsa fort å dra upp glödande om den e tjurig eller låt punkten glöda ut å bänd upp diskret ?

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 462 Inlägg
19 december 2024
Trådstartare
#263
Flera bilder från Henke idag
Bula är borta
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-600d1eccd1570be99dec46b0c2c3b175.jpg


Högerdörren
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4377d587a78923686cbd5347fc2d473b.jpg

Kapat bort den dåliga plåten och provar den nytillverkade, att den har rätt radie
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f546bf2024fb6aae0ec619e8345827ea.jpg
Ser bra ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f14b2a89c248adb18848577870c26811.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5b458e2fd9cd47f8b415c73ec22f8018.jpg

Nya plåten är punktad på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-21073387241fa0000b7dc2de871c9ec9.jpg
Färdigsvetsad
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-25fab05cb47289fff37a8f5fde3eb571.jpg
Och slipad
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8216e521c8429624ea33822f7d329df6.jpg
Kapat bort lite rost på undersidan också
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b36f90a436519369dd53d1b5671907d5.jpg
Kanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-94de14ffdf224418808ed82d0be6ab6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-10b968de8ccd4b04de505ed09ed62338.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ba7877b779459bc6e7b1c7557d71e94b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0e31559d31616aadf91a7411c282e679.jpg

Klar och på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-659d6a73a71014c0155493be53798c65.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-78a778a89a03903e66596089c2f94d95.jpg
Innerkanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-99911051e8258ce215072e3c10026f1b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-33e0e4ab1fa163b0c2d7e9785e4ffce4.jpg
Inifrån
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-35787642a490979ea888211fde45fc7e.jpg

Framkanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-05c41fca04759a6aea398194f7b98050.jpg

Vänster sida
Dörren
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2e47741fcc97fc3eee936c4466191078.jpg

Helhetsbild
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f979f671f99ac7bba6ff0415c7ed180a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5ae78869f4805f150dd3ea97ce61c7f4.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-11ba3a7f0def89500d42b5dbce8efdc1.jpg
Bra passform
Bakkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bb3d8824f0cda4faa3200edbf1ad21e8.jpg
Framkant
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-387d80593d4cf35608204a01616d0b0e.jpg

https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-effc28c9fb42b84347b20e20d07001de.jpg

Framkant, insidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b464b88e59662e2132cb4fb32f64ace1.jpg
Och bakkanten
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-333d334c8cb45404d01ddc2762c12fed.jpg

Här har han börjat mäta och rita ut gallret som ska göras till plåthuven.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-87657ee7b8553bf2070efe7c48f3f97a.jpg

Hålet är upptaget, men det ligger lite förstärkningsplåtar där under?som måste lösas på nåt sett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-abf9d2cf6f30089c482f280c53ad6e57.jpg
Det fanns lite rost på den ?nya? bakstammen. Den är nu bortkapad
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-95b2f22a4bd146861199479e9b19beac.jpg
Och ersatt med frisk plåt
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f2d618f69b042198ecf1fc3fbb07f213.jpg
Antennhålet lades igen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-43873db8e3d6347d5638f801bfe9761b.jpg
Provar placeringen på batterilådan( är en bortkapad låda från en B4 som sitter på torpeden på den)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a4c025e977d6f2352a9c771d4e2d6d40.jpg
Blir bra, sen kan jag tillverka en skiva bakom, typ som på bilden
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5221330b06d2e05ee2c99bf0a649ada9.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 462 Inlägg
18 januari
Trådstartare
#265
Då tanklocket har lite rost så tyckte jag att det var lika bra att försöka få tag i ett bättre. Sagt och gjort, en av mina Audivänner Trankelstein här på garaget. Kan både tyska och har konto på Ebay, han hittade ett fint på ebay som jag köpte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-456e357c76232b266ea51bcfa0ef6e2f.jpg
Riktigt bra skick
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ecdbaebc364f7923898bea6e680beeb2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-723128f7d7cfaf421c12cec359683e0f.jpg
Fick nya bilder på vad Henke gjort i veckan som varit på min bil.
För att göra gallret till huven, utan att huven ska slå sig så mycket. Så gjorde han först en gigg.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5f2592162142962017bcdd9b462dce73.jpg
Sen var det bara börja få ihop det så som jag vill ha det.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1b8d99de440d02fbeb275c2b6ec46a6f.jpg
Börjar se hur det ska se ut
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4dd4649c9b4cb9aaa0d4194cb37bd3bf.jpg
Sen ska den bara på plats i huven också..
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7f61bf73afc59b4c95041410a93cfd61.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-00e0ade8e23b994ff91f8292f7392f73.jpg
Formen och alla veck är rätt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9e28c1731a20521e76a3ebde42ca3441.jpg
Audi har ganska så tunn plåt i sina bilar ( iallafall jämfört med 50 tals jänkare :-) )
Så det drog sig en hel del, men det löste han. Här ser man hålet i huven för stötdämparen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-253f0f3262d8ec567d6502a10247ef5a.jpg
Så här blev det
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-31cb740403365fc92caf21b5dc728d1d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3dc04212421c66ab2441d5d075d1164f.jpg

Sen gjorde han även en ny undersida/ yttersida på balken i huven på höger sida vid gallret.
Påbörjat
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-62cad992b0c8cb161032df7a1701db71.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-aeb0cf9a1e4b94e9e11f7031c6d1002d.jpg
Färdigt
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7076f5a053a35a018ca61e411457e71f.jpg
Med nya ventilationshål in i balken också
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a9a5cc3b0efbe00dc6e85c3f482e2797.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a9a5cc3b0efbe00dc6e85c3f482e2797.jpg
Då mina nya justerbara fjäderben från Sellholm, högre än original S2 fjäderbenen. Så vi har varit tvungna att göra hål i huven för att kunna stänga den. Så jag bad Henke fundera på en snygg och funktionell lösning.
Jag har sett olika varianter på att lösa liknande problem på andra byggen, med varierande resultat. Så här löste han det på min bil.
Så formen för hålet för stötdämpartornet på högersida hänger ihop med formen med nya gallrets form.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2c6e2bc9a1d15f0a2334cdc6e987b3a8.jpg
Undersidan på vänster sida innan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-2a09484394d6159387df0dd985084257.jpg
Och under tiden
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-337f79bf6c7c664fb62f407196b5a57e.jpg
Testmontering
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e0dc874b114b45e279dfd1bddae5b942.jpg
Blir riktigt bra
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7f74974735a28dcdda64960ca9f7c8aa.jpg
Klart
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-31fd8c26487cff47b701f47fabc97fd8.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b819916db0451e5023f9b431cda2537e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-914d3995e512c99291db8540e7601e9b.jpg
Undersidan klar
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c6af71b1060a9601090ef39b132e6c3c.jpg
På båda sidorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-82886bcb3a704e61fca9d82053e2ab73.jpg
Och ovansidan
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e6f212daabc2e68fcd21248453ec9822.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-08222a1521958f6cef7985a3508c808d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7871b0070df61128903e28516d812a70.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8f6944dbd3f8f89bfa4d9930e7ccb0e6.jpg

Jag har monterat en demonterbar frontplåt från urquattron, då den skiljer sig en del från originalet. Då finns alla fästpunkter på rätt plats till urq stötfångarna.
Jag hade bara testmonterat den, och gjort de nya plåtarna i änden på rambalkarna i 1mm plåt.
Nu gjorde han om de i 4mm, samt gjorde även en smidigare lösning vid den övre balkens infästningar.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-db5f16c1802d45c1c05181880c480bf2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c05cb2a3dcaaf35616c946c360e44d59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d81e8078c19179c4b3faa2733328ab23.jpg
Sen vill jag ha ett snyggt galler igenom innerskärmen också, så att den kan suga kallluft igenom både ytter och innerskärmen. Har ska det sitta.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5c9348cf30f8d7bc8fc9572d7a509365.jpg
Och på plats, själva gallret är taget från en annan originalhuv, och sitter uppe vid rutan. Passar riktigt bra i form och utseende.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5c9348cf30f8d7bc8fc9572d7a509365.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-631dabd62faa75cdd3437cb67b2ffcbe.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4baed44a93cab3b72602024e06a7e227.jpg
Här är det monterat nät bakom gallerna i huven och i ytterskärmen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b8cc9710bee62c1c19fb6edb588880d2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fd66b824cf36d66c4a42f232983c5bad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-180ffe71969dcc5c6844f149d6416bd5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c3f1d696e0b25f9de6d50124585b399d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b3d0c951b2b54e52563c918148c65c94.jpg
Insidan, gallret täcker ventilationshålen på ett snyggt sett.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-02269de9d5f4ea70329505231e25b838.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b5134c964f210c46ca9c4f1aec3966e1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7ba3ff74253f75372819cd4c217e5d74.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1ee08bfc4cf133f27238403fca404b47.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-450b9d24d7babcd43b033ef7ae8619c2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ae47f6a0cfcf5aab58d72295c5019e59.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-33ffba9d38f172b1430426377986dd5e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-196d5bd8d8b2f27cc773a0d49858fcbf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-6ef23b19fc576c5afee2daf6bfc0766c.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d4bcb62a68a4f7366b0f886f3148d273.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1beb704e9130df2cba5e31ec62493ac7.jpg

Jag insåg att original drag ögla är bortkapad från den frontplåten jag köpte.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-6294b3f07a23b798fca0f5cd50e0eb06.jpg
Funderar på att svetsa fast ett fäste från en nyare både fram och bak. Så man kan montera en modernare gängbar dragögla. Någon som har tips på vart man kan köpa ett kitt med 2 hållare och en Dragögla? Eller som skrotar ner någon vw / audi som har det som kan kapa loss de bitarna?
Senast redigerat av KSI-Garage (18 januari )

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 120 Inlägg
18 januari
#266
Vilket detaljarbete. ?? Säger du bara att här ska va ett galler och han fixar, eller går ni gemensamt igenom alla detaljer under tiden?
Angående bogsering. Kommer du dölja gängorna när öglorna inte är på plats? Dom brukar ju kunna rosta en del om dom inte täcks för. Bak är ju bara att montera en dragkrok så är ju det klart. ?


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 462 Inlägg
19 januari
Trådstartare
#267
Putteliten skrev:
Vilket detaljarbete. ?? Säger du bara att här ska va ett galler och han fixar, eller går ni gemensamt igenom alla detaljer under tiden?
Angående bogsering. Kommer du dölja gängorna när öglorna inte är på plats? Dom brukar ju kunna rosta en del om dom inte täcks för. Bak är ju bara att montera en dragkrok så är ju det klart. ?

Alla stora grejer går vi så klart igenom, då det ska bli som jag tänkt och vill ha. Sen fick han fria händer på bagagerumsgolvet och utformningen av stötdämparupphöjningarna på huven. Men om jag inte hade tyckt att det var snyggt så hade han så klart gjort om de. Men nu tycker jag att det blev riktigt snyggt :-)

Gängorna kan man så klart dölja på nåt sett, men jag tänker att man kanske sätter de lite snett uppåt istället för rakt in. Sen kommer ju inte denna gå på vintervägar.
Eventuellt kan man montera ett plastlock eller lägga en klick fett i det. så gängorna håller sig fina.

Dragkrok har jag plockat bort , så det ska inte dit någon ny. Passar inte på en sportbil ;-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

9 120 Inlägg
20 januari
#268
KSI-Garage skrev:
Putteliten skrev:
Vilket detaljarbete. ?? Säger du bara att här ska va ett galler och han fixar, eller går ni gemensamt igenom alla detaljer under tiden?
Angående bogsering. Kommer du dölja gängorna när öglorna inte är på plats? Dom brukar ju kunna rosta en del om dom inte täcks för. Bak är ju bara att montera en dragkrok så är ju det klart. ?

Alla stora grejer går vi så klart igenom, då det ska bli som jag tänkt och vill ha. Sen fick han fria händer på bagagerumsgolvet och utformningen av stötdämparupphöjningarna på huven. Men om jag inte hade tyckt att det var snyggt så hade han så klart gjort om de. Men nu tycker jag att det blev riktigt snyggt :-)

Gängorna kan man så klart dölja på nåt sett, men jag tänker att man kanske sätter de lite snett uppåt istället för rakt in. Sen kommer ju inte denna gå på vintervägar.
Eventuellt kan man montera ett plastlock eller lägga en klick fett i det. så gängorna håller sig fina.

Dragkrok har jag plockat bort , så det ska inte dit någon ny. Passar inte på en sportbil ;-)

Okej. Kul att hitta någon som kan förverkliga ens idéer, så att det inte är den som bygger som bestämmer allt.

Ja det kan ju funka. Vet att jag hade kroken monterad på min Vento en längre tid med mycket regn, den satt väldigt hårt när jag skulle ta bort den. Har också sett bilar på skroten där det knappt funnits något kvar i hylsorna. Så bra täcklock eller ordentligt rostskydd är att rekomendera.

Jaha du tänker så. Jag tänker att drag gör att man kan bruka bilen mera istället. smile

Vet inte hur rejsig bilen kommer se ut sen, men har du tittat på dessa grejer annars?

https://www.speeding.nu/p/interior-exte … IxEALw_wcB

https://www.carlab.se/products/simoni-r … rrency=SEK


Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 462 Inlägg
lördag 11:31
Trådstartare
#269
Nu har ytterligare en av mina tankar gått igenom. Det går att montera en VW Corrado instrumentpanel i en Audi B2 kaross ?
Det passar inte rakt av, och det krävs att både panelen kapas 12,5 cm på djupet. Samt att man måste bygga om både rattstången och förstärkningsplåten bakom.
Men växelspakens konsol passar bra i längd, men för att få handbromsen att fungera i Corradons panel så måste den flyttas och bytas till Corradons handbromsspak
Här ligger originalpanelen högst uppe i bild, och Corradons till höger. Och resterna av den bredvid ratten
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-de007ecdb087741c7fb3c0b15fa2c180.jpg
Och närbild på Corrado panelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e55477400366cf7b0cc0fdb1c977ceed.jpg

Här ser man hur mycket av panelen som måste kapas för att få in den i rätt läge
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8ad2fbe378798e93a6a6ae8b6171b7f6.jpg
Då kommer den passa bättre även på sidorna.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1d5df20634e68bc5e7b624b6d5092020.jpg

Här syns att det kommer ta i, innanför
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-66823134f8934f0db80a14a65460efda.jpg
Så det var bara att kapa bort det som tog i. Både på balken och på rattstången.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-cadf2121e236026ce5c1a34eef53079d.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a7214f36d06f925599b048c2e33620a0.jpg
Nu börjar den komma på plats.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8fff2c729c2a258a264045a445a3046b.jpg
Den måste in lite till på sidorna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-321306721f6a8a083543515cf8b6e2a0.jpg
Sen behövdes det byggas en ny låda i balken och svetsa ihop rattstångens fäste så den blir hel igen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-cdda9d55f9943dc59ee1b6852c27ba1a.jpg
Nu får instrumentklustret plats i den nya lådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-ed7cd014ce101befc8f82533cd115ed5.jpg
Hastighetsviren går igenom, och täckkåpan till ratten går att skruva dit .
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-cb77bb8565e55e0f934fea60c9568e92.jpg
Så den passar med den nya panelen. Och panelen har fått nya fästen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-18511f754f439da796232b328e3332fa.jpg
Så här blir det med panelen på plats
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-098bd91cc28581eea560a5609239d4a1.jpg
Jag saknar det högra ventilationsgallret av de i mitten i panelen, någon som har ett till salu?
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3d594bb824beb4b79e8ec3c49cec6acd.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-55cb8f6fc9d1d7b6fcdf670cdfac85cf.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5866f918bcde6f694d148e1f8df2758b.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-60ae806aaa466acc514c42b63b48fbd8.jpg
Så här blir passformen mot rutramen när den är nedkapad på djupet
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-481ffb0f1a97c81980a4f563d9714900.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-678aeae6b8f06a6355e1bca4a3303890.jpg

Det blir inte riktigt perfekt på sidorna, men det går säkert att hitta en lösning till de .
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7d303af4f3f62935bb96a204cde2853e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1c2b3d9f56f508498802295f299ccf19.jpg

Då jag oftast vill kunna sitta lite längre bak med stolen i min svarta GTEQ vid långkörning än vad som går. Så passade vi på att flytta sätesinfästningarna för framstolarna 3cm längre bak
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9dde352ea694efa270c43d3e5b106f1d.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

82 Inlägg
lördag 12:54
#270
Blir en riktigt hybrid bil wink
Har du lyckats lösa hur Corradons alla mätare och lampor ska kopplas in och fungera?

Hoppas du har en snyggare Audi ratt att sätt i smile

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 462 Inlägg
lördag 22:41
Trådstartare
#271
RS8 skrev:
Blir en riktigt hybrid bil wink
Har du lyckats lösa hur Corradons alla mätare och lampor ska kopplas in och fungera?

Hoppas du har en snyggare Audi ratt att sätt i smile

Jag tänker försöka montera S2 mätarhuset i Corradons ram, så jag får alla de vita mätarna. Jag har kabelstammen från s2 cupé. så det borde gå att få till.

På bilden är det den bruna originalratten, jag har 3 olika audirattar som jag ska se vilken som passar bäst sen när allt är klart :-)

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

Platschef på Hedin WheelTech i Bålsta
1 462 Inlägg
för 16 timmar sedan
Trådstartare
#272
Jag pratade med billackeraren och han har tid för min bil redan i år!!! och typ efter påsk, det är ju snart?
Och för att han ska kunna lacka den så ska den innan dess åka på syradopp och tillbaka till Henke för att laga de sista hålen som kommer att komma fram, samt hatthyllan.
Om man börja räkna veckorna bakåt från påsk och ungefär hur lång tid all tar så börjar det bli bråttom.
Så i veckan som var så tog jag semester måndag, tisdag och onsdag för att rensa bilen på ALLT.
Jag fick hjälp av en kompis första dagen.
Början
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bbf4da48c2aae6d7f266bfb9373bcf07.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-b8f8778d1e18b930977a741b808ae657.jpg
Det finns en hel del som ska bort.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e0c3b0d3bc59bf2b2ed0d69af839fba2.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1d30c0c73c9553757f0e9c31e78f8703.jpg
Alla dessa kablar och kontakter ska märkas upp och sedan igenom de små hålen i torpedväggen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-45fa2a9b3eaa56c9d40596fa316ef8ed.jpg
Även värmepaketet och styrningen med servot ska ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-559c90f4c2d27342e14b7579bc31e44f.jpg
Fläkten ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9b158feaef450e253471933ef2ac2fea.jpg
Börjat riva panelen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-34ee730ab77b5aedff7500ae0b49419d.jpg
Sen värmepaketet med fläkthusets tur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-343e53464eb5f38bf09f56f50f8dfbd7.jpg
Borta
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a2f80af25deca8d12d5f213a171a5e31.jpg
Kompisen som hjälpte till, som också har en 80 B2 quattro
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-32666ad51d9c8876a0d8d00155e54557.jpg
Dörrarna rensas
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-182b4e01f106ed3b7a69551ab6af970b.jpg
Jag började bakifrån så allt i bakluckan plockas bort, och kablarna dras framåt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-bea09616c91852bb54bc526c2f8369ec.jpg
Fortsätter framåt, med kablar och rören till C-låset.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8a100648a12bab3d76ced1accb2d1d04.jpg
Kabelstammen är ihop samlad bakifrån samt säkringsdosan och reläpanelen bortskruvad.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-1d378fcda6c1e3b877b5689aa14a6805.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-15db8099c8e22a0d92022832c79fecad.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8d669b26590b262706294f48c08c550c.jpg
Efter lunch så var det dags att börja med det stora jobbet med alla kablarna från motorrummet.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-198cafb20eaa7986d379645819134636.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-41f5831b49013e1bb38cf3c1d0a85f0e.jpg
Här är de igenom torpeden
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d8d883e38aa4f537f1cbd029129006a6.jpg
Sen var det styrväxeln och servot som plockades ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-37675ee0e72c88eeb4daa15e81b703f7.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-cb0065a42f97310ee3948f934742648a.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-211cf49a850808c1968ff7f42072286e.jpg
Styrstagen kommer sitta kvar en stund till. Då bilen ska flyttas till 2 pelarlyften, där fram och bakvagnsbryggan ska skruvas bort. Och då är det lättare att svänga hjulen om de sitter ihop.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-25f6924c20a2c9645124ffb72eb1e42b.jpg

Här är kabelstammen på väg ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-eecc3220b3f406cb86776fc2c645f973.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5f41724ee5e194b3c382b9eeba795973.jpg
Och här är den igenom.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-73a1e02d04e2252018df283b58252a6e.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-beca34ecb16e10e667f264197c2f861b.jpg
Sen var första dagen slut.

Dag 2 så hade jag med mig lite litteratur, så jag kunde demontera takluckan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-77b86e2ea8b7c2d7887de11f57097702.jpg
Hade med mig en huggmejsel så jag kunde få bort den där antistöld-bulten med rund skalle
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0b416d3673ab847e053221651361392c.jpg
Efter att brickan börjat röra sig så gick det att knacka och sakta gänga ur bulten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9169ab1f138724e9a9086cef4c7cd197.jpg
Sen åkte växellänkaget
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d4eaadf47350b1ba60c7871b02644a2d.jpg
Där efter var det bara att börja värma upp plåten i bilen för att skrapa asfaltmattorna. Om man förvärmer ett område en stund . Och sen går på lite mer precis där man ska skrapa, så gick det kanon. Det gick att skrapa stora sjok med asfalt-matta
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-82b5a5949d21e9612426ebac9cf3fc07.jpg
Under baksätet klart
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-3476bb93c9b6b190eb17e7f0f59cecff.jpg
Främre golvet och kardantunneln klar
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-598b8d6e8e5bc95c3c3c9319f33acb95.jpg

Den långa biten i dörrarna släppte fint den med
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-311eb593aa7042d3a0c6e254e08921a6.jpg
Det blev ett lass.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-63b7043846c4b87156edf41055ab8b79.jpg
Därefter var det takluckans tur, Jag lyckades att veva upp den, vilket jag inte lyckats med tidigare. Men jag fick justera den med handen och hjälpa till hela vägen bak med den. Sen var det bara att skruva ur alla skruvar man ser ..
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-dcd02e08d6a8c3287ea9a0c3aa219068.jpg
Här är hela kassetten ur
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-c4cc37c308a76f9b37a2a10963edffe5.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-454292627da6ad5ab3d36be9bd960ce9.jpg
Eftersom luckan ska med på doppning så behövde jag skruva loss den från resten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-03cdf029b4e885126c210c06521f150a.jpg
Här ser man ena problemet med att luckan gick trögt och drog snett. Wiren har hoppat ur ramen som den ska glida i.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-a7cd6be0a4ccf4036a7b939ad22e932b.jpg
Och även ena biten som ska sköta tilten, har gått av ( den till vänster i bild)
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d39d005fa4d201f1559a6de8748bf7ff.jpg
Trasig
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-7aef46cd22396afd5963966d45af460d.jpg
Den stora delen av den trasiga.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f2e320d313c0f967c56a2f7f141e8fe1.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-70c1359b60b20ef4bb382c773cb2fddc.jpg
Och den andra sidan som är hel
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fb9d414077d2eacd8d7e90e8f1a83a54.jpg

Sen var det bara börja att försöka plocka pluggar, bromsrör, och klammer. Osv.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-5eb9e2056db55a547b5daef6981c32eb.jpg
Bränslepumpen, filtret kommer jag inte riktigt åt mellan den lyften och bilen. Jag försökte, men får prova mer i morgon.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-92a770e4afc9fed3c6f2347e7d7897a2.jpg
Avslutar dag 2, hann så här långt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-d3889e03c0d1d5e5d9b89770eac866cd.jpg

Hittade hörnet där alla plåtbitar han kapat bort från min bil låg?
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-9fe91b0d9148613ed0fab2f696e66f4d.jpg

Dag 3 började jag med att montera tillbaka hjulen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8a42501ebdf3e41792a35ad8ad3a19d3.jpg
Sen plockade jag bort främre stötfångaren
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0dfe0a83e77c0d375d442160195c8e75.jpg
Därefter demonterade jag den demonterbara fronten.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-143a3191b61eae3dfb8a17b2a71b3297.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-abe179222ca7eb364747c463e2fee648.jpg
Fronten borta
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fa0f443c1da4bf57cbc99b448f4d49f6.jpg
Framskärmarna bortskruvade
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fb412c1be48af05f8d33eaf0f45e7374.jpg
Sen plockade jag alla dörrarna
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-346fb31b078ccacb0ef653575eb1b2f3.jpg
Fick en bild av Henke när jag håller på för fullt.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-fc0fe654dccac10b80fcda493ce213b0.jpg
Såg då att ena dörrstoppet har gått av på slutet, Någon som har en sådan samt ett gångjärn?
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-f2307c11d6c4105431eaa0b3e0aede79.jpg
Gångjärnet, jag har beställt nya pinnar och hylsor. Men om någon har den lilla delen lös ( den som sitter skruvad i dörrarna. Så köper jag gärna en sådan.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-0adc005d68e20e783daa8014c220986b.jpg

Sedan kapade jag av bränsle och bromsrören så lång in som jag kom åt.
Då började det lukta gammal bensin i lokalen. Vi bestämde då att jag inte ska plocka pumpen och filtret, men det får de rycka bort när bilen kommer upp på den andra lyften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-e5753f656d30ef718a1826d7f0cedaf2.jpg
Hittade en yta till med asfaltmatta som jag missade dagen innan. Uppe vid vindrutan.
Den gick lika smidigt att plocka bort, som de inne i bilen.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-8f35186000e382da4245092f7a2c0b64.jpg
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-55ab73a20d93635aabe6596beba6bae0.jpg

Blev inte så mycket.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4208175bd9643f4c7896efb91dbed389.jpg
Sen kunde jag inte göra mer med den, då framvagn, bakvagn och resten av bromsrör, bränslerör och filtret samt pumpen ska de ta när den är på 2 pelarlyften.
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-225b035bae27cc067533ce86b94c544f.jpg
Jag la in alla lösa delar i bilen
https://www1.garaget.org/gallery/images/12/11883/11883-4d4216467b0779673decf378dbac212b.jpg

Motorer utan turbo suger. Kolla in mina Projekt här.
Audi 80 GTE quattro GTE quattro -86
Audi 80 quattro -84 urq sedan
Bruksbilen Citroën eC4 Citroën eC4

82 Inlägg
för 1 timme sedan
#273
Många bilder är det bästa att ha så man inte står där sedan och undrar i vilket hål den kabeln ska dras eller gummit ska sitta osv.

Men en undran typ skylten där vid huv gångjärnet klarar den syran eller tog du bort den också efteråt?

Bodde du där nere eller satt du och åkte upp och ner varje dag?

Audi S8/RS8 1000hk+
S8-97 med RS6 biturbo motor smidd med 2st EFR7163fv, custom grenrör, MaxxEcu Pro, S8 kammar, wagner IC's, m.m. Rs6 bromsar, KW Competition, lamell diff bak, quaife fram m.m.


Sök