Jag pratade med billackeraren och han har tid för min bil redan i år!!! och typ efter påsk, det är ju snart?
Och för att han ska kunna lacka den så ska den innan dess åka på syradopp och tillbaka till Henke för att laga de sista hålen som kommer att komma fram, samt hatthyllan.
Om man börja räkna veckorna bakåt från påsk och ungefär hur lång tid all tar så börjar det bli bråttom.
Så i veckan som var så tog jag semester måndag, tisdag och onsdag för att rensa bilen på ALLT.
Jag fick hjälp av en kompis första dagen.
Början
Det finns en hel del som ska bort.
Alla dessa kablar och kontakter ska märkas upp och sedan igenom de små hålen i torpedväggen
Även värmepaketet och styrningen med servot ska ur
Fläkten ur
Börjat riva panelen
Sen värmepaketet med fläkthusets tur
Borta
Kompisen som hjälpte till, som också har en 80 B2 quattro
Dörrarna rensas
Jag började bakifrån så allt i bakluckan plockas bort, och kablarna dras framåt.
Fortsätter framåt, med kablar och rören till C-låset.
Kabelstammen är ihop samlad bakifrån samt säkringsdosan och reläpanelen bortskruvad.
Efter lunch så var det dags att börja med det stora jobbet med alla kablarna från motorrummet.
Här är de igenom torpeden
Sen var det styrväxeln och servot som plockades ur
Styrstagen kommer sitta kvar en stund till. Då bilen ska flyttas till 2 pelarlyften, där fram och bakvagnsbryggan ska skruvas bort. Och då är det lättare att svänga hjulen om de sitter ihop.
Här är kabelstammen på väg ur
Och här är den igenom.
Sen var första dagen slut.
Dag 2 så hade jag med mig lite litteratur, så jag kunde demontera takluckan.
Hade med mig en huggmejsel så jag kunde få bort den där antistöld-bulten med rund skalle
Efter att brickan börjat röra sig så gick det att knacka och sakta gänga ur bulten.
Sen åkte växellänkaget
Där efter var det bara att börja värma upp plåten i bilen för att skrapa asfaltmattorna. Om man förvärmer ett område en stund . Och sen går på lite mer precis där man ska skrapa, så gick det kanon. Det gick att skrapa stora sjok med asfalt-matta
Under baksätet klart
Främre golvet och kardantunneln klar
Den långa biten i dörrarna släppte fint den med
Det blev ett lass.
Därefter var det takluckans tur, Jag lyckades att veva upp den, vilket jag inte lyckats med tidigare. Men jag fick justera den med handen och hjälpa till hela vägen bak med den. Sen var det bara att skruva ur alla skruvar man ser ..
Här är hela kassetten ur
Eftersom luckan ska med på doppning så behövde jag skruva loss den från resten.
Här ser man ena problemet med att luckan gick trögt och drog snett. Wiren har hoppat ur ramen som den ska glida i.
Och även ena biten som ska sköta tilten, har gått av ( den till vänster i bild)
Trasig
Den stora delen av den trasiga.
Och den andra sidan som är hel
Sen var det bara börja att försöka plocka pluggar, bromsrör, och klammer. Osv.
Bränslepumpen, filtret kommer jag inte riktigt åt mellan den lyften och bilen. Jag försökte, men får prova mer i morgon.
Avslutar dag 2, hann så här långt.
Hittade hörnet där alla plåtbitar han kapat bort från min bil låg?
Dag 3 började jag med att montera tillbaka hjulen.
Sen plockade jag bort främre stötfångaren
Därefter demonterade jag den demonterbara fronten.
Fronten borta
Framskärmarna bortskruvade
Sen plockade jag alla dörrarna
Fick en bild av Henke när jag håller på för fullt.
Såg då att ena dörrstoppet har gått av på slutet, Någon som har en sådan samt ett gångjärn?
Gångjärnet, jag har beställt nya pinnar och hylsor. Men om någon har den lilla delen lös ( den som sitter skruvad i dörrarna. Så köper jag gärna en sådan.
Sedan kapade jag av bränsle och bromsrören så lång in som jag kom åt.
Då började det lukta gammal bensin i lokalen. Vi bestämde då att jag inte ska plocka pumpen och filtret, men det får de rycka bort när bilen kommer upp på den andra lyften.
Hittade en yta till med asfaltmatta som jag missade dagen innan. Uppe vid vindrutan.
Den gick lika smidigt att plocka bort, som de inne i bilen.
Blev inte så mycket.
Sen kunde jag inte göra mer med den, då framvagn, bakvagn och resten av bromsrör, bränslerör och filtret samt pumpen ska de ta när den är på 2 pelarlyften.
Jag la in alla lösa delar i bilen